Wat als je een bod krijgt op je huis?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Wat als je een bod krijgt op je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 19:12

Ik ben benieuwd.
Stel je hebt een vrij uniek huis (bouwstijl/formaat/ligging etc). Je woont er met plezier en hebt geen verhuisplannen op korte termijn, mogelijk wel op de wat langere termijn.

Dan komt er iemand ineens met een toch wel leuk bod voor je huis, meer dan het waard zou zijn bij gewone verkoop.
Wat dan? Zou je verkoop toch overwegen? Waarom wel/niet?

(Meest ingewikkelde in ons geval is dan nog dat we paard aan huis hebben... Dus dat oplossen is denk ik nog het lastigste)

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Wat als je een bod krijgt op je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:14

Als je daar met plezier woont en het is wat je zocht zou ik het zeker niet verkopen. Maar als je voor dat bedrag een ander huis kunt vinden waar je ook je paard aan huis kunt hebben en het is wat je ooit zou willen op langere termijn zou ik niet twijfelen denk ik.

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Wat als je een bod krijgt op je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:15

Alleen als ik met dat bedrag direct iets kan kopen waarmee ik er op vooruit ga.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Wat als je een bod krijgt op je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:19

In principe zou ik het wel verkopen, wel onder de voorwaarde dat ik er een even leuk huis van terug kan kopen en er financieel op vooruit ga of dat ik er een leuker huis van terug kan kopen.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:21

Ligt aan je mogelijkheden en wensen. Kijk als het bod echt dusdanig hoog is dat je er een behoorlijk ander huis voor kunt kopen (met paard aan huis) dan zou ik het zeker overwegen. Qua verhuizing zul je dan tijdelijk even een pension moeten zoeken voor paardlief maar dat lijkt me voor even geen ramp. En een dak boven je hoofd (als je snel bent kun je eventuwel nog ergens een grote stacaravan of bungalow sjarteren) en kun je rustig zoeken naar iets naar je zin en daar een bod op doen.

_Annemiek

Berichten: 1247
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:22

Alleen s je nieuwe woning er een is waarmee je ermee op vooruit gaat anders lekker blijven zitten, waarom hebben hun geboden zonder dat het te koop staat eigenlijk?

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:22

Als ik met de verkoop van mijn huis kostenvrij zou kunnen verhuizen naar een woning die gelijkwaardig is en ik er nog wat aan overhoud dan zou ik het overwegen.

Gaat het mij heel veel moeite kosten om iets gelijkwaardigs te vinden en schiet ik er bij in dan zou ik lekker zitten waar ik zit.

Het hangt er vanaf dus, ben je gehecht aan jouw plekje of maakt het niet uit om een stuk verder te verhuizen, hoeveel huizen zijn er te koop met de faciliteiten die je wil hebben en zou je kunnen oversteken als je er financieel op vooruit zou gaan.
Hou daarbij ook rekening met verhuiskosten en verbouwingskosten, je zal altijd wel wat aan de nieuwe woning of terrein moeten doen om het helemaal naar het zin te krijgen.

Verder, omdat het niet de bedoeling was om te verhuizen moet het wel een erg goed bod zijn, de huizenprijzen zijn enorm gestegen de laatste tijd, huizen zijn vaak veel meer waard dan je denkt. Wees er dus van overtuigd dat je echt dik boven de marktprijs krijgt.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:24

Tja, in de toekomst wil je wel verhuizen. Kijk wat voldoet aan jullie wensen in de omgeving waar je wil(of kunt wonen ivm werk) wonen en of dat goed te doen is qua aankoopkosten. Mensen in mijn familie hebben dat een keer gehad met een penthouse, bij de buren was een feestje en daar kwamen mensen die twee ton meer boden dan zij er drie jaar daarvoor betaald hebben, meteen akkoord gegaan maar die hadden geen dieren of kinderen in huis, dan is het makkelijker.

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:32

Mijn oom en tante hebben dit meegemaakt. Er belde op een zondag zomaar een man aan die zei dat hij graag het huis wilde kopen omdat het vroeger zijn ouderlijk huis was en hij bood iets van 25k bovenop de marktwaarde. Ze hebben telefoonnummers uitgewisseld en na een paar dagen hebben mijn oom en tante bedankt voor het aanbod. Ze dachten dat daarmee de kous wel af was maar binnen een paar maanden stond de man weer voor de deur en zei dat hij het echt moest hebben en dat mijn oom en tante maar een bedrag moesten noemen waarvoor ze het wel wilden laten gaan. Ze hebben ons nooit verteld wat ze ze er toen echt voor gekregen hebben maar ze hebben het uiteindelijk wel verkocht.

Ik geloof ook wel dat alles een prijs heeft dus als het bedrag maar hoog genoeg is zou ik ook wel overstag gaan. :j

Anoniem

Re: Wat als je een bod krijgt op je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:42

Als jij ergens anders hetzelfde of nog meer woongenot kunt hebben, doen! Zo niet, dan niet. Dan gegevens noteren voor "wie weet ooit".

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 19:46

Wij hebben denk ik precies wat de persoon in kwestie zoekt...

Goede tip om te kijken wat het huis waard zou zijn, misschien schatten we het wel verkeerd in en is het meer waard dan we denken.
Financieel zou het makkelijker worden als we het huis echt goed kunnen verkopen maar wij hebben inderdaad kinderen en paarden, dus beslissingen hebben ook direct gevolgen voor hun. Niet alleen het financiële plaatje telt natuurlijk.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 19:48

Anoniem schreef:
Als jij ergens anders hetzelfde of nog meer woongenot kunt hebben, doen! Zo niet, dan niet. Dan gegevens noteren voor "wie weet ooit".


Ja...het komt eigenlijk wat vroeg. Dachten meer aan verkoop als paard niet meer leeft en kinderen iets groter zijn...maar alsnog zaait dit wel twijfel.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wat als je een bod krijgt op je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:13

Allereerst voor jezelf bedenken of je weg wil, is hetgene wat je hebt echt uniek of ook vervangbaar
Dan laten bepalen wat de marktwaarde momenteel zou zijn en als je er echt flink op vooruitgaat?? why not
Paarden kunnen desnoods tijdelijk op pension en zo kun je een leuk ander huis zoeken

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Wat als je een bod krijgt op je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:15

Als diegene het zo graag wil hebben: Gewoon als harde eis stellen dat hij het kan kopen, maar de woning pas volgend over een x aantal maanden geleverd wordt. Denk aan volgend jaar bijvoorbeeld. Dan kunnen jullie mooi rustig rondkijken naar iets nieuws.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Wat als je een bod krijgt op je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:34

Als ik qua woongenot hetzelfde zou zitten als nu (huis is in ons geval een jaren 50 tweekapper, dus niks bijzonders aan buiten het feit dat de achtertuin een lekker formaat heeft die je bij de meeste nieuwbouw niet gaat krijgen )
Dan zou ik zeggen “wil je er een strikje om of is zonder ook goed “ en heeeel snel de bende rondbreien :+

Anders zou ik er wel even heel goed over moeten nadenken

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Wat als je een bod krijgt op je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:38

De markt is op dit moment zo bizar dat je je goed moet bedenken of je wel iets kan vinden waar je nog leuker woont dan nu. Als je daar super fijn woont, zou ik lekker blijven zitten. Tenzij je een huis ervoor terug kan kopen waar je nog fijner kan wonen, maar in deze markt is dat vrij lastig of je moet mazzel hebben.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wat als je een bod krijgt op je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:40

Ook wij hebben dit wel eens meegemaakt, maar voor ons was dat echt geen optie. We wonen zelf veel te fijn.
Maar als je toch al van plan bent te verhuizen op termijn én je kunt iets anders leuks kopen voor dat geld zou ik het zeker doen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:00

Als eerste even heel goed marktonderzoek doen wat de prijzen op het moment zijn. De prijzen zijn idd erg gestegen de laatste paar jaar. Kan best zijn dat dat bod helemaal niet echt hoog is.

Alleen maar als dat bod echt dik en dik boven de te verwachten prijs is zou ik erover nadenken. En dan ook echt alleen maar als ik direct iets vind om terug te kopen.

Martine_R schreef:
Als diegene het zo graag wil hebben: Gewoon als harde eis stellen dat hij het kan kopen, maar de woning pas volgend over een x aantal maanden geleverd wordt. Denk aan volgend jaar bijvoorbeeld. Dan kunnen jullie mooi rustig rondkijken naar iets nieuws.

Dit in de huidige huizenmarkt absoluut NIET doen.
Wij hebben ons huis te koop staan. Nou is Duitsland best gewild, maar de banken hier doen echt meer dan lastig en we zijn ondertussen al bij koper nr 3. Wil dus zeggen de verkoop loopt al langer dan wij zouden willen. Wij zien nu steeds weer dat huizen waar wij interesse in hebben, en die ook dat hebben wat wij zoeken, vrij snel verkocht zijn en er maar weinig nieuw te koop komt. Omdat wij niets kunnen voordat dat van ons verkocht is, is dat heel erg frustrerend. En het kan best dat het erop uit draait dat wij straks iets moeten kopen wat niet past. En omdat jullie niet eens van plan waren nu al te verkopen, zou ik daar toch nog een keer heel goed over nadenken. Straks heb je het verkocht maar niets wat jullie past terug gevonden.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:28

Oude kennissen van ons hebben ook zoiets gehad. Daar zijn ook mensen aan de deur gekomen met de vraag of het huis te koop stond, daar zijn ze op in gegaan en hebben nu een heel leuk vrijstaand huisje kunnen kopen in de buurt. Zij zijn daar heel tevreden mee. Als iemand bij ons zou komen zouden we het ook doen, niet dat het ooit zou gebeuren maar goed :+ Maar ik zou sowieso eerst een taxatie laten doen, dan weet je wat het huis waard is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wat als je een bod krijgt op je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:33

Mm lastige, als je op lange termijn toch zou willen verhuizen. Ik zou er over nadenken en bij een heel mooi bod het mogelijk wel accepteren onder voorwaarden dat ik genoeg tijd zou krijgen iets vervangends zou kunnen vinden dat net zo fijn is.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:36

Ik zou dat zeker doen, desnoods tijdelijk iets huren of in een caravan gaan zitten. Maar wij zijn ook al bejaard , geen kinderen meer die naar school moeten etc. Dus wel makkelijker praten zo.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Wat als je een bod krijgt op je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:46

Ik heb het gedaan. Zonder makelaar. Alleen via notaris. Wel een fijn gevoel hoor, ik wist al jaren dat bepaalde mensen mijn huis wilde hebben. Toen ik uiteindelijk een beslissing had gemaakt was het binnen 3 weken geregeld. Prijs wel over onderhandeld, maar dit vind ik alleen maar normaal. Een huis kan meer of minder waard worden.

Of er moet iemand aanbellen: goededag, ik ben verliefd op u huis. Hier een half miljoen (ik noem maar wat) en mag ik er per de eerste van de volgende maand in?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:27

Ik weet iemand die nog aantal jaren terug gevraagd werd of haar huis te koop kwam en ze weigerde toen. Kort daarna moest ze wel verkopen en kon ze er alsnog op in gaan. Scheelde een hoop geld aan makelaars kosten en omdat diegene graag wilde, konden er goede afspraken gemaakt worden.

Waar mn moeder woonde was op een gegeven moment huur en koop door elkaar. Alles wat leeg kwam, werd te koop aangeboden. Toen kwam er ook een man bij iedereen aanbellen, maar ons huis was rolstoel aangepast, dus we wilden en konden het echt niet kwijt.

Wij gaan ons huis verkopen, maar als morgen iemand aan de deur staat, zou het van het bod afhangen en wat opleverdatum zou moeten worden.


rina schreef:
Als eerste even heel goed marktonderzoek doen wat de prijzen op het moment zijn. De prijzen zijn idd erg gestegen de laatste paar jaar. Kan best zijn dat dat bod helemaal niet echt hoog is.

Alleen maar als dat bod echt dik en dik boven de te verwachten prijs is zou ik erover nadenken. En dan ook echt alleen maar als ik direct iets vind om terug te kopen.

Martine_R schreef:
Als diegene het zo graag wil hebben: Gewoon als harde eis stellen dat hij het kan kopen, maar de woning pas volgend over een x aantal maanden geleverd wordt. Denk aan volgend jaar bijvoorbeeld. Dan kunnen jullie mooi rustig rondkijken naar iets nieuws.

Dit in de huidige huizenmarkt absoluut NIET doen.
Wij hebben ons huis te koop staan. Nou is Duitsland best gewild, maar de banken hier doen echt meer dan lastig en we zijn ondertussen al bij koper nr 3. Wil dus zeggen de verkoop loopt al langer dan wij zouden willen. Wij zien nu steeds weer dat huizen waar wij interesse in hebben, en die ook dat hebben wat wij zoeken, vrij snel verkocht zijn en er maar weinig nieuw te koop komt. Omdat wij niets kunnen voordat dat van ons verkocht is, is dat heel erg frustrerend. En het kan best dat het erop uit draait dat wij straks iets moeten kopen wat niet past. En omdat jullie niet eens van plan waren nu al te verkopen, zou ik daar toch nog een keer heel goed over nadenken. Straks heb je het verkocht maar niets wat jullie past terug gevonden.

Off topic; Echt waar?? Heb jouw huis tijd terug wel op Funda gezien en ernstig over nagedacht. Gaan nu ook een huis in Dld bekijken en hoorde dat ze juist heel makkelijk waren van Nederlandse kennissen in Dld.....Maar zou wel stuk onder ons budget zijn, hopelijk scheelt dat.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Wat als je een bod krijgt op je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 00:07

nee, als ik nu met genot er woon.. waarom dan verhuizen... tenzij je zoveel extra krijgt.. maar als het bijv om 25 k zou gaan nee dan zou ik het niet doen... maar bijv bij 50 of 100 meer ja dan moet er wel wat in de buurt staan wat aan mijn wensen voldoet... maar als ik nu rondom gelukkig ben.. en ze bieden 25 k boven de marktwaarde nee dan niet..... ligt er dus aan wat ze meer bieden en wat er in de buurt te Koop staat

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 00:15

superpony schreef:
Off topic; Echt waar?? Heb jouw huis tijd terug wel op Funda gezien en ernstig over nagedacht. Gaan nu ook een huis in Dld bekijken en hoorde dat ze juist heel makkelijk waren van Nederlandse kennissen in Dld.....Maar zou wel stuk onder ons budget zijn, hopelijk scheelt dat.


Alles wat boerderij heet, neem maar een zak met eigen geld mee. De banken willen echt helemaal niets. Alleen dat wat hun vrijwel 0 risico oplevert, en wat ze zelf, mocht het zover komen, makkelijk te verkopen kunnen willen ze wel financieren. Overigens zonder eigen geld krijg je hier al helemaal geen hypotheek. 100% doen ze hier niet aan. 80 is de max. Een jaar of 5 geleden was het ook niet zon probleem, het is echt iets van de laatste paar jaar. Mijn advies voor mensen die naar Dld willen verhuizen is op het moment dan ook, ga eerst naar de bank om te kijken of je die hypotheek uberhaupt wel voor elkaar krijgt voordat je het huis gaat bekijken.
En ja sorry TS dit is een beetje off topic, tenzij jullie dan van plan waren naar Duitsland te verhuizen :D