wat doen met spaargeld zodat het wat meer opbrengt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:07

Inzetten via geldvoorelkaar.nl is beleggen in bedrijven die starten of willen uitbreiden.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:09

Stephanie: Je kan tussentijds prima bij je geld, alleen je betaalt een kleine boete. Dat staat ook keurig vermeld :j

Die boete is dermate laag dat het voor ons altijd prima is om dat geld terug te halen als we het nodig zouden hebben. Bij "echte spaarplannen" zijn de boetes vaak veel hoger. Ik spreek nu wel over 15 jaar geleden maar toen kon ik mooi 8% rente betalen over mijn eigen geld dat ik tijdelijk uit mijn spaarplan haalde om mijn bedrijf mee op te zetten :=

Het is geen bank, daarom dat het ook niet onder banken-regels valt qua bescherming :j
Dat staat ook gewoon netjes onder de veelgestelde vragen: https://www.dela.nl/service-en-contact/ ... espaarplan

Dat vond ik destijds ook een dingetje en daar heb ik nog meer info over ingewonnen. Maar voldoende vertrouwen in Dela als verstandig werkend bedrijf. En anders is er nog een opvangregeling :)

Maar dat soort dingen moet ieder voor zich afwegen, het is in ieder geval 1 van de vele opties om geld dat je niet direct nodig hebt, wat meer op te laten leveren dan op een gewone spaarrekening. En als je toch nog een soort van uitkering bij overlijden wilde (daar waren we eigenlijk naar op zoek) dan is dit een mooie, veelzijdige optie waarbij je ook niet bij afloop van de looptijd al je geld kwijt bent als je nog niet het loodje hebt gelegd :(:)

Via Knab kun je trouwens ook aan crowdfunding doen. Sowieso wel fijne bank.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: wat doen met spaargeld zodat het wat meer opbrengt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:15

Nooit aan crowdfunding met Knab doen. Ze financieren zelf de helft en de rest gaat via crowdfunding. Gaat de geldlener failliet dan krijgt de bank altijd hun gedeelte terug.

Banken zijn er niet om een ander rijk te maken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: wat doen met spaargeld zodat het wat meer opbrengt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:44

De overheid ook niet, heb je geld netjes tegen 0,03% op de bank staan, pikken ze alsnog 1,2% in. Bij crowdfunding kan inderdaad een geldlener failliet gaan. Daarom is het ook handig om kleine bedragen per aanvraag in te zetten, kun je het het risico over meerdere aanvragen spreiden.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:51

Wij investeren ons spaargeld zoveel mogelijk in het huis.

Renovatie/onderhoud/aflossen hypotheek.

We hebben laatst onze hypotheek overgesloten en weer een bedrag afgelost. Onze nettolasten zijn hierdoor laag (€ 530) voor een huis wat nu € 300.000 waard is.

Lagere vaste lasten betekent meer geld over aan het eind van de maand, wat je dus weer kan...sparen :D

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:00

Maarja....wat doe je er vervolgens mee _O-

Ik hoor wel tevreden geluiden over dat Knab crowdfunding. Zelf vind ik het geen prettig idee maar als ze er zelf ook in investeren dan zullen ze vast wel redelijk checken of het wel goed zit. En je kan natuurlijk prima per fund onder de 1000 euro blijven zodat je je risico een beetje spreid :)

xJolien

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: wat doen met spaargeld zodat het wat meer opbrengt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:22

Hier in de omgeving (Zuid Spanje - Costa del Sol) zijn veel Nederlanders met een vakantiehuis voor eigen gebruik, en een appartementje voor verhuur in de toeristische dorpen. Geen idee wat het oplevert, maar huizenprijzen liggen stukken lager dan in NL :D En er zijn diverse (betrouwbare!) makelaars in de omgeving die het volledige beheer in handen kunnen nemen.

Als ik later rijk ben ( :') :') ) lijkt dit me ideaal!

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 00:47

pmarena schreef:
Maarja....wat doe je er vervolgens mee _O-

Ik hoor wel tevreden geluiden over dat Knab crowdfunding. Zelf vind ik het geen prettig idee maar als ze er zelf ook in investeren dan zullen ze vast wel redelijk checken of het wel goed zit. En je kan natuurlijk prima per fund onder de 1000 euro blijven zodat je je risico een beetje spreid :)



Ze checken inderdaad heel goed of ze geen risico lopen. Als ze een hypotheek verstrekken van 150.000 euro is de helft voor knab en de andere helft voor de crowd. Zodra de geldlener failliet gaat en het verkocht moet worden dan krijgt de bank voorrang op de lening. Wat er dan eventueel nog over is krijgt de rest te verdelen.

Banken beperken hun risico zoveel mogelijk, de winst moet zo hoog mogelijk.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: wat doen met spaargeld zodat het wat meer opbrengt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:53

Ja maar dat weet je toch? Daar zijn ze verder helemaal niet stiekem over ofzo :)

Wil je kans op een hoger rendement op je spaarcentjes, dan zal je moeten accepteren dat je ook wat meer risico moet lopen. Bijvoorbeeld mijn vader houdt helemaal niet van dit soort risico's, de beurs op ziet hij totaal niet zitten, maar zijn spaarcentjes op de bankrekening zien slinken vindt hij ook niks.

Die vind dat Knab crowdfunding prima :j
Beetje inlezen, en als je er een goed gevoel bij hebt dan investeer je er een klein deel van je spaargeld in. Dat kan je bij meerdere fundings doen. Het gaat eigenlijk dikke prima, 1 keer is het niet helemaal terugbetaald dacht ik, maar dan nog heeft hij een beter rendement behaald dan op een spaarrekening :)

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Re: wat doen met spaargeld zodat het wat meer opbrengt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:43

Ik laat het via de Rabobank beleggen sinds december, ik hoor verschillende verhalen over beleggen dus dat is wel risicovol, heb nu 16 euro winst :+

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:46

karin1994 schreef:
Ik laat het via de Rabobank beleggen sinds december, ik hoor verschillende verhalen over beleggen dus dat is wel risicovol, heb nu 16 euro winst :+


Wat gebruik jij dan via Rabo?

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:48

x_Jeanine_x schreef:
karin1994 schreef:
Ik laat het via de Rabobank beleggen sinds december, ik hoor verschillende verhalen over beleggen dus dat is wel risicovol, heb nu 16 euro winst :+


Wat gebruik jij dan via Rabo?


Toekomstbeleggen en toekomstsparen

Voor het werk wat ik nu doe moet ik mijn eigen pensioen opbouwen, ik krijg dat uitbetaald en moet zelf weten wat ik daar mee doe, heb een adviesgesprek gehad bij de Rabobank en dit kwam daar uit

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:22


Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:32

Wij gaan binnenkort een spaarrekening openen in het buitenland. De rente is daar op dit moment tussen de 12 en 16%.
Geen rare dingen of risico's.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:53

Booooo schreef:
Wij gaan binnenkort een spaarrekening openen in het buitenland. De rente is daar op dit moment tussen de 12 en 16%.
Geen rare dingen of risico's.


Waar is dat?

Mijn vriend en ik zijn sinds een paar maanden bezig met Cryptocurrency. Dit na grondig onderzoek van mijn vriend. Na een succesvol begin staan we nu al een tijd in de min. Maar we krabbelen er langzaam weer uit. Het valt alleen wel tegen hoeveel tijd erin gaat zitten, wil je goede winsten kunnen pakken. Dan is het eigenlijk een fulltime baan. We gaan rustig verder.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:06

Booooo schreef:
Wij gaan binnenkort een spaarrekening openen in het buitenland. De rente is daar op dit moment tussen de 12 en 16%.
Geen rare dingen of risico's.


:wow: Mag ik ook weten welke dit is ?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:12

Booooo schreef:
Wij gaan binnenkort een spaarrekening openen in het buitenland. De rente is daar op dit moment tussen de 12 en 16%.
Geen rare dingen of risico's.

Eurozone? Want anders loop je altijd valuta risico. En buitenlandse rekeningen vallen niet onder het garantiestelsel, zie het Icesave debacle.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: wat doen met spaargeld zodat het wat meer opbrengt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:18

Buitenlandse banken zou ik ook niet aandurven. Zeker met zo'n rente, dat kunnen ze niet lang volhouden.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:25

Booooo schreef:
Wij gaan binnenkort een spaarrekening openen in het buitenland. De rente is daar op dit moment tussen de 12 en 16%.
Geen rare dingen of risico's.

Totdat de bank failliet gaat en je naar je geld kan fluiten. Zie de icesave situatie

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: wat doen met spaargeld zodat het wat meer opbrengt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:42

Mijn oudtante is een groot gedeelte van haar spaargeld kwijt, ze had het inderdaad bij Icesave staan. Ook geen risicospreiding gedaan.

Laten we zeggen dat het een hele dure les is geweest.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:45

In Turkije. Mijn man is Turks, en heeft een Turks identiteit. Je kan daar niet zomaar een spaarrekening openen. Hoe de banken het daar volhouden? Door 20% rente op hypotheken/leningen te rekenen :+
We sparen dan niet in euro’s, maar dat maakt voor ons niet uit aangezien we met dat geld daar een huis willen kopen. Het is uiteraard goed opletten waar je heen gaat, prive bank of van de overheid.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:56

Booooo schreef:
In Turkije.

Waar de inflatie ruim 20% is. Over een jaar koop je met dezelfde euro's van nu meer Lira's dan wanneer je het geld een jaar op een Turkse Lira rekening zet :+

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:09

Booooo schreef:
In Turkije. Mijn man is Turks, en heeft een Turks identiteit. Je kan daar niet zomaar een spaarrekening openen. Hoe de banken het daar volhouden? Door 20% rente op hypotheken/leningen te rekenen :+
We sparen dan niet in euro’s, maar dat maakt voor ons niet uit aangezien we met dat geld daar een huis willen kopen. Het is uiteraard goed opletten waar je heen gaat, prive bank of van de overheid.

Hmm, je spaart dus in een niet al te stabiele valuta die wat betreft zijn waarde volledig afhankelijk is van hoeveel vertrouwen de internationale gemeenschap in één man heeft? Dat is een behoorlijk groot risico, dus dat zou dan wel de onwaarschijnlijk hoge rente verklaren.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:36

Nee hoor, maar had al wel verwacht dat mensen dat hier zouden gaan zeggen zodra ze Turkije lezen :+

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: wat doen met spaargeld zodat het wat meer opbrengt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:43