Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:33

Dit is ook iets waar ik tegen aan loop. Als ik ergens mee zit kan ik bijna nooit 100% mezelf zijn want dan moet ik me kwetsbaar opstellen. Bij mijn ex stuurde ik hem een appje als ik ergens mee zat. Dan hadden we het er via de app over of hij belde me. We konden het er dan daarna ook wel over hebben, maar dan moest hij er over beginnen. Maar dan nog stelde ik mij niet kwetsbaar op. Ik liet nooit echt zien waar ik mee zat. Bij mijn huidige vriend gaat dit een stuk beter. Beide vinden we het moeilijk om ons kwetsbaar op te stellen, maar in het begin van onze relatie hebben we in een heftige situatie gezeten waardoor we wel moesten omdat we anders gingen instorten. Ik vind het nog steeds niet makkelijk, en volledig kwetsbaar opstellen lukt ook echt niet altijd. Maar het is meer als wat ik ooit heb kunnen doen. Ik kan het ook alleen bij hem en niet bij andere mensen. Ik krijg hier nu ook hulp voor.

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 11:41

Superfijn dat mensen ook tips hebben! Het is moeilijk om dat zo in 1 keer te doen, ik denk vooral stapje voor stapje. En heb toevallig net het boek van Brene Brown in handen! De kracht van kwetsbaarheid.

belle_boef

Berichten: 10744
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:59

Laurievc schreef:
Voor de mensen die het wel durven en kunnen: konden jullie dit altijd al? Of hoe hebben jullie dit geleerd?

Ik ben ook iemand dat het niet kan, maar het heel graag wilt ivm het spreekwoordelijke emmertje dat overloopt. Misschien zijn er nuttige tips die gedeeld kunnen worden?



Ik kan je het zelfboek voluit leven aanraden. Het bied een mooi begin zonder ingewikkeld te zijn.

verootjoo
Berichten: 35652
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:25

Amado7 schreef:
Cer ik denk dat dat juist het punt is. Ik versta onder kwetsbaar durven zijn niet je echte dromen vertellen, maar wat je daarna noemt. Je echte gevoelens delen. Niet altijd maar zeggen dat het goed gaat en dat het allemaal goed komt maar soms gewoon vertellen wat het nou echt met je doet, of als iets je ontzettend raakt. Durven te delen.

Natuurlijk hoeft dit niet te pas en te onpas en bij iedereen. De vraag is dan maar of dat echt kwetsbaar zijn is, als je zomaar alles met iedereen deelt.

Verootje vroeg waarom je kwetsbaar zou willen zijn. Ik wil heel graag kwetsbaar kunnen zijn, omdat de emmer soms overloopt bij mijzelf omdat het altijd goed gaat tegenover anderen, het áltijd goed komt of nuchter overkomen dat alles gaat zoals het gaat. En ondertussen loopt dat soms mijn oren uit omdat ik dingen daardoor moeilijker los kan laten en er alleen mee blijf zitten. En daarbij kom ik niet echt verder, ook in relaties etc geneigd om dan afstand te houden. Dus ik denk zelf dat dat echte verbinding tegenhoud. De vraag is dan voor iedereen persoonlijk natuurlijk of je dit wilt, maar ik zou dat zelf wel willen.


Ik heb wel het idee dat ik dat doe. Maar voel me dan niet kwetsbaar ofzo.
Voel me sowieso niet erg kwetsbaar, sta stevig in mijn schoenen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:48

verootjoo schreef:
verootjoo schreef:
Waarom zou je dat willen en wat heb je eraan?



Ja :+
Ik weet niet echt wat ermee bedoeld wordt maar na die definitie die gegeven werd vraag ik me af waarom je iemand in het diepste van je ziel wil laten kijken?
Bedoel; er zijn toch altijd dingen die je niet bepaald wilt delen met iemand, wie dan ook :?

Ik heb niet het idee dat ik dat doe en niet het idee dat ik wat mis daarin.

Maar wat zijn dan dingen die je echt noooit zou willen delen met anderen?
Daar kan ik mij weer geen voorstelling bij maken. :D
Niet met iedereen uiteraard, maar met je man/vrouw/familie/allerbeste vriend?

Ik had het trouwens niet zo zwaar bekeken, je diepste blootleggen klinkt heel zwaar, maar betekent imo toch gewoon vertellen wat je op je lever hebt, ook als dat niet zo mooi/gelukkig/pijnlijk is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:04

Sunnda schreef:
Maar wat zijn dan dingen die je echt noooit zou willen delen met anderen?
Daar kan ik mij weer geen voorstelling bij maken. :D
Niet met iedereen uiteraard, maar met je man/vrouw/familie/allerbeste vriend?

Ik had het trouwens niet zo zwaar bekeken, je diepste blootleggen klinkt heel zwaar, maar betekent imo toch gewoon vertellen wat je op je lever hebt, ook als dat niet zo mooi/gelukkig/pijnlijk is.

Er is een reële kans dat die eerste vraag niet beantwoord gaat worden he. :+
Als je het nooit wil delen dan wsl ook niet op een forum.
Ik heb genoeg dat ik sowieso nooit wil delen. En nog meer wat ik niet perse "niet" wil delen maar waar ik ook niet enthousiast over ben om te delen. :+ Als iemand me voor blok zet zal ik er niet over gaan liegen maar van mezelf uit zal het niet komen. :=

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:11

Ik durf echt kwetsbaar zijn maar in een vertrouwde omgeving en personen die mij nauw aan het hart liggen.


René Brown, een onderzoekster deed vele onderzoeken naar kwetsbaarheid. Je kan heel veel lezingen terugvinden op TedxTalk als je dat interessant vind.

Sure_lee

Berichten: 10404
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:11

Ja, daar heb ik geen problemen mee.
Tuurlijk ben ik, vooral vroeger, vaak gekwetst. Maar ik vind dat meer een slechte eigenschap van diegene die kwetst.
Heb me weleens afgevraagd of ik het wil veranderen en misschien naïef ben.
Maar ik kom steeds tot de conclusie... Ik ga niet veranderen omdat andere mensen me kunnen kwetsen. Ik ben wie en hoe ik ben.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:13

Ayasha schreef:
Sunnda schreef:
Maar wat zijn dan dingen die je echt noooit zou willen delen met anderen?
Daar kan ik mij weer geen voorstelling bij maken. :D
Niet met iedereen uiteraard, maar met je man/vrouw/familie/allerbeste vriend?

Ik had het trouwens niet zo zwaar bekeken, je diepste blootleggen klinkt heel zwaar, maar betekent imo toch gewoon vertellen wat je op je lever hebt, ook als dat niet zo mooi/gelukkig/pijnlijk is.

Er is een reële kans dat die eerste vraag niet beantwoord gaat worden he. :+
Als je het nooit wil delen dan wsl ook niet op een forum.
Ik heb genoeg dat ik sowieso nooit wil delen. En nog meer wat ik niet perse "niet" wil delen maar waar ik ook niet enthousiast over ben om te delen. :+ Als iemand me voor blok zet zal ik er niet over gaan liegen maar van mezelf uit zal het niet komen. :=

Haha ik was er al bang voor dat die ging komen.
Maar ik dacht misschien kan iemand een richting geven, een hint dus. }>
Is dat dan iets strafbaar ofzo? Een guilty pleasure? Een verboden vriendje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:14

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik wéiger om te verbitteren en een muur om me heen te bouwen, ongeacht wat me aangedaan wordt of wat ik meemaak. Ik heb al een boel meegemaakt, en dat heeft inderdaad veel pijn gedaan. Ik heb er van geleerd, maar ik zal me nooit minder kwetsbaar op gaan stellen daardoor.


Als je een muur om je heen bouwt is het niet enkel het nare wat je niet meer raakt. Ook het mooie filter je mogelijk weg. Ik wil alles altijd blijven voelen, ongeacht in welke vorm het komt.

belle_boef

Berichten: 10744
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:14

Ayasha schreef:
Sunnda schreef:
Maar wat zijn dan dingen die je echt noooit zou willen delen met anderen?
Daar kan ik mij weer geen voorstelling bij maken. :D
Niet met iedereen uiteraard, maar met je man/vrouw/familie/allerbeste vriend?

Ik had het trouwens niet zo zwaar bekeken, je diepste blootleggen klinkt heel zwaar, maar betekent imo toch gewoon vertellen wat je op je lever hebt, ook als dat niet zo mooi/gelukkig/pijnlijk is.

Er is een reële kans dat die eerste vraag niet beantwoord gaat worden he. :+
Als je het nooit wil delen dan wsl ook niet op een forum.
Ik heb genoeg dat ik sowieso nooit wil delen. En nog meer wat ik niet perse "niet" wil delen maar waar ik ook niet enthousiast over ben om te delen. :+ Als iemand me voor blok zet zal ik er niet over gaan liegen maar van mezelf uit zal het niet komen. :=


Maar dat is Een hele gezonde afweging die je maakt op basis van wat nodig is. Dat heeft mi. Niet zozeer met kwetsbaarheid te maken maar meer met wat is gepast om gemiddeld genomen te delen met andere.

Maar je helemaal naar niemand toe kwetsbaar op durven stellen houd jezelf alleen maar tegen en houd andere mensen op afstand.

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:15

Nee, en ik ben het niet van plan. Ik krop alles op, en tot nu toe is het laatje nog niet opengesprongen. Ik ben niet klaar om het zelf open te zetten.
Ooit is mij verteld: iedereen kan bij jou spuien, maar bij wie spui jij?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:18

belle_boef; klopt, dat hoor ik sinds een drietal jaar minstens een keer per week. :+ Maar net als Ginny.... Ik krop alles op. :) En als het me te veel is en je gaat me pushen dan sluit ik instinctief nog verder af en daar kom ik zelf niet doorheen op één of andere manier. :)

Ik vraag me soms af of "je open stellen" niet iets is dat je best gewoon als kind al leert en of je dat op latere leeftijd, als er al een flinke put is, nog echt kan aanleren.. Want dan word je niet enkel geremd door je eigen gewoontes maar ook door het feit dat je weet dat als je er aan begint, je echt door een hele flinke hoop gaat moeten worstelen en dat is niet de beste motivatie om er aan te beginnen. :+

Ik vind dat super knap, mensen die dat wel kunnen. En ik ben ook graag degene die luistert. Maar voor mezelf lukt het niet. :)

Sure_lee

Berichten: 10404
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:20

Resistance schreef:
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik wéiger om te verbitteren en een muur om me heen te bouwen, ongeacht wat me aangedaan wordt of wat ik meemaak. Ik heb al een boel meegemaakt, en dat heeft inderdaad veel pijn gedaan. Ik heb er van geleerd, maar ik zal me nooit minder kwetsbaar op gaan stellen daardoor.


Als je een muur om je heen bouwt is het niet enkel het nare wat je niet meer raakt. Ook het mooie filter je mogelijk weg. Ik wil alles altijd blijven voelen, ongeacht in welke vorm het komt.

Precies dit!

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:20

Resistance schreef:
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik wéiger om te verbitteren en een muur om me heen te bouwen, ongeacht wat me aangedaan wordt of wat ik meemaak. Ik heb al een boel meegemaakt, en dat heeft inderdaad veel pijn gedaan. Ik heb er van geleerd, maar ik zal me nooit minder kwetsbaar op gaan stellen daardoor.


Als je een muur om je heen bouwt is het niet enkel het nare wat je niet meer raakt. Ook het mooie filter je mogelijk weg. Ik wil alles altijd blijven voelen, ongeacht in welke vorm het komt.


Ik heb wat hetzelde idee, al is het niet altijd evident. Maar stoppen met geloven in de goedheid van de mens is voor mij zowat stoppen met leven. Geeft ontgoochelingen, maar ook veel mooie momenten en banden met sommige mensen die kostbaar zijn en er anders nooit waren geweest.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:22

Ik heb dat zeker op latere leeftijd geleerd :j
Bij mij hebben tips en tricks over communicatie heel erg geholpen met dingen vertellen (hoe vertel je het, wat is de boodschap precies) en het onderzoeken van gevoel (waar komt bijv verdriet, pijn, onrust etc vandaan). Als je beter weet wat je voelt, kun je er ook weer makkelijker (?) over praten en hou je, als je het op een neutrale manier kunt brengen, ook het gesprek open..

Wat niet betekent dat je nooit verdrietig of hysterisch mag zijn, maar bijv dat van tevoren melden scheelt voor de luisteraar al enorm .. Of simpelweg iets als "ik zit hier en hier mee, maar het is mijn probleem, dus fijn als je wilt luisteren maar ik verwacht geen oplossing..." en daarna je verhaal doen.
Of 'als ik het ga vertellen ga ik waarschijnlijk huilen, dus wees voorbereid' :+

maar inderdaad, het is ook het delen van blijheid en het kunnen ontvangen van anderen..

belle_boef

Berichten: 10744
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:23

Ayasha schreef:
belle_boef; klopt, dat hoor ik sinds een drietal jaar minstens een keer per week. :+ Maar net als Ginny.... Ik krop alles op. :) En als het me te veel is en je gaat me pushen dan sluit ik instinctief nog verder af en daar kom ik zelf niet doorheen op één of andere manier. :)

Ik vraag me soms af of "je open stellen" niet iets is dat je best gewoon als kind al leert en of je dat op latere leeftijd, als er al een flinke put is, nog echt kan aanleren.. Want dan word je niet enkel geremd door je eigen gewoontes maar ook door het feit dat je weet dat als je er aan begint, je echt door een hele flinke hoop gaat moeten worstelen en dat is niet de beste motivatie om er aan te beginnen. :+

Ik vind dat super knap, mensen die dat wel kunnen. En ik ben ook graag degene die luistert. Maar voor mezelf lukt het niet. :)


Geen idee of je het van kinds af aan moet leren. Of dat mensen kwetsbaar zijn juist afleren door hun omgeving.
Doet er ook niet toe als je merkt dat je er last van hebt denk ik. Dan ga je op zoek naar een oplossing.

Wanneer je in de put zit of er tegenaan loopt dat je het niet kan sta je ook open voor de oplossing. Wanneer het goed gaat heb je die oplossing niet nodig en ben je er niet van bewust.

Maar als antwoord op je vraag. Ja het is te leren. (al zullen er altijd uitzonderingen zijn)

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:25

Tot op zekere hoogte bij m'n ouders en broer, de rest van de wereld niet. Maar er zijn ook dingen waar ik het niet over zou hebben met mijn ouders. Waarom? Omdat ik er zelf nog niet over uit ben, dus tot die tijd blijft het in mijn hoofd, tot ik zelf het antwoord heb.

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 15:32

Ik denk ook dat er niks verkeerds aan is om bepaalde dingen voor jezelf te houden. zeker niet! Alleen ik vind het echt heel erg mooi als iemand écht durft te vertellen waar diegene mee zit, hoe moeilijk het ook is. Zeker partner relatie. Daar moet je relatie wel op gebouwd zijn denk ik, tenminste dat zou ik willen. En niet meteen aan het begin, maar ik denk dat je door communicatie en jezelf kwetsbaar durven opstellen je ook het meest ver komt. Dat is mijn mening allicht :D

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:40

Ik denk er nu al 4 pagina‘s over en weet eigenlijk nog steeds niet wanneer je je kwetsbaar opsteld.
Ik ben niet erg emotioneel aangelegd en praktisch georienteerd. Durf ook gerust al mijn meningen en twijfels op tafel te gooien.
Als we het hebben over je wel en wee dan ben ik daar minder gul mee, maar dat hoeft van mij ook niet zo.
Je hebt ook wel eens van die mensen die hun hele emotionele levensdrama inclusief dingen die 30 jaar geleden gebeurd zijn voor je voeten smijten en daar kan ik zelf helemaal niets mee. Gebeurd is gebeurd denk ik dan.

Malenka

Berichten: 7578
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:08

Als het past bij de situatie deel ik alles. Over het algemeen ben ik heel open. Ik zie het nut van geheimen en taboes niet. Naar mijn idee maakt dat alleen maar ongelukkig

Raineri
Berichten: 6239
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:39

Ben echt een open boek. Heb erg weinig schaamte. En wanneer iemand mij daarop wil bedriegen is dat prima. Succes met de zoektocht naar emotionele intelligentie.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:56

Delen maakt rijker.
Niet 'domweg' of strategisch delen, maar wel in verbinding staan omdat je allemaal leeft van dezelfde lucht en liefde.
Nieuwsgierig zijn naar de mens naast of tegenover je....
Als je dat aandurft, blijkt dat kwetsbaarheid je sterker maakt.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:30

Sizzle schreef:
Ik denk er nu al 4 pagina‘s over en weet eigenlijk nog steeds niet wanneer je je kwetsbaar opsteld.
Ik ben niet erg emotioneel aangelegd en praktisch georienteerd. Durf ook gerust al mijn meningen en twijfels op tafel te gooien.
Als we het hebben over je wel en wee dan ben ik daar minder gul mee, maar dat hoeft van mij ook niet zo.
Je hebt ook wel eens van die mensen die hun hele emotionele levensdrama inclusief dingen die 30 jaar geleden gebeurd zijn voor je voeten smijten en daar kan ik zelf helemaal niets mee. Gebeurd is gebeurd denk ik dan.

Je hebt nuchter en gewoon geen enkel inlevingsvermogen hebben. :D
Jouw laatste opmerking komt aardig in de buurt, opzich alleen maar mooi, want zo'n opmerking vat ik altijd op als: ik heb een goed leven achter de rug. :j
Maar voor mensen die dat geluk niet hebben zijn juist dat soort opmerkingen lastig.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Durf jij écht kwetsbaar te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:32

Ik kan dat alleen bij een heel beperkt groepje mensen.
Veel meegemaakt, veel mensen verloren... daar wordt je toch best hard van. Ik heb sowieso eerder dat ik kwaad wordt ipv verdrietig.
Maar bijvoorbeeld bij mijn man kan ik me wel kwetsbaar opstellen.