Scheiden, wat allemaal te regelen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19553
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 07:47

Vorige week maandag veranderde mijn leven als slag bij heldere hemel. Mijn man kwam (3 dagen voor onze trouwdag) plompverloren na een wandeling met de hond, binnen met het nieuws dat hij wil gaan scheiden. De redenen laat ik even in het midden, maar compleet onverwacht was het voor mij zeker. Na nu bijna een week in ongeloof, boosheid en verdriet te hebben geleefd, heb ik me er nu in berust dat dit zijn keuze is en ik en onze dochter van 10 dit maar te accepteren hebben.

Op dit moment is het een soort kermis in mijn hoofd want hoe gaan we dit doen? Wat moeten we allemaal regelen? Hoe kunnen we dit voor onze dochter zo goed mogelijk gaan oppakken en hoe kan ik zorgen dat ik in onze gezamelijke woning kan blijven alleen straks?

We zijn het erover eens dat ik hier zou blijven (hij wil iets kleins voor zichzelf), dat we een coouderschap willen met soepele regels (ik werk onregelmatig, hij is bij huis, maar ze zal buiten mijn werktijden ook zoveel mogelijk tijd bij mij kunnen doorbrengen). We willen graag zelf afspraken maken over alimentatie.

We praten op dit moment goed met elkaar en we zitten in hetzelfde huis ook nog. Er is een geluk dat ons huis dubbel bewoonbaar is en we hebben nu afgesproken dat hij naar de andere kant ervan vertrekt, zodat we eerst toch ieder ons eigen hebben maar wel dichtbij elkaar en onze dochter zijn om alles goed en rustig te kunnen regelen. Het gaat ook wel een tijd duren denk, zoiets en voordat hij een huurwoning vindt evenzo. Dit heb ik met mijn verstand geaccepteerd, want natuurlijk wil mijn gevoel hem liever naar australie hebben na wat hij ons hiermee aan doet (ik denk serieus dat hij een midlife crisis heeft en dat weet hij ook).

We zijn dus nu druk aan het ruimen en organiseren dat hij zsm daar kan gaan wonen, want elkaar in hetzelfde huis voor de voeten lopen is vreselijk frustrerend voor beide nu.

Wat mijn vragen zijn mbt dit topic.. omdat we oke met elkaar zijn (en je weet nooit hoe lang zoiets blijft duren want ik ken hem blijkbaar minder goed dan ik de afgelopen 12 jaar heb gedacht) wil ik graag zo snel mogelijk samen alle afspraken rondom onze dochter en alle andere belangrijke dingen, op papier en ondertekend hebben. Ik wil het graag samen opstellen met mijn ex zodat het echt ons plan is waar we beide mee verder kunnen en waar onze dochter zo goed mogelijk uit gaat komen. Maar wat moet daar allemaal in komen te staan zodat het voor de rechter geldig is? Welke punten moeten we allemaal benoemen? Hoe kun je in een flexibel coouderschap rekening houden met een onregelmatig rooster?

Zijn er hier mensen met verstand ervan die me op weg willen helpen of ervaringsdeskundigen met tips?

Er komt nu emotioneel en rationeel zoveel op ons af dat ik even niet weet waar te beginnen en eerlijk is eerlijk, het geld voor mediation en andere dingen die misschien niet nodig zijn als we er zelf uit komen, kunnen we beter gebruiken zodat hij straks zijn uitzet voor een eigen plekje heeft en ik om hier een start te kunnen maken met een eigen leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 07:54

Geen verstand van de papieren rompslomp...
Maar wil jou ontzettend veel sterkte wensen! Wat een heftige periode :(:) 360° omgedraaid vanuit het niets...
Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 07:55

Heel veel sterkte en wat fijn dat jullie nog goed met elkaar kunnen praten. Dat maakt alles een stuk makkelijker. Je zal naar een advocaat moeten en daar een ouderschapsplan laten opstellen en alles laten vastleggen. Zij of hij kan je dan verder adviseren en uitleggen hoe de scheidingsprocedure gaat. Zolang jullie blijven praten en met elkaar door 1 deur kan ben je redelijk snel klaar en is het niet zo’n heel gedoe en vallen de kosten mee. Als jullie beiden een andere advocaat nemen omdat jullie het niet eens worden dan wordt het een ander verhaal. Dan komen er rechtszaken en dat kost veel tijd, geld en energie.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101746
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 07:59

Oh wat vreselijk! :oo Na 12 jaar mag je wel denken dat het goed zit... :\

Ik heb geen tips voor je maar wat Suzanne hierboven zegt ben ik het mee eens.
Veel sterkte voor jou en je dochter. :(:)

Muronia

Berichten: 19553
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 08:01

Bedankt.

Ik heb gelezen dat je zo'n plan in principe ook zelf mag maken als je alle belangrijke punten erun bespreekt en het door beide wordt ondertekend. Klopt dat niet? En als dat wel kan, wat moet er allemaal in staan? Over de inboedel krijgen we geen ruzie, we weten qua grote dingen wat van wie is en ik zou hem niet met lege handen in een huisje sturen, spullen zijn maar spullen.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 08:04

Murosch schreef:
Bedankt.

Ik heb gelezen dat je zo'n plan in principe ook zelf mag maken als je alle belangrijke punten erun bespreekt en het door beide wordt ondertekend. Klopt dat niet? En als dat wel kan, wat moet er allemaal in staan? Over de inboedel krijgen we geen ruzie, we weten qua grote dingen wat van wie is en ik zou hem niet met lege handen in een huisje sturen, spullen zijn maar spullen.


Ja dat kan, maar zou het je niet adviseren. Ik zou het opstellen samen met een mediator of advocaat. Op de website van het Juridsch loket staat wat er allemaal in moet staan, maar er staat ook: Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan moet u het ouderschapsplan met het echtscheidingsverzoek naar de rechtbank sturen. Dat gaat via uw advocaat of mediator.

Je zal dus altijd iemand in de arm moeten nemen, kan dus ook een mediator zijn lees ik. Maar je zal het huwelijk altijd moeten laten ontbinden bij de rechter en het plan moet ook naar de rechter.

https://www.juridischloket.nl/familie-e ... chapsplan/

Muronia

Berichten: 19553
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 08:07

Ja dat klopt, dat had ik ook gelezen, maar als je het plan zelf al hebt opgesteld en het door beide is ondertekend dan hoeft zo'n advocaat het alleen maar naar de Rechtbank te sturen en dat scheelt volgens mij heel wat werkuren die je anders moet betalen. En naast de kosten wordt het dan echt zoals we het beide graag zouden willen denk ik.

rien10
Berichten: 14678
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 08:08

Zo dan. Dat kwam rauw op je dak vallen.

Jullie gaan goed met elkaar om. Dan heb je meestal ook een gezamenlijke advocaat. Toch raad ik je aan om zelf ook een advocaat te nemen. En alle afspraken te laten checken.
Je man heeft je een keer compleet verrast, laat je dat geen tweede keer gebeuren.
Heel veel sterkte gewenst.

Ik lees nu je post over advocaten. Ik zou het echt niet doen, scheiden zonder advocaat.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 08:12

Murosch schreef:
Ja dat klopt, dat had ik ook gelezen, maar als je het plan zelf al hebt opgesteld en het door beide is ondertekend dan hoeft zo'n advocaat het alleen maar naar de Rechtbank te sturen en dat scheelt volgens mij heel wat werkuren die je anders moet betalen. En naast de kosten wordt het dan echt zoals we het beide graag zouden willen denk ik.


Als je dit met al die punten samen kan opstellen zou het mooi zijn inderdaad.
Maar vergis je er niet in. Je bent emotioneel en gaat misschien akkoord met dingen waar je over een tijdje totaal geen vrede mee blijkt te hebben. Je moet afspraken maken over vele dingen die een grote impact op je leven hebben. Nu je hem nog aardig vindt ga je misschien akkoord met bepaalde dingen totdat hij na ondertekening een jong ding pakt en daarmee wil trouwen en je er toch iets anders naar kijkt.
Maak goede afspraken, lever niks in voor jezelf en denk opmde eerste plaats aan je dochter.
Sterkte in ieder geval en probeer goed na te blijven denken.

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 08:23

Jeetje wat ontzettend naar! Wat zal jij je verschrikkelijk rot voelen. Je mag zelf al het een en ander op papier zetten en eventueel met behulp van een mediator/ advocaat juridisch kloppend maken.
Tips van mij persoonlijk: leg bepaalde zaken vast over waar hij of jij mag gaan wonen, het halen en brengen. Wie brengt en haalt etc. , bijdrage in bijvoorbeeld sport, beugel, schoolactiviteiten die apart betaald moeten los van de alimentatie. Hoeveel dagen in de vakanties en beschrijf deze dagen goed echt in aantallen. Hebben jullie verder nu afspraken zoals bijvoorbeeld geen foto’s op sociale media, kerkbezoeken wel of niet? Welke dagen wil je graag dat ze bij jou is (Moederdag?) Beschrijf dit zo goed mogelijk. Dat scheelt heel veel gedoe mocht het een keer niet leuk worden.

Voor nu wens ik je vooral heel veel sterkte. Hou vol, er zullen echt nog donkere verdrietige dagen komen maar de zon gaat echt ook weer schijnen. Cliché maar waar.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 08:26

Geen idee wat je moet regelen.... maar ik wil je wel veel sterkte daarmee wensen.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 08:50

Ik maak dit momenteel van dichtbij mee in mijn omgeving. Ga niet volledig zelf aan de slag, maar stel een ouderschapsplan op samen met een erkend mediator die ook advocaat is en evt. ook pedagogisch onderlegd zodat de beste regeling voor jullie dochter getroffen kan worden die daarnaast gewoon rechtsgeldig is.

Neem ook eens een kijkje op de website http://www.echtscheiding-wijzer.nl
en http://www.vechtscheidingshulp.nl (over het voorkomen van een vechtscheiding). Daar is veel nuttige informatie te vinden.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 08:58

Een ouderschapsplan kan ook altijd nog gewijzigd worden, dit is vanzelfsprekend ook trouwens. Een kind groeit op dus dingen veranderen. Een ouderschapsplan is een verplichting, maar afspraken kunnen ook makkelijk weer gewijzigd worden.
Je kunt dit dus best zelf opstellen, ik heb er eventueel nog wel 1 voor je liggen die ik bij de mediator heb opgesteld.
Een mediator zou ik pas inschakelen als er dingen zijn waar jullie niet uitkomen.
Zorg alleen wel dat het gedetailleerd is en ga er niet vanuit dat iets vanzelf wel loopt. Je zou voor de zekerheid nog 1 sessie bij de mediator kunnen doen om alle puntjes op de i te zetten zodst je weet dat het ouderschapsplan compleet is.

De kosten van een scheiding zijn flink. Hebben jullie een financieel adviseur? Zou wel aanraden deze in te schakelen. Ik had in al mijn emoties geen puf voor de papieren rompslomp rondom het koophuis en liet dit graag aan hem over.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 07-07-19 09:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 08:58

Stel je ouderschapsplan op met het idee in je achterhoofd dat je níet meer met elkaar door 1 deur kan. Dan heb je zelfs in de rottigste situaties iets om op terug te vallen.
Mijn advies is ook om dit samen met een mediator te doen, die weten wat er wel en niet in moet staan om ten tijde van ruzies er op terug te kunnen vallen. En ja, hoe goed je nu ook nog met elkaar kunt, die kans is en blijft zeer aanwezig.
Zelf ben ik bijvoorbeeld ook goed met de vader van T uit elkaar gegaan, maar hebben we nu al bijna 4 jaar af en aan gezeur.
Verder zie ik het ook bij mijn man (die had dan nog geen kinderen); ook amicaal uit elkaar gegaan, maar in het verloop van de scheiding werd het contact slechter en slechter

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:01

Murosch schreef:
Ja dat klopt, dat had ik ook gelezen, maar als je het plan zelf al hebt opgesteld en het door beide is ondertekend dan hoeft zo'n advocaat het alleen maar naar de Rechtbank te sturen en dat scheelt volgens mij heel wat werkuren die je anders moet betalen. En naast de kosten wordt het dan echt zoals we het beide graag zouden willen denk ik.

Heel veel sterkte en wat knap dat je het zo aanpakt.

Allereerst: je hebt echt een advocaat of het liefst een Vfas mediator nodig. Als jullie samen het plan opstellen, scheelt dat zeker veel geld. Maar het is echt heel belangrijk dat het op de juiste manier is opgesteld, zeker ook de alimentatie. Ik zal er niet teveel over vertellen, maar als het in het begin niet goed is vastgelegd, kan het later heel veel problemen opleveren. Welke regio zit je?

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:01

Of als je nog veel van hem houdt, kun je ook een time-out afspreken van een half jaar. Meestal weet een man pas wat hij mist als het er niet meer is. En als hij verliefd is op een ander is de grootste verliefdheid dan ook voorbij en kan hij reëler kiezen. Ik zit al een meer dan een jaar in deze situatie nl, maar wij hadden samen een zaak en paarden aan huis, dus lastig. Man heeft inmiddels spijt, maar er is zoveel kapot!

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:02

Wat gaan jullie met het huis doen? Gaan jullie het aan jou toedelen? Zo ja, dan zou je ook met de bank moeten praten of je man überhaupt uit de hoofdelijke aansprakelijkheid kan worden ontslagen.

Zo nee, houd dan goed in de gaten of (en hoe lang!) dat goed gaat met de hypotheekrente-aftrek.

Ook ik raad aan om toch al een advocaat in te schakelen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:13

:(:) sjit -O-

Ervaringsdeskundige meldt zich. Inmiddels voor mij 4 jaar geleden voor de melding en drie jaar voor het eerste convenant (nummer 3 is gaande nu -O- ) Ten eerste probeer zo snel mogelijk niet in een huis te wonen. Scheelt je pijn en verdriet extra ook voor je dochter. Verder leg goed vast over omgang en geld van je dochter. Heel goed over het huis (ik zit daarover na 4 jaar nog steeds met de ellendige narigheid met alle gevolgen van dien _-:( ;( )

Ga alle dingen die gezamelijk zijn met verzekeringen, bankrekeningen, stroom, water, gas enz overzetten op jou naam. Ik moest oa automatische betalingen stopzetten en contracten op mijn naam. Overigens na 4 jaar kan ik nog steeds aa tal dingen niet overzetten omdat ik ze niet kan stoppen want niet op mijn naam en .. :n veel praktische dingen waar ik dus langzaam aan achter kwam.

Weet niet of huis huur of eigendom is? Ik zit bv in huis van ex nog maar de gemeentelijke lasten is ieder jaar drama met de nodige boetes omdat ik niet kan betalen want niet op mijn naam. Daar moet je goed heel goed voor zorgen dat de juiste dingen door de juiste persoon worden betaald, anders kost het je peperdure boetes en narigheid. Kortom houdt rekening met een lange nasleep van dingen ook ver na je scheiding,

En verder neem je tijd voor verlies en zoek desnoods hulp bij de verwerking. Maar de scheiding zal wel bevestigd moeten worden officieel met een document en rechtbankstempel.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:21

Heel veel sterkte.
Ik ben vorig jaar ook gescheiden nadat mijn ex meerdere keren is vreemdgegaan. Toch kunnen wij het ook nog goed vinden samen.
Voor ons was het een goedkope manier om slechts 1 advocaat te nemen. Dit mede omdat hij al grote schulden had en alles zo goedkoop mogelijk moest.
Een mediator kost veel geld en ik hoor zeer regelmatig dat dit onnodig en duur is.
Wij hebben dus maar 1 advocaat gehad die ik had gekozen. Omdat ik 3 dagen werk, werkte ze pro deo (met toevoeging) en kostte me dat iets meer dan 400 euro. Omdat ik en mijn ex het verder wel samen geregeld hebben, ging dat prima. Het kostte alleen iets meer tijd.
Veel succes de komende tijd. Andere optie is, dat jullie eerst een jaar apart gaan wonen en dat hij kan kijken of de gevoelens terug gaan komen. Dat gebeurt in een midlifecrisis nog wel eens.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:22

Storm schreef:
Heel veel sterkte.
Ik ben vorig jaar ook gescheiden nadat mijn ex meerdere keren is vreemdgegaan. Toch kunnen wij het ook nog goed vinden samen.
Voor ons was het een goedkope manier om slechts 1 advocaat te nemen. Dit mede omdat hij al grote schulden had en alles zo goedkoop mogelijk moest.
Een mediator kost veel geld en ik hoor zeer regelmatig dat dit onnodig en duur is.
Wij hebben dus maar 1 advocaat gehad die ik had gekozen. Omdat ik 3 dagen werk, werkte ze pro deo (met toevoeging) en kostte me dat iets meer dan 400 euro. Omdat ik en mijn ex het verder wel samen geregeld hebben, ging dat prima. Het kostte alleen iets meer tijd.
Veel succes de komende tijd. Andere optie is, dat jullie eerst een jaar apart gaan wonen en dat hij kan kijken of de gevoelens terug gaan komen. Dat gebeurt in een midlifecrisis nog wel eens.


Een Vfas mediator kan ook op toevoeging werken en zal vaak juist goedkoper zijn omdat ze veel meer ervaring hebben en kennis hebben. Je kunt ook vaak van te voren een vast bedrag afspreken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:24

Murosch schreef:
Ja dat klopt, dat had ik ook gelezen, maar als je het plan zelf al hebt opgesteld en het door beide is ondertekend dan hoeft zo'n advocaat het alleen maar naar de Rechtbank te sturen en dat scheelt volgens mij heel wat werkuren die je anders moet betalen. En naast de kosten wordt het dan echt zoals we het beide graag zouden willen denk ik.

Je vult het sowieso zelf in. Alleen als je er samen niet uitkomt dan gaat advocaten dat doen. Je kunt gewoon een voorbeeld ouderschapsplan downloaden en invullen samen. Neem het mee naar de eerste afspraak met een mediator (dat neem ik aan).Mijn scheiding was zo geregeld.

Wij hadden een mediator zonder recht op toevoeging. De hele scheiding heeft € 1270,00 gekost.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:31

Oef dat is echt niet fijn voor jouw maar ook voor je dochter.
Mede omdat je nog een jong kind hebt zou ik toch kiezen om zeker als het gaat om zaken die je dochter betreffen dit juridisch vast te laten leggen met je (ex)man.
Kom toch regelmatig zaken tegen waar wij uiteindelijk een (juridisch)incasso buro moesten inschakelen omdat afspraken niet werden nagekomen.
Trek ook het pensioenfonds aan zijn haren voor info als het gaat om convenanten. En hou zoals Karuna al zei alles tegen het licht en teken alles af wat voorbij is gekomen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:41

Zijn jullie in GvG of op HV getrouwd? Heb je al even een globale indicatie opgezocht van wat je kunt lenen (online je inkomen invullen)? Komt dat in de buurt van de hypotheek die op je huis zit? En kun je dan ook nog je man uitkopen? Lijkt me heel verstandig om daar toch meteen achteraan te gaan (als je denkt dat het haalbaar is dan ook een eerste gesprek met een hypotheekadviseur plannen) want dan kun je meteen rekening houden met zoeken naar andere woonruimte als dat nodig is.

Als je nu al een verdeling van de inboedel in je hoofd hebt zou ik die ook maar meteen op papier zetten met je man, dan is dat maar geregeld.

Ouderschapsplan kun je natuurlijk eerst samen zoveel mogelijk uitwerken en dan bespreken als je naar een mediator/advocaat gaat. Ik zou in het ouderschapsplan wel rekening houden met het scenario dat je man over een tijdje (maanden/jaren) geen zin meer heeft in rekening houden met jouw flexibele rooster. Dus hartstikke mooi zolang dat wel gaat en beschrijf dat ook, maar beschrijf ook hoe jullie het gaan doen als het meer vast moet worden (en overweeg een baan met een vast rooster).
Laatst bijgewerkt door GDG op 07-07-19 09:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:46

Een scheiding moet officieel via de rechtbank lopen. Wij hebben toen gekozen voor een jurist waar we samen afspraken hebben gemaakt. En kunt het beste bij een mediator een ouderschapsplan opstellen. Die hebben al ruime ervaring en omdat je dan met zn 3en kijkt wat handig is, kun je er samen met je ex uitkomen. Probeer zo zakelijk mogelijk te zijn en er ook rekening mee te houden dat je elkaar soms perioden echt niet mag. Hoe duidelijker je ouderschapsplan is, hoe minder ruimte voor discussie. Ook al denk je nu ach daar komen we wel uit, het is heel vervelend als je ooit beide een nieuwe partner tegen komt en beide alleen in de bouwvak op vakantie kunt. Dat zijn dan net de momenten dat het fijn is als er al afgesproken is dat moeder de oneven jaren 1e keus heeft en vader de even jaren. Hoe goed jullie nu ook nog communiceren, dat kan allemaal ooit veranderen. Vandaar dat ik altijd alles zo duidelijk mogelijk zou omschrijven.
Dan deel 2, jullie koop?woning. Hiervoor moet je in gesprek met de hypotheekverstrekker. Het is fijn dat jij van je soon to be ex man in het huis mag blijven wonen, maar er moet ook beoordeeld worden of je de hypotheek ook op jouw salaris kunt dragen. Eventuele overwaarde moet onderling verdeeld worden.
En sterkte, er komt een hoop op je af! Maar deze 3 jurist, mediator (misschien hebben ze die ook wel samen tegenwoordig) en hypotheekverstrekker zijn nu als 1e belangrijk. Dan heb je ook beter zicht op wat mogelijk is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:48

Kijk ook of jullie afspraken kunnen maken over wat jullie willen met bezoek zolang jullie nog samen in dit huis wonen. Het is dubbele bewoning maar ik kan me goed voorstellen dat jij het emotioneel niet gaat trekken als hij over een paar weken een vriendin/scharrel/... naar zijn gedeelte van de woning meeneemt.