Scheiden, wat allemaal te regelen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 09:31

Kgb gaat voor hem worden en niet voor mij. Ik ben kostwinner, hij niet namelijk.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:13

Nou kgb is voor jullie kind natuurlijk. Dus misschien kan hij het aanvragen en dat jullie samen daar uitgaven voor jullie dochter van doen. Ik ken meer gescheiden stellen die het zo oplossen :). Tis misschien niet veel, maar wel fijn dat er dingen voor je dochter van betaalt worden. Maar je expartner moet er dan wel aan mee willen werken.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:01

KGB is volgens de Hoge Raad inkomensondersteuning voor de ouder en niet direct voor het kind. Verder ben ik het met je eens: inschrijven bij de ouder die het meeste KGB kan krijgen is een veelgebruikte methode om het gezamenlijke inkomen na echtscheiding nog een beetje op te krikken. Moet je inderdaad nog wel on speaking terms zijn.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 11:15

Dat was inderdaad onze overweging ivm het inkomen van hem dat niet hoog is. Daarbij werk ik 4 dagen per week en hij is thuis. Dus we zouden dan een verdeling van 4-3 per week willen maken.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:26

Diddykong schreef:
Misschien een vreemde vraag, maar waarom denk je dat de lasten minder worden als het huis helemaal op jouw naam staat? Als hij zich inschrijft op het nieuwe adres, kun je misschien vast wat dingen regelen zodat je minder krap zit. Bijv zorgtoeslag of kindgebonden budget. Als je partner minder verdient dan jij (en volgens mij was dat zo) dan kan hij misschien beter het kindgebonden budget aanvragen en daar bijv de helft van naar jou storten. Alle kleine beetjes helpen.


Dat scheelt zeker hoor! Denk alleen maar aan waterschapsbelasting etc

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 11:35

Er speelt voor mij nog iets anders mee waardoor mijn hypotheek een stuk omlaag kan straks. Dus het is puur de overbrugging van nu totdat alles geregeld is die echt even heel pittig wordt. Wat komt er een enorme hoop geregel bij kijken allemaal.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:09

Het lijkt me dat het kindgebonden budget hoort te gaan naar degene die het meeste voor de kinderen zorgt, of in ieder geval een gelijke verdeling hierin.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:45

Murosch schreef:
Dat was inderdaad onze overweging ivm het inkomen van hem dat niet hoog is. Daarbij werk ik 4 dagen per week en hij is thuis. Dus we zouden dan een verdeling van 4-3 per week willen maken.


Is het dan niet zo dat jijzelf alimentatie moet betalen aan je ex?

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 18:24

Waar hij recht op heeft moeten we uitzoeken maar het zou mij niet verbazen als hij straks zoveel toeslagen en dingen krijgt dat zijn besteedbaar inkomen hoger ligt dan het mijne. Hij heeft echter aangegeven geen gebruik te willen maken van de mogelijkheid tot partneralimentatie. Kinderalimentatie zal ik inderdaad moeten gaan betalen, maar die verdeling moeten we in overleg maken. Ik zal waarschijnlijk toch de meeste kosten zelf gaan betalen voor onze dochter (kleding/dagelijkse benodigdheden/medische zaken) ondanks dat ze 1 dag per week meer daar zou zijn.

ultimate
Berichten: 123
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:39

Zonder in detail te gaan, heeft hij iemand anders ?
Want dat zou toch veranderingen kunnen brengen in wat moet of niet.
En meestal zal een man weggaan alleen als hij een ander heeft

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:40

Ik zou toch echt zorgen voor iemand die alle berekeningen voor jullie kan maken. En zeker niet zelf gaan prutsen met bedragen.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 18:44

Nee dat doen we ook niet Berdien, ik geef het een kans wat we nu hebben lopen en als ik twijfels krijg dan gaan we ergens anders naartoe.

ultimate.. ik kan daar geen zinnig woord op zeggen. Eigenlijk op niks.. want ik blijk na al die jaren een stuk minder over hem te weten dan ik dacht. Dus zeg het maar...

JJ4

Berichten: 643
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:08

Wat een nare situatie allemaal, je leven ligt ineens overhoop zonder dat je er zelf om gevraagd hebt. -O-
Ik hoop dat jouw ex zich dat realiseert (of in ieder geval snel gaat realiseren) en ook hier zijn verantwoordelijkheid voor neemt.
Jullie (jij en je dochter) hebben het al moeilijk genoeg met die donderslag bij heldere hemel. :(:)

Anoniem

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:21

Wat een rotsituatie :(:) Ik heb het niet van jouw kant meegemaakt maar mijn ouders zijn twee jaar geleden vrij onverwachts uit elkaar gegaan en ik heb daar nogal midden in gezeten, dus heb wel een aantal tips.

Ik zou zeggen, zorg zo snel mogelijk voor een andere woning. Het gaat nu goed, maar de kans is groot dat dat op een gegeven moment niet meer zo is (en neem het jezelf eens kwalijk, je wil ook ruimte hebben om boos te zijn zonder dat hij er is) en dat gaat uiteindelijk behoorlijk ten koste van hoe vriendschappelijk je eruit kan stappen en hoe je dochter het ervaart ook.

Daarnaast zou ik zeggen, zorg dat je je feitjes op orde hebt. Zorg dat je van tevoren 100% zeker weet dat jij de hypotheek van het huis over kan nemen en maak duidelijke afspraken. Zet die het liefst op papier met een mediator of iemand anders die enigszins autoriteit heeft op zo'n vlak. Ik zie nu in mijn situatie namelijk dat er beloftes gedaan zijn die nu vervolgens teruggedraaid worden, en dat is heel naar omdat het een van mijn ouders in een vervelende situatie stopt qua huisvesting.

En als laatste, misschien zeer overbodig, maar hou je dochter goed in de gaten. Betrek haar bij de gang van zaken en wat er gebeurt, maar hou haar zo veel mogelijk buiten de wind. Schroom niet om hulp van een praktijkondersteuner bij een huisarts in te schakelen zodat ze daar een paar gesprekken mee kan voeren. Misschien heel overbodig en ik wil je zeker niet vertellen hoe je moet opvoeden maar ik heb er persoonlijk een veel hardere klap van gekregen dan zou moeten of kunnen, en dat is echt rot.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 05:32

Inmiddeld zitten we in een mediation traject gelukkig en ik hoop dat het over een aantal weken achter de rug is. Ik ben een beetje voorzichtig met wat ik schrijf maar wat is er veel gebeurd in de afgelopen weken. Het is en blijft onbegrijpelijk hoe de persoon die je zo goed dacht te kennen kan omslaan in een soort monster. Compleet met bedreigingen, angstaanjagend gewoon. En inmiddels uiteraard een nieuwe liefde (wat mijn minste zorg is eerlijk gezegd), maar alles daarover op social media gooien terwijl hij er niet bij nadenkt dat zijn dochter daar ook op zit en alles kan zien. Voor haar vind ik dit echt het aller ergste. Hoe kun je in zo'n ego trip zitten. Ik heb een gesprek bij een maatschappelijk werker voor haar aangevraagd omdat ik denk dat ik ook niet de juiste persoon ben om dit met haar te bespreken.

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 07:37

TS: Jeetje allereerst wil ik je veel sterkte wensen met dit alles ;) . En zoals jij ook benoemt voor jullie dochter is dit het allerergste ten slotte.

Ik zelf ben ook gescheiden paar jaar terug, maar ik en mijn ex gaan nog altijd erg goed met elkaar om dit ook omwille voor onze 2 kinderen die we samen hebben want zij hebben er absoluut niet om gevraagd dat papa en mama uit elkaar zijn.

Mijn ex wilde op zich best partneralimentatie betalen, maar ik zelf heb hem laten weten dat niet te willen. Gaat mij meer erom dat onze kinderen niks tekort zullen komen en hierin draagt ie uitstekend in bij. We hebben een goede omgang omtrent onze kinderen, zij wonen bij mij en maken met en over alles goede als duidelijke afspraken ook.

Hij heeft het koophuis ook overgenomen, helaas ging mij dat niet lukken naja op zich wel maar dan zou het iedere maand dubbeltjes omdraaien worden en daar zat ik nou ook net weer niet aan te denken.

wyoming

Berichten: 2502
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 07:43

:(:)

Mijn “ex man” bleek ook niet een persoon A te zijn waarvan ik dacht dat hij dat was maar een persoon B waar hij zelf altijd de grootste bek over had “over dat soort mannen”
Dus ik weet hoe het voelt om ineens een monster te hebben, ben ook nog steeds niet gescheiden (zijn nu bijna een jaar bezig) Hoop dat het bij jou toch een stuk soepeler gaat.


XFiemoX schreef:
TS: Jeetje allereerst wil ik je veel sterkte wensen met dit alles ;) . En zoals jij ook benoemt voor jullie dochter is dit het allerergste ten slotte.

Ik zelf ben ook gescheiden paar jaar terug, maar ik en mijn ex gaan nog altijd erg goed met elkaar om dit ook omwille voor onze 2 kinderen die we samen hebben want zij hebben er absoluut niet om gevraagd dat papa en mama uit elkaar zijn.

Mijn ex wilde op zich best partneralimentatie betalen, maar ik zelf heb hem laten weten dat niet te willen. Gaat mij meer erom dat onze kinderen niks tekort zullen komen en hierin draagt ie uitstekend in bij. We hebben een goede omgang omtrent onze kinderen, zij wonen bij mij en maken met en over alles goede als duidelijke afspraken ook.

Hij heeft het koophuis ook overgenomen, helaas ging mij dat niet lukken naja op zich wel maar dan zou het iedere maand dubbeltjes omdraaien worden en daar zat ik nou ook net weer niet aan te denken.


Wat fijn dat jullie zo goed uit elkaar zijn gegaan, dat was hier ook echt het plan. Helaas moet het goede contact alleen maar van mijn kant komen. Ja hij kan wel vriendelijk doen, zolang ik maar overal ja en amen op zeg. Daarnaast vertikt hij het dus om voor onze kinderen te betalen en doet hij er alles aan om eronder uit te komen.

XFiemoX
Berichten: 4555
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 07:57

Wyoming: Voor jou ook veel sterkte met alles, zo jammer is dat dat er zulke mannen/wezens er zijn. Begrijp dat echter niet want bedoel je koos samen voor kinderen, dan hoort het ook sowieso normaal te zijn niet alleen de lusten samen te doen maar ook de lasten.

Jammer dat het goede contact dan ook alleen maar van jou kant af moet komen ipv ook die van hem, hebben jullie wel al een omgangsregeling of omdat scheiding nog gaande is nog niet? Want neem aan als ie ze wel wil zien zijn kinderen waarom dan niet ook gewoon ervoor betalen, bedoel het zijn z'n eigen vlees en bloed.


Zoals nu met de zomervakantie hebben ik en mijn ex het net als vorig jaar hoe we het doen, eerste 2 weken zijn ze met en bij hem geweest en daarna 2 weken bij en met mij. Nu sinds afgelopen maandag zijn ze dan nog weer voor een week bij hun vader en heb ik ze de laatste week van de vakantie weer om op die manier ze voor te kunnen bereiden voor het nieuwe schooljaar.

Ex heeft een nieuwe liefde zij die bij hem ingetrokken is, en zelf ook een nieuwe liefde eerder dit jaar met mijn ex om de tafel gezeten daar ik hier waar ik woon in een dorp slechte herinneringen aan heb had ik zo in mijn hoofd om wel bij mijn vriend in te willen trekken maar mijn ex vond daarvoor de afstand te ver plus dat hij dan 1 dag van zijn omgang met onze kinderen zou moeten inleveren wat ik dan ook wel weer begrijp.
Want mijn vriend heeft zijn woning in het zuiden van het land, tegen de Zeeuwse/belgische grens aan.

Toen is mijn vriend hier in de buurt voor werk gaan kijken en dit had ie na 1x een gesprek en werd direct aangenomen. Samen verwachten we een kleine wat voor hem zijn eerste wordt, voor mij mijn 3e. Was eigenlijk nog niet eens in de planning maar we zien het maar als een cadeautje en zijn er erg blij mee natuurlijk.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:21

Fijn dat er schot in de zaak zit en het hopelijk snel afgehandeld is. Dat je die persoon niet herkent is inderdaad erg naar. Het is een achtbaan van emoties waar degene die je dacht te kennen zich heel anders en onvoorspelbaar gedraagt. De vraag: Hoe kan je dat nou doen? is een bekende.
Probeer toch emotioneel afstand te nemen, anders word je zo meegesleept.
Sneu voor je dochter. Goed dat ze kan praten met een buitenstaander, dat lucht vaak op. En probeer er voor haar te zijn. Sterkte.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:07

Mannen kunnen een stuk egoistischer zijn dan we soms denken, ik denk ook omdat ze anders met gevoelens omgaan en toch minder rekening met anderen houden. Nu is niet elke man hetzelfde natuurlijk :+. Maar toch. Houd er ook rekening mee dat hij in zijn verwerking waarschijnlijk al een stuk verder is. Voor jou kwam het als een donderslag bij heldere hemel. Hij was er misschien al maanden mee bezig. Dat maakt het allemaal zo lastig. Mijn tip is lief voor jezelf zijn, je hoeft het niet allemaal al verwerkt te hebben en geef jezelf tijd. Zorg dat je minstens 1, maar liefst meerdere "klaag" vriendinnen/zussen/moeder etc hebt, waar je lekker je ex af kunt zeiken zonder dat je dochter dit hoort. Probeer echt om je mening over je ex tegenover je dochter voor je te houden. Ook kleine dingetjes. Ook al heb je 100% gelijk. Het beschadigt je kind als ze negatieve dingen hoort over papa. Jullie band is helaas verbroken, maar die tussen haar en papa zal er altijd blijven.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:54

ik las laatst ergens: ... als de leeftijd richting de schoenmaat gaat dan komt de midlife crisis voor de mannen..

in mijn ervaring helaas helemaal waar. Compleet met domblonde vriendin, cabrio, motorrijbewijs en wereldreis.. tja. Je denkt ze te kennen na bijna 19 jaar, maar niets is minder waar.

sterkte met alles, heel goed dat je voor je dochter maatschappelijk werk inschakelt!

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:35

Herkenbaar ts, maar wat naar dat het zo gaat. Kan je de berichten van vader niet afschermen voor je dochter?

Kom goed op voor je dochter en voor jezelf en laat je niet gek maken. Sterkte :(:)

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 08:23

Is het herkenbaar dat de dagen naar een volgende afspraak met de scheidingsbemiddelaars voorbij lijken te kruipen en dat je elke dag in spanning zit over wat voor nare verrassing je nu weer te wachten staat? Het zij hoe je je huis aantreft na een werkdag, wat voor nare appjes je krijgt of wat je weer op social media moet tegenkomen? Dat vreet me echt op hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 08:51

Murosch schreef:
Is het herkenbaar dat de dagen naar een volgende afspraak met de scheidingsbemiddelaars voorbij lijken te kruipen en dat je elke dag in spanning zit over wat voor nare verrassing je nu weer te wachten staat? Het zij hoe je je huis aantreft na een werkdag, wat voor nare appjes je krijgt of wat je weer op social media moet tegenkomen? Dat vreet me echt op hoor.


Ja, voor mij wel in elk geval. Ik vind een scheiding en dan zeker op deze manier echt het meest ontwrichtende en stressgevende wat ik ooit heb meegemaakt. En dat was al best wat. Het vreet inderdaad aan je. Ik kan niet meer dan je sterkte wensen en de kracht om dit uit te zingen. Houd je haaks!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 08:57

Qua social media: volg hem gewoon niet meer. Ik begrijp de behoefte aan een soort controle maar wat heeft het voor zin hem nu te volgen daar?
Qua huis: jullie zitten ieder in een apart gedeelte toch, of ben ik dan in de war met iemand anders?