Scheiden, wat allemaal te regelen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:48

Er zijn ook mediators die een vast bedrag met je afspreken, dat had ik ook. Zeker als je nog goed kunt met elkaar en er idd uit wilt komen is dat wellicht een optie.

Het is idd belangrijk om wel juridische kennis er bij te betrekken anders kom je nog voor verrassingen te staan misschien.

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:52

rien10 schreef:
Zo dan. Dat kwam rauw op je dak vallen.

Jullie gaan goed met elkaar om. Dan heb je meestal ook een gezamenlijke advocaat. Toch raad ik je aan om zelf ook een advocaat te nemen. En alle afspraken te laten checken.
Je man heeft je een keer compleet verrast, laat je dat geen tweede keer gebeuren.
Heel veel sterkte gewenst.

Ik lees nu je post over advocaten. Ik zou het echt niet doen, scheiden zonder advocaat.


Dit. Zeker met een kind in het spel. Ik had/heb met mijn ex heldere afspraken gemaakt, op papier gezet en beide ondertekend. Dit om onder andere verdeling van woning en kosten te regelen tot we officieel gaan scheiden. Alles in goed overleg, net als nu bij jullie. Op alle details wil in niet in gaan, maar hij wilde halverwege toch andere afspraken en nu is het een vechtscheiding via advocaten aan het worden. Echt vreselijk. Dit had ik dus liever van tevoren juridisch dichtgetimmerd.

Denk aan jezelf en vertrouw hem niet. Rotadvies, maar ook ik kende mijn ex niet zo goed als ik dacht en heb nu nadeel van mijn loyaliteit en vertrouwen.

En sterkte, want dit is ontwrichtend en heftig.

BigOne
Berichten: 38311
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:55

Godsamme, daar ben je mooi klaar mee, vooral dat het zonder enig voorteken op je dak valt.
Enigste tip die ik kan geven gezien alle scheidingen die ik heb meegemaakt in nabije omgeving, neem een advocaat in de arm.
Rationeel denken lukt meestal niet in het begin en de partner die afnokt is in het begin door schuldgevoel nog heel redelijk tot je wat verder bent en hij bvb centen nodig is, dan kunnen er vervelende dingen gebeuren . Heel veel sterkte en ik hoop dat je kunt blijven op je stekkie en je er redelijk ongeschonden door heen rolt.

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:08

veel sterkte!! ik kan me goed voorstellen hoe je je nu moet voelen.
Helaas ervaringsdeskundige hier... ben ook aan de kant gezet na 10 jaar huwelijk. Ex wilde zogezegd vrijheid ipv gezin... maar een week later woonde hij al samen met zijn nieuwe vriendin...

Probeer alles goed op een rijtje te zetten.
financieel
pensioen
verzekeringen (let op je schadevrije jaren als je maar een gezinsauto had, heb ik me flink in vergist)
alimentatie
spullen
huis
en uiteraard alles omtrent je dochter.

Advocaat (of mediator) is aan te raden. In ons geval viel dat vies tegen qua kosten.. heeft ca 6000 gekost :(

veel sterkte en succes!

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:20

Hier ook een soort gelijk verhaal, alleen geen kinderen. Dat maakt het wel makkelijker, maar ondanks dat ik zelf juridisch onderlegd ben, hebben wij wel meteen gezamenlijk een mediator/advocaat ingeschakeld. Inboedel en alle dingen die we zelf konden bedenken hebben we van te voren op papier gezet, maar convenant heeft advocaat opgesteld en geadviseerd over wat dingen waar we niet over nagedacht hadden. Zo simpel dat je zelf alles op kan stellen en een advocaat het opstuurt is het helaas niet.

Het ligt er ook nog aan of jullie in GvG of HV getrouwd zijn, of er eigen bedrijven zijn. Maar de hulp van een advocaat/mediator is wel écht aan te raden.

Denk ook alvast na over hoe jullie alles willen regelen tot het rond is en zet dat eventueel op papier. Ook al hadden wij al heel veel zelf op papier gezet heeft het toch nog bijna een half jaar geduurd voordat het officieel uitgesproken én ingeschreven was.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:27

Een mediator kan een oplossing zijn als een advocaat wat heftig voelt. Dan biedt een mediator toch dat stukje objectiviteit waar je zelf waarschijnlijk nu moeite mee hebt maar zonder dat je gelijk het idee hebt dat je gelijk in een vechtscheiding springt. Bovendien is een mediator een stukje goedkoper.

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:38


Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:46

Jeetje dat is schrikken.
Maak afspraken en zet het op papier, beide tekenen.
Nou gaat het nog goed maar als dadelijk het verkeerd gaat tussen jullie en hij zich niet meer aan de afspraken wilt houden heb je het op papier.

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 11:01

En zo'n papier is helaas niet rechtsgeldig. Hooguit zal de rechter het meenemen in zijn besluit. Pas als er een door de rechter ondertekend ouderschapsplan ligt, dan is het rechtsgeldig. Net zo goed kan de exman zeggen dat hij uit schuldgevoel veel te snel met dingen ingestemd heeft. Daarom kun je beter met een mediator het hele ouderschapsplan goed opstellen en dan tekenen. Dan heb je de meeste kans dat beide er ook tevreden over zijn en er geen verzet komt. Zoveel dingen denk je nu gewoon niet aan, omdat je ervan uit gaat dat je daar met redelijk overleg heus wel uitkomt. En soms lukt dat ook. Maar meestal komt er ergens een kink in de kabel. En dan is het fijn dat je terug kunt vallen op het ouderschapsplan.

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 11:04

Sterkte! Praktisch gezien zou ik proberen om z.s.m. iets in te laten dienen bij de rechtbank door een advocaat zodat in elk geval de scheiding aangevraagd wordt. Vanaf dat moment ben je namelijk bij de belastingdienst geen partner meer en dat scheelt veeeel gedoe (heeft hier van mijn man en ex duizenden euro's gekost door belasting fouten). Je kan daarna alles nog rustig regelen en opstellen maar dan is dat in elk geval gedaan.

Muronia

Berichten: 19581
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 11:14

Bedankt allemaal. Ik lees alles maar reageer niet persoonlijk op iedereen. Ik wil niet te veel informatie op internet zetten maar ik neem alles mee hoor! In ons geval is het wel andersom dan bij de meesten, ik was de kostwinner en hij huisman (wao).

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 11:27

Dat is fijn! Stond de hypotheek ook alleen op jouw naam? Want dan verandert er niet zoveel daarin. Maar mocht de situatie anders zijn geweest toen de hypotheek afgesloten werd, dan kun je soms toch nog voor een vervelende verrassing komen te staan. Ook al betaal je de hypotheek al jaren alleen.

rien10
Berichten: 14725
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 11:45

Murosch schreef:
Bedankt allemaal. Ik lees alles maar reageer niet persoonlijk op iedereen. Ik wil niet te veel informatie op internet zetten maar ik neem alles mee hoor! In ons geval is het wel andersom dan bij de meesten, ik was de kostwinner en hij huisman (wao).


Heel verstandig. Succes ermee en sterkte.

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 11:53

Murosch schreef:
Bedankt allemaal. Ik lees alles maar reageer niet persoonlijk op iedereen. Ik wil niet te veel informatie op internet zetten maar ik neem alles mee hoor! In ons geval is het wel andersom dan bij de meesten, ik was de kostwinner en hij huisman (wao).


in dat geval zou hij wellicht recht op alimentatie hebben.

silmitan
Berichten: 262
Geregistreerd: 16-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:06

Je krijgt al veel tips over de formele kant.
Ik kreeg in 2002 ook de boodschap en besefte al snel dat er geen ommekeer was.
Ik wil je (jullie) meegeven dat het zo belangrijk is om in het belang van je kind respectvol met elkaar om te blijven gaan. Jullie blijven haar ouders. Sta samen langs de lijn, ga samen naar oudergesprekken, heb respect voor het leven dat je dochter gaat leiden bij je exman, bespreek samen de opvoedingszorgen en blijf op 1 lijn zitten. En mopper en maak ruzie BUITEN het zicht/gehoor van haar .Jullie dochter zal er wel bij varen.

Hou er rekening mee dat je nu in de regelfase zit en dat er een fase van rouw en verwerking gaat aankomen. Volkomen normaal. Alle emoties komen voorbij. Realiseer je dat óók jouw expartner deze fase doorgaat. Ondanks het feit dat hij hier zelf voor kiest.

Gouden tips: vermijd de slachtofferrol, omarm de nieuwe situatie en koester de herinneringen aan de goede tijden en raak niet verbitterd.

Als partners werkt het niet meer, maar grote kans dat jullie als ex-partners nog een prima relatie kunnen hebben. Alles in het belang van jullie dochter.

De komende tijd, het is een K....tijd dat valt niet te voorkomen. Maar als alles goed geregeld wordt, krijg je rust.
Heel veel sterkte.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:09

Jeetje, dat is even flink schrikken zeg. Ik heb zelf niet met het bijltje gehakt, dus kan je niet uit de eerste handadviseren, maar het Nibud heeft wel e.e.a. aan informatie op de site staan. Daar staat ook een link bij met een site voor kinderen van wie de ouders gaan scheiden. Daar heeft je dochter wellicht wat houvast aan.

Als je googled kun je wel voorbeeld ouderschapsplannen vinden, daar zou je alvast met je ex-in-spé naar kunnen kijken, zodat jullie goed over e.e.a. kunnen nadenken, wellicht alvast wat dingen op papier kunnen zetten en dan de details samen met een mediator goed uitwerken. Ik lees op de site van het Nibud dat ouders de kinderen ook dienen te betrekken bij het opstellen van een ouderschapsplan en dan kan het voor jullie dochter best wel eens heel fijn zijn om met een neutraal persoon daarover te praten ipv alleen met jullie. Kinderen kunnen toch het gevoel krijgen te moeten kiezen tussen hun ouders.

danneke80

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-07
Woonplaats: Muiderberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:19

Ik ben ook gescheiden (met een kind van destijds 3 jaar).
Wat ik nog wil meegeven is dat, ook al staat het huis al op jouw naam, als je in gvg getrouwd bent, moet je alsnog je hypotheek alleen op jou laten zetten. Ik dacht destijds dat dat niet nodig was, en heb dit na anderhalf jaar alsnog moeten doen met alle gevolgen vandien.

Het convenant en ouderschapsplan heb ik zelf gemaakt en deze alleen laten indienen door een advocaat. Dat heeft veel geld gescheeld.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:33

Diddykong, een ouderschapsplan hoeft niet via de rechter te gaan om rechtsgeldig te zijn hoor.

Muronia

Berichten: 19581
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 12:38

Fijn om te lezen dat je dat plan toch zelf kunt opstellen. Ik snap dat het even op compleetheid moet worden nagekeken door een advocaat maar als het goed is dan kan die het zo indienen bij de rechtbank. We willen onze dochter zeker ook horen en invloed geven mbt het ouderschapsplan.


Het huis staat op beide namen, inderdaad in gemeenschap van goederen getrouwd. Dat wordt een puzzel, maar daar ben ik druk over aan het nadenken. Ik meende te hebben gelezen dat ik binnen 2 jaar het rond moet hebben mbt op mijn naam zetten.

Mbt de belasting en alles ga ik zeker hulp inschakelen, want dat wordt me veel te ingewikkeld zo. Dat is mijn wereld echt niet.

Mocht iemand een goed voorbeeld van een ouderschapsplan weten, dan zou ik graag willen kijken hoe dat in elkaar zit.

Qua emoties, ik weet dat er nog veel gaat komen, voor alle drie. Ik wil nu eerst echt op mn verstand bezig, de rest komt tussendoor en later wel. Pas als alles goed zit kan ik kijken hoe of wat met mijn leven verder.

Voor mij is er geen weg terug trouwens, deze keuze heeft hij gemaakt nu en daar blijft het dan bij, niet over een paar maanden weer anders.

xrobbiee

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 13:07

Afgelopen jaar hetzelfde mee gemaakt, alleen dan als kind. Mijn vader heeft ook tegen mijn moeder gezegd dat hij het niet meer voelde en is ook weggegaan. Zij hebben alles geregeld via een mediator en uiteindelijk is alles vrij snel geregeld daar door.
Ik zou wel zorgen dat hij zo snel mogelijk het huis uit is, want alles gaat irriteren en daar wordt het voor je dochter ook niet leuker van.
Ik wens je heel veel sterkte met deze nare situatie en mocht je vragen hebben mag je altijd een pb sturen :o

Appelmoose
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-02-07

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 13:13

Zorg naast een advocaat ook voor een financieel adviseur. Hij/zij kan je ondersteunen in de hele financiële afwikkeling.
Heel veel sterkte!

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:07

Onze financieel adviseur heeft alles geregeld, wij hoefden enkel onze handtekening te zetten. Wel een must hoor!

Huis op je naam zetten asap regelen. Als hij kwaad in het zin krijgt kan hij je hier vreselijk mee pakken, dus absoluut zo snel mogelijk doen!
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 07-07-19 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:31

danneke80 schreef:
Ik ben ook gescheiden (met een kind van destijds 3 jaar).
Wat ik nog wil meegeven is dat, ook al staat het huis al op jouw naam, als je in gvg getrouwd bent, moet je alsnog je hypotheek alleen op jou laten zetten. Ik dacht destijds dat dat niet nodig was, en heb dit na anderhalf jaar alsnog moeten doen met alle gevolgen vandien.

Het convenant en ouderschapsplan heb ik zelf gemaakt en deze alleen laten indienen door een advocaat. Dat heeft veel geld gescheeld.


Het is niet vervelend bedoeld, maar als je iets meer geld in die advocaat had gestoken dan wist je vanaf het begin waarschijnlijk al dat het huis verdeeld moest worden en er (o.a.) een ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid van ex moest komen (of je sluit een nieuwe hypotheek af).

FrNo
Berichten: 3667
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:32

Hier geen tips, maar heel veel sterkte.
Ik hoop voor je en zeker voor jullie dochter dat jullie ook in de toekomst goed met elkaar overweg kunnen blijven.

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:35

https://www.juridischloket.nl/familie-e ... chapsplan/

Hierin staan goede tips voor het ouderschapsplan. Zover ik weet moet je dit bij een scheiding wel degelijk laten bekrachtigen door een rechter. Mijn huidige vriend heeft er in elk geval een hoop gedoe mee, ook al heeft hij jaren geleden wel wat getekend. Hier kun je niet automatisch op terugvallen blijkt nu....