Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siers83

Berichten: 7375
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:15

Texel heeft onweer momenteel. We geloofden onze oren niet. En regen, heel veel regen

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:19

Zoolgangster schreef:
Ik speelde vanavond voor verzopen kat, wat een regen...

Ik zeg niks
Het is elke dag feest, en voor de verandering onweersklappen.
Goh alweer

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:21

Kwam dit net tegen.

De storm is ontwikkeld tot een bomcycloon! (Zeer zware storm)
Wat maakt deze storm zoveel gevaarlijker dan normale herfststormen? (Wij leggen het u in jip en janneke taal uit)

Een zware stormdepressie dat momenteel nog boven de Atlantische oceaan beweegt en in kracht toeneemt, zal vandaag deels aan land komen in Engeland, Frankrijk en Spanje. Hier geldt momenteel dan ook een code rood, en moet men rekening houden met windstoten van 120 tot 150kmph. In het westen van Frankrijk is zelfs 160 tot 180kmph niet volledig uit te sluiten. We spreken dan ook over uitzonderlijk hoge windsnelheden, en een uitzonderlijk zware storm.

Kanaalrat.
Deze storm trekt vannacht vervolgens door het kanaal richting het noorden. Morgen ochtend vroeg komt de storm daarom op de Noordzee te liggen. Zo'n storm dat zich door het kanaal manifesteert noemen wij een kanaalrat, en staat vooral bekend als een weerfenomeen dat erg onvoorspelbaar en potentieel gevaarlijk weer kan leveren boven Nederland en België. Denk hierbij aan kortstondige zeer hoge windstoten van 130 tot 140kmph.

Bomcycloon.
Los van een mogelijke kanaalrat, is er ook zeer waarschijnlijk ook spraken van een bomcycloon. Dit is echter een uitspaak waar wij als meteorologen heel voorzichtig in moeten zijn, maar wat op alle computerberekeningen terug te zien is. Wat wij zien bij storm Ciarán is een plotse en aanzienlijke drukdaling in de frontale depressie, en zorgt er voor dat de storm continu in stormkracht kan toenemen. Een orkaan windkracht 12 in Frankrijk is daarom zeker waarschijnlijk! Normaal gesproken zien wij dit soort fenomenen enkel in Amerika voorbij komen. Boven Europa komt dit weerfenomeen zeer zelden voor.

Goed, terug naar eigen land!
Want bij ons wordt het ook erg spannend. De storm komt namelijk pal naast de kust te liggen, en de exacte koers gaat daarom alles bepalend zijn. Ligt de storm boven de Noordzee? Dan krijgen wij landinwaarts windstoten van zo'n 75 tot 100 kmph, met aan de kust uitschieters van 110 of 120kmph. (nog steeds erg fors)

Maar als de storm 20/30 kilometer westelijker komt de liggen? Dan ligt de storm deels over ons land heen. In dit geval zal het tot diep in het land hard gaan waaien, met veel stormschade tot gevolg. Aan de kust zijn windstoten van 130+ kmph dan niet uitgesloten! Kortom, een hele spannende situatie dat wij uiteraard op de voet blijven volgen.

Wij wachten de laatste fijnmazige weermodellen af, waarna er spoedig een definitieve waarschuwingskaart volgt op al onze sociale media kanalen (Twitter, Instagram en Facebook)

Annash
Blogger

Berichten: 26565
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:27

Denk wel netjes als je even vermeld welke bron dit is. :) Omdat je hun werk kopieert.

Wel heel benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen. Gok zeker in het buitenland veel schade, hopelijk geen gewonden/doden.

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:58

Zou het hier in de achterhoek ook zo gaan spoken qua wind/storm morgen of zal het mee vallen? Meestal krijgen we hier niet de volle laag, maar toch.

Als het hier in de achterhoek namelijk zo gaat spoken qua storm/wind blijven mijn 2 Shets morgen maar heerlijk warm en veilig binnen staan. Staan met zijn tweetjes in 1 stal en hebben gelukkig gezelschap van elkaar.
Hoop in ieder geval morgenochtend nog veilig naar stal te kunnen gaan en desnoods dat ik vanavond het hooinet gewoon voor de zekerheid al even extra goed vol doe en anders kan ik gelukkig altijd de fokker van mijn veulen vragen of hij ze hooi wilt geven. Sta bij de fokker van mijn veulen aan huis met mijn 2 Shets.

Vrijwilligerswerk voor de zekerheid net maar even laten weten dat ik morgen kijk of ik er veilig door heen kan komen met de fiets en zo niet dat ik ze dan bel voor overleg.

chanicha

Berichten: 12183
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:09

Ik hou het ook in de gaten voor mijn kleindochter die vanuit Utrecht naar Maartensdijk gaat op de fiets normaal gesproken.

Annash
Blogger

Berichten: 26565
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:20

xYaartje schreef:
Zou het hier in de achterhoek ook zo gaan spoken qua wind/storm morgen of zal het mee vallen? Meestal krijgen we hier niet de volle laag, maar toch.

Als het hier in de achterhoek namelijk zo gaat spoken qua storm/wind blijven mijn 2 Shets morgen maar heerlijk warm en veilig binnen staan. Staan met zijn tweetjes in 1 stal en hebben gelukkig gezelschap van elkaar.
Hoop in ieder geval morgenochtend nog veilig naar stal te kunnen gaan en desnoods dat ik vanavond het hooinet gewoon voor de zekerheid al even extra goed vol doe en anders kan ik gelukkig altijd de fokker van mijn veulen vragen of hij ze hooi wilt geven. Sta bij de fokker van mijn veulen aan huis met mijn 2 Shets.

Vrijwilligerswerk voor de zekerheid net maar even laten weten dat ik morgen kijk of ik er veilig door heen kan komen met de fiets en zo niet dat ik ze dan bel voor overleg.


Cru gezegd maar... kom je morgen vanzelf achter. :') Je weet het nooit, op het moment lijkt het mee te vallen (code geel) maar zoals het bericht een paar erboven ook zegt: als die storm 20/30 km verplaatst dan kan het heel anders uitvallen.

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:34

Annash schreef:
xYaartje schreef:
Zou het hier in de achterhoek ook zo gaan spoken qua wind/storm morgen of zal het mee vallen? Meestal krijgen we hier niet de volle laag, maar toch.

Als het hier in de achterhoek namelijk zo gaat spoken qua storm/wind blijven mijn 2 Shets morgen maar heerlijk warm en veilig binnen staan. Staan met zijn tweetjes in 1 stal en hebben gelukkig gezelschap van elkaar.
Hoop in ieder geval morgenochtend nog veilig naar stal te kunnen gaan en desnoods dat ik vanavond het hooinet gewoon voor de zekerheid al even extra goed vol doe en anders kan ik gelukkig altijd de fokker van mijn veulen vragen of hij ze hooi wilt geven. Sta bij de fokker van mijn veulen aan huis met mijn 2 Shets.

Vrijwilligerswerk voor de zekerheid net maar even laten weten dat ik morgen kijk of ik er veilig door heen kan komen met de fiets en zo niet dat ik ze dan bel voor overleg.


Cru gezegd maar... kom je morgen vanzelf achter. :') Je weet het nooit, op het moment lijkt het mee te vallen (code geel) maar zoals het bericht een paar erboven ook zegt: als die storm 20/30 km verplaatst dan kan het heel anders uitvallen.

Dan is het inderdaad gewoon afwachten wat de storm morgen gaat doen. Zolang ik morgenochtend in ieder geval veilig naar stal kan vind ik het helemaal dikke prima.
Doe alles qua zorg rondom mijn pony's zelf dus kan morgenochtend ter plekke op stal nog beslissen dat ik ze binnen laat staan.
We gaan het mee maken morgen!

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:05

Annash schreef:
Denk wel netjes als je even vermeld welke bron dit is. :) Omdat je hun werk kopieert.

Wel heel benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen. Gok zeker in het buitenland veel schade, hopelijk geen gewonden/doden.


Heb je gelijk in, sorry vergeten. Kwam het tegen, maar weet niet waar het was.

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:17

Laat ik het zo zeggen, na die flinke in (Eunice)2022 heb ik het helemaal gehad met zware stormen.
Vind het doodeng.
Letterlijk omvergeblazen worden, dakpannen en dakgoten om mijn oren gehad.
Wat betreft water een iets ander verhaal. Woon op een hele oude stadswal flink boven NAP. Dus ik zeg altijd als de Lek overloopt en (dat doet ie regelmatig) ik krijg natte voeten dan heeft half Nederland een uitdaging.

Rocamor

Berichten: 10936
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:27

Morganlefay schreef:
Laat ik het zo zeggen, na die flinke in (Eunice)2022 heb ik het helemaal gehad met zware stormen.
Vind het doodeng.
Letterlijk omvergeblazen worden, dakpannen en dakgoten om mijn oren gehad.
Wat betreft water een iets ander verhaal. Woon op een hele oude stadswal flink boven NAP. Dus ik zeg altijd als de Lek overloopt en (dat doet ie regelmatig) ik krijg natte voeten dan heeft half Nederland een uitdaging.

Afgelopen zomer klapten bij ons ook de pannen van het dak. Dat vond ik toen al erg eng.

Ik moet morgen naar de kliniek met het paard, dat heb ik vanochtend maar direct verplaatst (ik zit regio west-friesland)

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:34

Meteoweer, dat is bij voorbaat al een sketchy pagina die zijn info ook weer van andere sites pikt dus die zou ik sowieso niet meer volgen haha.

Dat gezegd hebben klopt zijn verhaal wel, maar dan even zonder de heftige termen. Aan de kust van Frankrijk gaat het mogelijk een grote puinhoop worden met windsnelheden tot 180 kmpu en eventueel hoger.
Het laagje blijft constant wat schuiven waardoor het echt pas laat te zeggen is hoe het in NL zal worden.

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:45

Ik hoop dat het hier in Brabant bij een zuchtje wind blijft :Y)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37301
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:58

De berichten onderweg van zowel de franse, duitse luxemburgse en belgische media zijn er wel duidelijk over -O- %) het wordt zeer zeer pittig vannacht en morgen. Het westen meer dan het oosten maar de waarschuwingen vliegen om de oren. De franse noord kust, normandie meer dan bretagne. Calais meer dan normandie en voor belgie was het let op aan de kust, de ardennen vallen soort van mee al heb ik daar geen vertrouwen in :+

Ik ben onderweg en heb mijn reis plan er op aangepast, vandaag in windstilte iets verder waardoor ik morgen rondom luw, verhard en met heel weinig grote bomen kan uitzitten. Mogelijkheid tot water lozen, wc legen en de politie om de hoek. Alleen een overstroming kan de boel verpesten nu. :+

Onderweg was het vriendelijk zonnig windstil weer. Al trekt het hier (belgische ardennen rand) wel langzaam wat wapperend aan en is het nu bewolkt

chanicha

Berichten: 12183
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:30

Als ik op Windy kijk is het een aardige storm zeg :oo

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37301
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:41

Ik kreeg zojuist een alert van meteofrance :oo dat is ook de eerste keer


Afbeelding

Dit is de wind waarschuwing
Afbeelding

Deze voor overstroming door zee
Afbeelding

En wat meer specificatie. Ik zou echt niet aan de westkust willen zijn dan. Brrr
Afbeelding

chanicha

Berichten: 12183
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:51

Zoww Karuna dat is schrikken!

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:30

Dat alert van MétéoFrance heb ik ook op de laptop :D
Bij hun website krijg je altijd de vigilance en cours toch.
Frankrijk en Spanje zijn de eersten die sinds gisteren al code rood afgegeven hebben voor die storm.

't Is op tijd wakker morgenvroeg want dan hebben wij hier ook van jan naar 't schijnt }>

Courage voor de mensen aan de kusten !

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:41

Buienradar geeft windkracht 4 nu, maar je merkt dat de wind al aan begint te trekken.

Gelukkig vandaag bij ons 2 bomen omgehaald. Een werd slechter en de ander bleek heel slecht.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37301
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:55

Pandora2 schreef:
Dat alert van MétéoFrance heb ik ook op de laptop :D
Bij hun website krijg je altijd de vigilance en cours toch.
Frankrijk en Spanje zijn de eersten die sinds gisteren al code rood afgegeven hebben voor die storm.

't Is op tijd wakker morgenvroeg want dan hebben wij hier ook van jan naar 't schijnt }>

Courage voor de mensen aan de kusten !


Klopt bij de paginas staat altijd rechts boven wat van kracht is, meestal ergens wel een gele naar deze rode enorme balk is voor mij de eerste keer

Ardennenrand is nu kalm miezer en weer windstil. En vol kwa campers ook inmiddels, allemaal in afwachting van wat komen gaat. :')

Iris82

Berichten: 39857
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:58

Is er al duidelijk mocht de storm wel deze kant op komen hoe laat deze verwacht wordt? Sochtends al of meer smiddags?

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:15

Iris op Windy.com kan je de storm een beetje volgen.
Hier (BE) vliegen we nog net niet ons bed uit en zou het zwaartepunt voormiddag/middag zijn.
Maar zoals het altijd gaat...niets is zeker in het leven :')

Een stokoude dennenboom staat hier al jaren compleet scheef. Benieuwd of hij het nog een storm volhoudt :=

chanicha

Berichten: 12183
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:27

Pandora ik hoop dat het meevalt!
Heb mijn schoonzoon al gewaarschuwd, hij moet normaal naar Den Haag maar werkt nu maar thuis voor de zekerheid.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:28

Begrijp ik op windy dat het vrijdag ook nog aardig stevig blijft waaien?

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 22:40

Pandora2 schreef:
Iris op Windy.com kan je de storm een beetje volgen.
Hier (BE) vliegen we nog net niet ons bed uit en zou het zwaartepunt voormiddag/middag zijn.
Maar zoals het altijd gaat...niets is zeker in het leven :')

Een stokoude dennenboom staat hier al jaren compleet scheef. Benieuwd of hij het nog een storm volhoudt :=

Die is redelijk accuraat, ik ga morgenochtend vroeg mijn citrussen maar naar de schuur verhuizen.