rijbewijs verlopen en geen melding gehad

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

rijbewijs verlopen en geen melding gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 09:00

Gisteren geeft mijn man aan dat zijn rijbewijs schijnbaar al twee jaar verlopen is. Per toeval kwam hij hier achter. Nu is dit natuurlijk ook iets dat je zelf in de gaten moet houden maar als ik google kom ik tegen dat RDW je een herinneringsbrief stuurt... We kunnen beide niet herinneren hier een brief van gehad te hebben.

Afspraak bij gemeente is gemaakt voor het aanvragen van een nieuw rijbewijs. Echter moeten we dus schijnbaar ook een boete betalen van 360 euro. Hij stapt dus nu zeker niet meer achter het stuur en we mogen van geluk spreken dat hij in de tussentijd geen ongelukken heeft gehad en/of politiecontroles.

Kan ik iets doen rondom het niet gekregen hebben van een brief? we hebben geen brief gehad dat het gaat verlopen maar ook geen brief dat het verlopen is. We wonen al meer als 10 jaar op dit adres dus ook niks raars met verhuizen of dergelijke waardoor het misschien op ander adres zou zijn aangekomen.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: rijbewijs verlopen en geen melding gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:01

Kun je vast niets mee.
Ik heb het eens gehad met een boete, ook geen brief gekregen en inmiddels dus een hogere boete. Achteraan gebeld en ze konden niets voor mij betekenen.

Ik denk dat het bij deze situatie vergelijkbaar is.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:02

Een brief die ik mogelijk 2 jaar geleden heb gehad...dat zou ik me ook niet meer kunnen herinneren. Heb je in de Berichtenbox van de overheid gekeken of je het echt niet hebt gehad? Misschien eerst even bellen met de RDW om te controleren wat er in hun administratie staat hierover?
Ik vrees dat je die boete gewoon moet betalen.

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:03

Waarschijnlijk zal het antwoord van RDW zijn dat het je eigen verantwoordelijkheid is en hun brief alleen een geheugensteuntje. Snap je frustratie.

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:03

Die brief krijg je niet meer per post maar in de mailbox van mijn overheid. Ik kwam er 1,5 week voor vakantie achter (gelukkig net op tijd)

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: rijbewijs verlopen en geen melding gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 09:08

o jee ik weet niet eens af van de mailbox van mijn overheid.... Ga dit gelijk uitzoeken.

Ik ben blij dat we de boete kunnen betalen en we hierdoor niet in de problemen komen daar niet van maar het is gewoon echt balen. Zonde geld om kwijt te raken maar besef ook echt dat we heel veel geluk hebben gehad dat er geen ongeluk in deze periode is gebeurd. Heb nu dus wel gelijk bij mijzelf in de agenda gezet ruim vooraf wanneer mijn rijbewijs verloopt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:08

Op mijn rijbewijs staat gewoon vermeld tot wanneer het geldig is. Bij hem niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:09

SdaphneS schreef:
Kun je vast niets mee.
Ik heb het eens gehad met een boete, ook geen brief gekregen en inmiddels dus een hogere boete. Achteraan gebeld en ze konden niets voor mij betekenen.

Ik denk dat het bij deze situatie vergelijkbaar is.


Dat is vreemd, want bij mij kon dat juist wel. Heb 2 boetes (heen en terugweg zelfde plek geflitst :+ ) de 1e keer niet gehad en kreeg de 1e herinnering met verhoging. Gebeld dat ik de 1e boetes niet heb gehad, heeft ze ze opnieuw gestuurd en kon ik die gewoon nog betalen, zonder der verhoging.

TS, heb je de herinnering ook niet in mijnoverheid gehad?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:10

Die brief van het RDW kwam bij mij gewoon per slakkenpost, vier maanden voor de verloopdatum.

Afbeelding

Het kan heel goed dat een brief zoekraakt bij de post, maar het lijkt mij heel lastig om dat na twee jaar nog na te gaan, laat staan te bewijzen...

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:11

Ik snap dat het klote is, maar het staat toch op je pasje? Is je eigen verantwoording, dit soort berichten gaan tegenwoordig digitaal. Is meer om te helpen maar kun je niks mee en eigenlijk vind ik dat volkomen logisch.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:11

mag schreef:
Die brief krijg je niet meer per post maar in de mailbox van mijn overheid. Ik kwam er 1,5 week voor vakantie achter (gelukkig net op tijd)


Ik heb hem zojuist gewoon in de brievenbus gekregen hoor :) maar heb "mijnoverheid" niet ingebruik genomen, dus krijg alles gewoon nog met de post.

Zou wel het probleem van de TS kunnen verklaren :)
Denk wel dat dit gewoon onder je eigen verantwoordelijkheid valt en dat je dus gewoon pech hebt :)

Bedankt voor de reminder trouwens, heb gelijk een afspraak gemaakt voor het verlengen :D
Laatst bijgewerkt door Keet op 23-08-19 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:11

oomens schreef:
Op mijn rijbewijs staat gewoon vermeld tot wanneer het geldig is. Bij hem niet?


Kijk jij dan regelmatig op je rijbewijs om dit te checken? :') Nav dit topic keek ik ff, maar wist het anders echt niet hoor.. Heb nog 2 jaar :+

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:13

Relaxed schreef:
SdaphneS schreef:
Kun je vast niets mee.
Ik heb het eens gehad met een boete, ook geen brief gekregen en inmiddels dus een hogere boete. Achteraan gebeld en ze konden niets voor mij betekenen.

Ik denk dat het bij deze situatie vergelijkbaar is.


Dat is vreemd, want bij mij kon dat juist wel. Heb 2 boetes (heen en terugweg zelfde plek geflitst :+ ) de 1e keer niet gehad en kreeg de 1e herinnering met verhoging. Gebeld dat ik de 1e boetes niet heb gehad, heeft ze ze opnieuw gestuurd en kon ik die gewoon nog betalen, zonder der verhoging.

TS, heb je de herinnering ook niet in mijnoverheid gehad?

Ik had mijn betalingstermijn al met een half jaar verstreken, dus toen kon ik niet meer de oorspronkelijke boete betalen, vandaar dat ze het niet opnieuw konden sturen. ;)

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:13

Relaxed schreef:
oomens schreef:
Op mijn rijbewijs staat gewoon vermeld tot wanneer het geldig is. Bij hem niet?


Kijk jij dan regelmatig op je rijbewijs om dit te checken? :') Nav dit topic keek ik ff, maar wist het anders echt niet hoor.. Heb nog 2 jaar :+


Als ik mij ergens moet legitimeren, kijk ik even snel, net als met het paspoort. Is niet wekelijks, maar toch wel ergens in een kwartaal/half jaar.

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 09:14

oomens schreef:
Op mijn rijbewijs staat gewoon vermeld tot wanneer het geldig is. Bij hem niet?


jawel staat er gewoon op maar net zoals Relaxed zijn wij niet zo van het vaak kijken. Waarschijnlijk nu wel vaker.....

Berichtenbox van mijn overheid ga ik dan toch ook maar eens naar kijken :o
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 23-08-19 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:15

Die bekeuring krijg je toch alleen als je aangehouden bent? Je mag nl niet rijden met verlopen rijbewijs. Maar als niemand weet dat je gereden hebt krijg je geen boete.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:16

Keet schreef:
Ik heb hem zojuist gewoon in de brievenbus gekregen hoor :) maar heb "mijnoverheid" niet ingebruik genomen, dus krijg alles gewoon nog met de post.

Dat zal dan in mijn geval ook wel zo zijn. Geen idee eigenlijk, kan me niet herinneren dat ik daar ooit iets heb ingesteld. Alleen maar makkelijk, mijn ervaring is dat ik digitale reminders nog weleens over het hoofd zie. Zo'n vel papier kun je tenminste goed in het zicht op je memobord hangen. ;)

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 09:16

mag schreef:
Die bekeuring krijg je toch alleen als je aangehouden bent? Je mag nl niet rijden met verlopen rijbewijs. Maar als niemand weet dat je gereden hebt krijg je geen boete.


Nee dit is een andere boete. Idd bekeuring voor rijden is alleen als ze jouw staande houden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -verlengen

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 09:17

Karin schreef:
Keet schreef:
Ik heb hem zojuist gewoon in de brievenbus gekregen hoor :) maar heb "mijnoverheid" niet ingebruik genomen, dus krijg alles gewoon nog met de post.

Dat zal dan in mijn geval ook wel zo zijn. Geen idee eigenlijk, kan me niet herinneren dat ik daar ooit iets heb ingesteld. Alleen maar makkelijk, mijn ervaring is dat ik digitale reminders nog weleens over het hoofd zie. Zo'n vel papier kun je tenminste goed in het zicht op je memobord hangen. ;)


Ik heb die berichtenbox ook nooit geactiveerd dus ook nooit toestemming gegeven dat het per mail mag komen..

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:18

Zure boete maar toch helemaal eigen schuld dikke bult? De datum staat nota bene op het rijbewijs. :=

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:18

Maar, je bent staande gehouden en kwam er toen achter? Want op het gemeentehuis zelf hoef je geen boete te betalen. Alleen als je staande wordt gehouden en de politie schrijft er 1 uit. En die is inderdaad rond de 360,- voor een rijbewijs dat langer dan een jaar is verlopen.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:19

Ik kijk ook nooit in die berichtenbox maar ik kreeg een herinnering van de RDW omdat ik nog niet verlengt had. Gelukkig kon dat online dus dezelfde dag nog geregeld.

Ik denk dat je er weinig mee kan maar nee heb je sowieso dus proberen kan altijd

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 09:22

Hij kwam er zelf achter omdat hij zag dat er twee scheurtjes waren in het pasje en zag toen de einddatum.

Lara_Silver ja klopt en we zullen dus nu beter op letten (dure leer). Ik zeg ook niet dat de schuld alleen bij RDW/Gemeente of zo ligt. We zijn er zelf natuurlijk ook wel in gebreke gebleven.

Utixo dat hoop ik dan maar, we zullen zien.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:22

Utixo schreef:
Maar, je bent staande gehouden en kwam er toen achter? Want op het gemeentehuis zelf hoef je geen boete te betalen. Alleen als je staande wordt gehouden en de politie schrijft er 1 uit. En die is inderdaad rond de 360,- voor een rijbewijs dat langer dan een jaar is verlopen.

Dit. De boete is voor rijden met een verlopen rijbewijs, niet voor het bezit ervan. :) De gemeente weet toch niet of jouw man daadwerkelijk gereden heeft de afgelopen 2 jaar? Kijk, dit staat op de site van de gemeente Amsterdam:
Citaat:
Ook een verlopen rijbewijs kunt u vernieuwen. Dat is niet duurder dan normaal.

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:23

De mijne was 2 weken verlopen maar heb geen boete gehad hoor.