Schoonloeders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Schoonloeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 16:31

Tja, je krijgt ze er gratis bij hé .. :+

Ik ben inmiddels dik 3,5 jaar samen met mijn vriend (20) en we hebben het prima. Wij wonen
beide nog thuis, omdat we allebei geen behoefte en geen budget hebben om al op ons zelf te gaan wonen.
Maar dit brengt regelmatig schoonloeder irritaties met zich mee.

Ik ben regelmatig bij mijn vriend thuis, ik slaap daar in de weekenden dus ik zie mijn schoonouders nou eenmaal vaak. Maar omdat ik hun niet tot last wil zijn zorg ik vaak dat ik zelf eten mee neem of koop. Vaak eten ik en mijn vriend apart dus hebben we ook onze eigen maaltijden.
Verder zijn we eigenlijk best weinig thuis dus wat dat betreft zijn we ook niet tot last van ze.
Ik heb ook vaak aangegeven dat als ze het niet chill vond dat ik er was dat ik het geen enkel probleem vind om thuis te slapen. De reden dat we meestal bij mijn vriend slapen is dat dat een stuk dichterbij onze vrienden en stamkroeg zit dan mijn huis.

Maar de irritaties beginnen wel steeds hoger op te lopen moet ik zeggen. Mijn vriend en ik zijn laatst op vakantie geweest en hebben daarna heel de week bij mij doorgebracht dus ik had ze al een tijdje niet gezien, mijn schoonouders.
Dit weekend was ik er weer en ik kan gewoon niet meer aardig doen tegen mijn schoonmoeder.
Ze moet continu weten wat ik en mijn vriend aan het doen zijn, als we even de keuken inlopen om een cracker te smeren komt ze gelijk van de bank af om te kijken wat we aan het 'rommelen' zijn. Ze maakt vaak küt opmerkingen die dan volgens haar als grapje bedoeld zouden zijn, bijvoorbeeld dat we geen vrienden hebben. Of dat ik geen geld heb.
Gisteren wilde ik even wat ijsklontjes uit de vriezer halen, die ik zelf heb gekocht en bij hun in de vriezer heb gelegd.
Toen flipte ze tegen mij dat heel de vriezer vol lag met 'zooi' van mij en mijn vriend. Die zak ijsklontjes is en was letterlijk het enige van mij wat ooit bij hun in de vriezer heeft gelegen.
Toen was ik het behoorlijk zat en kon ik niet meer zo aardig tegen dr doen.
En ja, het bemoeial level is gewoon heel erg hoog. Ze moet altijd alles weten, dingen die totaal oninteressant zijn. Of dan gaat ze tegen mij zeggen dat ik vaker bij mijn opa en oma langs moet gaan. _O- Want zij weet ook echt hoe vaak ik hun zie...

Het tokkie gehalte vind ik ook tamelijk hoog bij dr, ze kan nooit op een normaal volume praten, ze moet altijd schreeuwen. Laatst waren we met wat vrienden bij mijn vriend in de tuin een drankje doen, toen ik naar binnen liep om een vriendin van me de wc aan te wijzen, toen kreeg ik gelijk een snauw dat ik zachter moest doen.
Of nog erger, ik en mijn vriend waren een keer film aan het kijken op zijn kamer, dus we hadden de gordijnen dicht voor het licht. Schreeuwt ze vanuit de tuin: 'Liggen ze te neüken om 3 uur smiddags!' Op volume standje dat heel het blok het kon horen. _-:(
Van het weekend was ze ook alweer om 10:00 sochtends aan het ruziën op een ordinair volume.

En wat me ook heel erg aan zowel pa als moe stoort is dat ze totaal niet bezig zijn met de toekomst van mijn vriend.
Hij heeft nu een MBO-3 diploma maar wilt graag MBO-4 gaan doen om nog eventueel naar het HBO te kunnen. Zijn vader lachte hem gelijk uit omdat hij geen inkomen meer heeft als hij weer fulltime naar school gaat en zijn moeder kwam ook totaal niet geïnteresseerd of gemotiveerd over.
Toen raakte ik in een discussie met die vader, omdat ik aangaf dat als hij HBO gaat doen hij nu misschien even geen of weinig geld heeft maar dat dat over een paar jaar juist zijn vruchten gaat afwerpen. Als HBO-er verdien je nou eenmaal meer in de meeste gevallen.
Zijn ouders doen zelf ongeschoold werk en hebben het niet breed, dus ik kan niet snappen hoe je dit niet kan toejuichen. :n

Het is een warrig verhaal, maar ik wilde (lees: moest) even mijn ergernissen delen want ik word langzaam gek. :o Ik heb wel de laatste tijd dat ik steeds vaker mijn mond open trek. Maar tot hoe ver ga je? Zolang ik bij hun thuis ben heb ik toch het gevoel dat haar wil wet is, ook al is ze totaal onredelijk aan het doen.

Maar ik kan niet de enige zijn met zulke leuke schoonouders toch? O:)

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Schoonloeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:38

Vervelend, maar je doet er weinig aan behalve er niet meer komen/toch op jezelf gaan wonen.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:42

__Sannne schreef:
Vervelend, maar je doet er weinig aan behalve er niet meer komen/toch op jezelf gaan wonen.



Dit..

En jullie zijn allemaal volwassen mensen.. Ga dan om tafel zitten en spreek elkaars verwachtingen ten opzichte van elkaar uit..

Ik moet zeggen dat ik 't als ouder ook niet tof zou vinden als schoondochter eigen voedsel mee zou nemen.. Het is misschien handiger om mee te betalen voor de boodschappen.?

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:43

Denk ook dat je er helaas mee te doen hebt, je bent in hun huis. Dus of uit huis gaan (samen) of accepteren dat ze zo zijn. Vind er heel hard tegenin gaan ook niet echt kunnen... waarom gaan jullie dan niet vaker bij jou zitten? Dan maar iets verder naar de kroeg toch?

Edit: vergeet idd dat stukje boodschappen. Stel het eens voor. En praat erover

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:52

Shaggy09 schreef:
Ik heb wel de laatste tijd dat ik steeds vaker mijn mond open trek. Maar tot hoe ver ga je? Zolang ik bij hun thuis ben heb ik toch het gevoel dat haar wil wet is, ook al is ze totaal onredelijk aan het doen.


Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Je bent te gast in haar huis en hebt je dus naar haar wensen te schikken. Natuurlijk mag je er als volwassenen het er eens over hebben als dingen je storen (juist doen!!! Praat erover) maar gelijk een grote bek teruggeven bijv. zou ik heel erg not done vinden.

Overleg je wel eens dingen met je schoonouders of doe je maar wat? Pak je ook veel van hun spullen, betaal je wel eens mee, vraag je dingen netjes, help je mee met opruimen etc? Als je er zo regelmatig bent vind ik dat wel normaal en kan ik het me voorstellen dat je schoonmoeder het niet tof vind dat je dat niet doet. Maar dat kan ik nu niet goed opmaken uit je tekst?

Goof

Berichten: 28794
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Schoonloeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:57

Het klinkt een beetje alsof jij op jezelf wil wonen en alles zelf regelt en bepaalt..... in hun huis.
Zolang je daar over de vloer komt ben je daar te gast en heb je vrij weinig te zeggen. Zo simpel is het.
Het lijkt me dat je voor de praktische zaken (serieus, ruzie over ijs in de vriezer..) prima even met elkaar om de tafel kan en kunt bespreken wat elkaars verwachtingen zijn en hoe jij hen tegemoet kan komen.
Het feit dat ze rare opmerkingen maken en hun zoon niet steunen in zijn keuze, tja, daar kun jij weinig mee.
Lekker gaan sparen en dan gaan samenwonen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 17:02

Nee een grote bek daar is mijn schoonmoeder meer zelf van :')

Dit is ook waarom ik het heel erg lastig vind.
Ik respecteer haar huis en haar regels, ik ben immers te gast.
Maar de manier waarop ze soms te keer gaat, en hoe ze mij en mijn vriend behandeld vind ik daar soms los van staan.
Ik vind sommige opmerkingen gewoon echt niet kunnen en dat heeft imo ook niks te maken met haar huis(regels) maar gewoon met haar karakter.

Ik help mee met opruimen, met de afwas regelmatig, tafel dekken. Ik koop niet zelf boodschappen omdat we toch een heel ander eetpatroon hebben merk ik. Ik heb weleens aangeboden mee te betalen aan haar boodschappen maar mijn vriend wilt dat absoluut niet. Nu heb ik haar weleens wat gegeven zonder dat mijn vriend daarvan wist.

Ik vind het ook echt geen probleem om te helpen in het huishouden of om wat kostgeld te betalen. Maar haar optreden naar mij en mijn vriend veranderd daar niet door. Ik wil haar niet tot last zijn maar als ze wel last van mij heeft heb ik liever dat ze dat zegt dan dat ze weer een sneer maakt. Ik heb dit ook weleens aangegeven, ik heb ook vaak op een hele nette manier aangegeven dat ik liever een rustig gesprek met haar heb dan dat ze met kütopmerkingen gaat rondstrooien.
Toen hebben we 1 keer een redelijk fatsoenlijk gesprek kunnen voeren, maar daarna is het eigenlijk altijd weer de hysterische kant opgegaan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:04

Dat zijn de nadelen van hotel mama! :D

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 17:05

Goof schreef:
Het klinkt een beetje alsof jij op jezelf wil wonen en alles zelf regelt en bepaalt..... in hun huis.
Zolang je daar over de vloer komt ben je daar te gast en heb je vrij weinig te zeggen. Zo simpel is het.
Het lijkt me dat je voor de praktische zaken (serieus, ruzie over ijs in de vriezer..) prima even met elkaar om de tafel kan en kunt bespreken wat elkaars verwachtingen zijn en hoe jij hen tegemoet kan komen.
Het feit dat ze rare opmerkingen maken en hun zoon niet steunen in zijn keuze, tja, daar kun jij weinig mee.
Lekker gaan sparen en dan gaan samenwonen.


Maar welke regels bepaal ik dan?
Ik en mijn vriend kopen een zak ijs en leggen die in zijn vriezer.
Als zij dan helemaal flipt tegen mij dat ik altijd zooi in hun vriezer leg, ga ik me wel afvragen waarom
ze zo fel doet.
Dat heeft niet met mijn 'regeltjes' te maken, maar met het feit dat ik niet uitgekafferd hoef te worden zonder reden.

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Schoonloeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:07

Klinkt wel een beetje zoals mijn schoonmoeder ook is, heb je ff een pb gestuurd

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Schoonloeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:17

Mijn ouders vinden het ook niet fijn als ik zelf eten zou kopen en koken. Idem dito voor zelf dingen in de vriezer leggen. Je eet maar met de pot mee zeggen ze dan. Dus dat ze dat oke vinden dat vind ik erg bijzonder.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Schoonloeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:20

Snap sowieso niet waarom je niet meg de pot mee zou eten. Ben je vegetarisch?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:21

Oplossing 1 : gewoon bij jou thuis gaan slapen met je vriend :+
Gedaan met de ergernissen over en weer.
Verder weg van de kroeg en de vrienden ? Jammer dan. Een mens moet prioriteiten weten te stellen in het leven :Y)

Oplossing 2 . eigen stek huren en gaan samenwonen. Eigen baas in eigen huis :')

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 17:22

MarlindeRooz schreef:
Mijn ouders vinden het ook niet fijn als ik zelf eten zou kopen en koken. Idem dito voor zelf dingen in de vriezer leggen. Je eet maar met de pot mee zeggen ze dan. Dus dat ze dat oke vinden dat vind ik erg bijzonder.


Schoonmoeder heeft er normaal gesproken ook geen enkel probleem mee dat haar zoon
zijn eigen eten koopt en in de vriezer/koelkast/whatever legt.
Maar als ik dan een keer een zak ijsklontjes koop met dit warme weer is het wel ineens een ramp.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je van je ouders niet zelf een keer iets mag kopen en in de vriezer mag leggen. Klinkt niet gezellig.

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:23

In een ander gezin wonen of iemand anders in jouw gezin hebben wonen is gewoon lastig.

Als je niet normaal met elkaar kunt praten kun je kiezen om er minder vaak heen te gaan. Dus dat zou betekenen vaker bij jou thuis/ ergens heen gaan/ samen wonen.

Je kunt iemand niet veranderen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Schoonloeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:25

Nee en omdat ik mijn eigen vriezer in mijn eigen huis heb, is het geen probleem. :)

Ik blijf erbij dat je op een leeftijd bent dat uitvliegen gezond is. Wil je dat niet? Dan niet klagen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:26

Shaggy09 schreef:
Tja, je krijgt ze er gratis bij hé .. :+

Zij hebben jou er ook gratis bijgekregen -O-
Ik denk dat het gewoon teveel is, daar elk weekend slapen. Voor je schoonouders is het byebye privacy, dus ik kan het me wel voorstellen dat ze daar een beetje kribbig van worden. Als je er maar af en toe bent zal de verstandhouding waarschijnlijk verbeteren.
Misschein eens een open gesprek hebben met jouw ouders over hoe zij het eravaren als je vriend bij jullie een paar dagen blijft slapen? Met je eigen ouders kan je daarover meestal eerlijker praten.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 17:26

Ik reageer even in het algemeen. Ik merk dat er erg veel word gefixeerd op het feit dat ik bij hun thuis kom. Dit zal vast meespelen, maar ik heb regelmatig een periode dat ik thuis slaap en eigenlijk alleen bij mijn vriend ben om hem op te halen of iets dergelijks. En zelfs dan lukt het mijn schoonmoeder om me te beledigen of om een kruisverhoor te houden.

Ik bedoelde dit topic eigenlijk ook meer als soort plek om je irritaties wbt schoonouders/familie te uiten. Niet zo zeer om echt een advies te krijgen over de situatie. Ik heb al veel geprobeerd maar de band blijft toch altijd slecht ben ik bang..

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:26

Vanuit mijn ervaring met mijn schoonloeder (iets ander type dan die van jou maar wel ergenissen)
Sowieso zal jouw vriend dingen met zijn ouders moeten bespreken, niet jij. Hij moet dit ook echt vanuit zijn eigen gevoel doen (ik vind het niet prettig als....)
Maak vervolgens met zijn vieren duidelijke afspraken over boodschappen etc. Als jouw vriend niet wil dat jij meebetaalt kunnen jullie wellicht een van de dagen in het weekend voor het hele gezin koken ipv enkel met zijn tweeën eten (dat is gewoon vreemd, sorry)

Verder zul je helaas moeten slikken, je bent te gast (alhoewel ik vorig jaar ook ruzie met mijn schoonloeder heb gehad, ik ben alleen een stuk ouder (34) en 7 jaar getrouwd, ze gaf op dat moment echt af op ons (en onze kinderen) en dat schoot enorm verkeerd nadat ik me al jaren aan het inhouden ben).

Probeer de verdeling wat gelijker te maken, 50% bij jou 50% bij hem.
Zoveel ergenis is namelijk ook voor jou en je vriend niet goed.

En dan als laatste, ik heb de indruk dat veel moeders hun kleine jongetje graag klein houden en er moeite mee hebben als een andere vrouw voor hun zoon komt zorgen (mijn halfzus heeft ook een schoonloeder en bijna elke vrouw die je spreekt heeft problemen met haar schoonloeder)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 17:27

MarlindeRooz schreef:
Nee en omdat ik mijn eigen vriezer in mijn eigen huis heb, is het geen probleem. :)

Ik blijf erbij dat je op een leeftijd bent dat uitvliegen gezond is. Wil je dat niet? Dan niet klagen.


Je weet mijn leeftijd helemaal niet toch? :+

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:27

Bij sommige mensen moet je tussen de regels door lezen. Als ze zeggen dat jullie niet tot last zijn maar je merkt irritaties dan zegt dat meer dan woorden en zou ik concluderen dat ik wel tot last was. Tijd om op jezelf te gaan lijkt me!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:32

Jeetje, wat ben ik blij met mijn schoonmoeder. Mijn vriend en ik kopen eigenlijk altijd ons eigen eten en soms een schoonmoeder met ons mee, dan koken we ook voor haar. Ze is juist altijd super blij als ik er ben.
Daarnaast eet ik thuis ook altijd mijn eigen eten. Ik heb zelfs mijn eigen plank op de koelkast. Het verbaast me dat mensen hier allemaal zo moeilijk doen over zelf je boodschapjes halen en dat je maar moet eten wat de pot schaft :=

TS, ik vind het echt een vervelende situatie voor je. Aan de ene kant begrijp ik dat je schoonmoeder even moet wennen aan een situatie waarin haar zoon een relatie krijgt (al lijkt 3,5 jaar me wel genoeg tijd), maar aan de andere kant zou je van een volwassen vrouw verwachten dat ze er normaal over kan communiceren. Natuurlijk ben jij te gast, maar je ben er wel voor haar zoon. Ze zou ook met jullie afspraken kunnen maken over wat zij graag wil en wat niet.
Misschien toch nog eens, samen met je vriend erbij, proberen het gesprek aan te gaan met schoonmoeder? Misschien kunnen jullie allebei/alle drie een lijstje of zoiets opstellen met punten waar jullie mee zitten en kijken hoe dat opgelost kan worden.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:32

Ik denk dat je haar niet kan veranderen. Het is haar huis en haar leven. Jij bent te gast. En als ik bij een ander wat in de diepvries leg dan zeg ik dat of vraag of dat oke is. Ik vind het ook niet heel netjes bij een ander je eigen eten te eten. Lijkt me onvriendelijk over komen voor haar. Tenzij jullie buiten de deur zelf ergens gaan eten. Je bent immers te gast. En hoe zij leeft in haar huis is hoe zij denkt wat goed is, daar kun jij weinig aan veranderen.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:37

Shaggy09 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nee en omdat ik mijn eigen vriezer in mijn eigen huis heb, is het geen probleem. :)

Ik blijf erbij dat je op een leeftijd bent dat uitvliegen gezond is. Wil je dat niet? Dan niet klagen.


Je weet mijn leeftijd helemaal niet toch? :+


Zo rond de 20?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:39

Shaggy09 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nee en omdat ik mijn eigen vriezer in mijn eigen huis heb, is het geen probleem. :)

Ik blijf erbij dat je op een leeftijd bent dat uitvliegen gezond is. Wil je dat niet? Dan niet klagen.


Je weet mijn leeftijd helemaal niet toch? :+

Meer een gok omdat jouw vriend 20 is? Denk ik.