Schoonloeders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:08

marleen_usar schreef:
Mag toch hopen dat min schoonzoon nooit het woord schoonloeder in zijn mond neemt.ik vind het nogal respectloos klinken.

Het klopt wat je zegt het klinkt respectloos alleen komt dat gevoel om het zo te benoemen vaak wel ergens vandaan.Hoor graag je mening of ik nog altijd de moeder van mijn man niet zo mag betitelen:
Negeren bij binnenkomst, geen drinken aan bieden als je daar op visite bent, eisen dat je een rok draagt omdat zij een gelovige achtergrond hebben terwijl ze weten dat ik die niet heb, bij hun zoon er op aandringen na een relatie van 3 jaar dat het beter is om uit elkaar te gaan omdat we nog niet getrouwd zijn (mijn inmiddels man had een erg nare scheiding achter de rug dus die stond nog niet direct open voor een volgende bruiloft...) zich overal tegen aan bemoeien (lees vinger over een deurpost heen om te kijken of er stof ligt dat soort ongein) sta je daar voor de deur om haar op te halen met de auto in de stromende regen om haar naar het ziekenhuis te brengen smijt ze de deur dicht in je gezicht omdat je 2 minuten te vroeg bent, niet op de bruiloft komen zonder het fatsoen te hebben om af te zeggen, altijd maar kwetsende opmerkingen hebben, een kerstkaart sturen zonder mijn naam op de enveloppe erbij, mijn verjaardag over slaan maar wel verwachten dat ik aan die van hun denk en vader- en moederdag..
Als je dan vraagt waar dat vandaan komt is het allemaal niet waar, dat moet ik anders zien, maar hoe anders krijg ik dan niet te horen, we zijn inmiddels ruim 21 jaar verder en er veranderd helemaal niets, behalve loze beloftes als ze het weer eens bedenken dat er wel weer contact moet zijn, wat na meerdere pogingen ook niet van de grond komt omdat éénrichtingsverkeer gewoon niet stand houd/werkt.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:26

Dit topic heeft wel een aparte draai gekregen zeg :oo . Maar als ik in de toekomst ooit nog een relatie zou krijgen, krijgt mijn vriend er dus ook een gratis schoonloeder bij. Alleen boft hij, ik kom er echt hooguit 2 keer per jaar en ga niet verwachten dat hij mee gaat. Als hij er meer contact mee wil, gaat hij maar lekker alleen. Try to have fun zou ik zeggen :wave: . Spioler allert, ain't gonna happen.. En als mijn vriend haar toch aardig vind, zou ik het gok ik toch echt uit maken. Er is werkelijk niemand die dat narcistische mens met achtervolgingswaanzin en achterlijke ideeën uit het stenen tijdperk aardig vind. Iemand die dat wel voor elkaar krijgt heeft toch zelf wel een steekje los gok ik := .
En ik kwam ergens iets tegen over dat je moeder je toch heeft opgevoed. Als ik haar opvoeding had gevolgd was ik nu een heel onzeker iemand met een ontzettend laag zelfbeeld die alle besluiten aan haar over liet, verder behalve boosheid, geen enkele emotie zou tonen en vooral maar lekker in de negatieve dingen uit het verleden zou leven. Nee, dankjewel, ik geniet liever van de mooie dingen die het leven te bieden heeft en ben prima in staat om zelf besluiten te nemen :+

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:27

Wat een geneuzel over “ schoonmoeder”. Lieve ts, je hebt een vriendje.
Je woont niet samen, bent niet verloofd of hebt plannen in die richting.......want nu schoonmoeder????
Waar jij het over hebt is niets meer of minder dan de moeder van jou vriend.
Verder is deze mevrouw van jou helemaal niks, en jij voor haar blijkbaar ook niet.

Niet meer of minder dan een vriendin van haar zoon.
Die haar beschuldigd van een grote mond en moeilijk gedrag, maar wie weet loop je zelf gewoon wat te hard van stapel en is dat al irritatie nummer 1 bij deze Dame.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 11:32

RaafSmits schreef:
Wat een geneuzel over “ schoonmoeder”. Lieve ts, je hebt een vriendje.
Je woont niet samen, bent niet verloofd of hebt plannen in die richting.......want nu schoonmoeder????
Waar jij het over hebt is niets meer of minder dan de moeder van jou vriend.
Verder is deze mevrouw van jou helemaal niks, en jij voor haar blijkbaar ook niet.

Niet meer of minder dan een vriendin van haar zoon.
Die haar beschuldigd van een grote mond en moeilijk gedrag, maar wie weet loop je zelf gewoon wat te hard van stapel en is dat al irritatie nummer 1 bij deze Dame.


Huh, sinds wanneer ben je alleen schoonmoeder als je bent getrouwd? :?
Dan zouden er heel veel Nederlanders geen schoonouders hebben.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:36

RaafSmits schreef:
Wat een geneuzel over “ schoonmoeder”. Lieve ts, je hebt een vriendje.
Je woont niet samen, bent niet verloofd of hebt plannen in die richting.......want nu schoonmoeder????
Waar jij het over hebt is niets meer of minder dan de moeder van jou vriend.
Verder is deze mevrouw van jou helemaal niks, en jij voor haar blijkbaar ook niet.

Niet meer of minder dan een vriendin van haar zoon.
Die haar beschuldigd van een grote mond en moeilijk gedrag, maar wie weet loop je zelf gewoon wat te hard van stapel en is dat al irritatie nummer 1 bij deze Dame.


Ach hou toch op joh, schoonmoeder is tegenwoordig gewoon een veelgebruikte term ook buiten het huwelijk om. Als deze dame daar moeite mee heeft kan dat ook op een andere manier bespreekbaar gemaakt worden.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:37

Shaggy09 schreef:
Huh, sinds wanneer ben je alleen schoonmoeder als je bent getrouwd? :?
Dan zouden er heel veel Nederlanders geen schoonouders hebben.

Al zolang het woord bestaat?!
Citaat:
Een schoonouder betreft de moeder of de vader van de persoon met wie men is (of was) getrouwd. Soms wordt het begrip schoonouder ook gebruikt in niet-huwelijkse relaties zoals een geregistreerd partnerschap.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:42

Shaggy09 schreef:
Huh, sinds wanneer ben je alleen schoonmoeder als je bent getrouwd? :?
Dan zouden er heel veel Nederlanders geen schoonouders hebben.


Sinds altijd :)

https://www.vandale.nl/

Citaat:
Betekenis 'schoonmoeder'

Je hebt gezocht op het woord: schoonmoeder.
schoon·moe·der (de; v; meervoud: schoonmoeders) 1moeder van de echtgeno(o)t(e)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Schoonloeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 13:00

Oké officieel volgens de dikke van dale. Maar we weten allemaal dat de termen schoonmoeder/vader/familie ook gebruikt worden door niet getrouwde stellen.

Beetje jammer van RaafSmits om de discussie te doden door mij te vertellen dat ik
die term niet mag gebruiken. :+

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:15

Beetje een nutteloze semantische discussie idd. Schoonmoeder is gewoon een stuk korter dan "de moeder van m'n vriend" :D
Ik vind 'ex' gebruiken voor een knul waar je nooit mee hebt samengewoond en 3 maanden mee hebt gescharreld ook over the top, maar dat wordt net zo goed gedaan.

Mijn beide oma's waren enorme schoonloeders voor mijn ouders (en in het geval van mijn oma aan vaderszijde ook een loeder voor haar eigen kinderen), mijn eigen schoonmoeder was een schat gelukkig. Helaas al weer heel wat jaren geleden overleden, net als onze andere ouders trouwens.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Schoonloeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:27

Als "schoonmoeders"vervelend tegen je doen, dan komt dat meestal omdat ze niet blij zijn met jou als "schoondochter". :+

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 13:35

anjali schreef:
Als "schoonmoeders"vervelend tegen je doen, dan komt dat meestal omdat ze niet blij zijn met jou als "schoondochter". :+


Ja het is echt onmogelijk dat er schoonmoeders zijn die zelf gewoon vervelend zijn. 8)7 Echt weer een goede inbreng.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Schoonloeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:36

@Anjali: je hebt helemaal gelijk. Echter, dan kom ik bij de volgende opmerking: komt dat door de schoonmoeder, de schoondochter of door beide?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:40

Shaggy09 schreef:
anjali schreef:
Als "schoonmoeders"vervelend tegen je doen, dan komt dat meestal omdat ze niet blij zijn met jou als "schoondochter". :+


Ja het is echt onmogelijk dat er schoonmoeders zijn die zelf gewoon vervelend zijn. 8)7 Echt weer een goede inbreng.


Als jouw houding altijd zo is dan snap ik het wel hoor :+
Je bent al een tijdje uit de puberteit toch? Maar sommige van je posts komen redelijk obstinaat en puberaal over. Hoe zou je de situatie met jouw schoonmoeder kunnen verbeteren? Wat kun jij daar zelf eventueel aan doen?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Schoonloeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 13:50

Tica, zon reactie als die van anjali neem ik gewoon niet serieus. Dat slaat nergens op.

Verder, wat ik er zelf heb gedaan heb ik ook al een paar keer eerder gezegd hier.
Ik heb een poosje hen met rust gelaten, niet daar over de vloer geweest. Ik heb me
een periode heel behulpzaam en netjes opgesteld. Ik heb geprobeerd om aan haar uit te
leggen dat ik liever een normaal gesprek met haar voer ipv dat geschreeuw.

Heeft geen van allen geholpen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:51

Maflinger_S schreef:
@Anjali: je hebt helemaal gelijk. Echter, dan kom ik bij de volgende opmerking: komt dat door de schoonmoeder, de schoondochter of door beide?

Door de ontbrekende klik tussen die twee.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:53

Maflinger_S schreef:
@Anjali: je hebt helemaal gelijk. Echter, dan kom ik bij de volgende opmerking: komt dat door de schoonmoeder, de schoondochter of door beide?


Antwoord: JA :+ als in: het ene kan, het andere kan en het 3e kan ook.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:55

anjali schreef:
Maflinger_S schreef:
@Anjali: je hebt helemaal gelijk. Echter, dan kom ik bij de volgende opmerking: komt dat door de schoonmoeder, de schoondochter of door beide?

Door de ontbrekende klik tussen die twee.


En dan ben je toch gewoon niet blij met elkaar? Dan maakt het niet meer uit welke volgorde je gebruikt in jouw eerdere opmerking. Een klik kun je nou eenmaal niet forceren. Je kan hoogstens wat dingen proberen om de band te verbeteren maar het houdt wel ergens op.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:55

RaafSmits schreef:
Wat een geneuzel over “ schoonmoeder”. Lieve ts, je hebt een vriendje.
Je woont niet samen, bent niet verloofd of hebt plannen in die richting.......want nu schoonmoeder????
Waar jij het over hebt is niets meer of minder dan de moeder van jou vriend.
Verder is deze mevrouw van jou helemaal niks, en jij voor haar blijkbaar ook niet.

Niet meer of minder dan een vriendin van haar zoon.
Die haar beschuldigd van een grote mond en moeilijk gedrag, maar wie weet loop je zelf gewoon wat te hard van stapel en is dat al irritatie nummer 1 bij deze Dame.

Nee, als je getrouwd bent is het niet meer je schoonloeder maar je trouwma :))

TS sterkte met de situatie! Zelf geen ervaring mee, gelukkig.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:00

Shaggy09 schreef:
zon reactie als die van anjali neem ik gewoon niet serieus.

Dat is misschien net het probleem. Als je niet bereid bent om je te verplaatsen in de ander en je ingraaft in je eigen gelijk kom je heel veel 'vervelende' mensen tegen.

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Schoonloeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:03

Ik heb toch wel mazzel met mijn schoonmoeder dan. Ik mag mijn dressuurzadel in de schuur leggen. En heb het even nagevraagd; een zak ijsklontjes zou ook in de vriezer mogen! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:06

Shaggy09 schreef:
Tica, zon reactie als die van anjali neem ik gewoon niet serieus. Dat slaat nergens op.

Verder, wat ik er zelf heb gedaan heb ik ook al een paar keer eerder gezegd hier.
Ik heb een poosje hen met rust gelaten, niet daar over de vloer geweest. Ik heb me
een periode heel behulpzaam en netjes opgesteld. Ik heb geprobeerd om aan haar uit te
leggen dat ik liever een normaal gesprek met haar voer ipv dat geschreeuw.

Heeft geen van allen geholpen.


Je vat mijn reactie wel gewoon goed op, terwijl die ook makkelijk verkeerd had kunnen schieten.
Dus helemaal onredelijk ben je ook niet. ;)
Het grootste voordeel aan vrijgezel zijn is geen schoonmoedergedoe hebben!
Hoewel ik met mijn allerslechtste ex wel echt de allerbeste schoonmoeder had, dat was (is) echt een geweldige vrouw die nog steeds (het is al 16 jaar uit haha) kerstkaartjes stuurt.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:07

Isabel schreef:
Ik heb toch wel mazzel met mijn schoonmoeder dan. Ik mag mijn dressuurzadel in de schuur leggen. En heb het even nagevraagd; een zak ijsklontjes zou ook in de vriezer mogen! :))


Bij mijn "schoonmoeder" mag het alleen als ze er zelf ook van mag eten. Tsja misschien ook maar de beste remedie dan :j

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:15

Citaat:
Nee, als je getrouwd bent is het niet meer je schoonloeder maar je trouwma :))


Heerlijk dit _O-

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 14:16

Isabel schreef:
Ik heb toch wel mazzel met mijn schoonmoeder dan. Ik mag mijn dressuurzadel in de schuur leggen. En heb het even nagevraagd; een zak ijsklontjes zou ook in de vriezer mogen! :))


Jij geluksvogel!

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:17

Heel jammer dat je zo een slechte band met je schoonmoeder hebt. Ik heb niet alle rel reacties gelezen want daar heb ik gewoon helemaal geen zin in... Ik denk dat het het beste is als je je er gewoon bij neerlegt en die mevrouw neemt zoals ze is tot jullie het huis uit kunnen. Ik heb gelukkig altijd lieve schoonmoeders gehad en ook bij enkele in huis gewoond. De laatste was wel een beetje "vervelend" als in altijd alles willen weten, maar toen we eens alleen zijn weg gegaan en het er over hebben gehad bleek dat ze dit helemaal niet verkeerd bedoelde maar gewoon bezorgd was als we weg gingen en ze niet wist waar we waren en ivm eten. Vanaf toen gewoon altijd netjes een smsje gestuurd of op voorhand gezegd waar we naartoe gingen, we woonden tenslotte nog altijd onder haar dak. In dit geval had ik een rot schoonvader, een echte arrogante zak. Scheelde dat mijn ex dat zelf ook vond en we er echt alleen naartoe gingen als het niet anders kon :+

Dan de andere ja dat was gewoon een schatje! Als ze me nu ziet ben ik nog altijd gewoon haar schoondochter en jankt ze nog even hard als toen ze hoorde dat het uit was hahaha. Ik was zelfs meer met haar onderweg dan met mijn toenmalige vriend. We gaan nog regelmatig wijntjes drinken en mijn ex gaat dan ook wel eens gezellig mee als hij tijd en zin heeft.

Is het het waard om je eraan te ergeren? Je bent er voor je vriend toch, gewoon een oor in andere oor uit...