Kosten van een huurhuis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kosten van een huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:02

Hallo bokkers!

Ik ga voor het eerst op mezelf wonen maar nu heb ik nog wat moeite met uitrekenen voor hoeveel ik kan huren. Dat komt vooral omdat ik ge3n idee heb wat er naast de huurprijs bij op komt voor je huis. Hiermee bedoel ik dus geen boodschappen oid.
Wat betalen jullie allemaal (als je dat, ongeveer, wilt delen) en waarvoor? Het enigste wat ik zelf al heb uitgevogeld is gas/water/licht en internet/tv maar hoeveel dat ongeveer gaat zijn heb ik dus ook nog geen idee van. Daarnaast zullen er toch nog wel veel meer dingen zijn denk ik? :+ Hoe zit het bijvoorbeeld met afval oid?

Help me out! :Y)

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:06

De meeste vragen zijn afhankelijk van waar je woont. Prijzen van huurhuizen variëren sterk. Ook GWL is afhankelijk van isolatie van je huis en je ketelverbruik, aantal apparaten en hoe zuinig die zijn.

Gok dat je voor de goedkoopste manier van wonen toch al gauw minimaal €750 aan die vast lasten kwijt bent. Huur,gwl, internet, verzekeringen. Met huurtoeslag

Afval is gauw ook een paar 100€ evenals water verbruikskosten.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:10

Eten kan vanaf 5 euro per dag (budget)
Energie/gas moet je even op energievergelijken kijken voor je huis hoeveel die ongeveer zal gebruiken (ik zit er altijd onder dus ze geven wel een goede schatting denk ik)
Internet kost 25 eur per maand tv erbij kost al snel twee tientjes meer
Waterschap ongeveer 100 eur per jaar
En dan heb je nog de gemeentelijke belasting, als je daar 50 per maand voor opzij legt zit je meestal wel goed (als je weknig verdient word het meestal kwijtgescholden)
Wa verzekering, inboedelverzekering, paar euro

Weet even niet wat ik zo vergeet
Laatst bijgewerkt door Blue_Monday op 17-08-19 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:11

Voor hoeveel ik een huis kan huren probeer ik dus uit te zoeken dus dat hoeft er niet bij gerekend te worden! :D

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kosten van een huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:14

DN gewoon op de site van de woningbouw vereniging in de omgeving kijken

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:14

Meeste heb je al genoemd, echter heb je zo nog je verzekeringen zoals wa en inboedelverzekering en natuurlijk de gemeentelijke belasting. Ga je een appartement huren heb je nog maandelijkse service kosten.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 17-08-19 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

96Laura

Berichten: 534
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:14

Vaak zie je dat verhuurders ook eisen stellen, dit kan ook een beeld geven. Bij particuliere huur moet je wel rekening houden met 3/4x de maandhuur die je moet verdienen.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:15

Bij ons geven de woonstichtings in de buurt ook een indicatie van maandelijkse lasten incl energie en service kosten. Sommige servicekosten zitten al in de huurprijs.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:17

Ik betaal voor de gemeentelijke belastingen 10 maanden elke maand rond de €36.

Mijn huur is €314.

Gas en electra betaal ik €100 aan voorschot per maand maar ik kan een paar tientjes omlaag. Doe ik niet, op deze manier heb ik een leuke spaarpot als ze eens per jaar uitkeren. :D

Ik betaal ook voor het weggooien van zakken restafval. €1.44 per zak van 60L. Ik heb een zak per week. Krijg 1x per jaar de rekening daarvoor en betaal ik ook in termijnen.

Water weet ik zo even niet uit mijn hoofd maar is niet veel.

Verzekeringen...pfff...Ik heb een uitvaartverzekering bij Monuta voor een paar euro, inboedel, rechtsbijstand, brand etc weet ik even niet uit mijn hoofd...

Ik woon in een benedenwoning met 1 slaapkamer en een tuin in een klein dorp met weinig voorzieningen.

Ik ben alleen met 4 katten en gebruik €50 per week aan boodschappen.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Kosten van een huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:26

Naast de huur betalen we 100 euro voor gas en stroom, 15 voor water.
Televisie, internet en vaste telefoon 80 euro (uitgebreid pakket met voetbal enz.) Mobiele telefoons 38 euro.

Voor het gezin betalen we dan 400 euro per jaar aan gemeentelijke belastingen en 250 euro per jaar aan waterschapsbelasting.

Dan heb je nog de inboedelverzekering, maar ik heb geen idee hoe duur dat is, die betaal is samen met een de auto, AVP en uitvaartverzekering 1 keer per maand.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:30

Gas en licht betaal ik 130€. Maar weet nog niet mijn verbruik (nieuw huis)
Afval enz betaal ik 10 maand 48€
Water betaal 50€ ik weet even niet of dat per jaar of half jaar is.
Internet, tv 50€ per maand
Zorg verzekering 145€ per maand
Opstal inboedel 20€ alleen inboedel was zo ongeveer 6€

Auto verz 50 per maand. Belasting 50 per maand
Bedragen zijn allemaal per persoon verschillend. Je kan nooit 1 op 1 overnemen.
Sommige prijzen zijn afhankelijk van gemeente.
Inboedel enz weer afhankelijk van waarde
Stroom licht is ook verschillend.
Heb je een appartement ergens tussen in of woon je op een slecht geïsoleerde hoekwoning.

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:33

Naast mijn huur heb ik de volgende (woon)kosten: energie (gas+elektra), water, lokale belastingen (hier bijna €800,- per jaar), inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, zorgverzekering, internet, mobiele telefoon. Daarnaast zijn er nog kosten afhankelijk van waar je woont, zoals parkeervergunning en servicekosten bij een appartement (voor de gezamenlijke ruimten).

Daarnaast was mijn huis bijna kaal, dus toen ik op mijzelf ging wonen had ik ook kosten voor een vloer, gordijnen, wasmachine, koelkast, fornuis etc. Dat soort spullen zijn op een gegeven moment ook weer aan vervanging toe. Dus een beetje sparen is ook geen overbodige luxe.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:34

Wat betreft Hoogheemraadschap en Gemeentelijke Belastingen hangen erg af van waar je woont.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:35

Bij betalen €600 aan kale huur. €100 voor de zonnepanelen en €51 aan ziggo (goedkoopste). Daarnaast was het ongeveer €600/700 euro gemeentebelastingen maar die zijn voor ons kwijtgescholden. €14 per maand aan brabant water. En volgensmij iets van €18 voor de woon/inboedel verzekering.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:39

G/W/L is erg lastig in te schatten want dat hangt af van het huis; hoe goed geïsoleerd het is, appartement tussen andere woningen in of niet, en van hoevaak jij thuis bent en wat voor apparaten jij zoal gebruikt. De gemeentelijke/waterschapsbelastingen zijn iets waar je vaak niet van tevoren aan denkt maar dat zijn toch ook wel bedragen om rekening mee te houden. Hangt af van waar je gaat wonen, maar is dan vast wel van tevoren op te zoeken. Is vaak ook afhankelijk van of je alleen of met meerderen in de woning woont. :)

Internet/TV kun je overigens wel alvast uitzoeken hoor, want de verschillende providers bieden gewoon 'standaard' pakketten aan, dat wordt niet afgerekend per verbruik of iets dergelijks.

Verder kun je het tot op zekere hoogte zo gek maken als je wilt met verzekeringen en dergelijke. Wat wel handig is om mee te nemen in je overweging is eventuele reiskosten die zult hebben en of er parkeerkosten zijn (bijv. vergunning nodig) als je een auto hebt.

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:32

Wij wonen nu nog met 2en maar hoop begin volgend jaar alleen hier te wonen. Wij hebben een nieuwbouw huurhuis die goed geïsoleerd is. De huur is 670,- per maand (geen huurtoeslag) Voor gas en licht betalen we 150 per maand, daar krijgen we ieder jaar tussen de 4/500 van terug.(wanneer ik alleen woon zet ik het terug naar 100) internet + televisie is 31,20. Water 36 euro per 3 maanden. Verzekeringen moet ik nog eens goed uitzoeken waar we nou precies voor betalen :o

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Kosten van een huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:10

Let ook goed op dat je goed ingeschaald wordt bij de waterschapsbelasting. Ik werd met mn verbruik van 36m3 per jaar toch ingeschaald bij verbruik van 150m3 tot 300m3 . Dat moet je dus zelf goed in de gaten houden als je je eerste aanslagbiljet krijgt van het waterschap.

En ik huur een boiler anders heb ik geen warm water, zit niet bij de huur inbegrepen (de boiler).

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Kosten van een huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:13

En naast kwijtschelding voor de gemeentelijke belastingen, kan je ook kwijtschelding aanvragen voor de waterschapsbelasting, als je weinig inkomen hebt.

Steenbok12
Berichten: 7838
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Kosten van een huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:29

Zorgverzekering: 140,-
Interpolis: 110,- (auto inboedel wa rechtsbijstand)
KPN mobiel 40,-
KWF: 5,-
Auto belasting: 15,-
benzine 40,- 
Pearle 15
Sportschool 50,-
Internet en tv 54.50,- Als je elk jaar belt ong. 6 x 17.50 korting per jaar
Spotify 7.50
gezam. belasting 19

gezm. Rekening
DELA: 9.25,-
water 35,- 
eten: 300,-
oxxio: 140 (veel te hoog.. Gok zo'n 80 euro)
huur: 465.70 (sociale woningbouw)

Aantal dingen zijn puur voor mezelf. Woon samen nu dus dat scheelt in de kosten verdeling voor bv huur e.d. mijn vriend heeft ook eigen kosten voor zorgverzekering,mobiel etc.
Hier nog de mazzel dat ik via sociale woningbouw een flat heb.
We werken beiden.
De pech dat we nog net niet kunnen doorstromen naar koop. De mazzel dat we nu goed kunnen sparen voor baby en koop huis later.

Voorheen ook goed alles kunnen betalen alleen. (Was minder kwijt aan Dela, eten, etc. Natuurlijk) maar kon toen ook goed sparen. Beetje bewust omgaan met in en uitgaven.

Jaarlijks komt er nog afval heffing bij en krijg ik flink wat terug van de energie die ik express hoog heb staan daarom. Ik stap elk jaar over van energie en bel elk jaar voor mn tv abbo (alhoewel ik na jaren gezeik met doorwisselen lekker bij kpn blijf maar scheelt toch weer geld)

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Kosten van een huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:37

Hier 352 huur. En 2,50 service kosten.

Gas en licht 85. Heb een slimme meter en Greenchoice stuurt mij maandelijks een overzicht.
Als drie x de vraag gehad of ik niet mijn bedrag naar beneden wilde doen.

Zo vreemd is het niet.
Enige wat stroom verbruikt is mijn a+++ koelkast.
De rest staat overdag uit. Soms mijn telefoon op stroom.
Kachel is al drie? Vier? Maanden niet aan geweest. Daarnaast nooit thuis. Althans, twee of drie avonden per week?

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:39

Eilish schreef:
En naast kwijtschelding voor de gemeentelijke belastingen, kan je ook kwijtschelding aanvragen voor de waterschapsbelasting, als je weinig inkomen hebt.


Kom je hier al niet meer in aanmerking voor als je meer op je betaal/spaarrekening hebt staan dan je inkomen + woonlasten.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Kosten van een huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 22:07

Waar wonen jullie met zulke lage huurprijzen :')
Ik krijg hier amper een appartementje onder de huur subsidie grens gevonden...

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: Kosten van een huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 22:39

Per maand:

Huur 918,- (commerciële huur, appartement met 2 slaapkamers)
Eneco gas+licht 135,-
Zorgverzekering 115,-
Gemeentelijke belastingen 41,11
Inboedel 7,-
Water 35,-
Internet/tv/mobiel 50,-
Boodschappen 200,-
Parkeren 20,-
Netflix 7,99
Reisverzekering 7,-
Uitvaartverzekering 6,91
Benzine 70,-
Sociaal 100,-

Dan heb je het wel, minus de kosten voor hobby's en de auto.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 22:42

Hoeveel je kunt huren is afhankelijk van je inkomen. Als je je ingeschreven hebt bij de woningbouw kom je automatisch op de huizen tot hoeveel je kunt huren.
Ook zijn de gemeentelijke belastingen geheel afhankelijk van je woonplaats.
Ik ben naast mijn huur van 445 euro per maand voor 38m2 ook 40 euro per maand kwijt aan gemeentelijke belastingen(afvalstofheffing en waterschapsbelasting).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 00:45

ApplePapple schreef:
Waar wonen jullie met zulke lage huurprijzen :')
Ik krijg hier amper een appartementje onder de huur subsidie grens gevonden...

Achterveld. :+

Een gat waar niets is...