Cruelty free leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:21

Nou, ik wil mij kaas en yochurt nog niet laten staan, en heb ook nog steeds gewoon lederen zadels en hoofdstellen. Ik weet niet of vervangend materiaal wat dat betreft nou zo natuurvriendelijk is namelijk. Daar probeer ik óók rekening mee te houden.
Ik weet dat soja velden weer de oorzaak zijn van veel ellende, dus ik vind het gewoon lastig om hét product te vinden dat niet íets schaadt. Wij mensen zijn namelijk op zich redelijk schadelijk.
Alles wat op grote schaal geproduceerd wordt, of dat nou plantaardig of dierlijk is, heeft impact op de natuur (zeker als er ook gif gebruikt wordt) en dus weer inpact op wilde dieren, te beginnen bij insecten en dan steeds hoger op de voedselketen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:27


Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:53

Nou, ik weet niet of je onderzoeken op Amerikaanse mensen serieus kan nemen, daar die structureel slecht eten, van baby af aan, dus hoe kun je dan bewijzen dat het specifiek van dit of van dat komt?
Maar ik weet wel dat het echt niet aleemaal goud is dat er blinkt.
Ik gebruik zelf soja als melkvervanger, om mijn ontbijtgranen in te doen, dus dat gaat om een geringe hoeveelheid per dag. Ik doe dit sinds ik geen geitenmelk meer kan krijgen van een geitenboer omdat ik ben verhuisd.
Maar ik ben geen grootverbruiker van soja producten.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 23:05

LadyMadonna schreef:


Dit gaat als ik het goed begrijp over ongefermenteerd soya, en daar hebben ze dan gelijk in.
Als je producten hebt van gefermenteerd soya, is het goed. De soya yoghurt die ik gebruik is gefermenteerd. Maar dat is dan ook het enige wat ik van soya eet, ik let er iig wel altijd op als ik verpakkingen lees. Bij vleesvervangers wordt vaak ook soya gebruikt, dus altijd even checken. Staat vaak niet tussen de ingredienten trouwens, bij Alpro bijvoorbeeld staat het heel willekeurig bij het bewaaradvies ertussen :')

Citaat:
Nou, ik wil mij kaas en yochurt nog niet laten staan, en heb ook nog steeds gewoon lederen zadels en hoofdstellen. Ik weet niet of vervangend materiaal wat dat betreft nou zo natuurvriendelijk is namelijk. Daar probeer ik óók rekening mee te houden.
Ik weet dat soja velden weer de oorzaak zijn van veel ellende, dus ik vind het gewoon lastig om hét product te vinden dat niet íets schaadt. Wij mensen zijn namelijk op zich redelijk schadelijk.
Alles wat op grote schaal geproduceerd wordt, of dat nou plantaardig of dierlijk is, heeft impact op de natuur (zeker als er ook gif gebruikt wordt) en dus weer inpact op wilde dieren, te beginnen bij insecten en dan steeds hoger op de voedselketen.


Ik heb wel gewoon nog leren producten, maar ik koop dat sinds ik vegan ben dus niet meer. Ik houd gewoon mijn zadel en ander tuig, en mijn leren schoenen etc ook. Ik koop er alleen niks nieuws van leer bij.

Ik was gelukkig geen melkdrinker. Maar de yoghurt van (gefermenteerd) soya is niks mis mee, zelfs mn (vleesetende) man vind deze lekkerder dan gewone zuivel. Mijn dochter en ik zijn ook dol op kaas van Violife, proeft net als jonge kaas maar is gemaakt van olijf en kokos (wat je dus niet proeft). Bij de Jumbo is er een duits merk met vegan kaas en die vind ik persoonlijk nóg lekkerder, die is wat zouter dan Violife.

Also. Het meeste soya wat op de aarde gegroeid/gemaakt wordt, is bestemd voor veevoer en andere diervoer. Slecht een klein deel ervan gaat naar de mens. Dus als je stopt met dierenproducten eten, is er ook minder soya nodig om die dieren te voeren.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 00:15

Ik moet voor morgen een stuk schrijven over 'de kracht van beelden' en ik heb maar besloten om het over de invloed van de beelden van bv Earthlings en de angorakonijntjes te hebben :) Wie weet steken ze er zelfs nog wat van op, haha :)

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 08:32

Soya is voor jonge vrouwen niet zo gezond omdat het oestrogeen bevat, daarbij is het vaak ook genetisch gemodificeerd. Havermelk vind ik een goede vervanger, hoeft ook niet uit ZA te komen....
En idd soyaplantages zijn vooral voor veevoer.
Als ik dan kies voor iets van ver weg, dan liever kokos yoghurt.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:14

Freya6 schreef:
Soya is voor jonge vrouwen niet zo gezond omdat het oestrogeen bevat, daarbij is het vaak ook genetisch gemodificeerd. Havermelk vind ik een goede vervanger, hoeft ook niet uit ZA te komen....
En idd soyaplantages zijn vooral voor veevoer.
Als ik dan kies voor iets van ver weg, dan liever kokos yoghurt.

Dit is toch ook een groot probleem vanwege al de plantages waar jungle voor weg moet?

Wij hebben het met onze eigen ogen gezien en vermijden zoveel mogelijk kokos, maar het zit tegenwoordig overal in.....

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:43

Freya6 schreef:
Soya is voor jonge vrouwen niet zo gezond omdat het oestrogeen bevat, daarbij is het vaak ook genetisch gemodificeerd. Havermelk vind ik een goede vervanger, hoeft ook niet uit ZA te komen....
En idd soyaplantages zijn vooral voor veevoer.
Als ik dan kies voor iets van ver weg, dan liever kokos yoghurt.


Dit is plantaardige oestrogeen, hier kan ons lichaam niks mee. De veel grotere hoeveelheden dierlijke oestrogeen in melk daarentegen... ;)

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 11:12

Ik heb het vandaag in mijn Franse les even over dierproeven gehad, tussen neus en lippen door. We hadden het over parfum en ik zei dat ik wel dierproefvrij wilde. Maar 1 van de 15 wist dat de parfums bij bv de Sephora meestal niet dierproefvrij zijn. Ze waren toch wel geschrokken. Dus yaay :)

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:46

Het ergste is dat Douglas bv gewoon terug mailt wij zijn helemaal proefdiervrij als je ze iets vraagt erover. Dat Europa proefdiervrij is wil echter nog altijd niet zeggen dat ze proefdiervrij zijn als ze merken verkopen die elders wel nog testen. Beetje triest hoe ze zich indekken met valse informatie :n
Boozyshop is ook echt zo'n k*t bedrijf dat erover liegt.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:51

ZusJacobs schreef:
Freya6 schreef:
Soya is voor jonge vrouwen niet zo gezond omdat het oestrogeen bevat, daarbij is het vaak ook genetisch gemodificeerd. Havermelk vind ik een goede vervanger, hoeft ook niet uit ZA te komen....
En idd soyaplantages zijn vooral voor veevoer.
Als ik dan kies voor iets van ver weg, dan liever kokos yoghurt.

Dit is toch ook een groot probleem vanwege al de plantages waar jungle voor weg moet?

Wij hebben het met onze eigen ogen gezien en vermijden zoveel mogelijk kokos, maar het zit tegenwoordig overal in.....


Ja dat is een zeer groot probleem, dat bedoel ik juist dat voor veevoer de hele boel gesloopt wordt.
Kun je iets meer vertellen over wat je zag wbt kokos?
Ik neem zelf om die reden dus alleen havermelk. Maar ik reageerde op iemand die graag yoghurt wil eten.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:52

Nala schreef:
Freya6 schreef:
Soya is voor jonge vrouwen niet zo gezond omdat het oestrogeen bevat, daarbij is het vaak ook genetisch gemodificeerd. Havermelk vind ik een goede vervanger, hoeft ook niet uit ZA te komen....
En idd soyaplantages zijn vooral voor veevoer.
Als ik dan kies voor iets van ver weg, dan liever kokos yoghurt.


Dit is plantaardige oestrogeen, hier kan ons lichaam niks mee. De veel grotere hoeveelheden dierlijke oestrogeen in melk daarentegen... ;)


Ok, ik kan het nu niet onderbouwen, maar ik begreep dat soya echt ongezond is voor met name jonge vrouwen, en ik kan het zelf uberhaupt niet verdragen. Ik zeg het ook niet als argument, ben zelf al jaren van alle melkproducten af, maar ter info, dat als je gaat vervangen, je niet perse meteen alles met soya moet gaan vervangen, omdat soya ook niet al te gezond is als je daar veel van neemt, zowel niet voor de aarde als voor jezelf ;)
Gefermenteerde soja is beter als men dan toch kiest voor soja.

Edit :https://energiekevrouwenacademie.nl/hoe-zit-het-nou-precies-met-soja/

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:01

Freya6 schreef:
ZusJacobs schreef:
Dit is toch ook een groot probleem vanwege al de plantages waar jungle voor weg moet?

Wij hebben het met onze eigen ogen gezien en vermijden zoveel mogelijk kokos, maar het zit tegenwoordig overal in.....


Ja dat is een zeer groot probleem, dat bedoel ik juist dat voor veevoer de hele boel gesloopt wordt.
Kun je iets meer vertellen over wat je zag wbt kokos?
Ik neem zelf om die reden dus alleen havermelk. Maar ik reageerde op iemand die graag yoghurt wil eten.


In Azië op de motor rondgereden en veel vernielde jungle gezien voor palmplantages.. Het gebruik van kokosnoten is extreem, velden/bergen met gebruikte kokosnoten, daarbij zit het overal in. Ik dacht laatst vegan kaas te proberen (smaakte naar ham btw) maar zelfs daar zit kokosolie in verwerkt.

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:08

chimello schreef:
Het ergste is dat Douglas bv gewoon terug mailt wij zijn helemaal proefdiervrij als je ze iets vraagt erover. Dat Europa proefdiervrij is wil echter nog altijd niet zeggen dat ze proefdiervrij zijn als ze merken verkopen die elders wel nog testen. Beetje triest hoe ze zich indekken met valse informatie :n
Boozyshop is ook echt zo'n k*t bedrijf dat erover liegt.

Het is heel makkelijk te herkennen aan een logo of een bedrijf crueltyfree is.
Afbeelding

Bijna alle high end geuren van Douglas zijn op dieren getest.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 17:03

Er zijn meerdere logo's en merken en het is niet altijd duidelijk. Bij veel merken staat het er ook niet op, terwijl ze het wel zijn. Echt wel schandalig dat Douglas inderdaad niet even wat meer info geeft. Want ook al zouden hun eigen producten proefdiervrij zijn, als keten zijn ze het dus niet.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 16:23

Zo, ik heb antwoord van Lolita Lempicka. Ik had ze gemaild om te vragen waarom ze niet op de cruelty free lijsten stonden, terwijl ze dat, volgens henzelf, wel waren. Ze hebben me heel serieus geantwoord en gevraagd welke lijsten het waren, of ik links kon sturen etc. Twee ervan waren blogs dus daarmee konden ze niet veel meer dan ze aanschrijven, maar de PETA lijst (waar ze überhaupt ontbreken) gaan ze achteraan :) Wel blij dus, geen schuldgevoel meer over mijn luchtje.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:55

Nala schreef:
Freya6 schreef:
Soya is voor jonge vrouwen niet zo gezond omdat het oestrogeen bevat, daarbij is het vaak ook genetisch gemodificeerd. Havermelk vind ik een goede vervanger, hoeft ook niet uit ZA te komen....
En idd soyaplantages zijn vooral voor veevoer.
Als ik dan kies voor iets van ver weg, dan liever kokos yoghurt.


Dit is plantaardige oestrogeen, hier kan ons lichaam niks mee. De veel grotere hoeveelheden dierlijke oestrogeen in melk daarentegen... ;)

Dit ja, er is echt niks oestrogenerig aan soja :o
(Of om een vegan vriendin te quoten: ik zou willen dat het zo was want dan kreeg ik er grotere tetten van _O- )
Dat je niet tegen soja kan dat kan, het is ook een potentieel allergeen geloof ik. Dus dat iemand er gevoelig voor is kan kloppen :j

Ik dacht ook dat vegan eten duur was maar ik keek laatst wat je nou eigenlijk betaalt voor vlees en ik schrok me dood :o
Als ik een dure maand heb geef ik 30-40 euro uit aan boodschappen ofzo per week, daar zitten dan veel A merk vleesvervangers/vegan kaas in enzo, maar meestal blijf ik onder de 25. Voor 1 persoon, exclusief huisdieren.

Wat palmolie betreft, ik ben daar wel echt van gedachten over veranderd. Palmolie is een super efficient product in termen van plantaardige consumeerbare olie. Ik word er een beetje onpasselijk van als men totaal op de hypetrein van palmolievrij springt want als we dat nu massaal afzweren gaan die jungles nog steeds neergehaald worden maar dan voor kokosolie / zonnebloemolie / welke andere olie er dan ook voor in de plaats gebruikt gaat worden.
Beter is om met gezond verstand bewerkte producten in te kopen, AKA niet teveel en waar nodig gewoon de losse ingrediënten kopen en het zelf in elkaar draaien.
Ik zeg absoluut niet dat palmolie heilig is hoor, zeker niet, maar het zou fijn zijn als men beseft dat die aversie ook een (potentiële) keerzijde heeft. Het is niet zo simpel als "gewoon geen palmolie meer kopen" ofzo.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 00:48


Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:48

Je koopt ook nooit bewust Palmolie :)
Het zit ook vaak in je shampoo om te zorgen dat het gaat schuimen ;-)

Alleen het is erg moeilijk te achterhalen op de etiketten van de producten.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:57

Ik lees ook mee! Vind het nog heel lastig om goede verzorgingsproducten te vinden. Douchegel en shampoo heb ik wel al. Gebruik die shampoo al jaren haha. Maar make-up is lastig omdat ik al veel heb (Mac, Urban decay, Sephora)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:29

Ik heb in Sri Lanka gezien wat palmolie doet. Complete jungles weg gevaagd voor de plant van palmbomen.
Maar inderdaad, het zit in zoveel producten....
Aan de andere kant zorgt het ook weer voor werkgelegenheid....

In Sri Lanka zijn ze trouwens ook bezig een mega haven (4x rotterdam) aan te leggen voor al “onze” Ali/wish/eBay aankopen....

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:48

Heel duidelijk ja, echter zetten sommige winkels het er toch overal bij want het wordt niet in NL getest.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:33

Mijn wasbare wattenschijfjes zijn binnen. :):)

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 08:39

MarlindeRooz schreef:
Mijn wasbare wattenschijfjes zijn binnen. :):)


Top! Maar zijn dat geen mini stukjes handdoek?
Sorry, echt nog nooit van gehoord. Werkt zoiets? Is het voor het afhalen van make-up? :)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 08:44

Sheran schreef:
MarlindeRooz schreef:
Mijn wasbare wattenschijfjes zijn binnen. :):)


Top! Maar zijn dat geen mini stukjes handdoek?
Sorry, echt nog nooit van gehoord. Werkt zoiets? Is het voor het afhalen van make-up? :)


Ik heb ze ook al jaren. Vind het ideaal. Zijn microvezels, hoef je ook geen spul op te doen, alleen water en daar kan je al je make-up mee afhalen.
Ben er alleen achter gekomen dat er microplastics in zitten en dat is weer niet zo leuk voor de vissen en het milieu :(