Hulp nodig bij het zoeken naar kleding voor op het werk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:31


Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:31

lucifertje schreef:
Belachelijk dat je kledingstijl een reden is om je af te wijzen.

Dat is helemaal niet gezegd! Maar TS vind het een goed plan om zichzelf aan te pakken en anders te kleden. Ze heeft gelijk, kleding maken de man/vrouw.
En je presentatie is je visitekaartje.

Dus als ze wel en echt afgewezen zou zijn om haar kledingstijl is daar niets mis mee. Ieder bedrijf en functie heeft zijn eigen cultuur en daar moet de solicitant wel in passen. Als dat door de uitstraling niet gaat is het volslagen logisch dat de sollicitant afgewezen wordt.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:41

Casual zakelijk zou misschien voor jou een mooie middenweg zijn. Een mooie broek of rok, met een blazer en een shirt, blouse of zelfs een jurkje. Je kan er een statement van maken zoals onderstaand. Of het simpel houden. De key is shoppen naar je figuur zeker met een blazer. Want die kunnen je heel snel vierkant maken.

Afbeelding


En ga echt naar plussize winkels zoals zizzi, paprika, ms en miss etam. Andere winkels verkopen plussize maar vergroten alleen hun patronen. Dus vaak valt het niet mooi als je het aan trekt als daadwerkelijke plussize. In een winkel van bovenstaand lijstje is er rekening gehouden met grote borsten, heupen en rolletjes en daardoor zit kleding vaak beter.
Als je wil wil ik best een keer met je gaan shoppen :D


Bijv:

https://www.zizzi.nl/jurken-rokken/jurken/jurk-y00588a

https://www.zizzi.nl/bovenkleding/blaze ... rt-z21009a

https://www.zalando.nl/esprit-chanty-lo ... 3-q11.html

Of als je voor een hakje wil gaan:

https://www.zalando.nl/pier-one-klassie ... b-q11.html
Laatst bijgewerkt door Lau op 14-08-19 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:46

Netjes casual is al heel anders dan gewoon een willekeurige broek en T-shirt.
Ik ben absoluut geen pakken mens en zou ook nooit solliciteren op functies waar ik me voor me gevoel echt moet opdoffen.
Echter kun je ook gewoon netjes voor de dag komen zonder hakken, make-up en ongemakkelijke/onpractische kleding waar niet mee op de fiets kan.
Ook spijkerbroeken kunnen netjes zijn, maar dan wel een mooi aangesloten donkere versie bijvoorbeeld.

Ik zou wel bij je eigen persoonlijkheid blijven maar gewoon een upgrade daarvan doen, dus net even wat netter. Korte broeken, hempjes en sandalen vind ik sowieso nooit iets voor het werk, ook al is het toegestaan.

Ik zou echter wel verder kijken dan alleen de kleding hoor. Misschien zit het veel meer in een bepaalde houding bijvoorbeeld, misschien kom je te verlegen of juist te verdedigend over ondanks dat je dat niet wilt of niet weet. Overtuigen is voor een enorm deel lichaamstaal.

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:46

Ik vind het achterlijk ouderwets dat je je zakelijker "moet" kleden omdat dat eventueel de reden voor afwijzing zou kunnen zijn. Snap dat je het doet hoor, die promotie wil je nu eenmaal graag hebben, maar ik vind het zonde dat je deze stap moet maken. :\ Ik kan je verder niet zo goed helpen omdat ik zelf ook niet zo thuis ben in de kleding waar je naar op zoek bent. Wens je alle succes!

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:52

Ik zou de kledingstijl niet gelijk geheel radicaal omgooien, maar kiezen voor subtiele veranderingen. kleding moet immers wel bij je blijven passen en je moet je er fijn in voelen anders straalt dat ook weer uit.

Ik werk ook in een hele casual omgeving maar heb veel contact met accountmanagers etc. Ik ben ook niet van de jurkjes en make-up. Wel ga ik elke 6 weken naar de kapper. Meestal draag ik een nette donkere jeans en daarop een net shirtje/tuniekje met een colbertje. Soms sneakers (ik kan ook niet met hakken overweg) maar meestal een lage schoen of in de winter leuke een laars.
Waar ik wel op let is dat shirtjes niet zo strak om mijn lichaam zitten, dan zie je alle bobbels en hobbels zitten.
Op een of andere manier kan ik geen nette pantalons vinden die netjes afkleden, die koop ik dus ook niet. Ik heb daar het lichaam niet voor.

Qua kledingmaat komen we redelijk overeen en ik kan altijd heel fijn slagen bij Paprika voor leuke werkkleding. Je hebt ook van die winkels waar ze personal shoppers hebben, Rinsma in Friesland is zo'n winkel, jij zegt wat je wil en zij blijven maar brengen. Maar dat is wat ver van je. Maar ook Miss Etam heeft goede basics. Zoals Lau al schreef, ga naar plus-size collecties kijken, die zijn gesneden voor jouw maten en niet simpelweg vergroot vanuit maatje 36. (bij miss etam kan je dat goed zien als je hetzelfde shirtje van de "gewone" lijn naast de plussize lijn legt. Daar zit echt verschil in terwijl het dezelfde maat is).

Je wil qua kledingstijl ook niet helemaal buiten de boot vallen, als de rest in super casual kleding loopt zou ik niet als enige in jurkjes en nette pantalons gaan lopen.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:55

Balen dat je weer bent afgewezen! Hoop datje hier goede kledingtips krijgt.

Lees dat je niet zo van de make-up en nagellak bent, daar kan ik me in vinden :o Ik zou je dan ook adviseren om daar niet aan te beginnen. Dat je een beetje anders gekleed moet gaat voor een bepaalde functie, ok. Maar zonder make-up kun je ook verzorgd zijn! Ik zou ook wel een klein beetje opstandig worden van zo’n mannenwereld, fiets die make-up!

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:56

Probeer eens een overslagjurk. Zeker met een forse voorgevel kan dat mooi staan.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:57

shirleyp schreef:
Balen dat je weer bent afgewezen! Hoop datje hier goede kledingtips krijgt.

Lees dat je niet zo van de make-up en nagellak bent, daar kan ik me in vinden :o Ik zou je dan ook adviseren om daar niet aan te beginnen. Dat je een beetje anders gekleed moet gaat voor een bepaalde functie, ok. Maar zonder make-up kun je ook verzorgd zijn! Ik zou ook wel een klein beetje opstandig worden van zo’n mannenwereld, fiets die make-up!


Dit of hou het subtiel met natuurlijke kleuren en ga niet full out. Je hoeft er echt niet uit te Sien als een Barbie.

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:58

Palmera schreef:
lucifertje schreef:
Belachelijk dat je kledingstijl een reden is om je af te wijzen.

Dat is helemaal niet gezegd!


Het is idd een aanname die ik deed naar aanleiding van TS haar bericht.

Citaat:
Kortom: ik maak grif gebruik van de casual dresscode

Maar misschien is dit direct wel een van de redenen dat ze me niet zien voor een hogere functie: wat ze zien is niet te verenigen met wat ze in hun hoofd hebben

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:03

Ik ben ook tijdelijk van een basisfunctie verhuist naar een bureau functie waarbij ik klanten moet ontvangen en dus net iets netter moet rondlopen dan in de overal die ik hiervoor aanhad. Dus ik volg even andere tips hier (wel totaal andere maten)

Ik ben naar de kapper geweest, heb mijn bril opgepoetst en mijn lenzen laten liggen en dat is al een enorm verschil qua gezicht. Geen make-up, dat ben ik gewoon niet, dus lijkt me als dat niet bij jou past dat je dat ook niet moet doen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:09

Het klopt ook niet dat een mannenwereld automatisch gecombineerd gaat met super netjes en make-up. Het is veel meer sector afhankelijk. Ik ben zojuist gevraagt om interim afdelingsdirectie rol in te vullen en ik heb toch heus nog nooit in een pak gelopen of hakken aangehad, dat ben ik ook echt niet van plan. Make-up bezit ik ook gewoon niet.
Verzorgd en aangepast aan de situatie is wat belangrijk is. Totaal overdressed met hoge hakken een productievloer oplopen is ook niet aangepast.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:10

Investeer vooral in goede basisstukken, een paar nette broeken en en wat mooie blouses of shirts. Als je geen bezwaar tegen jasjes hebt, maakt een blazer een outfit al gauw wat netter. Let er voor die basisstukken op dat je kwaliteit koopt, niet iets dat al gekreukeld is voordat je op je werk bent. Je hoeft echt niet strak in het pak, maar door die gympen te verwisselen voor nette schoenen (zijn er tegenwoordig ook echt wel zonder hak, of met een laag hakje) en die spijkerbroek voor een nette broek kom je al een heel eind. Zorg er wel voor dat je je goed voelt in je kleding. Als jij de hele tijd onzeker aan je kleren aan het plukken bent, bereik je alleen maar een averechts effect.

Als je onzeker bent over wat leuk, maar toch ook zakelijk staat, ga dan niet online shoppen, maar ga naar een winkel toe en vraag een verkoper waar je een goed gevoel bij hebt om hulp. M&S, Norah, Paprika, tegenwoordig komen er steeds meer winkels voor dames met een maatje meer.

En wat printjes betreft, ik vind dat best kunnen. Geen emoji printjes ofzo, maar een shirt of blouse met een mooie grafische print op een nette broek vind ik juist heel chique staan. Zakelijk hoeft geen grijze muis te zijn toch?

Verder wil ik je nog één ding meegeven. Staar je niet blind op je kleding. Je huidige manier van kleden zal misschien een rol spelen, maar bekijk ook je eigen houding en het bedrijf waar je voor werkt. Wat straal je uit, hoe kom je op andere mensen over? En wat zijn reeel gezien je kansen op promotie bij je huidige bedrijf? Ga eens praten met je leidinggevende of met personeelszaken, vraag hoe zij jou zien, geef aan wat je ambities zijn en praat erover hoe je die binnen het bedrijf kunt bereiken.

Dit gezegd hebbende, wat ben ik blij dat ik op mijn werk wel weg kan komen met een spijkerbroek, een shirtje en een paar stevige boots :D

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:11

Vjestagirl schreef:
De afdeling waar ik nu werk is bijzonder casual. Slippers, korte broeken, bandshirts, joggingbroeken: alles mag, zolang de essentiële lichaamsdelen maar bedekt zijn. Zelf draag ik meestal een spijkerbroek met een simpel shirtje en sneakers. Ik geef grif toe dat ik 4 maanden geleden al naar de kapper had gemoeten, ik heb al 4 jaar geen nagellak meer gedragen en als ik eens in de maand mascara op doe dan is het vaak. Kortom: ik maak grif gebruik van de casual dresscode.

Maar misschien is dit direct wel een van de redenen dat ze me niet zien voor een hogere functie: wat ze zien is niet te verenigen met wat ze in hun hoofd hebben. Dus: ik wil me zakelijker gaan kleden.

Als het een nette spijkerbroek is zonder scheuren is dat helemaal prima. Neutrale sneakers is ook niks mis mee. Als je toch je wat wil aanpassen zou ik kijken naar de shirtjes: daar kan je misschien iets vinden wat wat gekleder is maar toch bij jouw eigen stijl past en waar je je goed in voelt. Eens naar een goede kapper gaan is ook altijd een idee. Meer zou ik niet veranderen, gezien de stijl op het werk eerder casual is en omdat dat blijkbaar bij jou past. Ik geloof er ook niks van dat dat je kansen op promotie zou verbeteren, je werkt niet voor een modehuis maar voor een no-nonsens transportbedrijf.
Als je een algemene afwijzing gekregen hebt zonder veel motivatie dan vraag je best een gesprek met HR. Met hen kan je bespreken op welke punten je nog aan jezelf moet werken om wél in aanmerking te komen voor promotie. Komt daar niks uit en beweegt er de volgende maanden niks, dan kan je buitenshuis beginnen rondkijken voor een andere job.
Succes !

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Hulp nodig bij het zoeken naar kleding voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:30

Een andere garderobe is op zich niets mis mee. Maar zoals gezegd blijf bij je zelf. En vergeet niet je kunt in situaties eter overdressed dan underdressed zijn. Ik vind het bij ons bv echt een nogo om op sneekers naar klanten te gaan. Dat is een mening die ik heb en ook uitstraal. Het past bij de benodigde mate van assertiviteit die ik binnen mijn functie en de situatie nodig acht. Denk ook dat dat iets is waar je ook nog naar zou kunnen kijken. Waar sta je voor en welk beeld past daar bij. Sowieso kan het geen kwaad om je assertive houding een tandje hoger te zetten wanneer je een andere functie wilt. Je geeft aan een algemene afwijzing te hebben gekregen en niet weet waarom je het niet geworden bent. Je mag hier best naar vragen. Daarnaast kun je ook vragen wat je zou kunnen doen om wel in aanmerking te komen. Laat zien dat je dit wil.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:41

Vjestagirl schreef:
Ik heb nog geen reden gehoord, ik heb een algemene afwijzing gekregen.
Ik ben tevreden met wat ik nu draag, maar ik kan me goed voorstellen dat het mensen onbewust beïnvloed.

Dan zou ik allereerst investeren in een goed gesprek ipv een nieuwe garderobe. Sowieso vind ik een algemene afwijzing vrij respectloos wanneer het gaat om het afwijzen van een trouwe en toegewijde werknemer (tenzij er 500 andere kandidaten waren, maar dat lijkt me niet).
Welk gedrag, kennis en welke vaardigheden die jij nu blijkbaar nog niet bezit verwachten ze van een promotor en hoe kun jij hier met steun van het bedrijf aan gaan werken. Maar ook: wat gaat er fout in hun verwachtingsmanagement en wat doet dit met jou motivatie. In hoeverre ben jij na deze afwijzing bereid om deze werkgever te verlaten om deze promotie elders te kunnen bereiken. In de OP kom jij nu wat afwachtend over, maar dat hoeft echt niet. Bewijs wat jij in huis hebt, neem het heft in eigen handen en ga het gesprek/onderhandeling aan.

Willeke_

Berichten: 2998
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Hulp nodig bij het zoeken naar kleding voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:43

Zoek eens op P.S. by Zoe. Dan geef je aan welke stijlen je leuk vindt (steeds kiezen uit twee plaatjes) en waar je kleding voor nodig hebt (werk) en gaan ze vrijblijvend voor jou shoppen. Je betaald alleen de verzendkosten als je niets wilt houden. Als je wel items houdt, hoef je die ook niet te betalen.

Je geeft je maten door, stuurt een foto van jezelf mee zodat ze weten welke punten je kunt accentueren en geeft een budget mee.
Succes!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:47

Willeke_ schreef:
Zoek eens op P.S. by Zoe. Dan geef je aan welke stijlen je leuk vindt (steeds kiezen uit twee plaatjes) en waar je kleding voor nodig hebt (werk) en gaan ze vrijblijvend voor jou shoppen. Je betaald alleen de verzendkosten als je niets wilt houden. Als je wel items houdt, hoef je die ook niet te betalen.

Je geeft je maten door, stuurt een foto van jezelf mee zodat ze weten welke punten je kunt accentueren en geeft een budget mee.
Succes!



Dit klinkt goed! :wow:

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hulp nodig bij het zoeken naar kleding voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:53

Je denkt dat je afgewezen bent op je uiterlijk, dus snap ik dat je er beter verzorgt uit wil zien. Heb je ook een gesprek gehad of niet eens een uitnodiging?? Eerst kapper, paar betere kledingstukken en dan alsnog een gesprek aanvragen volgende week. Want je kunt nu wel investeren in een beter uiterlijk maar wanneer dat niet de reden is geweest heb je er nog niets aan. Een tip, investeer in hele goede lingerie, een leuk bovenstuk word door een slecht passende bh totaal te niet gedaan.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Hulp nodig bij het zoeken naar kleding voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:57

Als je erg goed bent in je werk en dit kunt aantonen dan doet uiterlijk er echt niet meer toe.
Daarnaast zou ik niet voor een werkgever willen werken die uiterlijk als doorslaggevende factor kiest. Alleen voor een catwalkfunctie is zoiets nl. te verantwoorden, voor alle andere functies niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:00

Giolli schreef:
Willeke_ schreef:
Zoek eens op P.S. by Zoe. Dan geef je aan welke stijlen je leuk vindt (steeds kiezen uit twee plaatjes) en waar je kleding voor nodig hebt (werk) en gaan ze vrijblijvend voor jou shoppen. Je betaald alleen de verzendkosten als je niets wilt houden. Als je wel items houdt, hoef je die ook niet te betalen.

Je geeft je maten door, stuurt een foto van jezelf mee zodat ze weten welke punten je kunt accentueren en geeft een budget mee.
Succes!



Dit klinkt goed! :wow:


Dit gaat tot maat 42. :+ Super idee, maar niet handig voor TS.
Ik heb het geheel doorlopen en ik vind het idee echt super, maar in de uitvoering mist her en der echt nog wat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-08-19 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:01

Wat interessant dat je je anders wilt kleden om promotie te maken. Uit onderzoek blijkt dat het inderdaad werkt!
Misschien vind je leuke tips passend bij jouw lichaamstype op LidaThiry.nl. Je kunt je abonneren op haar nieuwsbrief, staan vaak goed uitvoerbare en praktische kleedtips in.
Veel succes met je carrière! :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:02

poes schreef:
Dat merk ik wel vaker dat mensen ‘zakelijk’ heel anders interpreteren. Er zijn nochtans gewoon richtlijnen voor. Ik leg het inmiddels maar letterlijk uit als ik mensen uitnodig voor opleiding of iets :D

Sandalen vind ik echt super casual overigens.


Wat zijn volgens jou dan de richtlijnen?

Mri

Berichten: 15306
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Hulp nodig bij het zoeken naar kleding voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:11

Mijn tip: hou het bij jezelf.
Je maakt een outfit al snel een heel stuk "netter" met een blazer/colbertje.
Daar kan dan gewoon een "basic" shirt/blouse onder.

Pas niet je garderobe te drastisch aan, kies ene paar goede basics uit.



Bij ons in het bedrijf is de kledingstijl casual. Als je echt in het net komt dan krijg je de vraag of je naar een sollicitatie moet :')
Schoenen uit en op sokken lopen is ook heel normaal hier. En met de hitte zat de commercieel directeur ook in zn korte broek en zn lederen sandalen model teva.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Hulp nodig bij het zoeken naar kleding voor op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:13

Ah Tica, dan pb ik je even als het voor TS niet relevant is.