Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verzekeren, verhuizen naar België maar Nederlands blijven..

 
Profiel   

Hallo bakkers! Alvast bedankt voor het lezen.
Ik zit in een lastig parket, namelijk het feit dat ik vanaf volgende maand in België zal wonen, maar daar niet zal domiciliëren.
Een lastig gevolg daarvan is een gedoe met verzekeren. Het schijnt dat ikzelf gewoon in NL verzekert kan blijven, dus dat doe ik dan maar.
Vervolgens; mijn scooter die ik in België zal aankopen, en dus ook een BE kenteken krijgt.
Waar verzeker ik deze het beste, bij verzekeraar in BE of NL? Kan ik bij beide een Belgisch kenteken kunnen vragen?
En kan je dit aanvragen vóór dat je in het bezit bent van een verblijfsvergunning?

Ik hoop dat iemand een antwoord op mijn vragen heeft!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 19:14 



 
Profiel   

Ik zou gewoon even naar een Belgisch verzekeringskantoor gaan, en daar even vragen of het kan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 19:20 



 
Profiel   

ik had mijn scooter verzekerd bij Ethias.
Was ik wel te vrede over, misschien daar eens contact mee opnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 19:23 



 
Profiel   

Doutz16 schreef
Ik zou gewoon even naar een Belgisch verzekeringskantoor gaan, en daar even vragen of het kan :)


Dankjewel, gaan we zeker doen. Helaas nog niet vaak daar geweest, en zou het zo snel mogelijk geregeld zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 19:41 



 
Profiel   

Kmbrly schreef
ik had mijn scooter verzekerd bij Ethias.
Was ik wel te vrede over, misschien daar eens contact mee opnemen.


Dankjewel, ga ik doen! Kon jij verzekeren daar terwijl je je Nederlandse nationaliteit hield?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 19:42 



 
Profiel   

Je nationaliteit en residentie zijn wel twee heel verschillende zaken he? Ik ben Nederlandse, heb de Nederlandse nationaliteit, maar woon in Spanje en ben hier ook in geschreven. Zodra ik me uit Nederland uitschreef, werden al mijn verzekeringen opgezegd.

Met veel moeite nog een verzekeraar gevonden die de inboedel van ons vakantiehuis daar wil verzekeren. Opstal gaat gelukkig via de VVE. Maar ook al heb ik dus álles in Spanje geregeld en woon ik hier, mijn paspoort blijft gewoon Nederlands.

Hoe kan je in België wonen, maar daar niet domiciliëren? Dat lijkt niet legaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 20:05 



 
Profiel   

Je nationaliteit behoudt je sowieso, of je nou een domicile zet in Belgie of niet. Dat is echt een lastige procedure om Belg te worden (of dubbele nationaliteit).
Zonder domicile in Belgie kan je ook geen scooter of auto registreren in dit land. Dus zal via een nederlandse verzekering moeten. Kijk dan ook meteen voor inboedel- en brandverzekering, dat is verplicht in Belgie.

Snap niet waarom je niet een domicile zet hier? Ga je op kot waar dat niet mag oid? Imo is het dikke rip, zij hoeven maar minimaal belastingen en heffingen te betalen, maar jij zit wel met de miserie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 20:10 



 
Profiel   

MoniqueT schreef
Hoe kan je in België wonen, maar daar niet domiciliëren? Dat lijkt niet legaal.

Hier betaal je gemeenteheffingen naar hoeveel mensen er op een adres staan ingeschreven. Dat kunnen echt hoge bedragen worden en vele huisbazen proberen het zo te omzeilen. Waarmee de bewoner dus alle rompslomp heeft. Ik snap niet dat er mensen mee in zee gaan, het is een ramp qua verzekeringen. Als er brand uitbreekt.. %)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 20:11 



 
Profiel   

Dus inderdaad illegaal. Pff, lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 20:33 



 

Een voertuig met een buitenlands kenteken kun je alleen in het desbetreffende land verzekeren. In dit geval dus in België. Woon zelf sinds kort in Duitsland, heb een auto met Duits kenteken en moest ook in Duitsland verzekerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 20:56 



 
Profiel   

Ik heb dubbele nationaliteit.
Maar mijn vader heeft ook gewoon een verblijfskaart en heeft zijn auto daar ook staan.

Daarom dat ik eens aangaf om te bellen. Ik denk dat je zelfs een simulatie kan proberen om zo contact op te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 21:04 



 
Profiel   

Rebel_Jits schreef
Je nationaliteit behoudt je sowieso, of je nou een domicile zet in Belgie of niet. Dat is echt een lastige procedure om Belg te worden (of dubbele nationaliteit).
Zonder domicile in Belgie kan je ook geen scooter of auto registreren in dit land. Dus zal via een nederlandse verzekering moeten. Kijk dan ook meteen voor inboedel- en brandverzekering, dat is verplicht in Belgie.

Snap niet waarom je niet een domicile zet hier? Ga je op kot waar dat niet mag oid? Imo is het dikke rip, zij hoeven maar minimaal belastingen en heffingen te betalen, maar jij zit wel met de miserie.


Inderdaad, kot waar ze dat niet aanbieden. Het is echt een ingewikkeld iets daardoor geworden.... :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 21:15 



 
Profiel   

Orchidee14 schreef
Een voertuig met een buitenlands kenteken kun je alleen in het desbetreffende land verzekeren. In dit geval dus in België. Woon zelf sinds kort in Duitsland, heb een auto met Duits kenteken en moest ook in Duitsland verzekerd worden.


Maar kan je het verzekeren in België als ik de bestuurder/eigenaar, niet mijn hoofdverblijf in BE heb?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 21:17 



 
Profiel   

Lijkt mij niet. Maar hier in Spanje gaan ze daar wel soepel mee om. Dus wie weet. Nederland niet in elk geval. Proberen dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 06:28 



 
Profiel   

https://www.grensinfo.nl/gip/nl/nlstbe/ ... AkEALw_wcB

Misschien vind je hier meer info

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 07:20 



 
Profiel   

SBravour schreef
Orchidee14 schreef
Een voertuig met een buitenlands kenteken kun je alleen in het desbetreffende land verzekeren. In dit geval dus in België. Woon zelf sinds kort in Duitsland, heb een auto met Duits kenteken en moest ook in Duitsland verzekerd worden.


Maar kan je het verzekeren in België als ik de bestuurder/eigenaar, niet mijn hoofdverblijf in BE heb?


Neen.
Dat is van de voorwaarden van zowel inschrijven als verzekeren dat de inschrijver/verzekeringsnemer hoofdverblijfplaats/domicilieadres in BE heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 07:29 



 
Profiel   

Oke, dankjewel... Dan wordt het dus een verzekeraar vinden in NL die een Belgisch kenteken dekt in BE?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 08:54 



 
Profiel   

janouk schreef


Dankjewel! Heb even gelezen, helaas niet over dit onderwerp!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 08:55 



 
Profiel   

MoniqueT schreef
Dus inderdaad illegaal. Pff, lastig.


Als het goed is verblijf ik niet illegaal, ik vraag een bijlage 33 aan die ieder jaar verlengd moet worden. Daarmee ben ik niet illegaal zover ik weet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 08:55 



 
Profiel   

Op kot zijn in een ander land is ook niet illegaal.
Er is een verschil tussen ergens 'wonen' en ergens 'op kot zijn'.
Wonen = inschrijven in de gemeente (domicilie) = gemeentebelasting betalen, etc = in principe voor langere tijd
Op kot zijn = domicilie blijft in je hoofdverblijfplaats, je blijft dan ook fiscaal ten laste van je ouders = all-in prijs waarin eventuele gemeentetaksen verwerkt zijn = meestal contract voor 11 maanden.

Brandverzekering voor het kot van mijn zoon is gewoon inbegrepen in de brandpolis van ons huis. Inboedelverzekering is in Belgie niet verplicht, wel moet je een brandverzekering hebben die de eventuele schade aan derden dekt. Bv. er breekt brand uit op jouw kot en het huis ernaast heeft schade, daar moet je voor verzekerd zijn. Die polis moet je waarschijnlijk in Belgie nemen.

Scooter zou ik vragen zowel aan een NL als aan een B verzekeraar, wel duidelijk vermelden dat je op kot gaat en niet ergens gaat wonen. Of een (elektrische) fiets nemen :) die moet niet geregisitreerd zijn (behalve dan weer de hele snelle speed pedelecs).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 09:05 



 
Profiel   

Aha, duidelijke uitleg Sclimpre.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 14:18 



 
Profiel   

Dankjewel Slimpre, wordt inderdaad al wat helderder allemaal. Heb nu zowel gemaild naar Nederlandse als Belgische. Het feit dat hij een Belgisch kenteken krijgt is best wel een dingetje voor Nederlandse merk ik.
Het moet helaas echt een scooter worden, woon (ga op kot ;) ) 15 km van de Uni...

Over de brand en inboedel wist ik niet, daar ga ik even onderzoek naar doen! Dank!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 17:53 



 
Profiel   

Maar kun je niet gewoon je scooter in NL aanmelden en verzekeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 18:00 



 
Profiel   

Het wordt een elektrische scooter, en daar krijg je in België subsidie voor! En aangezien ik maar een 'arme' student ben....

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 19:06 



 
Profiel   

voor verzekeringen moet je meestal wel woonachtig zijn in het land waar het kenteken vandaan komt. Dus ik denk dat je het vooral van een belgische verzekering moet hebben.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 19:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen