Verzekeren, verhuizen naar België maar Nederlands blijven..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Verzekeren, verhuizen naar België maar Nederlands blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 20:11

Oke dankjewel, dan gaan we ook Belgische mailen!

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Verzekeren, verhuizen naar België maar Nederlands blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:23

Eigenlijk is het super simpel. Jij kan in België geen enkele verzekering afsluiten zolang als je niet in België gedomicilieerd bent. Je moet al je verzekeringen via NL (het land weer je wel gedomicilieerd bent) regelen.

Je gaat dus bij je huidige verzekeraar moeten navragen of er automatische dekking is in je huidige brandverzekering voor je kot (zowel gebouw als inhoud) als nakijken of er dekking is voor schade aan derden ook in het buitenland.

Je brommer, ongeacht waar aangekocht, ga je in NL moeten verzekeren en ook daar een kenteken moeten aanvragen. Het land waar je iets aankoopt heeft niets te maken met het land waar je inschrijft en verzekerd. Er worden zo vaak auto's en zelfs elektrische fietsen aangekocht over de grens. Inschrijven en verzekeren moet in je land van domicilie. ivm subsidies ga dit dus zeker moet navragen via de school.

Ik ga er vanuit dat je in NL gewoon een contactpersoon hebt waar alle verzekeringen lopen, deze kan glashelder alles uitzoeken voor jou.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Verzekeren, verhuizen naar België maar Nederlands blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 20:46

Heb de zorgverzekering al mijn verhuizing bekend gemaakt.
De dekking voor brand ga ik ook even navragen, zoals ik al zei heb ik daar eigenlijk nog niet over na gedacht.

Jammer dat het verzekeren/aanvragen van Belgische plaat bijna onmogelijk wordt zo te horen....

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:52

Kirrr schreef:
Eigenlijk is het super simpel. Jij kan in België geen enkele verzekering afsluiten zolang als je niet in België gedomicilieerd bent. Je moet al je verzekeringen via NL (het land weer je wel gedomicilieerd bent) regelen.

Niks is simpel in het leven, en al zeker niet waar het verzekeringen betreft. :(
Je kan weldegelijk bepaalde verzekeringen afsluiten in het buitenland. Soms moet het gewoon in een ander land. Bv. brandverzekering voor een vakantiehuisje in FR konden wij niet regelen via de verzekering in B, moest in FR. Je kan een ongevalsverzeking afsluiten in het buitenland, etc.
Dus geval per geval bekijken.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:40

SBravour schreef:
Het wordt een elektrische scooter, en daar krijg je in België subsidie voor! En aangezien ik maar een 'arme' student ben....

Kan je daar wel aanspraak op maken als Nederlandse?

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:50

Sclimpre schreef:
Kirrr schreef:
Eigenlijk is het super simpel. Jij kan in België geen enkele verzekering afsluiten zolang als je niet in België gedomicilieerd bent. Je moet al je verzekeringen via NL (het land weer je wel gedomicilieerd bent) regelen.

Niks is simpel in het leven, en al zeker niet waar het verzekeringen betreft. :(
Je kan weldegelijk bepaalde verzekeringen afsluiten in het buitenland. Soms moet het gewoon in een ander land. Bv. brandverzekering voor een vakantiehuisje in FR konden wij niet regelen via de verzekering in B, moest in FR. Je kan een ongevalsverzeking afsluiten in het buitenland, etc.
Dus geval per geval bekijken.


Klopt er zijn altijd uitzonderingen. Maar denk dat TS daar niet echt iets mee is.
Zoals ik reeds schreef lijkt het mij het beste om je goed te gaan informeren bij je eigen tussenpersoon.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Verzekeren, verhuizen naar België maar Nederlands blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:59

ja maar dat geldt niet voor kentekenhoudende voertuigen. die kun je enkel in land waar het kenteken is geregistreerd verzekeren.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Verzekeren, verhuizen naar België maar Nederlands blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:26

Als nederlandse wonende in België heb ik ook even zo gezeten. Woonde bij mijn ex in huis, had alles nog in Nederland inclusief mijn auto. Van het moment dat ik officieel in Belgie stond ingeschreven was mijn auto verzekering per direct gestopt en moest mijn auto of in Belgie ingeschreven worden of een andere auto kopen in Belgie zelf. Het is NIET mogelijk om een belgisch voertuig te verzekeren in Nederland en andersom.. Je zal dus een brommer in Nederland moeten verzekeren ben ik bang..

Verder kan ik je niet helpen aangezien ik dus verder wel hier gedomicilieerd ben en nooit op kot heb gezeten. Succes!

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Verzekeren, verhuizen naar België maar Nederlands blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:11

Op kot zitten is gemaakt voor studenten. Dus brandverzekering enzo is volgens mij helemaal niet van toepassing, dat hoort de kotbaas allemaal te regelen denk ik. Ik zou dat zeker eerst bij hem/haar navragen voordat je het dubbel afsluit. Daarnaast is domicilie helemaal niet verplicht daar. Ik woon zelf ook als Nederlandse in België en mijn vriendinnen die op kot wonen hebben dat ook niet :)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Verzekeren, verhuizen naar België maar Nederlands blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:48

Ik neem aan dat je ook in België geen voertuig op kenteken kunt zetten als je niet in België woont. Kortom: je importeert je voertuig naar Nederland (als je in België iets koopt) en zult daar heffingen over moeten betalen. Je zult ook ergens ingeschreven moeten blijven staan in Nederland, anders kun je sowieso niets.

Verzekeren = in het land waar je woont.
Een inboedelverzekering lukt misschien nog, hoewel ik verwacht dat een Nederlandse verzekeraar niet heel happig is op een Belgisch adres (en vv). Maar de overige verzekeringen... :n

En hou er met een voertuig met Nederlands kenteken ook rekening mee dat je er problemen mee kunt krijgen in België. In Nederland mag je maar bepaalde tijd met een niet-Nederlands kenteken rondrijden en als ze politie je te vaak (of lang) ziet, heb je een hele nare naheffing op de mat liggen. Ik denk niet dat dat veel anders is in België.

Het enige wat je misschien kunt doen is het voertuig laten verzekeren door een Belg en dat jij als regelmatige bestuurder genoemd wordt.

Ik zou er in elk geval ver van weg blijven... Want illegale kamerverhuur klinkt ook alsof je 0 rechten hebt en je dus zo de straat op getrapt kunt worden.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 15:34

Wat jij wilt kan helaas niet ts.

Om een voertuig met subsidie in België te kopen moet je hier ook officieel wonen.

Is natuurlijk ook vrij logisch.

Dus je moet, of, officieel in België komen wonen, of een Belg de scooter laten kopen, of met een Nederlandse scooter gaan rijden. Normaal mag dat maar voor drie maanden.

Kan je je misschien bij iemand laten inschrijven? Dan is je probleem opgelost. Enige is dat dit ook illegaal is. In België komt de politie aan de deur om te kijken of je ergens wel echt woont.
België is best streng daarin.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Verzekeren, verhuizen naar België maar Nederlands blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 20:54

Hoi meiden, wat 'leuk' dat mijn vraag zo leeft, en jullie allemaal mee denken.
Ben ik echt ontzettend blij mee!

Het plan in omgegooid, we gaan de scooter gewoon een Nederlands kenteken geven en dus ook hier in NL verzekeren, naar de premie kunnen we dus wel fluiten helaas...! Maar goed, er zijn ergere dingen.

Nu nog een vraag waar wie weet toevallig iemand hier ook van op de hoogte is:
Kan ik mijn scooter wel in België bij een dealer waar ik van in de buurt op kot ga aanschaffen? Waar moet ik hierbij aan denken?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Verzekeren, verhuizen naar België maar Nederlands blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:00

Dat kan, maar je gaat hem dan importeren in Nederland en dat kan een leuk kostenplaatje worden.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Verzekeren, verhuizen naar België maar Nederlands blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:13

Ik zou dan gewoon in Nederland een kopen. Anders moet je hem inderdaad importeren.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Verzekeren, verhuizen naar België maar Nederlands blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 21:27

Oké, duidelijk... in NL kopen dus :D

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Verzekeren, verhuizen naar België maar Nederlands blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:43

Maar je hebt ook een eerder opmerking gezien dat je maar drie maanden met een buitenlands kenteken mag rondrijden? Ik weet niet precies hoelang de termijn hier in NL is, maar ik weet wel dat de bekeuringen niet mals zijn als je in NL woont en met een Belgisch of Duits kenteken rijdt...

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 07:13

Maar waarom zou je recht hebben op een subsidie in België als je in Nederland ingeschreven staat? Die had je sowieso niet kunnen krijgen denk ik hoor

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Verzekeren, verhuizen naar België maar Nederlands blijven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 07:34

Belgisch kenteken, maar die heb ik ook niet.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:09

Belgisch kenteken gaat op naam, niet op voertuig.
Als ik een auto koop in Belgie en na een paar jaar wil ik een ander, gaat hetzelfde kenteken mee naar de nieuwe auto.
In Nederland blijft het kenteken bij het voertuig.