The law of attraction; doet iemand dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: The law of attraction; doet iemand dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:45

Heb je het tegen mij? Zo ja dan vat ik het even niet.. Jammer dat je vertrekt.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:46

Ik denk dat het ook te maken heeft met je instelling. Er zijn mensen die het vele malen "slechter" hebben dan mij en toch veel gelukkiger zijn. Door positief te denken en dankbaar te zijn maak je het beste van iedere situatie. Zo kunnen mensen heel veel dingen aan, simpel gezegd. Nee, het maakt dingen niet beter maar wel een stuk makkelijker. Je hebt geen controle over dingen die je gebeuren, wel hoe je hierop reageert en hoe zwaar dit voor je valt.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:53

Rakkie123 schreef:
Janneke2
Blinde vlekken en stemmetjes die niet weg gaan, dan zijn er nog haakjes aan emoties of overtuigingen die nog niet ingezien zijn, of niet voldoende ingezien zijn.

Als je doorhebt hoe het leven in elkaar zit, weet je dat er altijd iets te doen is.
Of als je nog ouder bent als ik en je hebt niks meer te doen, heb je compassie met al die hard werkende mensen, die er nog midden in zitten.
Arrogantie, dan is er in ieder geval nog iets wat je te leren hebt, compassie, mededogen ed.


:) ;) Pas maar op: wellicht ben ik ouder dan jij..! :)
...en ik heb voorlopig geen plannen om achter de geraniums te gaan zitten. :)

En positieve psychologie vind ik op zichzelf genomen prima. (Ik ben een fan van onder andere emdr omdat 'inzicht in dat er nog een stemmetje of haakje is' gewoon niet voldoende is om het stemmetje te slopen.)


Verder ging het mij om het verschil tussen 'ik pas positieve psychologie toe' versus een soort van levensbeschouwing gebaseerd op nare normen en de waarden "ikke ikke ikke en geld verdienen is een succesvol leven".

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: The law of attraction; doet iemand dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:01

Het gelukkig moeten zijn is een grote bron van ongeluk.

Je zou maar alles mee hebben in het leven en toch in een depressie zitten omdat je daar nou eenmaal hebt. Vervolgens hoor en lees je overal dat je je geluk zelf bepaald, maar lukt je niet. Wat denk je wat dat met iemand midden in een chronische depressie doet?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:18

Janneke en Sizzle, inderdaad. Gelukkig en succesvol zijn kan dan een dwingende norm worden die mensen indeelt in winners en losers.

Positief denken kun je op verschillende manieren interpreteren. Juist ook in de zin van: je beperkingen leren accepteren, gelukkig zijn met wat je hebt en daar het beste van maken, je geluk niet afhankelijk maken van hoe jij het doet ten opzichte van anderen. Autonoom in het leven staan, en je van daaruit verbonden voelen met anderen en met de wereld om je heen. Dat is best moeilijk, het competitieve wordt je feitelijk aan alle kanten opgedrongen door de prestatiemaatschappij. Zelfs gelukkig en positief zijn kan dan een wedstrijd worden waarin mensen elkaar de maat nemen.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: The law of attraction; doet iemand dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:58

Geweldig toch die slingerbeweging van het concept "de maakbare mens", eeuwenoud en weer springlevend :D

Ik geloof eerder in het volbrengen van je eigen potentieel, boven "iedereen kan alles bereiken wat hij/zij voor ogen heeft", het eerste geeft rust, het tweede niet naar mijn bescheiden mening :)

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:13

Askja schreef:
Janneke en Sizzle, inderdaad. Gelukkig en succesvol zijn kan dan een dwingende norm worden die mensen indeelt in winners en losers.

Positief denken kun je op verschillende manieren interpreteren. Juist ook in de zin van: je beperkingen leren accepteren, gelukkig zijn met wat je hebt en daar het beste van maken, je geluk niet afhankelijk maken van hoe jij het doet ten opzichte van anderen. Autonoom in het leven staan, en je van daaruit verbonden voelen met anderen en met de wereld om je heen. Dat is best moeilijk, het competitieve wordt je feitelijk aan alle kanten opgedrongen door de prestatiemaatschappij. Zelfs gelukkig en positief zijn kan dan een wedstrijd worden waarin mensen elkaar de maat nemen.


Nee, we leggen het onszelf op, of we dringen het onszelf op... Niemand anders...
Sommige ouders uitgesloten.

Mijn ouders waren en zijn gelukkig totaal niet zo, die willen het liefst alles voor ons geluk. Wat dat dan ook is. Of we nu VWO+ (ik) of het laagste MBO (zusje) gingen doen... Beide waren we even waardevol en werden volledig gesteund in wat we wilden doen.

Toch was ik degene die enorm competitief was... En toen ik jaren geleden begon met wedstrijden rijden was dit ook hetgeen wat mij een enorme drive bezorgde. Ik was degene die met alle geweld beter wilde zijn dan anderen. Het liefst ook nog specifieke mensen. IK vond dat ik me moest bewijzen.
Mijn ouders wilden gewoon dat ik iets deed wat ik leuk vond.

Ik rij nog steeds wedstrijden. Een enkele keer komt dat competitieve deel van mij weer boven, dat deel dat zich graag wil bewijzen.
Maar mijn grootste doel is nu gelukkig plezier. Dus ik ga met plezier op wedstrijd, rij met plezier mijn proef. Beleef in mijn bubbel en doe het voor mijzelf... Ik sta zeker niet wekelijks op het podium... Maar mijn prestaties zijn vele malen beter dan toen ik buiten mijn bubbel keek voor, tijdens en na wedstrijden...

Op het moment dat je je eigen geluk of wat dan ook moet gaan spiegelen aan een ander, dan ben je verkeerd bezig. Wanneer je je eigen doelen nastreeft in het kader van wat jou een prettig gevoel geeft, dan zie ik niets verkeerds in 'bereiken wat je voor ogen hebt'.

Die prestatiemaatschappij is ook maar gemaakt door mensen... Aan ieder van ons de keuze om er aan deel te nemen of niet... :)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:44

Je mist het punt. Ik doel op competitie in een veel bredere zin. Niet alleen in de zin van willen winnen op wedstrijden of hoge cijfers willen halen op school.

Persoonlijk trek ik mij ook niet zo veel aan van 'de prestatiemaatschappij'. Maar er zijn genoeg mensen die wel erg gevoelig zijn voor wat de maatschappij/de omgeving van hen verwacht. Dat je succesvol bent in je werk, aardig, sociaal, er goed uitziet, een mooi huis hebt, een goede relatie, niet saai bent etc. Kijk maar eens hoe mensen zich op social media profileren, hoe daar de nadruk vaak ligt op 'kijk mij eens een leuk leven hebben'.
Het is echt niet per se gemakkelijk om je daaraan te onttrekken. Ik ken genoeg onzekere perfectionisten die daar behoorlijk last van hebben (gehad).
Plus, niet iedereen heeft het geluk uit een warm nest te komen met ouders die je onvoorwaardelijk steunen en stimuleren, maar ook tegengas geven als dat nodig is.

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Re: The law of attraction; doet iemand dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:08

Of jij begrijpt mijn metafoor niet ;)

Want dat legt precies uit waar jij enigszins bezwaar tegen hebt.
We leggen onszelf druk op. Niemand verwacht hetzelfde van een ander.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: The law of attraction; doet iemand dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:27

Is dit niet gewoon wie goed doet, goed ontmoet in een nieuw jasje? Ik heb er iig nog nooit van gehoord, maar ik geloof wel in wanneer je ergens 100% voor gaat, je het ook gedaan krijgt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:17

Janine1990 schreef:
Of jij begrijpt mijn metafoor niet ;)

Want dat legt precies uit waar jij enigszins bezwaar tegen hebt.
We leggen onszelf druk op. Niemand verwacht hetzelfde van een ander.
Dat is een subjectieve constatering, hierbij ga je van je eigen situatie/standpunt/beleving uit. Dat jij blijkbaar niet gevoelig bent voor die druk, en het zelfs deels als positief/stimulerend ervaart (wel herkenbaar overigens) om jezelf die druk op te leggen, betekent niet dat een ander daar net zo mee om kan gaan. Prestatiedruk kan positief zijn als je daar autonoom in bent, in de zin dat je er zelf voor kiest om de competitie aan te gaan, en over voldoende zelfvertrouwen beschikt. Prestatiedruk en in bredere zin de druk om aan allerlei normen te moeten voldoen kan ook verlammend werken als jij die druk als negatief en verplichtend ervaart. En dat is deels een kwestie van persoonlijkheid, maar dat kan wel degelijk door de omgeving cq. maatschappij opgelegd worden. Dan kan een terloopse opmerking bijvoorbeeld al heel veel druk opleveren.

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:40

Askja schreef:
Janine1990 schreef:
Of jij begrijpt mijn metafoor niet ;)

Want dat legt precies uit waar jij enigszins bezwaar tegen hebt.
We leggen onszelf druk op. Niemand verwacht hetzelfde van een ander.
Dat is een subjectieve constatering, hierbij ga je van je eigen situatie/standpunt/beleving uit. Dat jij blijkbaar niet gevoelig bent voor die druk, en het zelfs deels als positief/stimulerend ervaart (wel herkenbaar overigens) om jezelf die druk op te leggen, betekent niet dat een ander daar net zo mee om kan gaan. Prestatiedruk kan positief zijn als je daar autonoom in bent, in de zin dat je er zelf voor kiest om de competitie aan te gaan, en over voldoende zelfvertrouwen beschikt. Prestatiedruk en in bredere zin de druk om aan allerlei normen te moeten voldoen kan ook verlammend werken als jij die druk als negatief en verplichtend ervaart. En dat is deels een kwestie van persoonlijkheid, maar dat kan wel degelijk door de omgeving cq. maatschappij opgelegd worden. Dan kan een terloopse opmerking bijvoorbeeld al heel veel druk opleveren.


Ik ben meer van de Jip en Janneke taal, helaas... Dus misschien heb ik je ergens verkeerd begrepen.

Maar als iemand een probleem heeft met zichzelf opgelegde druk of maatschappelijke druk... Dan is het toch gewoon zaak dat je daar aan gaat werken?

Het is een investering waar ik erg goed mee bekend ben geraakt. Ik kon het ook niet zelfstandig loslaten. Maar ik wilde wel zoeken naar en werken aan een oplossing.
En daarvoor heb ik stress release sessies gehad.
Want ja, die terloopse opmerkingen had ik ook zeker last van.

Ik had er ook in kunnen blijven hangen, de rest van mijn leven buiten de paarden er mee laten besmetten en ongelukkig kunnen worden...

Ik vind dit een best maakbaar ding... Je moet alleen wel willen cq. uit je comfortzone stappen.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 12:02

_San87_ schreef:
Is dit niet gewoon wie goed doet, goed ontmoet in een nieuw jasje? Ik heb er iig nog nooit van gehoord, maar ik geloof wel in wanneer je ergens 100% voor gaat, je het ook gedaan krijgt.


Dat suggereerd voor mij dan alweer dat als je faalt (of sterft) je er dus niet 100% voor gegaan bent.
Zijn bergbeklimmers die het niet gered hebben er automatisch niet 100% voor gegaan? Je kan niet domweg negeren dat er ook externe factoren zijn.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 12:47

Idd, je kan 100% gaan voor een nieuwe job, maar er moet er wel eerst jobs zijn voor jouw kunnen/vaardigheden en de economie of recessie heb je als individu niet in de hand, noch je aangeboren intellect en talent.
Zonder talent een professioneel operazanger of componist worden, je mag dit nog 100%willen en alle lessen ter wereld nemen, ik betwijfel of dit haalbaar is.

Vandaar het verschil tussen algemene maakbaarheid in de zin van "iedereen kan alles als je er maar hard genoeg voor werkt" enerzijds en anderzijds je 100% inzetten om je eigen volledige potentieel te ontwikkelen. Dat lijkt hier nogal door elkaar te lopen. Het eerste is schijn, het tweede realistisch.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:27

Citaat:
Gelukkig en succesvol zijn kan dan een dwingende norm worden die mensen indeelt in winners en losers.
(...)
Die prestatiemaatschappij is ook maar gemaakt door mensen... Aan ieder van ons de keuze om er aan deel te nemen of niet... :)


Sizzle en Aksha in 1 citaat verenigd.


De relativering is mij uit het hart gegrepen, 'het is niet godgegeven'.

Aan de andere kant: de godheid Economia (door mensen geschapen) eist offers en bloed.
De meeste offers worden gebracht in wat wij de derde wereld noemen - wat ik vind klinken naar: derde rangs wereld, waar wij fijn ons afval gratis kunnen dumpen, wurgcontracten sluiten etcetcetc.

De mate van keuze om daar wel of niet aan mee te doen: ik doe mijn best om te weigeren, maar makkelijk is het niet. (Misschien wel onmogelijk, maar ik leg mij er niet bij neer.)

Uiteraard is dat van een andere orde dan 'ik leef hier het leven op manier x - en probeer mijzelf niet te laten opjagen'.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: The law of attraction; doet iemand dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:33

Aksha?

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: The law of attraction; doet iemand dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:38

I am sorry - zo heet een collega van mij. :o

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: The law of attraction; doet iemand dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:44

Ah OK, dat verklaart de verwarring.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:03

Ik denk dat iedereen wel voorbeelden kent van het gehaalde onhaalbare.
Een vader van een collega is in de oorlog van oostenrijk naar zweden gefietst om daar werk te zoeken. Nu doen veel mensen al moeilijk als moeten bellen ipv een appje sturen.

Echter ondanks dat het prachtig dat zulke dingen haalbaar zijn met doorzettingsvermogen en ze een voorbeeld zijn mag je ook niet vergeten dat misschien nog veel meer van zulke vaders domweg onderweg van honger gestorven zijn.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:55

Cilianne schreef:
Idd, je kan 100% gaan voor een nieuwe job, maar er moet er wel eerst jobs zijn voor jouw kunnen/vaardigheden en de economie of recessie heb je als individu niet in de hand, noch je aangeboren intellect en talent.
Zonder talent een professioneel operazanger of componist worden, je mag dit nog 100%willen en alle lessen ter wereld nemen, ik betwijfel of dit haalbaar is.


The secret gaat er juist over dat je deze externe factoren (baankansen etc) creëert met je denken, omdat het universum zo werkt dat "gedachten scheppen".

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: The law of attraction; doet iemand dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:27

Dan ga je van de premisse uit dat dit universum 'luistert' naar de menselijke soort, of geldt het ook voor andere soorten?
Kunnen zoogdieren of andere diersoorten ook dit universum sturen met hun gedachten, in welke vorm dan ook?

Als je ervan uitgaat dat alle andere zoog(dieren) geen gedachten kunnen uitsturen, neemt de mens wel een zeer bijzondere plaats in in de wereld en wereldbeeld van deze theorie. Als je denkt dat dat wel kan, heb je ineens een verklaring voor het uitsterven van hele soorten, ze deden niet goed genoeg hun best :)

Daarboven zijn er nog altijd interne factoren zoals talent, of stelt de theorie dat als je maar hard genoeg gelooft dat je ingenieur kan worden zonder enige wiskundige aanleg, dat het toch lukt omdat je je 100% inzet. Dan zou half de wereldbevolking nu zijn droomjob/droomleven/droomgezondheid hebben en de andere helft zich gewoon niet goed genoeg inzetten.

Mijn wereldbeeld is toch iets meer bescheiden :D , nl niet met mezelf en mijn soort in het centrum van alles.
Want dat is wel een van de vertrekpunten als ik het hier zo lees.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:49

Citaat:
The secret gaat er juist over dat je deze externe factoren (baankansen etc) creëert met je denken, omdat het universum zo werkt dat "gedachten scheppen".


Natuurlijk scheppen gedachten, maar ZOU het waar zijn dat we de externe werkelijkheid met onze gedachten scheppen, dan staan we er als mensheid wel gekleurd op.

(En dan vind ik het nogal troosteloos om dit vermogen enkel voor jezelf en je eigen welbevinden te gebruiken. Creëer dan wereldvrede.)

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:47

Janneke2 schreef:
Citaat:
The secret gaat er juist over dat je deze externe factoren (baankansen etc) creëert met je denken, omdat het universum zo werkt dat "gedachten scheppen".


Natuurlijk scheppen gedachten, maar ZOU het waar zijn dat we de externe werkelijkheid met onze gedachten scheppen, dan staan we er als mensheid wel gekleurd op.

(En dan vind ik het nogal troosteloos om dit vermogen enkel voor jezelf en je eigen welbevinden te gebruiken. Creëer dan wereldvrede.)


Hoe denk je wereldvrede te kunnen scheppen met zoveel verschillende wensen en gedachten? Het is toch logisch dat dat niet aan de orde is? We blijven tenslotte egoïstische wezens.



Cilianne schreef:
Dan ga je van de premisse uit dat dit universum 'luistert' naar de menselijke soort, of geldt het ook voor andere soorten?
Kunnen zoogdieren of andere diersoorten ook dit universum sturen met hun gedachten, in welke vorm dan ook?

Als je ervan uitgaat dat alle andere zoog(dieren) geen gedachten kunnen uitsturen, neemt de mens wel een zeer bijzondere plaats in in de wereld en wereldbeeld van deze theorie. Als je denkt dat dat wel kan, heb je ineens een verklaring voor het uitsterven van hele soorten, ze deden niet goed genoeg hun best :)

Daarboven zijn er nog altijd interne factoren zoals talent, of stelt de theorie dat als je maar hard genoeg gelooft dat je ingenieur kan worden zonder enige wiskundige aanleg, dat het toch lukt omdat je je 100% inzet. Dan zou half de wereldbevolking nu zijn droomjob/droomleven/droomgezondheid hebben en de andere helft zich gewoon niet goed genoeg inzetten.

Mijn wereldbeeld is toch iets meer bescheiden :D , nl niet met mezelf en mijn soort in het centrum van alles.
Want dat is wel een van de vertrekpunten als ik het hier zo lees.


Denk datje het uitgangspunt wat je neemt wel behoorlijk overtrokken schetst.

Laten we het eens over toeval hebben... Bestaat dat?

Ik geloof er namelijk allang niet meer in... Every interaction starts a chain reaction...
Er zijn mij te veel dingen gebeurd waardoor ik niet meer in toeval geloof. En dan heb ik het niet over wereldvrede ofzo.

En als we het niet over toeval hebben... Waarom niet geloven in een stukje magie in het leven? Het maakt het leven zoveel mooier/spannender!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:55

Ik beeld mij al jaaaaaren heel sterk in dat ik de jackpot van de staatsloterij nu toch echt ga winnen, maar het is nog steeds niet gelukt.
Kortom: ik geloof er niet in.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 22:17

Het zit in de menselijke psyche ingebakken om aan alle toevallige gebeurtenissen een verband of betekenis te geven.
Het is niet zo omdat iemand een voor hem/haar verband kan vinden tussen willekeurige gebeurtenissen, dat dat verband er ook is. Dus ja voor mij is het grootste deel van het menselijk leven, onze wereld en het universum toeval :D

Magie, is net als geloof een geloof, geen weten. Iedereen staat volledig vrij daar zelf een invulling aan te geven wat bij zijn/haar noden en persoonlijkheid past.

En wat is juist overtrokken aan mijn argument, ik zou je opmerking graag onderbouwd zien, ik ben altijd nieuwsgierig naar hoe anderen argumenten opbouwen.

En mijn argument dat dan de halve wereldbevolking zijn zin zou krijgen omdat het haalbaar is als je maar hard genoeg probeert, wordt eenvoudig tegengesproken door de harde realiteit.