Jaloezie? Help.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pompidou2602
Berichten: 294
Geregistreerd: 22-03-15

Re: Jaloezie? Help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 13:50

Ik heb alles gelezen en wat ik heb onthouden: ik moet eerst blij zijn met mezelf en mezelf even herstellen, vooral alle chaos in mijn hoofd. Ik ben zo psychopatisch bezig met wat er kan fout lopen dat ik mezelf er ziek van maak. Ik ben dus momenteel opzoek naar een psycholoog die me hierin kan ondersteunen. Als ik mezelf terug wat heb teruggevonden, kan ik mijn partner weer vertrouwen. Ik heb een brief voor hem geschreven van 4 bladzijden lang, om te vertellen waar de jaloezie vandaan komt en waarom ik me zo voel. Als hij niet wil werken aan mijn vertrouwen, want daar gaat hij mij in moeten steunen, dan is er maar 1 optie ...

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Jaloezie? Help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:51

TS, wat verwacht je concreet van hem?

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:52

Ts wat een goeie en verstandige laatste post ts.

Succes, sterkte en wat je maar nosig hebt voor dit proces.

En je omschrijft het goed. In de 'basis' os het jou probleem. Maar je vriend kan zeker meedenken en daar waar mogelijk aanpassen.

Fair
Berichten: 3563
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Jaloezie? Help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:21

Ik vind dat er altijd zo apart met jaloezie wordt omgegaan. Jaloezie is een gevoel. En hoe iedereen je normaalt verteld dat je binnen een relatie je gevoelens moet delen en erover moet praten. Wordt jaloezie door iedereen uitgespuugd en is het maar een gevoel dat je aan de kant moet duwen en waar je je voor moet schamen als je dat hebt.

En dat slaat eigenlijk helemaal nergens op. Jaloezie is net zo'n gevoel als dat je verdrietig, blij of teleurgesteld bent. Dat zijn ook gevoelens/emoties die je niet zo maar weg kan drukken. Als je gevoelens wegdrukt, weet je dat ze vroeg of laat terug gaan komen en dat lost het probleem niet op.

Jaloezie komt voor uit angst en onzekerheid. En daardoor is het al helemaal moeilijk om van je af te zetten. Je moet ook bedenken dat niemand jaloers wilt zijn en dat het voor de persoon die het heeft en de persoon die er de dupe van is gewoon niet fijn is.

Vaak wordt ook door de partner genoemd: 'Helemaal niet nodig', 'Je moet gewoon niet jaloers zijn', 'vertrouw je me niet ofzo?'. Terwijl dit soort dingen juist niet helpen. Het zou juist veel meer helpen als er begripvol door de partner wordt gereageerd, in de vorm van: 'Ik vind het rot dat je je zo voelt, maar ik hou van jou en ik heb geen interesse in anderen. Er is geen reden om daar onzeker over te zijn'. Vaak voelt jaloersheid als een aanval naar de partner toe gezien en wordt die verdrietig dat hij/zij niet vertrouwt wordt. Terwijl dat 9/10x niet eens perse het geval is. Het is gewoon een rottig, knagend gevoel waarin de jaloerse persoon gewoon bevestiging van de partner nodig heeft om die onzekerheid weg te laten gaan.

Heel verhaal. Maar goed, ik wil gewoon tegen TS zeggen dat je je niet hoeft te schamen, dat het vrij normaal is en dat je je niet slecht over jezelf moet gaan voelen dat je jaloers bent. Het is goed dat je er aan wilt werken maar ga jezelf niet naar beneden halen. Jouw gevoelens mogen er ook zijn, ook al zijn ze niet gewenst. Goed dat je er aan wilt werken, maar doe dit ook zeker in goed overleg en communicatie met je partner. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:27

Fair schreef:
Ik vind dat er altijd zo apart met jaloezie wordt omgegaan. Jaloezie is een gevoel. En hoe iedereen je normaalt verteld dat je binnen een relatie je gevoelens moet delen en erover moet praten. Wordt jaloezie door iedereen uitgespuugd en is het maar een gevoel dat je aan de kant moet duwen en waar je je voor moet schamen als je dat hebt.

En dat slaat eigenlijk helemaal nergens op. Jaloezie is net zo'n gevoel als dat je verdrietig, blij of teleurgesteld bent. Dat zijn ook gevoelens/emoties die je niet zo maar weg kan drukken. Als je gevoelens wegdrukt, weet je dat ze vroeg of laat terug gaan komen en dat lost het probleem niet op.

Jaloezie komt voor uit angst en onzekerheid. En daardoor is het al helemaal moeilijk om van je af te zetten. Je moet ook bedenken dat niemand jaloers wilt zijn en dat het voor de persoon die het heeft en de persoon die er de dupe van is gewoon niet fijn is.

Vaak wordt ook door de partner genoemd: 'Helemaal niet nodig', 'Je moet gewoon niet jaloers zijn', 'vertrouw je me niet ofzo?'. Terwijl dit soort dingen juist niet helpen. Het zou juist veel meer helpen als er begripvol door de partner wordt gereageerd, in de vorm van: 'Ik vind het rot dat je je zo voelt, maar ik hou van jou en ik heb geen interesse in anderen. Er is geen reden om daar onzeker over te zijn'. Vaak voelt jaloersheid als een aanval naar de partner toe gezien en wordt die verdrietig dat hij/zij niet vertrouwt wordt. Terwijl dat 9/10x niet eens perse het geval is. Het is gewoon een rottig, knagend gevoel waarin de jaloerse persoon gewoon bevestiging van de partner nodig heeft om die onzekerheid weg te laten gaan.

Heel verhaal. Maar goed, ik wil gewoon tegen TS zeggen dat je je niet hoeft te schamen, dat het vrij normaal is en dat je je niet slecht over jezelf moet gaan voelen dat je jaloers bent. Het is goed dat je er aan wilt werken maar ga jezelf niet naar beneden halen. Jouw gevoelens mogen er ook zijn, ook al zijn ze niet gewenst. Goed dat je er aan wilt werken, maar doe dit ook zeker in goed overleg en communicatie met je partner. :(:)




Amen _/-\o_

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Jaloezie? Help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:48

Het ligt er voor mij een beetje aan welke vorm jaloezie aanneemt. Het is een gevoel en ja het mag er zijn. Communicatie is altijd de rode draad in een relatie, dus ook over dit onderwerp. Praat er over.
Maar jaloezie kan ook echt ziekelijke vormen aannemen. En dat is natuurlijk niet gezond. Niet voor jou en niet voor je partner.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:21

pompidou2602 schreef:
Ik heb alles gelezen en wat ik heb onthouden: ik moet eerst blij zijn met mezelf en mezelf even herstellen, vooral alle chaos in mijn hoofd. Ik ben zo psychopatisch bezig met wat er kan fout lopen dat ik mezelf er ziek van maak. Ik ben dus momenteel opzoek naar een psycholoog die me hierin kan ondersteunen. Als ik mezelf terug wat heb teruggevonden, kan ik mijn partner weer vertrouwen. Ik heb een brief voor hem geschreven van 4 bladzijden lang, om te vertellen waar de jaloezie vandaan komt en waarom ik me zo voel. Als hij niet wil werken aan mijn vertrouwen, want daar gaat hij mij in moeten steunen, dan is er maar 1 optie ...

Goed bezig! +:)+
En echt het is zoooo fijn om bevrijd te zijn van dat rotgevoel waar je mee kampt!!

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:51

pompidou2602 schreef:
Ik heb alles gelezen en wat ik heb onthouden: ik moet eerst blij zijn met mezelf en mezelf even herstellen, vooral alle chaos in mijn hoofd. Ik ben zo psychopatisch bezig met wat er kan fout lopen dat ik mezelf er ziek van maak. Ik ben dus momenteel opzoek naar een psycholoog die me hierin kan ondersteunen. Als ik mezelf terug wat heb teruggevonden, kan ik mijn partner weer vertrouwen. Ik heb een brief voor hem geschreven van 4 bladzijden lang, om te vertellen waar de jaloezie vandaan komt en waarom ik me zo voel. Als hij niet wil werken aan mijn vertrouwen, want daar gaat hij mij in moeten steunen, dan is er maar 1 optie ...


Super goed zeg!! Wees trots op jezelf! En als je je struggles ergens kwijt wil, je mag altijd pb'en :)

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:41

Petje af hoor, het viel je zo te lezen vreselijk rauw op je dak en kijk nu eens!
Ik vind het knap van je en hoop dat je er verder mee gaat komen. :)

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:54

Fair schreef:
Ik vind dat er altijd zo apart met jaloezie wordt omgegaan. Jaloezie is een gevoel. En hoe iedereen je normaalt verteld dat je binnen een relatie je gevoelens moet delen en erover moet praten. Wordt jaloezie door iedereen uitgespuugd en is het maar een gevoel dat je aan de kant moet duwen en waar je je voor moet schamen als je dat hebt.

En dat slaat eigenlijk helemaal nergens op. Jaloezie is net zo'n gevoel als dat je verdrietig, blij of teleurgesteld bent. Dat zijn ook gevoelens/emoties die je niet zo maar weg kan drukken. Als je gevoelens wegdrukt, weet je dat ze vroeg of laat terug gaan komen en dat lost het probleem niet op.

Jaloezie komt voor uit angst en onzekerheid. En daardoor is het al helemaal moeilijk om van je af te zetten. Je moet ook bedenken dat niemand jaloers wilt zijn en dat het voor de persoon die het heeft en de persoon die er de dupe van is gewoon niet fijn is.

Vaak wordt ook door de partner genoemd: 'Helemaal niet nodig', 'Je moet gewoon niet jaloers zijn', 'vertrouw je me niet ofzo?'. Terwijl dit soort dingen juist niet helpen. Het zou juist veel meer helpen als er begripvol door de partner wordt gereageerd, in de vorm van: 'Ik vind het rot dat je je zo voelt, maar ik hou van jou en ik heb geen interesse in anderen. Er is geen reden om daar onzeker over te zijn'. Vaak voelt jaloersheid als een aanval naar de partner toe gezien en wordt die verdrietig dat hij/zij niet vertrouwt wordt. Terwijl dat 9/10x niet eens perse het geval is. Het is gewoon een rottig, knagend gevoel waarin de jaloerse persoon gewoon bevestiging van de partner nodig heeft om die onzekerheid weg te laten gaan.

Heel verhaal. Maar goed, ik wil gewoon tegen TS zeggen dat je je niet hoeft te schamen, dat het vrij normaal is en dat je je niet slecht over jezelf moet gaan voelen dat je jaloers bent. Het is goed dat je er aan wilt werken maar ga jezelf niet naar beneden halen. Jouw gevoelens mogen er ook zijn, ook al zijn ze niet gewenst. Goed dat je er aan wilt werken, maar doe dit ook zeker in goed overleg en communicatie met je partner. :(:)


Niet helemaal mee eens. Jaloezie is een menselijke emotie waar iedereen last van heeft, het is hoe je er mee omgaat. Er zijn gevallen waar het inderdaad om bevestiging gaat of het voorgevoel van de jaloerse partner klopt. Maar vaak gaat het gewoon weg door aan jezelf te werken. Je kunt niet steeds alleen maar bevestiging geven aan de jaloerse partner. Dat is symptoomaanpak.

Verder helemaal met je eens.

pompidou2602
Berichten: 294
Geregistreerd: 22-03-15

Re: Jaloezie? Help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 18:35

Hij heeft me bedrogen. We zijn uit elkaar. Ik zit met een gebroken hart, dit gevoel nog nooit gehad. Maar ik kom er wel weer boven. Ik heb geen psycholoog nodig, die geflipte gast heeft een nodig

hagelslag
Berichten: 9155
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:41

pompidou2602 schreef:
Hij heeft me bedrogen. We zijn uit elkaar. Ik zit met een gebroken hart, dit gevoel nog nooit gehad. Maar ik kom er wel weer boven. Ik heb geen psycholoog nodig, die geflipte gast heeft een nodig



Ahh meid, dat is echt niet fijn!!!
Jij hebt dus de hele tijd het juiste buikgevoel gehad.

Helaas of nouja maar goed ook is mijn relatie ook ca 1.5 week voorbij. Ik had ook nonstop een vervelend buikgevoel en dacht dat ik degene was die fout zat maar hij zat fout

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Jaloezie? Help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:58

Da's echt k*t.

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:00

pompidou2602 schreef:
Hij heeft me bedrogen. We zijn uit elkaar. Ik zit met een gebroken hart, dit gevoel nog nooit gehad. Maar ik kom er wel weer boven. Ik heb geen psycholoog nodig, die geflipte gast heeft een nodig


Sterkte! Maar bedenk maar zo dat jouw intuïtie je niet in de steek heeft gelaten. Je gevoel zat dus goed.

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:14

pompidou2602 schreef:
Hij heeft me bedrogen. We zijn uit elkaar. Ik zit met een gebroken hart, dit gevoel nog nooit gehad. Maar ik kom er wel weer boven. Ik heb geen psycholoog nodig, die geflipte gast heeft een nodig


Ach, dat meen je niet. Dit kon je er net niet bij hebben. Sterkte

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:24

pompidou2602 schreef:
Hij heeft me bedrogen. We zijn uit elkaar. Ik zit met een gebroken hart, dit gevoel nog nooit gehad. Maar ik kom er wel weer boven. Ik heb geen psycholoog nodig, die geflipte gast heeft een nodig


Wat een zak die vent. Heel veel sterkte!

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:25

Lieve lieve lieve meid. Ik vermoed dat je van België bent. Als je ooit een steun nodig hebt, of een schouder om op uit te huilen mag je me altijd pb'en.

Verder, laat hem nu los. Het gaat sowieso nog moeilijk zijn maar je kan dit.

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:35

pompidou2602 schreef:
Hij heeft me bedrogen. We zijn uit elkaar. Ik zit met een gebroken hart, dit gevoel nog nooit gehad. Maar ik kom er wel weer boven. Ik heb geen psycholoog nodig, die geflipte gast heeft een nodig



Ahh getsiederrie... wat een klote streek!! Zoek veel afleiding en gun jezelf de tijd om dit te verwerken.

Inderdaad, hij heeft een psycholoog nodig, hij is degene met een probleem. Jij hebt geen schuld hieraan meid :(:)

janouk
Blogger

Berichten: 17916
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Jaloezie? Help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:39

Afbeelding

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:41

Wees blij dat je ervanaf bent.Nu ben je weer vrij voor wat beters.

Summerdreams

Berichten: 1272
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Jaloezie? Help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:55

Je gevoel zat gewoon goed dus. Wat een banketstaaf!

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:01

Hier een stille meelezer.. Wat vind ik dit erg voor je :( Ik hoop dat je goede steun om je heen hebt en wens je heel veel sterkte!

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Jaloezie? Help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:16

Ik lees de hele tijd stilletjes mee maar wilde je toch veel sterkte wensen! Het was dus geen jaloezie achteraf maar een juist onderbuikgevoel. :(:)

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Jaloezie? Help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:38

Ooh wat balen en rot TS.

Jaloezie is vervelend... maar het was gewoon terecht.

Verwerken en verder gaan. Er komt vast een jongen die wel te vertrouwen is en dan komt t ook goed met je jaloezie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:52

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-22 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt