Zegels gevonden: weet iemand wat het is?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Zegels gevonden: weet iemand wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 15:12

Hallo wij hebben zegels gevonden in onze oude spullen. Nu kan ik er vrij weinig over vinden maar misschien weet iemand of het waarde heeft en waar het voor gebruikt werd.

Volgensmij is het een soort rente/loonklasse zegel.

Ik hoor graag van jullie!
Afbeelding

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Zegels gevonden: weet iemand wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 15:13

Ik weet niet wat voor zegels het zijn maar ik vind ze wel heel erg mooi zeg! :D

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 15:16

Is al behoorlijk oud volgens mij. Heeft iets met loonuitbetaling te maken.
Hier vond ik iets: https://www.dbnl.org/tekst/gros006hoeh0 ... 1_0075.php

Edit:
Rentezegels waren van 1913 tot 1967 in Nederland een van de mechanismen voor de opbouw van pensioen.

Op grond van de Invaliditeitswet (IW) uit 1913 waren werknemers tussen de 14 en 65 jaar verplicht rentezegels te plakken. De zegels werden uitgegeven door de Raden van Arbeid, de latere Sociale Verzekeringsbank (SVB). De IW omvatte ouderdoms-, weduwen-, wezen- en invaliditeitsrenten. De hoogte van de uiteindelijke rente was afhankelijk van de duur van de verzekering en de totale waarde van de geplakte zegels. De uit te betalen renten waren heel laag, doordat de geplakte zegels niet waarde- of welvaartsvast waren. Mede daarom is de IW op 1 juli 1967 ingetrokken. Vanaf 1964 werden de opgebouwde rechten successievelijk afgekocht, de laatste in 1991. Aan de mogelijkheid tot afkoop is destijds veel publiciteit gegeven, onder andere in de dag- en huis-aan-huisbladen. Alle rechten zijn inmiddels vervallen en afkoop is niet meer mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 17-08-19 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 15:16

Voor opbouw van pensioen geloof ik na een kleine zoektocht!


Rentezegels waren van 1913 tot 1967 in Nederland een van de mechanismen voor de opbouw van pensioen.

Op grond van de Invaliditeitswet (IW) uit 1913 waren werknemers tussen de 14 en 65 jaar verplicht rentezegels te plakken. De zegels werden uitgegeven door de Raden van Arbeid, de latere Sociale Verzekeringsbank (SVB). De IW omvatte ouderdoms-, weduwen-, wezen- en invaliditeitsrenten. De hoogte van de uiteindelijke rente was afhankelijk van de duur van de verzekering en de totale waarde van de geplakte zegels. De uit te betalen renten waren heel laag, doordat de geplakte zegels niet waarde- of welvaartsvast waren. Mede daarom is de IW op 1 juli 1967 ingetrokken. Vanaf 1964 werden de opgebouwde rechten successievelijk afgekocht, de laatste in 1991. Aan de mogelijkheid tot afkoop is destijds veel publiciteit gegeven, onder andere in de dag- en huis-aan-huisbladen. Alle rechten zijn inmiddels vervallen en afkoop is niet meer mogelijk.“
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 17-08-19 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 15:17

Dit had met loon/salaris te maken, moesten geplakt worden door personeel. Maar hoe het precies zit, dat weet ik niet.

Edit: zegel is ontworpen door Jac. Jongert, een bekende ontwerper. Misschien dat dat meer informatie oplevert?

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Zegels gevonden: weet iemand wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 15:26