rijbewijs verlopen en geen melding gehad

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:18

Ah, dan begreep ik je verkeerd. :)

ellepel

Berichten: 47390
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:20

ik heb mijn rijbewijs in maart verlengd.
kreeg wel een brief.
maar er staat me iets van bij dat het ook bij je berichten in mijn overheid kan staan?
kijk daar even :j

luuntje

Berichten: 13994
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:21

Ts heb je een elektronische agenda?
Zo ja, zet daar dan in, rijbewijs/paspoort verlengen.

Ik doe dat ook. Vertrouw niet zo op herinneringspost van de overheid.

joyce83

Berichten: 5226
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 10:22

luuntje schreef:
Ts heb je een elektronische agenda?
Zo ja, zet daar dan in, rijbewijs/paspoort verlengen.

Ik doe dat ook. Vertrouw niet zo op herinneringspost van de overheid.


heb ik nu idd gedaan

purny

Berichten: 27539
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:26

pillow schreef:
Twee jaar is best lang. Heb je geluk dat je nooit aangehouden bent. Hoe lang is eigenlijk de termijn dat je opnieuw moet afrijden? Of is die er niet,

Ach, er zijn mensen die 30 jaar zonder rijbewijs rijden.

@Palmera: ik weet dat soort dingen gewoon goed. iets met cijfertjes en details...

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:35

Asciugamano schreef:
Als je dat nooit checkt, moet je achteraf ook niet janken.

Inderdaad 2 soorten mensen; die zelf hun verantwoordelijkheid nemen en mensen die ‘de schuld’ bij anderen proberen te leggen. ;)



Idd.
Ik heb een document op de laptop met mijn begroting/ verbruik. Daarin staan ook mn paspoort en rijbewijs.

Exacte datum weet ik niet, wel de jaartallen. Vrij makkelijk te tellen aangezien ze een jaar na elkaar zijn aangevraagd/ verlengd.

Momo94
Berichten: 1120
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:35

Ik heb het in mijn telefoon agenda gezet en op de jaarlijkse kalender dat wanneer ik hem moet vervangen. Jaarlijkse kalender schuif ik dan ieder jaar door tot in dat jaar als ik een nieuwe haal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110754
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: rijbewijs verlopen en geen melding gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:51

Het is net als met ID kaarten, OV chipkaarten etc: af en toe controleren of ze nog wel geldig zijn.
Dat voorkomt vervelende situaties. Zoals bijvoorbeeld bij een vriendin die naar Oostenrijk op vakantie ging en er op Schiphol pas achter kwam dat haar paspoort verlopen was := :')

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:54

Bij de fiscus en gemeentelijke belastingen is het zo dat de bewijslast bij de verzender ligt, maar dit is inderdaad een geheugensteuntje. De enige die verantwoordelijk is voor een actie, is de houder van het rijbewijs. Hetzelfde geldt voor een APK: de RDW stuurt (al dan niet) digitaal een brief, maar geen brief betekent niet dat je je auto niet APK hoef te laten keuren.

Dat de bewijslast bij de verzender ligt, is bij zaken die je redelijkerwijs niet kunt weten. Zoals informatie over een te betalen aanslag (betalingskenmerken, exacte bedrag, etc). Zaken die je houdt, zoals je rijbewijs, paspoort en een APK op je auto, daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

Misschien schelden ze uit coulance die boete kwijt, maar dan heb je echt geluk...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37301
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:58

mag schreef:
Die brief krijg je niet meer per post maar in de mailbox van mijn overheid. Ik kwam er 1,5 week voor vakantie achter (gelukkig net op tijd)

Eh heb ik die dan? :? Wat als je aangegeven hebt alles per papieren post. En post gaat fout.

Blijft vreemd dat je zo n boete moet betalen aan een gemeente voor afgifte van een standaard rijbewijs. Wel of niet verlopen maakt afgifte of handelingen duurder. Wat is de reden van die boete eigenlijk?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110754
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: rijbewijs verlopen en geen melding gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:59

Heb je niet automatisch een mailbox van de overheid?
Ik krijg daar al mijn officiële post binnen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37301
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:03

Nee uitstaan en krijg alles op papier. Site is slecht leesbaar voor me -O-

joyce83

Berichten: 5226
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 11:04

karuna schreef:
mag schreef:
Die brief krijg je niet meer per post maar in de mailbox van mijn overheid. Ik kwam er 1,5 week voor vakantie achter (gelukkig net op tijd)

Eh heb ik die dan? :? Wat als je aangegeven hebt alles per papieren post. En post gaat fout.

Blijft vreemd dat je zo n boete moet betalen aan een gemeente voor afgifte van een standaard rijbewijs. Wel of niet verlopen maakt afgifte of handelingen duurder. Wat is de reden van die boete eigenlijk?


Karuna waarschijnlijk is die boete niet. Heb ik denk ik fout begrepen, pas boete als je wordt aangehouden en je rijd zonder rijbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:05

karuna schreef:
mag schreef:
Die brief krijg je niet meer per post maar in de mailbox van mijn overheid. Ik kwam er 1,5 week voor vakantie achter (gelukkig net op tijd)

Eh heb ik die dan? :? Wat als je aangegeven hebt alles per papieren post. En post gaat fout.

Blijft vreemd dat je zo n boete moet betalen aan een gemeente voor afgifte van een standaard rijbewijs. Wel of niet verlopen maakt afgifte of handelingen duurder. Wat is de reden van die boete eigenlijk?


Er is geen boete bij de gemeente, alleen een boete wanneer je staande wordt gehouden met een verlopen rijbewijs. Een verlopen rijbewijs kun je gewoon bij de gemeente verlengen, je betaalt alleen de reguliere kosten van het rijbewijs. :)
En wat betreft de brief; de brief is een geheugensteuntje, je bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd verlengen. Of je de brief nu wel of niet hebt ontvangen.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:06

karuna schreef:
Eh heb ik die dan? :? Wat als je aangegeven hebt alles per papieren post. En post gaat fout.

Blijft vreemd dat je zo n boete moet betalen aan een gemeente voor afgifte van een standaard rijbewijs. Wel of niet verlopen maakt afgifte of handelingen duurder. Wat is de reden van die boete eigenlijk?

Je krijgt helemaal geen boete van de gemeente om een verlopen rijbewijs te verlengen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37301
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: rijbewijs verlopen en geen melding gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:09

Had ik inmiddels ook al gelezen. Reageerde op de openingspost. Leek me ook al raar.

purny

Berichten: 27539
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:17

https://weblog.independer.nl/medewerkers-vertellen/rijbewijs-verlopen-mag-dan-nog-autorijden/

Op het rijden met een verlopen rijbewijs staat een boete van 90 euro, zolang je rijbewijs minder dan een jaar is verlopen. Is hij langer dan een jaar verlopen dan bedraagt de boete 340 euro. Maar die boetes zijn nog niet het ergst. Je hebt een veel groter probleem als je met een verlopen rijbewijs achter het stuur zit en een aanrijding veroorzaakt. Want je bent dan niet verzekerd en dat betekent dat je de schade zelf moet betalen. Niet alleen de schade van je eigen auto maar ook die van de auto die hebt aangereden. Nu hoeft niet elke aanrijding op een hoog schadebedrag uit te lopen maar het loopt al snel in de papieren. Maar stel dat je iemand aanrijdt, die daardoor invalide raakt en arbeidsongeschikt? Dan kan de persoonlijke schade zo maar oplopen tot enige tienduizenden euro’s. En dan heb je echt een probleem.

Hier staat dat wanneer je rijbewijs langer als een jaar is verlopen je een boete krijgt

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:19

purny schreef:
https://weblog.independer.nl/medewerkers-vertellen/rijbewijs-verlopen-mag-dan-nog-autorijden/

Op het rijden met een verlopen rijbewijs staat een boete van 90 euro, zolang je rijbewijs minder dan een jaar is verlopen. Is hij langer dan een jaar verlopen dan bedraagt de boete 340 euro. Maar die boetes zijn nog niet het ergst. Je hebt een veel groter probleem als je met een verlopen rijbewijs achter het stuur zit en een aanrijding veroorzaakt. Want je bent dan niet verzekerd en dat betekent dat je de schade zelf moet betalen. Niet alleen de schade van je eigen auto maar ook die van de auto die hebt aangereden. Nu hoeft niet elke aanrijding op een hoog schadebedrag uit te lopen maar het loopt al snel in de papieren. Maar stel dat je iemand aanrijdt, die daardoor invalide raakt en arbeidsongeschikt? Dan kan de persoonlijke schade zo maar oplopen tot enige tienduizenden euro’s. En dan heb je echt een probleem.

Hier staat dat wanneer je rijbewijs langer als een jaar is verlopen je een boete krijgt

Ja, voor het rijden met een verlopen rijbewijs. Niet voor het verlengen ervan. ;)

purny

Berichten: 27539
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: rijbewijs verlopen en geen melding gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:27

Maar aan de andere kant. Men kan niet ruiken dat je 2 jaar niet in de auto hebt gereden. Verlopen is verlopen. En of je nou achter het stuur hebt gezeten weten zij niet.
Kennissen hadden eens een brommer onverzekerd in de tuin staan. Ze reden er niet mee maar moesten toch de volle boete betalen. Hij was immers niet opgeschort. Dus of je nou achter het stuur zit ja of nee

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:28

purny schreef:
Maar aan de andere kant. Men kan niet ruiken dat je 2 jaar niet in de auto hebt gereden. Verlopen is verlopen. En of je nou achter het stuur hebt gezeten weten zij niet.
Kennissen hadden eens een brommer onverzekerd in de tuin staan. Ze reden er niet mee maar moesten toch de volle boete betalen. Hij was immers niet opgeschort. Dus of je nou achter het stuur zit ja of nee

De boete krijg je als je gecontroleerd wordt.

Marije_jiplover

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:29

De gemeente heeft op dit gebied geen handhavende functie.
Zij moeten gewoon een nieuw rijbewijs afgeven, dat is hun rol hierin.

Voor het rijden met verlopen rijbewijs is de politie de aangewezen instantie om handhavend op te treden, maar dat mogen zij weet alleen bij een heterdaad.
Dus als ze gezien hebben dat je auto reed en bij controle bleek dat de bestuurder een verlopen rijbewijs heeft.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:30

purny schreef:
Maar aan de andere kant. Men kan niet ruiken dat je 2 jaar niet in de auto hebt gereden. Verlopen is verlopen. En of je nou achter het stuur hebt gezeten weten zij niet.
Kennissen hadden eens een brommer onverzekerd in de tuin staan. Ze reden er niet mee maar moesten toch de volle boete betalen. Hij was immers niet opgeschort. Dus of je nou achter het stuur zit ja of nee

Voor een motorvoertuig zijn andere regels.
Die moet APK gekeurd(auto) zijn en verzekerd.
Dat is wettelijk zo geregeld.
Wil je niet rijden met de auto, dan moet je hem schorsen.

Voor een rijbewijs/paspoort is daarover niets geregeld.
Je moet als je rijdt/naar het buitenland gaat een geldig rijbewijs/paspoort hebben.
Het is niet verboden een verlopen pas te hebben.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: rijbewijs verlopen en geen melding gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:34

Ik ben zo blij dat als Belg mijn rijbewijs niet vervalt. Oef. Nu ga ik wel even op mijn passpoort zien...

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Re: rijbewijs verlopen en geen melding gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:32

Iedereen vind NL te betuttelend maar als ons rijbewijs verloopt moeten ze je een brief sturen? :+

Ik vind dit best een grappig topic :))

purny

Berichten: 27539
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:34

verootjoo schreef:
Iedereen vind NL te betuttelend maar als ons rijbewijs verloopt moeten ze je een brief sturen? :+

Ik vind dit best een grappig topic :))


Ik kreeg een brief toen zowel mijn rijbewijs als mijn paspoort verliep. En toen m'n APK afliep