Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:13

Mkango schreef:
Moestuin schreef:
Fly high: Ik vind jou reactie echt intens triest :n Ik ben opgegroeid met een narcistische vader en een zus met borderline en dat je zo even met die termen naar mij gooit alsof het niets is, dat doe je niet :n Naar niemand niet. Er zijn al genoeg organisaties opgerold die bewust kweken en afzetten naar onze landen. Het gaat hier niet over een zwarte korthaar middelmaat hond ofzo. Maar echt een specifieke vacht, kleur, formaat dat je echt niet zo maar vindt. Daarom zei ik ook deels, want ik ben er van overtuigd dat niet elke organisatie zo is.
’Borderline’ is gewoon een normaal Engels woord. ‘Borderline racistisch’ betekent niets meer dan ‘grenzend aan’ of
‘neigend naar racisme,’ heeft niks te maken met borderline persoonlijkheidsstoornis. :')


ik zat me echt zo achter de oren te krabben waar dit nou over ging :o? _O-

Borderline racistisch = neigend naar racisme is waar ik op doelde in ieder geval :j

Dus ja ik vind de aanname dat al die Roemenen maar duizenden honden bewust blijven fokken om paar honderd daarvan naar Nederland te verschepen omdat ze zo graag zonder noemenswaardige winst paard Nederlanders willen oplichten vrij discriminerend overkomen. Alsof de hele wereld buiten Nederland om aan Nederland ondergeschikt is en wat er met honden ergens in Oostblok gebeurt alleen beïnvloed kan worden door beslissingen van paar Nederlanders :')


Josien_ schreef:
Fly_High; honden uit het buitenland kosten tegenwoordig ook wel iets meer..
Zelf heb ik een hondje uit Curaçao, niet via een grote stichting maar veel kleinschaliger van mensen die ze zelf opvangen en proberen te herplaatsen.
Momenteel ook een pup van 5 maanden aan het fosteren die een week geleden naar Nederland is gevlogen. Die kosten ruim 400 euro, maar zo'n vlucht is natuurlijk ook duurder.
.


Voor zover ik weet kosten Roemeense hondjes iets van 100-250, dat is gezien reiskosten en beetje opknappen echt gen vetpot. Curacao weet ik niet maar klinkt logisch dat de prijzen dan hoger liggen vanwege de vliegreis?

Lisitano schreef:
Dat straathonden allemaal op elkaar gaan lijken is gewoon hoe genetica werkt. Kijk maar even naar landen met een zwerfhondenprobleem. Het wordt uiteindelijk allemaal een zelfde type en elke streek heeft zijn eigen type hond.
Ik herken op straat ook wat uit Spanje, Roemenië of Griekenland komt. Je ziet nu ook veel honden uit Curaçao in NL, ook hetzelfde type.


Ja precies, asielen in die landen zitten dan ook maar vol met honden die allemaal bijna hetzelfde eruitzien.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:21

Moestuin schreef:
Deze honden gaan weg voor meer dan het driedubbele van die prijs en allemaal als pup van 8 weken in de opvang gekomen. Onder de 6 maand zijn ze al hier. Maar goed, helemaal niet verdacht en de eerder opgerolde corrupte organisaties zijn ook verzonnen want zoiets bestaat uiteraard niet. Sorry, mijn fout.

Ik vind dat toch zo’n dooddoener. Kom even met wat meer info. Welke landen? Wie is er opgerold? Wat voor organisatie was dat?
Je had het heel algemeen over buitenlandse asiels en dat weerleg ik met een eigen ervaring en waarom honden op elkaar gaan lijken. Je snapt toch wel dat ik helemaal niets met jouw reactie kan en nu niet anders ga geloven?

denisesilver

Berichten: 2897
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:23

Doodle "fokkerij" is wat dat betreft crimineler O:)

Edit: ik ga ervan uit dat Moestuin het over broodfokkers heeft en niet over straathonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 19:54

Moestuin schreef:
Deze honden gaan weg voor meer dan het driedubbele van die prijs en allemaal als pup van 8 weken in de opvang gekomen. Onder de 6 maand zijn ze al hier. Maar goed, helemaal niet verdacht en de eerder opgerolde corrupte organisaties zijn ook verzonnen want zoiets bestaat uiteraard niet. Sorry, mijn fout.
Je hebt “Excuses, Fly_High, dat ik onterecht zo uit de bocht vloog tegen je” verkeerd gespeld.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 20:45

MarlindeRooz schreef:
Eatshay schreef:
Een zwerfhond/-kat uit het buitenland halen is imo net zo fout als een dier uit de broodfok kopen. Je houdt het probleem in stand, met je 'reddingsactie'.

:') Dat weet je zeker want je bent bij elke opvang geweest of ben je helderziend?


Wat heeft mijn mening met 'elke opvang' te maken?

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 20:55

UO: jullie vliegen beide nogal uit de bocht, rustig aan.

Er worden hier twee dingen met elkaar verward: je hebt in oostblok landen zwerfhonden die je kan adopteren via instanties, vaak hetzelfde type hond en niet duur. Ik geloof niet dat daar echt veel aan wordt verdiend of actief mee wordt gefokt.

Maar je hebt ook een hele criminele ondergrondse wereld waarbij allerlei types en rassen op grote puppy boerderijen in het oostblok worden gefokt, die (vaak te jong en illegaal) naar Nederland worden verscheept. Die worden dan alleen niet goedkoop aangeboden als opvanghondje, maar via handelaars die zich voordoen alsof ze eens een nestje van een bepaald ras hebben gefokt die ze voor de hoofdprijs verkopen.

En dan in zuid Europa nog de afgedankte windhonden, zoals beschreven door Lusitana. Ik hoor veel goede verhalen over geadopteerde Spaanse windhonden en ik zou zelf ook eerder voor zo’n type gaan dan bv voor een Mechelaar oid, maar dan ben je dus al vrij snel aangewezen op dat soort organisaties omdat ze hier niet in het asiel zitten.

Veronica2
Berichten: 2674
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 23:17

Ilse_123 schreef:
Er worden hier twee dingen met elkaar verward: je hebt in oostblok landen zwerfhonden die je kan adopteren via instanties, vaak hetzelfde type hond en niet duur. Ik geloof niet dat daar echt veel aan wordt verdiend of actief mee wordt gefokt.

En toch, op een of andere manier raakt de voorraad nooit op.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 23:34

Veronica2 schreef:
Ilse_123 schreef:
Er worden hier twee dingen met elkaar verward: je hebt in oostblok landen zwerfhonden die je kan adopteren via instanties, vaak hetzelfde type hond en niet duur. Ik geloof niet dat daar echt veel aan wordt verdiend of actief mee wordt gefokt.

En toch, op een of andere manier raakt de voorraad nooit op.

Nee want die ouderdieren worden niet gesteriliseerd. Dan raakt het nooit op, inderdaad.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 23:39

ikke schreef:
Veronica2 schreef:
En toch, op een of andere manier raakt de voorraad nooit op.

Nee want die ouderdieren worden niet gesteriliseerd. Dan raakt het nooit op, inderdaad.....
En zelfs als ze wel "op" raken (zoals in theorie in Georgië kan, waar straathonden gecastreerd worden), zijn er zoveel tienduizenden dat er voorlopig wel genoeg voorradig is. :+

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 23:55

Zo werkt een zwerfhondenprobleem nou eenmaal. Je hebt ongecastreerde zwerfhonden en die zijn helaas verdomd goed in nog meer zwerfhonden maken :+

Alleen in Roemenië hebben ze iets van paar miljoen zwerfhonden. Meer "Westerse" Oostbloklanden zoals Polen en Hongarije hebben er gemiddeld stuk of 150000... Nee de voorraad raakt zeker niet op doordat iemand 500 of 1000 daarvan naar Nederland verscheept :n zou het maar zo'n feest zijn.

En inderdaad gecastreerde dieren hebben nog steeds gewoon paar jaar levensverwachting dus ja de keuze blijft reuze.

Technisch gezien staat het iedereen ook vrij om zo'n hondje zelfstandig te adopteren voor een tientje :j alleen met brandstof erbij wordt het ineens toch duurder dan een herplaatser van een stichting.

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 06:31

Er zijn echt wel slechte stichtingen geweest, of handelaren die zich maar stichting noemden ipv (brood)fokker toen bleek dat mensen interesse hadden in honden of pups uit het buitenland.

Daarom doe je ook onderzoek naar stichting, of een fokker of waar je dan ook een dier vandaan wilt. Helaas zijn er nog steeds veel mensen die dat niet doen en gewoon rustig bij een broodfokker of andere louche organisatie kopen. Er wordt meer onderzoek gedaan naar wat voor en waar ze een telefoon of ander apparaat kopen, dan waar ze een levend wezen vandaan halen. Die willen ze gewoon zo snel mogelijk en goedkoop mogelijk. En het boeit ze niet in wat voor omstandigheden ze geboren zijn, de ouderdieren leven of wat ze in stand houden.

Helaas worden de goede stichtingen wel aangekeken op die slechte.

Josien_

Berichten: 9029
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:27

Fly_high schreef:
Josien_ schreef:
Fly_High; honden uit het buitenland kosten tegenwoordig ook wel iets meer..
Zelf heb ik een hondje uit Curaçao, niet via een grote stichting maar veel kleinschaliger van mensen die ze zelf opvangen en proberen te herplaatsen.
Momenteel ook een pup van 5 maanden aan het fosteren die een week geleden naar Nederland is gevlogen. Die kosten ruim 400 euro, maar zo'n vlucht is natuurlijk ook duurder.
.


Voor zover ik weet kosten Roemeense hondjes iets van 100-250, dat is gezien reiskosten en beetje opknappen echt gen vetpot. Curacao weet ik niet maar klinkt logisch dat de prijzen dan hoger liggen vanwege de vliegreis?



Hier zit vliegreis, tuigje, entingen, dierenarts check daar en in NL etc. bij. Dus verwacht meer kosten ivm vliegreis en extra dierenarts check in NL.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:28

Veronica2 schreef:
Ilse_123 schreef:
Er worden hier twee dingen met elkaar verward: je hebt in oostblok landen zwerfhonden die je kan adopteren via instanties, vaak hetzelfde type hond en niet duur. Ik geloof niet dat daar echt veel aan wordt verdiend of actief mee wordt gefokt.

En toch, op een of andere manier raakt de voorraad nooit op.

Want: vraag en aanbod. Gewoon geen hond opnemen/kopen uit die landen. Niet doen, als er geen vraag is, stopt het aanbod vanzelf. Wij, de NL afnemers, houden dit (mede) in stand.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:45

rien10 schreef:
Want: vraag en aanbod. Gewoon geen hond opnemen/kopen uit die landen. Niet doen, als er geen vraag is, stopt het aanbod vanzelf. Wij, de NL afnemers, houden dit (mede) in stand.


:') |o |o

Dat is echt niet zo dat het hele zwerfhondenbeleid, asielenbeheer etc in halve Europa om paar Nederlanders draait. Je bent heel naïef (of toch een racist misschien...?) als je denk dat het " aanbod" van ongewenste honden in de Oostbloklanden puur om vraag vanuit Nederland draait. Voor het toetreden tot de EU (en voor de val van het ijzeren gordijn ook al) hadden al die landen nog meer zwerfdieren, al die tientallen jaren helemaal 0 vraag vanuit Nederland en toch is het probleem niet opgelost - bijna alsof het toch niet afhangt van wat paar Nederlanders met grote ego er wel en niet van vinden :roll:

Nederlandse stichtingen importeren jaarlijks ongeveer 12.000 honden, " Westerse" Oostbloklanden zoals Polen en Hongarije hebben er kleine 150.000 met jaarlijks paar duizend erbij. In Roemenie gaat het om miljoenen(!). Invloed van export naar Nederland is verwaarloosbaar.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:53

Dank je voor het woorden in de mond leggen Fly high. Top manier van discussiëren.

Ik zeg niet dat het afnemen alleen om de Nederlanders draait. Ik zeg dat het om vraag en aanbod draait. Daar waar afnemers het aanbod afnemen, daar houd je een systeem in stand.
Maar aangezien in een Nederlandse ben en in Nederland woon, spreek ik van Nederland.

Het mag duidelijk zijn: mijn UO is: neem geen honden op uit het buitenland.

Telpeva

Berichten: 14759
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:12

Kan iemand mij bijpraten waarom die gedachte racistisch zou zijn? die link leg ik zelf niet, dat mag eventueel ook per pb!

Het hele onderwerp over zwerfdieren vind ik een lastige, ergens denk ik ook dat het dweilen is met de kraan open in de landen waar het zo'n probleem is.
Zelf zou ik niet per se een dier willen adopteren uit een ander land om die reden, zulke stichtingen daar zou ik ook niet aan doneren. Waar ik eerder aan zou willen doneren of aan zou willen bijdragen is aan stichtingen met programma's die meer toekomstgericht werken, dan denk ik aan educatieprogramma's, het steriliseren van de verwilderde dieren zodat het probleem niet nog groter wordt als dat het nu al is. Elk nest dat niet geboren wordt, hoeft ook geen honger te hebben, geen zorg te krijgen, niet herplaatst te worden, en zal ook niet voor nog meer nakomelingen zorgen

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:23

denk dat iemand een racist noemen/afvragen of iemand dat is door een stuk tekst, terwijl je geen aanval doet op een persoon omwille van zijn afkomst en alleen een buitenlands aanbod met Nederlandse afname in twijfel trekt best een OU is, en dus wel past in dit topic :')

Niobe

Berichten: 7990
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:34

Er zijn genoeg opvangcentra/stichtingen in landen als Roemenie en Spanje etc die echt de juiste bedoelingen hebben, maar er zijn ook mensen die misbruik van de situatie maken. Net zoals de broodfokkers in Nederland zelf bijvoorbeeld.
Dat gebeurt in alle takken van sport en in alle delen van de wereld. Mensen zijn poedersuiker en vooral als ze geld ruiken.

Ik hoor ook weleens in de USA dat mensen "opvangkatten" voor 900 euro ophalen en dus eigenlijk dik opgelicht worden. Ik noem maar een voorbeeld.

Het is gewoon opletten waar je een dier vandaan haalt en niet iedereen doet dat.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:42

Telpeva schreef:
Kan iemand mij bijpraten waarom die gedachte racistisch zou zijn? die link leg ik zelf niet, dat mag eventueel ook per pb!


De aanname dat mensen uit ontwikkelingslanden/niet-Westerse landen altijd handelen op een manier welke in 100% afhankelijk is van Westerse landen (zonder dat er in feite een specifiek causaal verband valt te leggen) zet niet-Westerse bevolking neer als zijnde in een inherent ondergeschikte positie. Dat komt enorm betuttelend en denigrerend over IMO, alsof de wereld om West-Europa draait en mensen daarbuiten hun eigen inzichten en beweegredenen niet kunnen hebben. Beetje zoals mannen die denken dat ALLES wat vrouwen doen in feite om hen en hun (superieure, want mannelijke) aandacht draait ;) Ontkennen dat men buiten West-Europa ook gewoon agency heeft in mix met een tikje white savior complex eroverheen.


c_alsemgeest schreef:
denk dat iemand een racist noemen/afvragen of iemand dat is door een stuk tekst, terwijl je geen aanval doet op een persoon omwille van zijn afkomst en alleen een buitenlands aanbod met Nederlandse afname in twijfel trekt best een OU is, en dus wel past in dit topic :')


We zitten op een internetforum, alles wat we ons hier afvragen is gebaseerd op stukken tekst :+

Maar goed mijn UO is dan dat racisme heel wat meer subtiele vormen kent dan alleen iemand voor kan*erbuitenlander op straat uitmaken en dat het bestaan van extreem racisme die andere vormen echt niet rechtvaardigt :o

Telpeva schreef:
Het hele onderwerp over zwerfdieren vind ik een lastige, ergens denk ik ook dat het dweilen is met de kraan open in de landen waar het zo'n probleem is.
Zelf zou ik niet per se een dier willen adopteren uit een ander land om die reden, zulke stichtingen daar zou ik ook niet aan doneren. Waar ik eerder aan zou willen doneren of aan zou willen bijdragen is aan stichtingen met programma's die meer toekomstgericht werken, dan denk ik aan educatieprogramma's, het steriliseren van de verwilderde dieren zodat het probleem niet nog groter wordt als dat het nu al is. Elk nest dat niet geboren wordt, hoeft ook geen honger te hebben, geen zorg te krijgen, niet herplaatst te worden, en zal ook niet voor nog meer nakomelingen zorgen


Het is ook dweilen met de kraan open helaas : en je gaat als individu maar heel erg weinig verschil maken door 1 hond wel of niet op te vangen. Totaalplaatje hangt inderdaad meer van structurele wijzigingen in die landen af (educatie, castratie van ongewenste zwerfdieren etc) en daar kun je vanuit Nederland vrij weinig aan doen.

rien10 schreef:
Dank je voor het woorden in de mond leggen Fly high. Top manier van discussiëren.

Ik zeg niet dat het afnemen alleen om de Nederlanders draait. Ik zeg dat het om vraag en aanbod draait. Daar waar afnemers het aanbod afnemen, daar houd je een systeem in stand.
Maar aangezien in een Nederlandse ben en in Nederland woon, spreek ik van Nederland.

Het mag duidelijk zijn: mijn UO is: neem geen honden op uit het buitenland.


Waar zijn die andere afnemers dan waar het wel om draait? Losgezien van Nederlandse stichtingen?

Je zei trouwens " wij, de NL afnemers houden dit (mede) in stand" nou ik hoef niet zoveel in je mond te leggen :)

En hoezo werd het systeem dan tientallen jaren in stand gehouden (en eigenlijk nog veel erger dan nu) zonder dat er welke buitenlandse afnemers dan ook bestonden?

denisesilver

Berichten: 2897
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:12

Even een blijk van waardering, want mijn wantrouwen naar stichtingen in het buitenland is door jullie uitleg wel afgenomen.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:58

Prima als je het niet wilt snappen Fly High.

Benzz
Berichten: 2910
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:00

rien10 schreef:
Dank je voor het woorden in de mond leggen Fly high. Top manier van discussiëren.

Ik zeg niet dat het afnemen alleen om de Nederlanders draait. Ik zeg dat het om vraag en aanbod draait. Daar waar afnemers het aanbod afnemen, daar houd je een systeem in stand.
Maar aangezien in een Nederlandse ben en in Nederland woon, spreek ik van Nederland.

Het mag duidelijk zijn: mijn UO is: neem geen honden op uit het buitenland.

Mijn mening ook. Kan UO zijn, maar ik pleit eerder voor doneren voor castratie en sterilisatie dan voor die honden naar Nederland te halen.

Zitten ook wel erg veel rugzakjes tussen.

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:12

Benzz schreef:
rien10 schreef:
Dank je voor het woorden in de mond leggen Fly high. Top manier van discussiëren.

Ik zeg niet dat het afnemen alleen om de Nederlanders draait. Ik zeg dat het om vraag en aanbod draait. Daar waar afnemers het aanbod afnemen, daar houd je een systeem in stand.
Maar aangezien in een Nederlandse ben en in Nederland woon, spreek ik van Nederland.

Het mag duidelijk zijn: mijn UO is: neem geen honden op uit het buitenland.

Mijn mening ook. Kan UO zijn, maar ik pleit eerder voor doneren voor castratie en sterilisatie dan voor die honden naar Nederland te halen.

Zitten ook wel erg veel rugzakjes tussen.


eens

https://www.n-va.be/nieuws/oost-europes ... raathonden.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 22:03

Artikel uit dit linkje gaat over gevaren van buitenlandse rastype broodfok. Als je een raspuppy van paar weken of maanden oud van allerlei ellende op straat in Roemenië meent te redden is het inderdaad niet heel slim :')

Hoe herplaatsen van oudere niet-rashonden zou moeten bijdragen aan broodfok staat er niet in uitgelegd... "Neem dan maar een hond uit Nederlands asiel" vind ik zo'n dooddoener, als ik asielwebsites mag geloven zijn het toch ook allemaal beesten met een flink rugzakje en handleiding van 500 paginas lang. In Swahili :=

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 22:04

Citaat:
én ook voor de redding van straathonden. Waarbij drugsverslaafden of daklozen voor een prikje als hondenvangers worden ingezet