Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:08

_San87_ schreef:
denisesilver schreef:
En dan zijn we weer terug bij het hypocriete, want inderdaad heel veel mensen hebben een mening, maar heel weinig doen een daadwerkelijk iets mee. Ooit gelezen van een slager volgens mij, die zei dat veganisten en vegetariërs "niet-stemmers" zijn als het gaat om het dierenwelzijn. En ergens heeft hij gewoon een punt. Je bericht aan de handel is "Ik wil meer plantaardig/vleesvervangend" niet "Ik wil dat mijn vlees een goed leven heeft gehad".

Maar zij willen überhaupt geen vlees. Ook niet als het een goed leven heeft gehad.

Het argument daarvoor is toch erg vaak: dieren hebben het slecht, daar wil ik niet aan mee werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41865
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:09

ikke schreef:
_San87_ schreef:

Maar zij willen überhaupt geen vlees. Ook niet als het een goed leven heeft gehad.

Het argument daarvoor is toch erg vaak: dieren hebben het slecht, daar wil ik niet aan mee werken.

Lijkt mij dan weer een hele duidelijke stem :?.

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:18

Dat is toch op zich een goed ding als mensen geen vlees (willen) eten?

Het is trouwens in NL inderdaad minder eenvoudig om goed vlees te kopen dat op de wei gelopen heeft. Ik ben wat dat betreft verwend en wil het ook niet meer anders, ookal is het schreeuwend duur.

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:23

_San87_ schreef:
ikke schreef:
Het argument daarvoor is toch erg vaak: dieren hebben het slecht, daar wil ik niet aan mee werken.

Lijkt mij dan weer een hele duidelijke stem :?.

Zo werkt onze economie niet.

Als de vraag naar vlees afneemt, zal de sector eerst proberen het goedkoper te maken (doen we al 50 jaar) en uiteindelijk vallen bedrijven om (kijk om je heen).
Gaat de consument massaal over op verantwoordt vlees, zal de sector dat vrij vlot volgen (ook dat kun je om je heen zien, zij het wat lastiger).

Nu kun je van alles vinden over hoe onze economie werkt maar voordat we dat verandert hebben zijn we drie generaties verder.
Kijk alleen al naar alle krampachtige onzin over de energietransitie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41865
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:25

Ik heb niet het idee dat vlees goedkoper wordt, eerder duurder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41865
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:26

Sizzle schreef:
Dat is toch op zich een goed ding als mensen geen vlees (willen) eten?

Het is trouwens in NL inderdaad minder eenvoudig om goed vlees te kopen dat op de wei gelopen heeft. Ik ben wat dat betreft verwend en wil het ook niet meer anders, ookal is het schreeuwend duur.

Is dat? Er zijn hier in de buurt best veel bedrijven die vlees verkopen van koeien die op de weide hebben gelopen.

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:34

Ligt dat ook in de supermarkten?
Je moet er meer moeite voor doen vind ik. Bij ons staan de eieren van de kippen die samen met hanen lopen op een grasveld gewoon vooraan in het schap.
Als ik wil kan ik ook demeter vlees via de supermarkt bestellen, maar dat haal ik liever gewoon gelijk zelf.
Er zijn ook gewoon concreet in verhouding meer bedrijven die de dieren in de wei hebben.
Moet dan wel bij gezegd worden dat een kip ongeveer 20 euro kost.
We eten dus ook niet iedere dag vlees.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41865
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:46

Sizzle schreef:
Ligt dat ook in de supermarkten?
Je moet er meer moeite voor doen vind ik. Bij ons staan de eieren van de kippen die samen met hanen lopen op een grasveld gewoon vooraan in het schap.
Als ik wil kan ik ook demeter vlees via de supermarkt bestellen, maar dat haal ik liever gewoon gelijk zelf.
Er zijn ook gewoon concreet in verhouding meer bedrijven die de dieren in de wei hebben.
Moet dan wel bij gezegd worden dat een kip ongeveer 20 euro kost.
We eten dus ook niet iedere dag vlees.

Oh nee, in de supermarkt ligt het inderdaad niet. Je moet ervoor bij de boer langs. Of je kunt het laten thuisbezorgen bij koopeenkoe.nl oid.

denisesilver

Berichten: 2982
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:54

_San87_ schreef:
denisesilver schreef:
En dan zijn we weer terug bij het hypocriete, want inderdaad heel veel mensen hebben een mening, maar heel weinig doen een daadwerkelijk iets mee. Ooit gelezen van een slager volgens mij, die zei dat veganisten en vegetariërs "niet-stemmers" zijn als het gaat om het dierenwelzijn. En ergens heeft hij gewoon een punt. Je bericht aan de handel is "Ik wil meer plantaardig/vleesvervangend" niet "Ik wil dat mijn vlees een goed leven heeft gehad".

Maar zij willen überhaupt geen vlees. Ook niet als het een goed leven heeft gehad.

Dat bedoel ik met "niet-stemmers". De vleesmarkt/veehouderij past zich daar niet op aan. De tuinbouw en producenten van vleesvervangers wel, want die markt spreken ze aan.

Uo: supermarkten zouden verplicht moeten zijn ten eerste producten van Nederlandse producenten te verkopen, en pas als er tekorten zijn, dan wel vraag naar andere soorten producten, deze te laten importeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:00

Ik kweek jaarlijks enkele varkens op, hoofdzakelijk voor ons zelf. Die dieren hebben enkel buiten gelopen. Ze kunnen kiezen tussen binnen en buiten. Maar ze kunnen altijd buiten, worden natuurlijk en gezonder gevoerd, gaan niet op een stressvol transport om geslacht te worden en ga zo door.

Wat ik over heb verkoop ik tussen de €9,50’ en €10,50. Dit jaar heb ik ‘slechts’ 20 kilo verkocht. De commentaar? Als wij het rechtstreeks bij jou halen moet je ook maar goedkoper zijn dan de supermarkt. Een totaal onrealistische gedachte want dieren op stro ipv roosters, opgevoed op meer groenten en fruit, een trager groeiend ras, hogere aankoopprijs etc zorgen er voor dat ik dat simpelweg niet kan. Ik kan ze niet even goedkoop opkweken als een grootschalige boer.

Zolang de mensen hun rug draaien en naar de supermarkt gaan omdat mensen zoals ik iets duurder zijn, gaat er aan welzijn niet veel veranderen. De vraag van het gros van de mensen is niet welzijn, maar prijs. Zo veel mogelijk zo goedkoop mogelijk.

Voor dat pakket van €10,50 heb je overigens ook gyros, braadworst, diverse soorten hamburgers, loze vink (zoals sla vink maar dan met vlees ipv spek) en zo voort en zo verder. Saté, snitzel als je dat wilt.

Dan zie ik op facebook een artikel voorbij komen over de nieuwste massa stal in China voor varkens. Komen daar duizenden ocharme reacties voor en ‘typisch China’ terwijl ze hier ook gewoon op stal staan op elkaar. Alleen dan misschien geen 7 verdiepingen hoog. Maar nooit buiten komen op het gelijkvloers of het zevende is hetzelfde…

Denisesilver: Ik volg jou UO.

Mijn mening daarbij als aanvulling: Er moet weer verkocht worden wat van een dier komt. Je hebt geen 20 haasjes uit 1 varken en toch ligt dat haast meer in de winkel dan kotelet wat meer dan 1/4de van het varken is want haasje is populair vlees. Verkoop weer wat effectief van een dier komt. En ja, dan zal er wel eens iets op zijn… Maar die mentaliteit dat elk stuk vlees altijd maar beschikbaar moet zijn vind ik even krom als binnenlandse tomaten putje winter verwachten.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-23 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:12

Dat is een totaal domme redenering inderdaad.
Mij lijkt dat een hele eerlijke prijs.

Alsof je tegen de schoenmaker die handwerk levert zegt: het mag natuurlijk niet duurder zijn dan Scapino.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:18

Maar ja, alles moet vooral zo goedkoop mogelijk. Vlees, maar ook kleding. Mensen lopen vrolijk de Primark in of bestellen bij Shein.

Niobe

Berichten: 7997
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:20

Urbanus schreef:
Maar ja, alles moet vooral zo goedkoop mogelijk. Vlees, maar ook kleding. Mensen lopen vrolijk de Primark in of bestellen bij Shein.


Het leven is ook wel takkeduur momenteel dus ik kan mensen dat ook niet helemaal kwalijk nemen. Het is een beetje een rotte vicieuze cirkel.

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:22

UO: liever 1x per week eerlijk vlees dan iedere dag goedkoop.

Daarnaast is goedkoop vlees ook niet iets wat nu ineens bestaat. Dat was er ook in economisch goede tijden. We hebben een wegwerp maatschappij gecreerd.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 07-04-23 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:22

Moestuin schreef:
Ik kweek jaarlijks enkele varkens op, hoofdzakelijk voor ons zelf. Die dieren hebben enkel buiten gelopen. Ze kunnen kiezen tussen binnen en buiten. Maar ze kunnen altijd buiten, worden natuurlijk en gezonder gevoerd, gaan niet op een stressvol transport om geslacht te worden en ga zo door.

Wat ik over heb verkoop ik tussen de €9,50’ en €10,50. Dit jaar heb ik ‘slechts’ 20 kilo verkocht. De commentaar? Als wij het rechtstreeks bij jou halen moet je ook maar goedkoper zijn dan de supermarkt. Een totaal onrealistische gedachte want dieren op stro ipv roosters, opgevoed op meer groenten en fruit, een trager groeiend ras, hogere aankoopprijs etc zorgen er voor dat ik dat simpelweg niet kan. Ik kan ze niet even goedkoop opkweken als een grootschalige boer.

Zolang de mensen hun rug draaien en naar de supermarkt gaan omdat mensen zoals ik iets duurder zijn, gaat er aan welzijn niet veel veranderen. De vraag van het gros van de mensen is niet welzijn, maar prijs. Zo veel mogelijk zo goedkoop mogelijk.

Voor dat pakket van €10,50 heb je overigens ook gyros, braadworst, diverse soorten hamburgers, loze vink (zoals sla vink maar dan met vlees ipv spek) en zo voort en zo verder. Saté, snitzel als je dat wilt.

Dan zie ik op facebook een artikel voorbij kopen over de nieuwste massa stal in China voor varkens. Komen daar duizenden ocharme reacties voor en ‘typisch China’ terwijl ze hier ook gewoon op stal staan op elkaar. Alleen dan misschien geen 7 verdiepingen hoor. Maar nooit buiten komen op het gelijkvloers of het zevende is hetzelfde…

Denisesilver: Ik volg jou UO.

Mijn mening daarbij als aanvulling: Er moet weer verkocht worden wat van een dier komt. Je hebt geen 20 haasjes uit 1 varken en toch ligt dat haast meer in de winkel dan kotelet wat meer dan 1/4de van het varken is want haasje is populair vlees. Verkoop weer wat effectief van een dier komt. En ja, dan zal er wel eens iets op zijn… Maar die mentaliteit dat elk stuk vlees altijd maar beschikbaar moet zijn vind ik even krom als binnenlandse tomaten putje winter verwachten.

Hoeveel kilo vlees is dat pakket van 10,50?

Punt is natuurlijk dat veel mensen nauwelijks een idee meer hebben hoe het werkt.
Zelfs in een boerenfamilie kreeg mijn oom wat "bijzondere" reacties toen hij vlees van twee bonte varkentjes aan bood die hij zelf opgevoed had, soort van hoe jij het ook doet.

Laten we het erop houden dat je het kwaliteitsverschil op een km afstand kon zien en nog trok een deel van de familie z'n neus ervoor op (hadden wij wat meer vlees }> )


Urbanus schreef:
Maar ja, alles moet vooral zo goedkoop mogelijk. Vlees, maar ook kleding. Mensen lopen vrolijk de Primark in of bestellen bij Shein.

Maar laten we eerlijk zijn, dat is toch argument nummer een in vrijwel alle reclames? We worden al een paar generaties dood gegooid met "goedkoop", "laagste prijs" en alle varianten die je daarop kunt bedenken.

Sizzle schreef:
UO: liever 1x per week eerlijk vlees dan iedere dag goedkoop.

Wat mij betreft niet zo unpopulair. Hier gemiddeld een a twee keer per week een goed stukje vlees (van die spaanse runderen)
Laatst bijgewerkt door ikke op 07-04-23 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:22

Sizzle schreef:
UO: liever 1x per week eerlijk vlees dan iedere dag goedkoop.
Eens. :=

Niobe

Berichten: 7997
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:29

Sizzle schreef:
UO: liever 1x per week eerlijk vlees dan iedere dag goedkoop.

Daarnaast is goedkoop vlees ook niet iets wat nu ineens bestaat. Dat was er ook in economisch goede tijden. We hebben een wegwerp maatschappij gecreerd.


Ik weet niet of dat heel onpopulair is, ik ben het er zelf mee eens. Er bestaan mensen die per se elke dag vlees moeten hebben, het is mij een raadsel waarom, maar zo veel mensen zijn dat volgens mij ook niet.

Volgens mij zijn er juist meer mensen die voor minder of geen vlees kiezen door de voorlichting waar je praktisch mee dood gegooid wordt (niet negatief in mijn beleving) en dat er veel meer keus komt om zonder vlees het leven door te gaan zonder echt blut er van te hoeven worden.

Zelf kies ik ook liever vega of vegan, maar ik ben geen strenge vegetariër. Maar kiloknallers sla ik sowieso over bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:29

Dat was 3 of 4 jaar geleden ook al de verwachting. Nu wordt het op het dure leven gegooid maar ook voor de sterke prijsstijgingen was, zoals Urbanus al aanhaalde, de Primark en Shein ook gewoon populair.

3 jaar terug is er ook nog een volledig lam bij mij geannuleerd omdat 220 kilometer verder een slager een promo had van nog geen €10 de kilo. Was geïmporteerd lam van anderhalf jaar (wat dan theoretisch gezien schaap is maar goed)

Alles zo goedkoop mogelijk willen is van elke tijd. Nu, anderhalf jaar terug voor de prijsstijgingen, 5 jaar terug, 10 jaar terug en ga zo door.

Overigens heb ik er alle respect voor dat niet iedereen voor iets duurder kan kiezen. Maar zat mensen kunnen dat wel maar willen niet.

Ikke: Sorry, had moeten vermelden dat dat de kiloprijs is. Daarvoor krijg je gehakt, hamburgers, gyros, kotelet, gebraad, braadworst, loze vink, haasje, kotelet, Kaashamburger, Ardeense hamburg, indien gewenst varkens cote a los, spek, en ik vergeet waarschijnlijk nog een deel. Wil je er saté, schnitzel ofzo bij. Kan allemaal. Pakketten zitten tussen €9,50 en €10,50, gaande van 2,5 kilo tem 20 kilo. Bij 2,5 kilo ga je uiteraard niet de bereidingen vinden maar goed. Vacuum verpakt, zoals jij wilt (per 1/2/3/…, zoveel gram gehakt per keer en ga zo door)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-23 23:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Niobe

Berichten: 7997
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:30

Ik gooi niks ergens op, ik zeg alleen dat ik het mensen niet kwalijk kan nemen. Maar armoede is ook niet alleen van deze tijd. Het wordt er nu alleen niet makkelijker op.

Anoniem

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:32

Ik sprak in het algemeen want het is een vaak gehoord argument de dag van vandaag. Mijn excuses dat het verkeerd over kwam. Het was wel een reactie op jou bericht maar niet persoonlijk bedoeld.

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:33

Niobe schreef:
Sizzle schreef:
UO: liever 1x per week eerlijk vlees dan iedere dag goedkoop.

Daarnaast is goedkoop vlees ook niet iets wat nu ineens bestaat. Dat was er ook in economisch goede tijden. We hebben een wegwerp maatschappij gecreerd.


Ik weet niet of dat heel onpopulair is, ik ben het er zelf mee eens. Er bestaan mensen die per se elke dag vlees moeten hebben, het is mij een raadsel waarom, maar zo veel mensen zijn dat volgens mij ook niet.


Gemiddeld eten mannen 117 gram vlees en vrouwen 82 gram vlees per dag. Zo‘n kleine 40 kilo per jaar p.p.
Sinds 2020 is er weer een toename te zien.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 07-04-23 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Berichten: 7997
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:33

No problemo <3 ik moet gewoon eigenlijk niet discussiëren of mijn mening geven over maatschappelijke dingen want ik ben er zo slecht in Y;(

Niobe

Berichten: 7997
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:34

Sizzle schreef:
Niobe schreef:
Ik weet niet of dat heel onpopulair is, ik ben het er zelf mee eens. Er bestaan mensen die per se elke dag vlees moeten hebben, het is mij een raadsel waarom, maar zo veel mensen zijn dat volgens mij ook niet.


Gemiddeld eten mannen 117 gram vlees en vrouwen 82 gram vlees per dag.
Sinds 2020 is er weer een toename te zien.


Wauw, oké dat had ik niet verwacht eigenlijk

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:40

Ik denk dat het ook wel sterk afhankelijk is van leeftijdsgroepen en waar je staat in de maatschappij.
Ik zag ergens dat iets van 20% van de mensen dagelijks vlees eet, dus zeker niet de meerderheid.
Maar bepaalde mensen eten dan gelijk zoveel vlees dat je 2 vegetariers compenseert :+
Als ik soms zie wat er allemaar op de bbq gaat aan bulk…

Niobe

Berichten: 7997
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:43

Sizzle schreef:
Ik denk dat het ook wel sterk afhankelijk is van leeftijdsgroepen en waar je staat in de maatschappij.
Ik zag ergens dat iets van 20% van de mensen dagelijks vlees eet, dus zeker niet de meerderheid.
Maar bepaalde mensen eten dan gelijk zoveel vlees dat je 2 vegetariers compenseert :+
Als ik soms zie wat er allemaar op de bbq gaat aan bulk…


Hmm ja, in mijn eigen kringen zijn er weinig hele fanatieke vleeseters. Terwijl de vriendengroep van mijn broer (10 jaar ouder) barbecuet alsof ze holbewoners zijn.