Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:50

Juffrouw Jansen is echt heeeeel erg leuk, maar past zooo niet bij mij helaas :(

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:53

Helemaal niet? Ik draag ze ook met m'n docs. Ze zijn zo lekker casual chique te dragen.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:55

MarcoBorsato schreef:
Helemaal niet? Ik draag ze ook met m'n docs. Ze zijn zo lekker casual chique te dragen.


Vanwege mijn lengte durf ik docs niet aan, wil niet te mannelijk overkomen. De andere opties zijn super tuttig of een complete mismatch.

Al met al heeft nog geen enkele optie mij een goed gevoel gegeven :(

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:56

Nee laten we een keer afspreken in Hoofddorp, ga ik je stylen <3

verootjoo
Berichten: 35656
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:08

MarlindeRooz schreef:
Maar noem eens van die perfecte merken dan? Want dure merken die zijn niet automatisch beter hoor.


Klopt, je moet ook niet alleen naar de prijs kijken, maar naar hun visie op sustainability.

Op fairwear.org staan ook een hoop merken.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:09

MarcoBorsato schreef:
Goat Organic, Juffrouw Jansen. Op rank a brand vind je meer.

Thanks, deze neem ik mee :)

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:11

Hier in Groningen zit een leuk zaakje, Koko Toko, die met sustainable en fair trade kledingmerken werkt. Moest voor hen een onderzoek uitvoeren vanuit mijn opleiding, en ze hadden prima leuke en betaalbare kleding. Zo zullen er vast wel meer zaakjes zijn.

MyWishMax

Berichten: 25363
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:15

verootjoo schreef:
Memories schreef:
Ik vraag me echt af hoe iedereen die primark laagste van de laagste kwaliteit vind dan z’n kleding wast/behandelt? Of dat jullie gewoon elke keer zoveel pech hebben met slechte kledingstukken? Ik heb genoeg primark items die ik 4+ jr later nog draag en nog goed zijn... en ja ik ben ook zo iemand die weigert 30+ euro voor een shirt of trui te betalen als eentje van 5€ net zo leuk is en net zo lang mee gaat.


Ik was met zorg (want dure kleding die ik lang wil behouden)
En koop nooit primark, dus geen idee.
Ik weiger kleding te kopen waar anderen de prijs voor betalen.

Ik vind 30€ voor een trui/shirt trouwens echt niet duur.


Aan de ene kant is het niet duur, nee. Maar je moet het wel kunnen betalen, zelfs met slim inkopen is het gewoon voor sommige veel geld. Ik zit nu op een punt dat ik heel veel kleding die ik al jaren heb niet meer pas of het ondertussen wel begint te slijten. Niet gek na 5 tot 10 jaar, maar dat betekent wel dat ik nieuwe spullen moet kopen. En dan komt toch de afweging of ik bijvoorbeeld 1 trui van 60 euro koop, of 3 van 20. Met 1 trui red ik het niet, dus kom je in een andere categorie terecht. Dat gaat niet over een kast vol willen hebben, maar praktisch dat je toch af moet kunnen wisselen om te wassen.

Ik gooi trouwens niks weg qua kleding. Ik breng alles naar inleverpunten en ja, het liefste naar punten waar ik bijvoorbeeld een kortingsbon krijg daarna. Maar ik wissel het af. Of ik zoek iemand die het kan verstellen om het wel weer passend te maken.

Maar goed, ik ben volgens vele ook slecht bezig, want ik bestel online en stuur terug wat niet goed past. Hele dag winkelen of zelfs een uurtje kan ik niet, maar ik laat dus de bezorgdiensten rijden en dat is ook niet duurzaam. Liever zou ik alles zelf halen :j

fransje23

Berichten: 15386
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:25

Rank a brand is wel een handige site idd :j

Vind het ook ironisch dat mensen bij Greta wijzen op leerplicht maar aan de andere kant spullen kopen in elkaar gezet door kinderen die nauwelijks opleiding krijgen.

Voor een iets hogere prijs en wat minder marge voor de tussenhandel kan er al veel verbeterd.

Er is nu gelukkig al veel meer aandacht voor en je merkt dat ook de grotere concerns nu wel op duurzaamheid inspelen.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:32

Als ik op Rank a Brand kijk, dan heb ik het idee dat het niet echt volledig is. En daarnaast dat een aantal grote ketens hier ten onrechte worden afgefakkeld omdat het goedkoop is....

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:59

verootjoo schreef:
Janine1990 schreef:
Het massaal niet kopen van 'Bangladesh' kleding kan ook beteken dat kinderen van kinderarbeid gecombineerd met school (gefaciliteerd door de fabriek) terug gaan naar de vuilnisbelt.

Dat is niet heel duurzaam... Hele mooie docu over geweest.

Zelf koop ik alles, maar net wat ik leuk vind. Vanaf 80 euro voor bovenkleding moet het wel heel erg mooi zijn zeg maar. Maar ik kijk doorgaans niet echt naar prijzen.
Broeken heb ik sowieso niet beneden de 70 euro :') bestaat gewoon niet voor mij. En aangezien het vrij speciale merken en maten zijn denk ik dat dat redelijk in orde is.


Dat is wel een interessante manier om kinderarbeid goed te praten :)
Gelukkig zijn er ook duurzame merken die bewust wel in lage lonen landen produceren, maar dan hun arbeiders onder goede omstandigheden laten werken en ze daar een eerlijke prijs voor betalen.

Het is toch bizar dat er in de EU die werkomstandigheden verboden zijn, maar dat we wel massaal kleding en spullen mogen laten maken in bizar slechte omstandigheden voor bizarre prijzen in landen buiten de EU? Waarom zou je in vredesnaam €5 voor een kledingstuk willen betalen terwijl je weet dat anderen ergens anders daar de rest van de prijs voor betaalt?

En het niet kunnen betalen is relatief. Ik heb voor mezelf al in mijn studententijd besloten dat ik alleen maar eerlijke kleding koop. Het is niet dat ik toen rijk was ofzo om dat allemaal te betalen. Het is ook een kwestie van slim inkopen en niet een hele kast vol kleding willen. Je kan namelijk maar 1 set per keer aan.
Het is meer dat we gewend zijn dat alles voor veel te weinig geld hier zomaar gekocht kan worden.

Voor de kinderen wil ik ook geen goedkope fast fashion China troep meer. Ook die krijgen eerlijke kleding. En nee, wij hebben het echt niet super breed thuis, maar waarom moeten andere mensen en het milieu de dupe zijn van het feit dat wij hier elke maand nieuwe kleding voor een prikkie willen kopen en onze kasten willen laten uitpuilen?


Ja eerlijk is eerlijk mijn prioriteiten qua geld liggen gewoon ergens anders en ik ben uiteindelijk degene die er wat van voelt in m’n eigen portemonnee en eigen leven. Heel egoïstisch ja :o Ook bij de primark koop ik niet elke maand nieuwe kleding want ook dat geld heb ik niet. Ben er wel van overtuigd dat als ik meer te besteden heb ik hier ook beter naar ga kijken, dat heb ik wel voor mezelf besloten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:11

Als we allemaal zo denken komt het vast wel goed met de wereld.

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:24

Klopt en dat realiseer ik me ook :')
Wil overigens niet zeggen dat ik op andere vlakken niet aan duurzaamheid denk. Bijv plastic gebruik, afval, recyclen, consumptie van dierlijke producten. Alles tegelijk is me gewoon teveel en ik weet dat ik niet de enige ben, alleen niet iedereen geeft t toe :=

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:26

Memories schreef:
Klopt en dat realiseer ik me ook :')
Wil overigens niet zeggen dat ik op andere vlakken niet aan duurzaamheid denk. Bijv plastic gebruik, afval, recyclen, consumptie van dierlijke producten. Alles tegelijk is me gewoon teveel en ik weet dat ik niet de enige ben, alleen niet iedereen geeft t toe :=



Nee hoor, ik ook. Ik doe het ook alleen bij de kleren van mijn dochter, niet dat van mezelf. Verder probeer ik er met speelgoed aan te denken, koop ik redelijk veel 2e hands en denk er in jet dagelijks leven met andere dingen wel veel aan. Maar ik koop steevast mijn kleding bij de HM.

fransje23

Berichten: 15386
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:05

Bewustwording is al een belangrijke stap en dingen moeten ook financieel haalbaar zijn.
Steeds meer grote, en goedkopere, ketens hebben een duurzame kledinglijn. De keuze wordt zo ook groter, betaalbaarder en makkelijker verkrijgbaar.
Tweedehands of via weggeef pagina's op Facebook is mogelijk ook een optie.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:09

Vele consumptie artikelen, met name voedsel en kleding zouden (véél) duurder moeten zijn.

fransje23

Berichten: 15386
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:09

Waar ik nooit bij stil gestaan had is dat bij het wassen van synthetische kleding er microplastic vrij komen die uiteindelijk via de rioolzuivering weer in het milieu komen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:19

Kuggur schreef:
Vele consumptie artikelen, met name voedsel en kleding zouden (véél) duurder moeten zijn.



En dan?

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:20

Om de consumptie-/weggooimaatschappij tegen te gaan. Maar het leven moet wel betaalbaar blijven.


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:59

Hoeveel kleding verslijten jullie wel niet? Het aantal kledingstukken dat ik dit jaar heb gekocht is echt op één hand te tellen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:20

Giolli schreef:
Kuggur schreef:
Vele consumptie artikelen, met name voedsel en kleding zouden (véél) duurder moeten zijn.



En dan?

En dan kopen mensen wellicht geen kleding meer als wegwerpartikel. Onder andere.

Niobe

Berichten: 7990
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:24

Wie gooit er daadwerkelijk kleding weg terwijl het tegenwoordig zo makkelijk is het ergens in een kledingbak te doen of naar een 2e handswinkel te brengen?
Of bedoel je het niet zo letterlijk?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:41

Ik koop dan wel regelmatig bij een H&M/Zara maar kleding weggooien is echt nog nooit in me opgekomen.
Of het gaat naar vriendinnen, óf zak van max, óf kringloop/marktplaats.

Echt mooie stukken zet ik op United Wardrobe voor een prikkie.

fransje23

Berichten: 15386
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:16

Ik geef kleding ook weg of breng het naar de container maar er ligt ook veel in mijn kast..