Mijn rijlessen zijn een drama

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xnaomivdh
Berichten: 552
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:31

Misschien heb je iets aan de youtube videos van Streetwize tv? Dat is een instructeur die examenroutes rijdt en daarbij vertelt wat je wel en niet moet doen. Het is geen wondermiddel, maar het kan je misschien wel een beetje helpen. Ik vind het in ieder geval erg nuttige en fijne video's waar ik ook zeker tips uit heb gehaald :) Succes!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:44

ik heb dat ook gehad, ik ben nogmaals overgestapt en bij die vrouw lukte het wel binnen 15 lessen geslaagd voor alles in 1x ik ben haar eeuwig dankbaar.
Waardoor het kwam ...ikkon haar beter begrijpen,en zij had al veel ervaring!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:56

Als instructeur hoor je te beginnen met zelf alles te vertellen zodat een leerling het alleen hoeft uit te voeren, gaandeweg de vorderingen laat je steeds meer uitleg weg in de verwachting dat de leerling het zelf gaat doen, lukt dat niet dan stop je als instructeur te vroeg met praten. Dat door de leerling zelf laten vertellen wat ze moeten doen is een onderdeel wat je in de allerlaatste fase KAN gebruiken, zo te lezen zit je daar nog niet in?
Ik vind dit nalatig van je instructeur, het is toch van de zotte dat je op internet tips moet zoeken? Je duidelijk feedback geven en vertellen waar nog aan gewerkt moet worden is onderdeel van je les!

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:12

Polly: niet elke instructiemethode werkt voor elke lesser, en niet elke instructeur sluit aan bij elke lesser. Ik denk dat het heel behulpzaam kan zijn om dat bv op een internetforum eens te bespreken.

TS: soms moet je in plaats van meer, eigenlijk minder je best doen. Het leuk vinden dat alles zo soepeltjes gaat. Je medeweggebruikers aardig vinden en zien wat ze willen. En dan komt ook het benoemen om de hoek "geen probleem fietser met kind, ik laat jullie alvast wat ruimte" "je moet maar even wachten daar achter me, ik ga pas als ik het verantwoord vind"
Ik vind dat eigenlijk ook wel het leuke van verkeer (ik erger me ook bijna nooit.)

En dan voelt het allemaal ook soepeler aan. Bij Centered Riding, paardrijden dus, denk ik aan het begrip van Sally Swift: 'zachte ogen.' Dat je niet meer heel gespannen naar iets kijkt, maar het geheel overziet.

Nou is ontspannen op commando nogal moeilijk, maar soms kan het helpen om het juist een beetje meer los te willen laten.
En wat niet gaat, dat gaat niet. Dan heb je misschien wat tijd nodig, of een pauze, of een andere instructeur. Mijn motto bij rijles (niet een goedkoop motto, maar wel een wat werkte): "ik neem de tijd die nodg is."

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:19

orkaan schreef:
Mij lijkt het juist beter om niet zo intensief te lessen. 2x 2 uur per week is echt too much

Je hebt ook tijd nodig om ea te verwerken te overdenken etc.

(en ik zou dat examen iig uitstellen).

Ik had na twee uur al genoeg .
Ik ben na een uur en soms 1,5 uur gegaan dat werkte goed. Een keer gezakt paar weken later weer op en geslaagd. Met uur les door de week.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:22

Mijn lessen waren 1.5 uur en dat vond ik de max.

Ik zie het bv bij mijn dochtertje van 5, die krijgt 45 min intensief les in een groepje van 6 kinderen. Die haalt echt niet eerder een diploma als ze 1.5 uur per keer zou zwemmen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:43

Shadow0 schreef:
Polly: niet elke instructiemethode werkt voor elke lesser, en niet elke instructeur sluit aan bij elke lesser. Ik denk dat het heel behulpzaam kan zijn om dat bv op een internetforum eens te bespreken.


Dat weet ik hoor, ben al enige jaren instructeur en kan de leerlingen die ik in die tijd voor verschillende categorieën heb opgeleid niet meer tellen.
Maar wat ik hier lees vind ik wel degelijk een instructeur die verzuimd om de leerling correct te begeleiden, als je 6wkn voor je examen en er dan zo voorstaan als TS omschrijft, dan gaat er ergens in de begeleiding (praktisch of theoretisch) iets niet helemaal goed. Ik heb hier op bokt al heel wat mensen kunnen helpen in het rijles topic waarvan er een aantal zelfs bij mij zijn komen lessen. De kracht van een goede instructeur is kunnen schakelen naar wat je leerling nodig heeft. Helaas zijn die instructeurs schaars..

rozemissiej
Berichten: 47
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:44

Shaggy09 schreef:
Iets anders zoeken. Echt.
Ik weet niet of je mijn topic van een tijdje terug hebt meegekregen maar ik had ook echt een lül van een instructeur. Ben wel gebleven en geslaagd gelukkig, maar heb wel geleerd dat een goede rijschool waarbij je je op je gemak voelt echt zoveel scheelt.


Hier ga ik ook in mee. Heb dit probleem ook gehad bij mijn 1e rijinstructeur, die zei je kijkt niet goed, als ik vroeg wat kijk ik niet goed dan, kreeg ik eigenlijk geen antwoord. Ben toen gezakt voor mijn examen. Ik werd er zo onzeker van dat ik bij iemand anders ben gaan lessen.

Binnen 5 lessen mocht ik afrijden, wat hij voor advies gaf was dat je niet direct voor je moet blijven kijken, maar vooral in de verte moet kijken en ook echt om je heen (dus als je 200 meter verderop een fietser ziet, dan weet je dat je daar fietsers zou kunnen verwachten). Zo weet je wat voor situaties je over een aantal meters kan gaan verwachten en dat geeft een hoop rust.

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 23:11

Ik had hetzelfde probleem. Bij mij zat het hem in dat ik de verkeersregels door elkaar haalde en daardoor ook teveel aan het nadenken was. Het heeft bij mij geholpen om nog een keer de verkeersregels (voornamelijk voorrangsregels) door te nemen.

Als je nog 20 lessen hebt gepland voor je examen zal het vast wel goed komen. Bij mij kwam er echt vooruitgang in de laatste paar weken voor het examen.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 23:16

Ik heb een faal-angst rijexamen gehad. Met mijn instructeur besloten om de laatste paar weken echt lange lessen in de plannen. Dit heeft mij heel veel geholpen. Volgens mij had ik soms lessen van 1,5 uur, gewoon om er goed in te komen. Echt een verademing vond ik dat.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 23:18

Dovahkiin schreef:
Ik heb een faal-angst rijexamen gehad. Met mijn instructeur besloten om de laatste paar weken echt lange lessen in de plannen. Dit heeft mij heel veel geholpen. Volgens mij had ik soms lessen van 1,5 uur, gewoon om er goed in te komen. Echt een verademing vond ik dat.


Hoe lang waren je lessen anders dan? 1,5u is bij ons zo ongeveer het kortste...

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 00:05

Een uur volgens mij....maar het kon ook nog wel eens zijn dat ik twee uur reed... het is zo lang geleden dat ik het niet eens meer weet. 8)7 mijn excuses. Brain overload %) :=

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 00:05

Kan je binnen de rijschool ook een andere instructeur vragen?

De eerste 10 uur les die ik kreeg waren van een instructeur die mij maar gewoon liet doen en na een uur de auto stilzetten om mij vervolgens te vertellen wat ik allemaal fout had gedaan.

Ik heb aangegeven een andere instructeur te willen. Dit was geen probleem.

Uiteindelijk heb ik na 40 lesuren mijn rijbewijs in 1x gehaald.

Het kost een hoop geld. Zorg voor een instructeur waarvan jij vind dat hij/zij fijn les geeft. Je moet je wel prettig voelen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 00:15

vilheide schreef:
Hier iemand die op zijn 48ste na 5 keer examen te hebben gedaan, toch nog geslaagd is voor haar rijbewijs. Ik reed bij een grote landelijke rijschool en naar mijn gevoel ging het best goed maar toch zakte ik elke keer weer. Ik kreeg vaak als opmerking van de examinator dat ik het overzicht een beetje kwijt raakte op de drukke punten. Ik ben eens gaan nadenken en kwam er uiteindelijk achter dat het schakelen en kijken voor mij net even teveel handelingen waren. Ik ben overgestapt naar een plaatselijke rijschool die ook in een automaat les gaf. Na 5 lessen in een automaat ben ik uiteindelijk toch geslaagd. Ik rij nu heerlijk in mijn automaatje rond en bedenk me elke keer weer dat dit mijn beste zet is geweest.

Dat zou mijn tip ook zijn als oud-rijinstructeur én oud-examinator. Auto’s worden toch steeds meer automaat dus er is keuze genoeg. Zou zelf niet anders meer willen.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 02:52

janderegelaa schreef:
Dat zou mijn tip ook zijn als oud-rijinstructeur én oud-examinator. Auto’s worden toch steeds meer automaat dus er is keuze genoeg. Zou zelf niet anders meer willen.

Dat ligt aan je leeftijd.
Mijn dochter is 17 en heeft geen geld voor een eigen auto (en de eerste jaren ook niet) en heeft zij geen keus om na haar examen in een automaat te gaan rijden.
Haar werd eerst ook aangeraden om naar automaat over te schakelen.
Gelukkig niet gedaan, zij heeft 54 uur gehad (in zijn 36 lessen van 1 1/2 uur) en de eerste x gelijk geslaagd (faalangst examen).
Nu rijdt zij minimaal 3x per week met ons in de auto (een kleine Peugeot 208 en grote Mondeo wagon) en dat gaat super.
Zelf heeft zij nu een scooter aangeschaft en scheurt daarop lekker rond.

Het gemiddelde is 39 uur (volgens het CBR), dus zij zit daarboven, maar daarentegen zijn er ook mensen die met 10 lessen hun rijbewijs hebben (zijn vaak degene die al op 16 jaar hun tractorrijbewijs hebben gehaald).
Mijn zoon (20 jaar) heeft nu 20 uur gehad en zijn examen wordt aangevraagd dus hij zal over ca 4 weken mogen afrijden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 08:45

Brainless schreef:
janderegelaa schreef:
Dat zou mijn tip ook zijn als oud-rijinstructeur én oud-examinator. Auto’s worden toch steeds meer automaat dus er is keuze genoeg. Zou zelf niet anders meer willen.

Dat ligt aan je leeftijd.
Mijn dochter is 17 en heeft geen geld voor een eigen auto (en de eerste jaren ook niet) en heeft zij geen keus om na haar examen in een automaat te gaan rijden.
Haar werd eerst ook aangeraden om naar automaat over te schakelen.
Gelukkig niet gedaan, zij heeft 54 uur gehad (in zijn 36 lessen van 1 1/2 uur) en de eerste x gelijk geslaagd (faalangst examen).
Nu rijdt zij minimaal 3x per week met ons in de auto (een kleine Peugeot 208 en grote Mondeo wagon) en dat gaat super.
Zelf heeft zij nu een scooter aangeschaft en scheurt daarop lekker rond.

Het gemiddelde is 39 uur (volgens het CBR), dus zij zit daarboven, maar daarentegen zijn er ook mensen die met 10 lessen hun rijbewijs hebben (zijn vaak degene die al op 16 jaar hun tractorrijbewijs hebben gehaald).
Mijn zoon (20 jaar) heeft nu 20 uur gehad en zijn examen wordt aangevraagd dus hij zal over ca 4 weken mogen afrijden.


54 uur is in mijn ogen nog niet echt een spannend aantal uren. De meeste rijscholen die 1,5 uur rijden zitten ook nog eens ver van de examenlocatie af wat vaak inhoudt dat de heen en terugweg vaak dezelfde (rechte) weg zijn.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 08:50

Eens met Janderegelaa

Het scheelt behoorlijk of je je lessen in je examengebied kan starten of dat je eerst nog 20min moet rijden om er te komen. De cijfers van het CBR zijn ook niet alles.
Ik ken overigens ook rijscholen die ook startend ín het examengebied makkelijk in de buurt van de 60u komen.
54 is iig niet extreem veel. Het scheelt ook een beetje wat voor examenlocatie je hebt, de ene is nou eenmaal ingewikkelder dan de ander.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 11:49

TS kijk even wat voor jou het fijnste past. Ik vond in het begin 2 uur lessen heel fijn maar later toen ik een drukker school/werk schema kreeg deed ik het beter op 1 of 1,5 uur. De concentratie was dan ook echt op.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:31

*denkt even terug naar haar rijles*.
Ik hoor m’n instructeur nog zo zeggen: binnen spiegel, buiten spiegel, linker schouder, richting. Zelfde riedeltje en dan naar links.
En toen het rijden meer een gewoonte werd vertelde hij dat steeds minder en ging ik het zelf doen, soms ook door hardop te zeggen wat ik deed.

Ts, misschien rare vraag, maar is automaat lessen niet een idee? Dan ben je het stuk schakelen al kwijt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:38

Keerzijde is wel dat je dan niet in een schakel auto mag rijden.
Ik heb nu twee jaar terug m’n rijbewijs gehaald, daarna overgestapt op automaat (want: hybride), en ik wil nooit meer anders dan een automaat!
Maar als het moet, mág ik wel met een schakel auto rijden

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:39

Aantal lessen was 7 voor de BE. 1 les voor A. 15 jaar geleden de C met 15 lessen. De CE met 10 lessen echter na 2 keer geslaagd. Mijn manier van rijden is dat ik niets automatisch doe. Over elke handeling is over nagedacht. Tevens denk ik vooruit. Ik hou mij erg aan de verkeersregels. Op de autobahn rij ik minder snel als vroeger want ik merk dat ik minder snel denk. Zoals gisteren, duitsland, heb ik cruise control 150 aangehouden, vroeger 180/ 190. Mijn tip: denken, denken, razendsnel denken.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:41

Klopt, maar ik hoor geregeld dat mensen soms dat stukje schakelen, kijken, anticiperen net te veel is. Als je dan een onderdeel weg haalt, lukt het 9/10 keer wel.
Als dochter van rij-instructeur heb ik best vaak leerlingen gezien die het met schakelen echt niet lukte, maar met automaat er zo doorheen rijden. En later kan je altijd nog schakel examen doen als je wil.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:59

Ik heb er lang over gedaan om mijn rijbewijs te halen, dat had vooral te maken dat ik veel teveel aan het denken was.

Misschien is het rijden met zachte ogen ook wel een tip voor in de auto.
Dat heeft mij geholpen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:48

Wat heb jij nodig om te kunnen leren, te kunnen ontspannen? En kan jouw instructeur dat bieden?
Dat zijn vragen waarmee je zelf kan beslissen of je in gesprek zou moeten, ergens anders zou moeten rijden, in een automaat i.p.v. schakel etc.
Heel veel succes, ik had een l*l van een instructeur waar ik erg onzeker van werd, dus het is wel herkenbaar. Ik heb mijn rijbewijs wel gehaald, maar heb echt slechte herinneringen aan de lessen.

Syzygy
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-09-18

Re: Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 21:12

Bedankt voor alle reacties en excuus voor mijn late reactie.
In een automaat lessen en rijbewijs halen is voor mij echt geen optie.

Ik ga nog een les proberen en dan inderdaad kijken of ik misschien eens kan lessen bij een andere instructeur :)