Low buy challenge

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:09

Hier lukt het tot nu toe allemaal zoals ik had gepland. Door het rekenen van vorige maand, lukt het me opeens veel meer te sparen van voorheen, plus ik hou zelfs ietsje meer over dan ik had gepland!

Jammer dat ik dit dus niet eerder heb gedaan.

Mag ik vragen aan degene die nog thuis wonen, hoeveel zij sparen?
Ik probeer erachter te komen of dat wat ik nu spaar oke is of dat dit eigenlijk meer zou kunnen zijn...

Op internet kan ik vinden dat ze 10% van je salaris adviseren te sparen. Alleen ik woon nog thuis en heb dus vanzelfsprekend ook minder verplichtingen. Geen idee wat dan wenselijk is of waar ik goed aan doe

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:41

Toen ik nog thuis woonde kon ik makkelijk de helft sparen (ik deed het alleen niet) #)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:38

Hoe meer je kan sparen, hoe beter, toch?
Het is erg interessant om eens uit te rekenen hoeveel het over 30 jaar scheelt als je elke maand 100 euro spaart of 200 euro. Dat tikt aan.. Maar als je 1000 euro opzij kan zetten, dan hoef je je later echt nergens meer zorgen over te maken, en al helemaal niet als je daar bv dan nog een deel van zou beleggen uiteindelijk.

Wij wonen niet meer thuis, hebben geen giga salaris, maar sparen toch elke maand 50 tot 70% van het inkomen.
We zijn eigenlijk te laat begonnen met serieus sparen, dus voorlopig proberen we een beetje in te halen :')

Je ziet op internet inderdaad vaak 10% of 20% voorbij komen. Maar het ligt maar net aan het doel dat je voor ogen hebt met dat geld.

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:19

Leuk! Ik heb vooral het afgelopen jaar heel zuinig geleefd, om nu met de motor de wereld over te kunnen reizen. Ik denk dat het heel belangrijk is een doel te hebben voor zulke acties, jouw pony’s kunnen blijven onderhouden is daar denk ik een goede voor.

Ik heb minimaal tot geen kleren meer gekocht, wat erin kwam was voornamelijk tweedehands (ijhallen in Amsterdam!) of low budget en echt nodig. En bij elke uitgave bewust nadenken. Ik had voor mezelf al jaren de regel gesteld dat alles wat ik kocht maximaal één euro per keer gebruiken mocht zijn. Uitzonderingen daargelaten. En qua boodschappen kun je goed minimaliseren, niet elke dag iets anders koken maar voor meerdere keren tegelijk, niet naar de ah maar naar de markt/Lidl, en ik ben vega, dat is ook echt goedkoper.

Inmiddels ben ik 4 maanden onderweg, leef ik van €600 per maand all in, wat nog €200 minder is dan mijn totale uitgaven thuis. Dus als tip, je kunt ook op reis gaan :Y)

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:41

8nnemiek schreef:
Hoe meer je kan sparen, hoe beter, toch?
Het is erg interessant om eens uit te rekenen hoeveel het over 30 jaar scheelt als je elke maand 100 euro spaart of 200 euro. Dat tikt aan.. Maar als je 1000 euro opzij kan zetten, dan hoef je je later echt nergens meer zorgen over te maken, en al helemaal niet als je daar bv dan nog een deel van zou beleggen uiteindelijk.

Wij wonen niet meer thuis, hebben geen giga salaris, maar sparen toch elke maand 50 tot 70% van het inkomen.
We zijn eigenlijk te laat begonnen met serieus sparen, dus voorlopig proberen we een beetje in te halen :')

Je ziet op internet inderdaad vaak 10% of 20% voorbij komen. Maar het ligt maar net aan het doel dat je voor ogen hebt met dat geld.


Hoe meer hoe beter, zeker!
Juist daarom vraag ik het. Het lukt me nu om aardig wat opzij te zetten. Maar als andere nog meer kunnen, geeft mij dat een trigger om te kijken hoe ik dan ook meer opzij kan zetten. Want als het hen lukt, dan moet mij dat ook kunnen lukken :D

Ik kan nu zo'n 80% van mijn salaris opzij zetten. Maar dit is dan ook wel de periode om dat te doen. Later met een eigen huis en kinderen bijv. gaat dat lastiger.
Mijn doel is eigenlijk dat ik me later ook geen zorgen hoef te maken om geld en een eigen paard zou ook leuk zijn :)

Ik vind het trouwens echt heel knap dat jullie zoveel sparen! Ik denk dat menig persoon daar veel van zou kunnen leren. Hoe doen jullie dat?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 12:22

Dat is heel netjes hoor, 80% sparen.
Ook als je nog thuis woont zul je altijd wat vaste kosten houden natuurlijk.

Hoe wij dat doen? Eigenlijk gewoon heel weinig uitgeven, maar we hebben ook juist vroeger wel wat kosten gemaakt om nu goedkoper te zitten. Zonnepanelen bijvoorbeeld, en een tuinkamer aan huis, waardoor we nauwelijks gas en elektra hoeven te betalen. Mijn paard staat aan huis, en kost me dus bijna alleen hooi/voer. We maken veel zelf, en hergebruiken zo veel mogelijk. We eten voornamelijk plantaardig, veel verse groente en fruit, en nauwelijks pakjes/zakjes en bewerkt eten. En we houden meer van bv een wandeling door de natuur en een ovenschotel uit de houtkachel dan uitgaan met vrienden en etentjes in een restaurant. Dat scheelt ook veel.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 18:53

Tegenvaller.
Mijn vriend en ik gaan bijna op vakantie.
Ik dacht dat ik het van het voorjaar al betaald had.
Maar niet dus...
Net alsnog overgemaakt.

Vanmiddag een boswandeling gemaakt met andere jongeren. Parkeergeld was behoorlijk. Maar verder een leuke middag voor weinig geld.

Lobke balen van je auto

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:46

Ik heb ook wat meer uitgegeven dan gehoopt. Maar eerlijk, er staat ook weer een mooi bedrag op mijn spaarrekening. Meer dan ik had verwacht te kunnen sparen, dus ik vind het goed en ga me er niet schuldig over voelen.

Verder wil ik deze maand wel gewoon bewuste keuzes maken. En geen onnodig snaaigoed of prullaria kopen.
Als ik met de volgende payday nog zoveel contant heb om een set Stabilo stiften en een mooi mandala kleurboek te kopen, mag dat van mezelf. Dan heb ik wel de hele winter in de donkere avonden mooi tijd verdrijf.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:56

Snuffie123: goed bezig. Terugkijkend is het misschien jammer dat je niet eerder bent begonnen maar het gaat er om wat je nu en later spaart.

Xxlmmxx: oh dat is inderdaad wel een beetje een tegenvaller. Hoe gaat het met je hond? Ja dat van die auto is ook een flinke tegenvaller. We hebben in september een paard erbij gekocht en die kon ik mooi betalen zonder iets van mijn spaarrekening te halen. Helaas moet ik voor de auto toch wel aan mijn spaarrekening komen...

Snorlex: herkenbaar ik had toen ik thuis woonde ook nog veel meer kunnen sparen.

Annemiek: jeetje wat super knap!
Ik vind het ook interessant hoe je bezig bent met duurzaamheid en daardoor ook meer kan sparen. Dat zou ik uiteindelijk ook wel willen.

Djodjo: dat doe je goed!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 23:28

Bezoekje aan de Ikea ging goed maar gister in ene wasmachine, koelkast en tv gekocht.
Nou mag dat van mezelf gezien het voor mijn huis is waar ik binnenkort intrek en zeker een wasmachine en koelkast toch echt nodig zijn.

Wel goed op het verbruik gelet, daardoor iets duurder dan gepland maar over een jaar of 3 betaalt het zich terug.

Buiten dat mezelf koopverbod gegeven. Komt nog een rekening van de da deze kant op en nog wat andere rekeningen.
Voorlopig zit zoveel als sommige van jullie sparen er niet in gezien wat ik nog voor het huis nodig heb en wat ik spaar is ook voor aanpassingen aldaar.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 11:23

Net een to good to go pakket bij de bakker gehaald.
Dat durfde ik wel aan, want dat zijn meestal broden en dat gaat altijd wel op, dus is het geld goed besteed.

Bij de supermarkten vind ik dat toch anders. Vaak veel eten ertussen dat we zelf nooit gekoxht zouden hebben.

Itsme2 goed vooruitzicht je stiften.

Hond is voorzichtig aan het opknappen gelukkig!

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:16

Ik ben semi-trots op mijzelf :')

gisteren in de supermarkt de boodschappen gehaald die ik echt nodig had en mij niet laten verleiden door alle aanbiedingen. Heb wel even met een zak friet in mijn handen gestaan maar toch terug weten te leggen *\o/*

Boodschappen doen is echt mijn valkuil :o Iets wat ik normaal niet koop omdat ik het te duur vind koop ik wel wanneer het in de aanbieding is. (zoals die frietjes) Het komt allemaal op dat wel maar eigenlijk is het niet per sé nodig.

Vandaag wel even een grote order bij Zalando plaatsen i.v.m extra kortingen en ik nieuwe winterkleding nodig heb aangezien ik bijna niks meer heb :+ :brr:

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:30

xU_Blinghx schreef:
Ik ben semi-trots op mijzelf :')

gisteren in de supermarkt de boodschappen gehaald die ik echt nodig had en mij niet laten verleiden door alle aanbiedingen. Heb wel even met een zak friet in mijn handen gestaan maar toch terug weten te leggen *\o/*

Boodschappen doen is echt mijn valkuil :o Iets wat ik normaal niet koop omdat ik het te duur vind koop ik wel wanneer het in de aanbieding is. (zoals die frietjes) Het komt allemaal op dat wel maar eigenlijk is het niet per sé nodig.

Vandaag wel even een grote order bij Zalando plaatsen i.v.m extra kortingen en ik nieuwe winterkleding nodig heb aangezien ik bijna niks meer heb :+ :brr:


Ik ga altijd boodschappen doen voor de week en dan weet ik echt nog niet wat ik een hele week lang ga eten. Ik koop dus vaak wél de aanbiedingen, zodat ik wat keuze heb en het toch niet duur uitvalt.
Zeker groente waarbij 2=1 is, of 2e voor de helft, die gaan bij mij vaak in blokjes de vriezer in! Handig in curry's enzo. Brood hetzelfde: ik vries brood in, en pak dagelijks alleen de boterhammen eruit die ik wil eten. Dus als brood in de aanbieding is, gaat het wel mee eigenlijk. Ook de niet-bederfelijke waren, zoals koffie en thee: hop, in de aanbieding, inslaan. Komt makkelijk op.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:03

Ik zou graag meedoen, maar geef zowiezo weinig uit de vaste lasten. Boodschappen en de gewone dingen voor de dieren. Het ene extra wat ik de laatste maanden doe is om de 2 weken een privé les.ik kan heel goed met geld omgaan en eet of drink weinig buiten de deur. Vind ik zonde van het geld. Als ze bijvoorbeeld snacken op het werk.dan doe ik het thuis wel veel goedkoper. Kleding geef ik ook weinig aan uit en dan is het meestal ook nog action, lidl of zeeman. Epplejeck tentenkamp kom ik ook wel regelmatig heb daartikel vorig wel 8 jassen gekocht de duurste was 15 euro. Altijd makkelijk bij de paarden of in het werk

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:05

Skippy01 schreef:
xU_Blinghx schreef:
Ik ben semi-trots op mijzelf :')

gisteren in de supermarkt de boodschappen gehaald die ik echt nodig had en mij niet laten verleiden door alle aanbiedingen. Heb wel even met een zak friet in mijn handen gestaan maar toch terug weten te leggen *\o/*

Boodschappen doen is echt mijn valkuil :o Iets wat ik normaal niet koop omdat ik het te duur vind koop ik wel wanneer het in de aanbieding is. (zoals die frietjes) Het komt allemaal op dat wel maar eigenlijk is het niet per sé nodig.

Vandaag wel even een grote order bij Zalando plaatsen i.v.m extra kortingen en ik nieuwe winterkleding nodig heb aangezien ik bijna niks meer heb :+ :brr:


Ik ga altijd boodschappen doen voor de week en dan weet ik echt nog niet wat ik een hele week lang ga eten. Ik koop dus vaak wél de aanbiedingen, zodat ik wat keuze heb en het toch niet duur uitvalt.
Zeker groente waarbij 2=1 is, of 2e voor de helft, die gaan bij mij vaak in blokjes de vriezer in! Handig in curry's enzo. Brood hetzelfde: ik vries brood in, en pak dagelijks alleen de boterhammen eruit die ik wil eten. Dus als brood in de aanbieding is, gaat het wel mee eigenlijk. Ook de niet-bederfelijke waren, zoals koffie en thee: hop, in de aanbieding, inslaan. Komt makkelijk op.

Ik koop ook veel in de aanbieding komt wel op.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:09

Ja tuurlijk komt het allemaal op, maar heb ik het nodig? Nee
Kost het extra geld? Ja
Als ik alles bij elkaar optel wat ik uiteindelijk kwijt ben aan boodschappen kan ik daar zeker op bezuinigen. Vooral omdat ik dus dingen koop die niet nodig zijn.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 23:36

Ik ben gezwicht in mijn no-buy challenge “kleding” voor een paar huissokken van de Hema :')

Ik moet daar ook niet komen als ik niets nodig heb. Dat gaat fout. Vorige keer ging ik in een rechte lijn van de ingang naar de panty’s (want die had ik echt nodig) en direct via de kassa naar de uitgang. Maar deze keer... helaas. Nouja, als het bij de huissokken blijft, dan vergeef ik mezelf haha.

Ik bekijk ieder week even welke producten er bij de supermarkt in de aanbieding zijn. Ga dan vooral voor de wat langer houdbare producten die altijd van pas komen/bijna op zijn. Soep in zak, diepvriesproducten, wasmiddel, afwasmiddel, etc. Maar genoeg is genoeg, ga geen hamstervoorraad aanleggen.
Voor versproducten in de aanbieding wil ik mijn weekmenu nog wel eens aanpassen (als ik dan zeker weet dat ik het binnen twee/drie dagen opeet).

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 00:26

Blingh herkenbaar van de boodschappen.
Olejon zo te lezen ben jij al een gevorderde low buyer.

Ik ben vanmiddag naar de Jamin geweest. Had nog een cadeaubon van mijn verjaardag liggen. Dus dit was gewoon lekker onnodig mijn mandje met snoep vullen zonder schuldgevoel.

Ik had gister mijn vriend op pad gestuurd voor konijnenvoer en die kwam thuis met stro. Had ik helemaal niet nodig. Komt ook wel op. Maar dat geld had ik eigenlijk liever anders besteed haha. Maarja net dus zelf alsnog gegaan. En de spullen die ik nodig had bij het tuincentrum gehaald. Konijnenvoer, tuigje voor de hond en kluiven. Ik had nog een bon ook. Moest wel iets bijbetalen. Maar waren noodzakelijke aankopen die ik anders ook deed. En het eindbedrag viel me mee nu. Vriend zei had ik ook wel willen halen, maar daar vertrouwde ik niet meer op haha.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:34

Houden jullie ook een kasboek in Excel bij? Ik ben nu bezig met wat foefjes die ik nog niet kende en zo zie ik meteen in één opslag hoeveel budget voor boodschappen ik nog heb of hoeveel er per maand nog af moet. Erg handig!

https://www.criticaltosuccess.com/5-top ... -you-need/

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 12:49

Gister een tas vol groene en fruit voor 5 euro bij de toko vandaan. Kan ik zo blij van worden.
Eigenlijk wil ik wel een abbonement op een groente pakket. Al vermoed ik dat ik dan al snel duurder uit ben.

Magda ik hou wel een kasboek bij, maar (nog) niet in excel.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:15

Goed bezig bij de toko, ik moet daar ook echt eens binnen lopen. Ligt alleen zo niet op de route. :=

Ik ben officieel een nerd. :P
Ik wil zo graag zo snel mogelijk van DUO af dat ik mijn kasboek in Excel een enorme upgrade heb gegeven om dingen overzichtelijker te maken. En zoals ik dan ben moeten daar natuurlijk ook wat gadgets bij.

Hieronder zie je mijn lege spaarrekening, net de bodem gepasseerd en vol. :P
https://www.instructables.com/id/Speedo ... -in-Excel/
Afbeelding

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:42

Mijn doel is om dit jaar geen kleding meer te kopen (ik kan echt niets bedenken wat ik nodig heb en nog niet heb) en geen boeken en tijdschriften.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:43

vanmidag even naar epplejeck tentenkamp geweest. aangezien ik volgend jaar eens een onderlinge wedstrijd mee wil pakken. heb ik een nieuw wedstrijdjasje van 10 euro gekocht, daar kan ik het niet eens 2de hands voor kopen :o

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Low buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 12:20

Ik ben de mist ingegaan.
Deze week twee keer een middagje wezen shoppen in de stad.
Dag 1 kon ik zeggen: ik heb niks nodig dus ik koop niks.
Dag 2 heb ik stiften gekocht die in heel graag wou. Ze gaan nuttig gebruikt worden. En normaal zou ik niet alleen met stiften naar huis gegaan zijn maar misschien wel met een mand vol. Maar toch stond dit niet in de planning. Ik heb eerst andere dingen om voor te sparen die belangrijker zijn.
Ik ga dus ook voorlopig niet meer de stad in voor shopmiddagjes. In ieder geval niet tot eind januari.
Want nee zeggen tegen alles op een shopmiddag blijkt moeilijk.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:24

XxLMMxX schreef:
Ik ben de mist ingegaan.
Deze week twee keer een middagje wezen shoppen in de stad.
Dag 1 kon ik zeggen: ik heb niks nodig dus ik koop niks.
Dag 2 heb ik stiften gekocht die in heel graag wou. Ze gaan nuttig gebruikt worden. En normaal zou ik niet alleen met stiften naar huis gegaan zijn maar misschien wel met een mand vol. Maar toch stond dit niet in de planning. Ik heb eerst andere dingen om voor te sparen die belangrijker zijn.
Ik ga dus ook voorlopig niet meer de stad in voor shopmiddagjes. In ieder geval niet tot eind januari.
Want nee zeggen tegen alles op een shopmiddag blijkt moeilijk.


Joh zie het positief in! Je hebt het hartstikke goed gedaan. Maar 1 ding gekocht waar ook nog eens goed gebruik gemaakt van gaat worden. Daarnaast heb je één dag zelfs niks gekocht. Mijn complimenten.

Je had ook kunnen denken na het eerste gekochte ding; 'ik ben nu toch al bezig, kan ik net zo goed nog wat meer kopen'. Dit heb je niet gedaan dus alleen maar goed *\o/*