Rare mensen op marktplaats deel 8

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22306
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 06:50

Muze schreef:
Ik ben de verzender… geven jullie dan t hele bedrag terug als t niet aankomt?

Ik zet daarom altijd 'verzenden op risico van de koper' in mijn advertentie. Ik kan er niks aan doen als een verzender het verprutst. Ik geef dan ook geen geld terug.

Muze
Berichten: 5326
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 06:56

Dat is waar. Ik wacht het even af.
Misschien anders een deel…

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 07:56

Ik geef alleen het geld terug dat het postbedrijf dan op mijn rekening stort als vergoeding dat het zoek is geraakt. Dat geld stort ik dan op de rekening van de koper.

Jolliegirl

Berichten: 32999
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:35

Het valt mij op, als ik voor het verwijderen van mijn advertenties alle gesprekken wis met mensen waar ik geen deal mee had over dat product, enkel de persoon die het gekocht heeft nog overblijft en ik die kan beoordelen.

_Mir
Berichten: 1367
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:39

Kinderspeelgoed gekocht van hout, waarvan een van de items echt niet meer aan een klein kind te geven is. Verkoper zegt dat ze het niet had opgemerkt wil nu 10 % van het bedrag terug betalen. Dat is dus niks.

Ik mag nog beoordelen wat zouden jullie doen?

Estribo

Berichten: 1813
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:45

Hm, ligt een beetje aan hoeveel je er voor betaald hebt. En is het door dat ene item niet meer bruikbaar of volledig? Wel slordig van de verkoper als ze het niet vermeld heeft in de advertentie. Ik vind het opzicht wel vriendelijk dat ze met een oplossing komt. Ongeacht of jij dat wel of niet toereikend vind.
Je kunt natuurlijk altijd feedback geven (bijv. dat de staat anders was dan verwacht o.i.d.)

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:10

upendo schreef:
Muze schreef:
Ik ben de verzender… geven jullie dan t hele bedrag terug als t niet aankomt?

Ik zet daarom altijd 'verzenden op risico van de koper' in mijn advertentie. Ik kan er niks aan doen als een verzender het verprutst. Ik geef dan ook geen geld terug.


Juridisch klopt dit natuurlijk niet. De verzender blijft verantwoordelijk voor het pakketje tot effectieve levering. Het "gevecht" met evt. schadevergoeding hoort dan gevoerd te worden tussen verzender en pakketdienst.

DuoPenotti

Berichten: 30071
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:20

Ik zet dat ook altijd in de advertentie erbij.
Geen idee of het juridisch juist is. Gelukkig nog nooit aan de hand gehad dat het niet is aangekomen.
Maar ik neig ook om geen geld terug te geven, de koper had het ook op kunnen halen.

belle_boef

Berichten: 10761
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:24

Jolliegirl schreef:
Het valt mij op, als ik voor het verwijderen van mijn advertenties alle gesprekken wis met mensen waar ik geen deal mee had over dat product, enkel de persoon die het gekocht heeft nog overblijft en ik die kan beoordelen.



Dat ga ik dan ook proberen.

Marcella

Berichten: 36855
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:51

Iedereen kan zeggen ik heb niks ontvangen de vraag is maar net heeft ze echt niks ontvangen.

siskeh
Berichten: 8679
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:06

Gini schreef:
upendo schreef:
Ik zet daarom altijd 'verzenden op risico van de koper' in mijn advertentie. Ik kan er niks aan doen als een verzender het verprutst. Ik geef dan ook geen geld terug.


Juridisch klopt dit natuurlijk niet. De verzender blijft verantwoordelijk voor het pakketje tot effectieve levering. Het "gevecht" met evt. schadevergoeding hoort dan gevoerd te worden tussen verzender en pakketdienst.


mits het aangetekend/verzekerd verstuurd is. Als dit niet het geval is kán je namelijk niet eens het "gevecht" aan met de pakketdienst. Dan had de koper er maar voor moeten kiezen..
Thank god nog nooit meegemaakt, in al héél wat jaartjes..

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:12

Nope, aangetekend is een extra zekerheid voor de verzender, niet voor de ontvanger. Maar uiteraard kies je zelf wat je doet, daar zeg ik niets over. De tekst 'risico koper' is echter even juridisch gegrond als de tekst 'op eigen risico' wat je in maneges vindt. Alleen zullen weinig mensen een zaak maken van een Marktplaats-aankoop.

siskeh
Berichten: 8679
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:50

Citaat:
Is de koper of verkoper verantwoordelijk voor verzending van het product?
U kunt verschillende afspraken maken over het verzenden van uw product. U moet zelf regelen voor wie het risico is:

Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
Staat in de advertentie ‘verzenden voor risico van de koper’? Dan ligt het risico bij de koper.
Geeft de verkoper duidelijk aan dat de koper het product moet ophalen, maar vraagt de koper toch om verzending? Dan ligt het risico bij de koper.
Wanneer u een product aangetekend laat verzenden, kunt u de verzekering vragen om de schade te vergoeden.
Wordt het product niet geleverd? Dan hangt het van uw situatie af of u nog iets kunt doen. Neem contact op met een van onze juristen.

Dit heb ik gevonden op de site van het Juridisch loket
https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... rktplaats/

Wat je beschrijft Gini gaat over "consumenten" en normaal is op MP tussen particulieren.
Ik weet nu wel zeker dat vanaf nu er in zet dat het risico voor de koper is. :+

Muze
Berichten: 5326
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:53

Marcella schreef:
Iedereen kan zeggen ik heb niks ontvangen de vraag is maar net heeft ze echt niks ontvangen.


Ik kan t pakket volgen in de app. T zou er begin deze week zijn, en opeens werd dat in de app gewijzigd naar “ bezorger onderweg”. En dat blijft nu zo.

_Mir
Berichten: 1367
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 13:20

Mariettjj schreef:
Hm, ligt een beetje aan hoeveel je er voor betaald hebt. En is het door dat ene item niet meer bruikbaar of volledig? Wel slordig van de verkoper als ze het niet vermeld heeft in de advertentie. Ik vind het opzicht wel vriendelijk dat ze met een oplossing komt. Ongeacht of jij dat wel of niet toereikend vind.
Je kunt natuurlijk altijd feedback geven (bijv. dat de staat anders was dan verwacht o.i.d.)


10,- waarvan je dan 1 terug krijgt.

Ik kan het ook wel waarderen dat ze er in ieder geval serieus op reageert en het niet af doet als ''zoek t maar uit''. Ik heb nog niet beoordeelt, maar nu in overleg of ik het item eventueel zelf kan repareren op een veilige manier. Het is wel bruikbaar maar stuk (scheur), dus voor het doel (kind) niet veilig.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 14:06

siskeh schreef:
Citaat:
Is de koper of verkoper verantwoordelijk voor verzending van het product?
U kunt verschillende afspraken maken over het verzenden van uw product. U moet zelf regelen voor wie het risico is:

Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
Staat in de advertentie ‘verzenden voor risico van de koper’? Dan ligt het risico bij de koper.
Geeft de verkoper duidelijk aan dat de koper het product moet ophalen, maar vraagt de koper toch om verzending? Dan ligt het risico bij de koper.
Wanneer u een product aangetekend laat verzenden, kunt u de verzekering vragen om de schade te vergoeden.
Wordt het product niet geleverd? Dan hangt het van uw situatie af of u nog iets kunt doen. Neem contact op met een van onze juristen.

Dit heb ik gevonden op de site van het Juridisch loket
https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... rktplaats/

Wat je beschrijft Gini gaat over "consumenten" en normaal is op MP tussen particulieren.
Ik weet nu wel zeker dat vanaf nu er in zet dat het risico voor de koper is. :+


Dat wist ik niet.
Maar lijkt me wel moeilijk te bewijzen. Wat als je je advertentie pas aanpast nadat de verzending mis lijkt te gaan? Dus dat het er eerst niet stond, dan loopt het mis en dan zet je nog snel in de advertentie 'verzending risico koper'. Dan zou je als koper dus eigenlijk al wel standaard een screenshot moeten maken? Nu ja, dat dergelijke cases echt een rechtszaak worden waar bewijslast noodzakelijk is denk ik nou ook niet meteen, dus het is misschien eerder een theoretische vraag. :D

love_mandy

Berichten: 2963
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 14:07

Muze schreef:
Marcella schreef:
Iedereen kan zeggen ik heb niks ontvangen de vraag is maar net heeft ze echt niks ontvangen.


Ik kan t pakket volgen in de app. T zou er begin deze week zijn, en opeens werd dat in de app gewijzigd naar “ bezorger onderweg”. En dat blijft nu zo.


Ik verstuur bedrijfsmatig een heleboel brievenbus pakketjes, maar het gebeurd regelmatig dat bezorgers hem niet inscannen voordat ze hem in de brievenbus doen. Dat blijft hij daar dus op staan.

Maar heeft de verkoper zelf aangegeven dat er niets is ontvangen?

DuoPenotti

Berichten: 30071
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 14:51

hier heeft een brievenbus pakketje eens op de melding "niet thuis" gestaan en vervolgens was postNL hem kwijt.
1,5 week later was het er ineens.

Dus van gekke meldingen kijk ik niet meer op.

siskeh
Berichten: 8679
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 14:51

Gini schreef:
siskeh schreef:

Dit heb ik gevonden op de site van het Juridisch loket
https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... rktplaats/

Wat je beschrijft Gini gaat over "consumenten" en normaal is op MP tussen particulieren.
Ik weet nu wel zeker dat vanaf nu er in zet dat het risico voor de koper is. :+


Dat wist ik niet.
Maar lijkt me wel moeilijk te bewijzen. Wat als je je advertentie pas aanpast nadat de verzending mis lijkt te gaan? Dus dat het er eerst niet stond, dan loopt het mis en dan zet je nog snel in de advertentie 'verzending risico koper'. Dan zou je als koper dus eigenlijk al wel standaard een screenshot moeten maken? Nu ja, dat dergelijke cases echt een rechtszaak worden waar bewijslast noodzakelijk is denk ik nou ook niet meteen, dus het is misschien eerder een theoretische vraag. :D


Tjaaa eigenlijk zou je misschien standaard screenshots moeten maken, ik heb dat ook wel eens vaker, zeker als iemand de advertentie eraf haalt al....
Ik vergeet het ook, maar meermaals spijt gehad dat ik dat niet gedaan had.

Tamara

Berichten: 10447
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 22:32

Ik vergeet dat ook altijd, screenshots maken... Ik heb dus nu een pakket wat volgens verkoper verstuurd is maar niet aankomt, geen T&T dus niks te traceren helaas en advertentie is inmiddels verwijderd, verkoper reageert niet meer. Had al wel gezien dat er meerdere reacties kwamen dat er niks aangekomen was, kan haar dus niet beoordelen maar ik vrees dus dat ik niks krijg. Weet wel dat zij vaker dingen online zet dus kijken of ik alsnog iets kan bereiken maar vrees ervoor..

Ander pakket is van iemand wiens vader in het ziekenhuis is opgenomen. Verder alleen maar positieve reviews en vorige week een sorry sorry en of ik m'n geld terug wilde of anders zou ze het op eigen kosten naar huisadres sturen ipv dhl punt waar ik voor betaald heb. Dat is ook niet gebeurd dus heb nu tikkie gestuurd voor de kosten, nog niet betaald. Zal wel waar zijn, maar wel vervelend..

Muze
Berichten: 5326
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 09:17

Ik had in mijn geval dus de koper gevraagd of het er was. Toen zei ze van niet, ik had zelf ook al gezien in de app dat ie bleef hangen.
Tsja of ze het dan echt niet heeft kan ik niet controleren..

Foaly

Berichten: 4958
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Rare mensen op marktplaats deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 09:22

Ik heb nu voor het eerst schoenen gekocht op MP. Normaal ben ik niet zo van de tweedehands schoenen, dus vind dit best wel spannend. Verkoper had in elk geval goede reviews en het is geen merk waar je makkelijk mee opgelicht wordt (geen Nikes oid) dus hopelijk gaat alles gewoon goed :+

Love_Laugh
Berichten: 837
Geregistreerd: 21-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 13:17

Afgesproken met iemand is ze niet thuis. Komt eraan :')

Valerie93

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 22:29

Mijn vraag is al opgelost die ik had gepost!

siskeh
Berichten: 8679
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 07:52

Foaly schreef:
Ik heb nu voor het eerst schoenen gekocht op MP. Normaal ben ik niet zo van de tweedehands schoenen, dus vind dit best wel spannend. Verkoper had in elk geval goede reviews en het is geen merk waar je makkelijk mee opgelicht wordt (geen Nikes oid) dus hopelijk gaat alles gewoon goed :+


Ik maak er inmiddels een sport van, ik gebruik voor werken lowa renegade wandelschoenen.
krengen kosten nieuw zo'n 180 a 200 euries.. goedkoopste paar(wat er super uit ziet) heeft me 25 inclusief verzendkosten gekost...