Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:03

Ik heb geen enkele goede ervaring met jagers. Op land komen zonder seintje vooraf laat staan toestemming, dieren schieten die niet mogen en overal uitgezette tamme fazanten die niet weten wat doen. Jaja welzijn.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 15:58

Idd poes. Heb zelfs ooit eens gelezen dat iemand zijn hond afgeschoten was toen baasje in bos aant wandelelen was. Ok hond hoort aan de lijn maar is echter nooit teruggevonden. Baasje kwam wel een jager tegen die heimelijk aan het lachen was.

Dit is het verhaal in een notendop zoals ik me nog herinner. Kan ietsje anders zijn geweest. Maar er zijn ook al papegaaien afgeschoten (dacht een Ara)

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:02

De jagers die ik ken (en dat zijn er echt heel wat) zijn juist supernetjes. Komen toestemming vragen om op je land te jagen (zijn ze niet verplicht) en houden zoveel mogelijk rekening met de dieren in de weides. En als ze wat schieten op je land krijg je een gedeelte van de opbrengst dus gelijk een goed stuk vlees in je vriezer.

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:19

poes schreef:
Ik heb geen enkele goede ervaring met jagers. Op land komen zonder seintje vooraf laat staan toestemming, dieren schieten die niet mogen en overal uitgezette tamme fazanten die niet weten wat doen. Jaja welzijn.


Maar dat noem ik geen jagers.

Een echte jager kent zijn jachtland en de bewoners. Die houdt de wildstand in de gaten en weet wanneer het mogelijk is om enkele dieren te schieten en wanneer niet. Ze houden rekening met of ze een oud of jong dier voor de loop hebben. Ze houden er rekening mee of ze een mannetje of een vrouwtje voor de loop hebben. Met die overwegingen besluiten ze om wel of juist geen schot te lossen. Een ziekgeschoten dier wordt altijd gezocht, desnoods worden de honden daarvoor opgehaald. Al het vlees wordt geconsumeerd. Verdeeld onder de jagers, onder de landeigenaren, maar ook onder de mensen in de buurt die het niet zo breed hebben.

En als er dan eens een jager meegaat die behoorlijk trigger-happy is, wordt die zonder pardon ter verantwoording geroepen.

Edit: de jagers die ik ken hebben dus juist een groot hart voor de natuur.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:26

Gek genoeg kom ik dat soort Disney-jagers nooit tegen. Dus ik sta er heel sceptisch in.

Vorige staleigenaar werd ook half bedreigd toen die zijn wei liet schrappen.

Echte weldoeners!

Edit: het is me duidelijk dat uiteraard juist die rotte appels opvallen. Maar waar de goede tegenhangers zitten is me een raadsel. Vind het ergens ook wel interessant want het hangt best in de taboesfeer nu dus weet er ook erg weinig over.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:51

Art_Ificious schreef:
Idd poes. Heb zelfs ooit eens gelezen dat iemand zijn hond afgeschoten was toen baasje in bos aant wandelelen was. Ok hond hoort aan de lijn maar is echter nooit teruggevonden. Baasje kwam wel een jager tegen die heimelijk aan het lachen was.

Dit is het verhaal in een notendop zoals ik me nog herinner. Kan ietsje anders zijn geweest. Maar er zijn ook al papegaaien afgeschoten (dacht een Ara)

Die Ara klopt,dat is hier in het bos,en dat is dus idd jachtterrein,gelegen tegen de boerderij waar ik het over had. Ze hadden hem neer geschoten omdat ze exoten mochten neerschieten.Terwijl de Ara heel beroemd in de buurt was want zijn baasje deed met meerdere vogels freeflighten.https://www.gva.be/cnt/dmf20181230_0407 ... verscheurd
Maar goed in dat zelfde bos krijg je dus ook als wandelaar en ruiter hagel rond je oren en als je er wat van zegt een grote mond.

Bij mij in de straat was ooit een jager die de eekhoorns uit de boom schoot gewoon tussen de wel eens waar vrijstaande huizen in.Daar hebben we de politie toch eens bijgehaald.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:24

Poes, het verschil tussen België en Nederland is dat je als jager in Nederland je jachtveld moet pachten. Daar gaat behoorlijk wat geld in om en dan krijg je toch andere verhoudingen tussen jager en grondeigenaar. Daarnaast heeft Nederland in tegenstelling tot België één van de strengste wapenwetgevingen ter wereld. Het gevolg is dat je als jager je wel gedraagt, want je bent je akte zo kwijt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:34

Dat klinkt idd heel anders ja :j

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:40

Zo is het inderdaad.
Wij wonen niet zo heel ver van de BE-grens vandaan (ruim een half uur met de auto) en mijn vader neemt regelmatig BE-jagers mee in 'zijn' gebied. Dat zijn jagers die veel liever in NL dan in BE willen jagen omdat zij ook van mening zijn dat het er in NL heel anders aan toe gaat. Zij zijn ook niet blij met de manier waarop het in BE vaak gaat. Dat zijn dan de jagers die je weinig meer in BE zult zien.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:42

Doet me eraan denken dat wij ook dringend eens onze weide als jachtgebied moeten laten schrappen. Daar kan ik echt niet bij, dat zij naar hartelust alles mogen inkleuren van gebied om te kunnen jagen, maar jij als eigenaar tamelijk wat moeite moet doen om er weer vanaf te komen!
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 13-11-19 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:50

Ja, dat is ook een heel groot verschil met NL. Hier is iets pas een jachtgebied als er expliciet toestemming is en er een overeenkomst is getekend. Is dat er niet, dan mag er niet gejaagd worden. Bij jullie in BE is het eigenlijk andersom en ik heb ook weleens gehoord dat het niet altijd makkelijk is om je gebied geschrapt te krijgen.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 21:48

beatje schreef:
Art_Ificious schreef:
Idd poes. Heb zelfs ooit eens gelezen dat iemand zijn hond afgeschoten was toen baasje in bos aant wandelelen was. Ok hond hoort aan de lijn maar is echter nooit teruggevonden. Baasje kwam wel een jager tegen die heimelijk aan het lachen was.

Dit is het verhaal in een notendop zoals ik me nog herinner. Kan ietsje anders zijn geweest. Maar er zijn ook al papegaaien afgeschoten (dacht een Ara)

Die Ara klopt,dat is hier in het bos,en dat is dus idd jachtterrein,gelegen tegen de boerderij waar ik het over had. Ze hadden hem neer geschoten omdat ze exoten mochten neerschieten.Terwijl de Ara heel beroemd in de buurt was want zijn baasje deed met meerdere vogels freeflighten.https://www.gva.be/cnt/dmf20181230_0407 ... verscheurd
Maar goed in dat zelfde bos krijg je dus ook als wandelaar en ruiter hagel rond je oren en als je er wat van zegt een grote mond.

Bij mij in de straat was ooit een jager die de eekhoorns uit de boom schoot gewoon tussen de wel eens waar vrijstaande huizen in.Daar hebben we de politie toch eens bijgehaald.


Goed om te weten en rekening mee te houden nu. Wij gaan regelmatig met de paarden daar in het bos rijden.
Nog geen last gehad dit jaar, enkel onze pensioneigenaar jaagt, maar op een afgesloten stuk bos. Paarden zijn het geluid dus wel al gewoon.

Unrelated: Art, je 4jarige is familie van mijn 4jarige :D

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:25

Pandora2 schreef:
Balte schreef:
Hier kan je het ook zien
https://hvv.be/info/jachtplannen/

Wat mij verbaasde, is dat er op die jachtkaarten echt elk stalletje, kotteke, afdakje..getekend staat.


Ja idd. Ik zie het op deze plannen ook. Zelfs de buren hun kippenhokje :+

En volgens deze site ligt de helft van mijn tuin wel in jachtgebied >;)
Hoe ze daar dan geraken, is mij wel een raadsel. Langs de voordeur ofzo :=


Ze hoeven er niet te geraken he. Ze moeten 40hectaren aaneengesloten gebied hebben om te mogen jagen. Dus ze kleuren alle mogelijke percelen en tuinen mee in om aan die 40 hectaren te komen maar jagen uiteraard maar op een beperkt stuk ervan

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:33

Pandora2 schreef:
_O-
Kunnen ze nog een koffie krijgen ook :Y)

Ik heb er een mailtje aan gewaagd naar die persoon van Vogelbescherming die zich hiermee bezighoudt. Benieuwd wat er uit de bus komt :P

Maar ik denk dat ze X aantal aaneengesloten HA moeten hebben om ( deels ) als jachtgebied te mogen gebruiken. Vandaar misschien de nogal vreemde constructies :+


Op de site "schietinactie.be" kan je documenten downloaden, die moet je dan invullen. Je hebt er wel je papier van de onroerende voorheffing of je akte voor nodig. De percelen hebben immers allemaal een nummer van het kadaster en dat moet je invullen. De tekst zegt dan dat je moet bewijzen dat jij daar het jachtrecht hebt, dan denk je van huh, hoe moet ik dat doen maar even verder lees je dat een eigenaar als eerste jachtrecht heeft op zijn eigen grond. Het bewijzen van je jachtrecht doe je dan simpelweg door te bewijzen dat jij eigenaar bent van de grond. Dat kan door een kopie van het papier van de onroerende voorheffing bij te voegen, of een kopie van de akte. Kies je voor akte dan moet je wel zien dat zowel de naam van de percelen als jouw naam bij de kopies zit.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 01:10

Hier zeer positieve ervaringen met de jachtopziener.

Gans met een lamme vleugel op het land kan je ze rustig voor bellen. Er loopt nu een Ree op 3 poten, heeft vermoedelijk in draad gezeten of is aangereden. Ook die komen ze keurig schieten. Verder weten ze exact wat er loopt en worden fazanten en hazen niet geschoten omdat er niet teveel van zijn.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:45

Balte schreef:
Pandora2 schreef:
_O-
Kunnen ze nog een koffie krijgen ook :Y)

Ik heb er een mailtje aan gewaagd naar die persoon van Vogelbescherming die zich hiermee bezighoudt. Benieuwd wat er uit de bus komt :P

Maar ik denk dat ze X aantal aaneengesloten HA moeten hebben om ( deels ) als jachtgebied te mogen gebruiken. Vandaar misschien de nogal vreemde constructies :+


Op de site "schietinactie.be" kan je documenten downloaden, die moet je dan invullen. Je hebt er wel je papier van de onroerende voorheffing of je akte voor nodig. De percelen hebben immers allemaal een nummer van het kadaster en dat moet je invullen. De tekst zegt dan dat je moet bewijzen dat jij daar het jachtrecht hebt, dan denk je van huh, hoe moet ik dat doen maar even verder lees je dat een eigenaar als eerste jachtrecht heeft op zijn eigen grond. Het bewijzen van je jachtrecht doe je dan simpelweg door te bewijzen dat jij eigenaar bent van de grond. Dat kan door een kopie van het papier van de onroerende voorheffing bij te voegen, of een kopie van de akte. Kies je voor akte dan moet je wel zien dat zowel de naam van de percelen als jouw naam bij de kopies zit.


Ja idd. Die had ik gezien. Alleen staat er bij mijn adres dat er geen jachtrecht is ( geen objecten gevonden ). Alleen is dat maar de helft van mijn tuin :+
De achterste helft heeft dus wel jachtrecht, maar ook dezelfde straat en huisnr.
Volg je nog ? :P
Volgens de site van de Hubertusvereniging staat het duidelijk ingekleurd ook als ongeveer de laatste 50m van mijn tuin als jachtgebied.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:40

Karl66 schreef:
Poes, het verschil tussen België en Nederland is dat je als jager in Nederland je jachtveld moet pachten. Daar gaat behoorlijk wat geld in om en dan krijg je toch andere verhoudingen tussen jager en grondeigenaar. Daarnaast heeft Nederland in tegenstelling tot België één van de strengste wapenwetgevingen ter wereld. Het gevolg is dat je als jager je wel gedraagt, want je bent je akte zo kwijt.


Toen wij onze Duitse staande pup gingen bekijken/ophalen vertelde die man ook dat hij ‘s nachts wel eens op het dak ging liggen en dan rond de 20-30 vossen in een nacht dood schoot, omdat die op zijn ganzen en kippen afkwamen en de jachtopziener van die grond er niks aan deed. Moest wel een beetje grinniken, maar mijn beeld van jager als botte boer is wel weer bevestigd :') Zo streng is het dus ook weer niet :D

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:34

En dat verhaal geloofde je ook? :))
Verdiep je voor de gein eens in vossen en hun territorium. 30 vossen op 1 territorium en die ook nog toevallig in dezelfde nacht op dezelfde ganzen en kippen af komen........ :n

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 17:52

Pff gisteren was er jacht. Jagers hebben weidebazin hiervan op de hoogte gesteld dat ze in de voormiddag zouden jagen. !!! Heeft het tot 17u geduurd !!! -:(-

Maar waar ik echt woest om ben..
.
Plechtig beloven de weides niet te betreden... TOCH IN mijn weide geweest. Dit is bevestigd door iemand via facebook wiens man de jagers uitgescholden had omdat ze in een weide met 2 paarden aan het schieten waren. MIJN WEIDE DUS (!!)

Heb wéér een hagelcartouche gevonden met roetsporen... EN... IN mijn wei op 5 meter van de mesthoop (die zelf al 3m breed is vanaf de weide palen) verspreid over een straal van 2m allemaal fazantenveren. -:(-

De hagelcartouche
Afbeelding

Klein deel van de veren.
Afbeelding

En ik vermoed zelfs dat het gekweekte fazanten waren. Toen ik naar mijn wei reed zaten er 3 op het bospad en vlogen niet weg toen mijn ma uit de auto stapte. Ze renden wel naar het veld maar leken helemaal niet zo angstig voor mensen te zijn.

De jagers hebben vlakbij ook geschoten. Heb beweging gezien in een veld achter het stuk waar mijn paarden ook grazen.
Mijn paarden waren ook een stuk minder enthousiast om op het graasstuk te komen vandaag. En Ranger durfde zelfs eerst het stuk niet te betreden. Bleef op 2m van de doorgang staan en wou écht niet erin. Met wat aanmoedigen dmv wortel is hij er toch in gegaan
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 01-12-19 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:55

Wat houdt de weidebazin tegen om te registreren dat er niet gejaagd mag worden?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 17:59

Tieneke schreef:
Wat houdt de weidebazin tegen om te registreren dat er niet gejaagd mag worden?

Houden ze geen rekening mee
Die instantie die paarden opvangt heeft hun gebied laten schrappen en hebben ze ook vlak naast de omheining liggen schieten. Hun blind paard was volledig in paniek en liep zelfs bijna door de poort zagen ze op camerabeelden (zij hebben camera's hangen om alles in het oog te houden) en nog enkele waren helemaal onrustig.
Sterker nog, de wei ernaast (naast die opvang) is van een jager zelf blijkbaar.

Maar weidebazin gaat de jagers wel confronteren met die hagelcartouche die in mijn wei lag.

En als ze melden voormiddag is dat voormiddag en NIET de hele dag(!!) Dan moeten ze zich daar ook maar aan leren houden.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:01

Zij houden daar misschien geen rekening mee, maar de politie wel...

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:04

Art_Ificious schreef:
Tieneke schreef:
Wat houdt de weidebazin tegen om te registreren dat er niet gejaagd mag worden?

Houden ze geen rekening mee
Die instantie die paarden opvangt heeft hun gebied laten schrappen en hebben ze ook vlak naast de omheining liggen schieten. Hun blind paard was volledig in paniek en liep zelfs bijna door de poort zagen ze op camerabeelden (zij hebben camera's hangen om alles in het oog te houden) en nog enkele waren helemaal onrustig.
Sterker nog, de wei ernaast (naast die opvang) is van een jager zelf blijkbaar.

Maar weidebazin gaat de jagers wel confronteren met die hagelcartouche die in mijn wei lag.

En als ze melden voormiddag is dat voormiddag en NIET de hele dag(!!) Dan moeten ze zich daar ook maar aan leren houden.


Ja maar als er straks wat met de paarden gebeurt, staan jullie toch sterker als het geregistreerd staat. Waarom zou je het niet doen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 18:09

Dat is niet aan mij om te doen. Ikzelf zou dat al lang gedaan hebben moest het mijn wei zijn.

Weidebazin wil het niet. Misschien om problemen met de jagers te vermijden (weet niet hoe het contact tussen hun beide is namelijk).

Maar als die jagers al vlak naast een wei schieten dan houden ze geen rekening met de grensafstand en al helemaal niet met hoe een paard kan reageren op hun knallen.

Als limo en Spirit er gestaan hadden waren die gegarandeerd uitgebroken geweest door de knallen. Daar durf ik zelfs voor te wedden. En wie is dan verantwoordelijk als mijn paarden een ongeluk veroorzaken? Waarschijnlijk ik dan want het zijn mijn paarden.

Jagers zouden gewoon meer rekening moeten houden en voldoende afstand houden van weides waar paarden in staan. Vlak naast de omheining gaan schieten is quasi hetzelfde als de wei betreden. Zo zie ik het.

Waarschijnlijk hebben ze namelijk wel vanaf de omheining de fazant geschoten. Maar hierbij dan wél onze weides betreden of althans het stuk wat nog niet definitief afgespannen is maar wel met prikpalen al omheind is. Maar dat is dus ook weide en geen braakliggend grond. (Over 2 weken wordt die definitief afgespannen) en voor de fazant te halen hebben ze misschien een hond de wei in gestuurd.

Ik weet niet hoever hagel zich verspreid maar als de paarden in die spreidingsgebied stonden hadden ze ook geraakt kunnen worden. Dan kunnen ze nog buiten de wei gestaan hebben maar toch de paarden geraakt hebben. En hoe ga je dat dan bewijzen/aanvechten?
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 01-12-19 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:13

Zo kan jij het zien, maar als zij het anders zien (en dat doen ze dus) zit je wel met een probleem.

Je hebt twee opties: weidebazin overtuigen om toch actie te ondernemen (problemen met jagers vermijden ok, maar hoe zit het omgekeerd?) of verhuizen.