Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:15

Klacht indienen bij de politie?

Hier staat een beetje wat wel en niet mag
https://hvv.be/info/jachtplannen/

En hier https://hvv.be/wp-content/uploads/2017/ ... geving.pdf

staat bv in dat

Afbeelding

Dus zelfs als het gebied ingekleurd is, moeten er nog afspraken gemaakt worden.
Contact opnemen met de man die hen uitgescholden heeft en vragen of hij wil getuigen?

Hier is het snel gegaan, ik plaatste hier onlangs dat onze papieren om te laten uitkleuren klaar lagen, ondertussen al bericht gekregen dat de gevraagde percelen uitgekleurd zijn.

Avalanche

Berichten: 16088
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:17

Art_Ificious schreef:
Als limo en Spirit er gestaan hadden waren die gegarandeerd uitgebroken geweest door de knallen. Daar durf ik zelfs voor te wedden. En wie is dan verantwoordelijk als mijn paarden een ongeluk veroorzaken? Waarschijnlijk ik dan want het zijn mijn paarden.

Dan moet je dankbaar zijn dat ze er niet staan :) want deze paarden zijn niet uitgebroken, dus niets aan de hand :)
Art_Ificious schreef:
Vlak naast de omheining gaan schieten is quasi hetzelfde als de wei betreden. Zo zie ik het.

Maar vlak voor mijn deur staan is toch niet hetzelfde als binnenkomen? Voor mijn deur staan is voor de deur staan. En binnenkomen is binnenkomen. Ik kan ook wel allerlei dingen gaan zien als iets anders dan ze zijn, maar daarom is het nog niet iets anders.

Art_Ificious schreef:
Waarschijnlijk hebben ze namelijk wel vanaf de omheining de fazant geschoten. Maar hierbij dan wél onze weides betreden of althans het stuk wat nog niet definitief afgespannen is maar wel met prikpalen al omheind is. Maar dat is dus ook weide en geen braakliggend grond. (Over 2 weken wordt die definitief afgespannen) en voor de fazant te halen hebben ze misschien een hond de wei in gestuurd.

Speculatie. Niets daarvan is bewezen, dus nogmaals: dit is wat jij denkt. Dat wil helemaal niet zeggen dat dat ook gebeurd is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 18:21

Avalanche...

Dus jij zou het niet erg vinden als een jager BUITEN de wei WEL richting de wei gaat schieten omdat de fazant in de wei zit waar ook je paarden lopen?


De plaats waar de cartouche lag bevestigd echter wel mijn speculatie. In een straal van 30m is namelijk allemaal weiland van mijn weidebazin. Die hebben dus wel degelijk hun plechtige belofte verbroken
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 01-12-19 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:22

Art_Ificious schreef:
Tieneke schreef:
Wat houdt de weidebazin tegen om te registreren dat er niet gejaagd mag worden?

Houden ze geen rekening mee
Die instantie die paarden opvangt heeft hun gebied laten schrappen en hebben ze ook vlak naast de omheining liggen schieten. Hun blind paard was volledig in paniek en liep zelfs bijna door de poort zagen ze op camerabeelden (zij hebben camera's hangen om alles in het oog te houden) en nog enkele waren helemaal onrustig.
Sterker nog, de wei ernaast (naast die opvang) is van een jager zelf blijkbaar.

Maar weidebazin gaat de jagers wel confronteren met die hagelcartouche die in mijn wei lag.

En als ze melden voormiddag is dat voormiddag en NIET de hele dag(!!) Dan moeten ze zich daar ook maar aan leren houden.


Alleen is het geen hagelcartouche maar een prop. Die zegt niet zoveel over de plek waar de jager stond tijdens het schot. Wel iets over de baan van het schot, want een prop zal ergens tussen de jager en de prooi waarop geschoten is landen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 18:23

Juist maar ergens zei iemand me dat die proppen maar tot 20m ver kunnen vliegen. En die lag binnen een straal van 30m van weiland van mijn weidebazin. Ookal stonden ze op het niet afgespannen stuk. Zelfs dan hebben ze nog in de richting van de paarden geschoten. Wat als een paard net in de schietbaan liep?

Ik vind sommige er echt licht over gaan hoor. Stel je gewoon voor dat het jouw paarden zouden zijn. De jagers hebben sowieso in de richting van de wei geschoten en konden zo dus ook de paarden verwonden.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 01-12-19 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16088
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:24

Dat is niet wat ik heb gezegd. Ik heb helemaal niets gezegd over iets wel of niet erg vinden. Dus lees mijn bericht nog een keer en probeer het nog eens :)

De plaats waar een cartouche ligt bevestigt niet heel veel. Ik smijt ook weleens dingen weg omdat ze in de weg liggen. Heb je camerabeelden, dat de fazant in de weide was?

Avalanche

Berichten: 16088
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:24

Als het paard in de schietbaan had gelopen, zaten er nu gaatjes in.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 18:34

Wauw je gaat er echt licht over vind ik.

Duidelijk dat die van u niet in jachtgebied staan en je dus niet weet waar je het over hebt.

Geen inlevingsvermogen misschien?

Er is naar de richting van mijn weides geschoten. Hierbij had er dus net zo goed een paard gewond geraakt

De plaats van de veren (die binnen de wei lagen én niet eens vlak naast de omheining) én de prop zegt genoeg.

Maarja blijkbaar voor sommige maakt het helemaal niet uit want het zijn toch maar die van mij... Ik weet goed genoeg hoe vele nog over mij denken.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:36

Iedereen probeert je duidelijk te maken dat je met speculatie, zonder bewijs en zonder zelf iets te ondernemen nergens komt...

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:37

Art_Ificious schreef:
Juist maar ergens zei iemand me dat die proppen maar tot 20m ver kunnen vliegen. En die lag binnen een straal van 30m van weiland van mijn weidebazin. Ookal stonden ze op het niet afgespannen stuk. Zelfs dan hebben ze nog in de richting van de paarden geschoten. Wat als een paard net in de schietbaan liep?

Ik vind sommige er echt licht over gaan hoor. Stel je gewoon voor dat het jouw paarden zouden zijn. De jagers hebben sowieso in de richting van de wei geschoten en konden zo dus ook de paarden verwonden.


Dat is afhankelijk van de patroon, maar die dertig meter kan echt wel probleemloos gehaald worden. Het kan heel goed zijn dat die jagers in jouw weide hebben gestaan, alleen die prop zegt daar weinig over. Ik heb geen flauw idee over hoe het in België geregeld is met over die weide heen schieten. Stel dat er aan de ene kant van de weide geschoten is, terwijl de paarden helemaal aan de andere kant stonden, dan hoeft het echt geen gevaarlijk schot geweest te zijn. Alleen hebben ze dan nog steeds wel over jouw weide heen geschoten. Ik word niet echt blij van deze jagers, maar dat wil niet zeggen dat ze juridisch gezien ook fout zitten, volgens de Belgische wet.

Tieneke

Berichten: 21687
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:38

TS, je kan het draaien en keren hoe je wilt. Als je zeker wilt weten dat het nooit meer gebeurt, in of aan de wei, zal je moeten verhuizen. Want blijkbaar zijn er geen andere oplossingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:39

Maar de weide was leeg?

Ik snap je wel, trouwens. Ik vind t ook niet fijn wanneer er in de buurt van de weides gejaagd wordt als de paarden erop lopen. Echter als de weide leeg is, is er toch geen gevaar?

Edit: ik lees net dat er wel paarden stonden. Ja dat zou ik ook echt niet leuk vinden. En dus ook maatregelen nemen.

Avalanche

Berichten: 16088
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:49

Art_Ificious schreef:
Duidelijk dat die van u niet in jachtgebied staan en je dus niet weet waar je het over hebt.

En waarom is dat duidelijk exact? Weer een aanname die nergens op gebaseerd is. Wat ik heb gedaan is je "wat als" en onderuit halen. Niets daarvan is gebeurd, en dus heb je geen enkele basis voor je beweringen. Mijn paarden hebben daar niets mee te maken.

Art_Ificious schreef:
Geen inlevingsvermogen misschien?

Wat is inlevingsvermogen voor jou? Want ik heb een gevoel dat ik dat pas heb als ik blind meega in speculaties die enkel gebaseerd zijn op gebakken lucht. Maar als je dat van mij wilt denken, terwijl je mij totaal niet kent, ga je gang, mij is het om het even.


Art_Ificious schreef:
Er is naar de richting van mijn weides geschoten. Hierbij had er dus net zo goed een paard gewond geraakt

Maar dat weet je dus niet. Jij denkt dat, maar je basis om dat te denken, is nogal smalletjes. En "wat als" er is niets gebeurd. Ik geloof niet dat je een op een vergiet gelijkend paard hebt, anders had het zonder enige twijfel op de voorpagina van Bokt gestaan.


Art_Ificious schreef:
De plaats van de veren (die binnen de wei lagen én niet eens vlak naast de omheining) én de prop zegt genoeg

Nope, die zeggen niets, want een cartouche kan binnen een straal van 30 meter overal heen vliegen, en dus heb je ruwweg een cirkel van 94.24m waarin de jager kan hebben gestaan. Veren hebben ook meestal niet de neiging recht naar beneden te vallen..... dus nee, het zegt helaas heel weinig, en dit is vrij elementaire wiskunde.


Art_Ificious schreef:
Maarja blijkbaar voor sommige maakt het helemaal niet uit want het zijn toch maar die van mij... Ik weet goed genoeg hoe vele nog over mij denken

En alweer een steek onder de gordel. Het is voor mijn argument totaal niet relevant hoe ik over je denk.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:18

Nou, er is wel zeker over de weide heen geschoten, die prop vliegt namelijk niet zomaar een kant op, die vliegt in de richting waarin geschoten is. In hoeverre je daar in België wat mee kan, dat weet ik niet, maar dat wil niet zeggen dat je dan ook gelijk je schouders maar op moet halen over zulk gedrag.

Tieneke

Berichten: 21687
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:19

Maar dan moet je er ook wel wat aan willen doen, Karl. Er zijn opties, maar ja, goede vrede en zo?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:29

@Balte Ik heb ( eindelijk :+ ) antwoord terug van de Vogelbescherming omtrent de verschillen in jachtgebieden tussen de plannen van de Hubertusvereniging en Geopunt.
Blijkt dat enkel en alleen Geopunt de juiste zijn. De plannen van de Hubertusvereniging is enkel wat ze
aangevraagd hebben maar waar geen bevestiging voor is.
Dus mijn tuin is vrij van jacht :Y) :D

@Art Wat als je nu eens zelf contact zoekt met de jachtvereniging en de situatie uitlegt ?
Misschien komen er van hun kant ook wel ideeën om tot een oplossing te komen die voor beide
partijen goed zijn.

Merlen

Berichten: 1600
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:58

TS ik heb net dezelfde problemen met de jagers hier.Ik heb ze meermaals betrapt tijdens het schieten in de wei waar de pony's staan.Jagers aan één zijde, pony's de andere.Ze schoten omhoog maar wel in de richting van de pony's.What goes up,must come down.
Ik haat die mannen echt.Al jaren knalt en roept die hele meute er maar op los,vernielen ze mijn omheining,lopen hun honden achter de pony's, lachen ze je uit als je er kwaad op bent, zetten fazanten uit, schieten katten neer,..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:02

VickyS schreef:
TS ik heb net dezelfde problemen met de jagers hier.Ik heb ze meermaals betrapt tijdens het schieten in de wei waar de pony's staan.Jagers aan één zijde, pony's de andere.Ze schoten omhoog maar wel in de richting van de pony's.What goes up,must come down.
Ik haat die mannen echt.Al jaren knalt en roept die hele meute er maar op los,vernielen ze mijn omheining,lopen hun honden achter de pony's, lachen ze je uit als je er kwaad op bent, zetten fazanten uit, schieten katten neer,..

Bel de politie :?.

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:05

Hoe zie je op die Geopunt kaarten waar het jachtgebied ligt, ik krijg gewoon een kaart maar zie verder niks :o?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:19

Je hebt dus de kaart. Dan aan de rechterkant kan je dingen aanklikken :
eerst natuur en milieu
dan jacht
dan jachtterreinen aanvinken
dan bovenaan in de balk je adres ingeven.

Als er dan op jouw terrein verschijnt '' geen objecten gevonden '' wil dit zeggen dat er geen jachtrecht is.
Indien wel jachtrecht, krijg je één of andere uitleg te zien :P

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:29

Heb hetzelfde meegemaakt als ts en ik weet dat het helemaal niet fijn is.

Ik zag de jagers letterlijk op een paar meter van huizen schieten in de richting van de huizen, schoten in de richting van een voorziening voor personen met een beperking en schoten richting manege. (Ik spreek dan 10 max 20m afstand)

Ik belde politie omdat ook mijn paard slachtoffer was maar ik was vooral bang voor de kinderen en omwonenden.

Politie komt toe jagers schudden met pokerface de handjes van de politie en alles was beklonken. Bleken allemaal hoge pieten te zijn van de stad. Tja dan sta je daar als simpele paardeneigenaar.

Tip van de politie was: zorg dat je foto's of filmmateriaal hebt als bewijs. Anders kunnen ze niets doen.

Het eindresultaat was minder onschuldig. Ik wist toen dat je met een bussel stro dat vastgebonden is aan een weidepaal aanduidt dat je geen jagers op je perceel wil. Dat is een zeer oude wet die nu nog geldig zou zijn. Het is dus verboden voor jagers om op de weide te komen.
Het resultaat: mijn weide draden waren plots doorgesneden....

TS laat je niet doen maar besef dat het niet makkelijk zal zijn.

Merlen

Berichten: 1600
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:04

_San87_ schreef:
Bel de politie :?.

De politie deed hier niets mee.
Ik heb hen gecontacteerd en zij raden me aan contact op te nemen met de voorzitter van de wildbeheereenheid of het Agentschap voor natuur en bos.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 22:35

VickyS schreef:
_San87_ schreef:
Bel de politie :?.

De politie deed hier niets mee.
Ik heb hen gecontacteerd en zij raden me aan contact op te nemen met de voorzitter van de wildbeheereenheid of het Agentschap voor natuur en bos.

Politie in België zal waarschijnlijk net zo min iets doen. Ze komen al niet voor een melding van drugdealers en hangjongeren (persoonlijk meegemaakt aantal jaar geleden) dus waarom dan wel voor melding van jagers die in/over een wei van paarden staan te schieten?
Voor zij iets ondernemen moeten er eerst gewonden vallen helaas.

Merlen

Berichten: 1600
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:42

Ik woon ook in België.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:44

Met zo'n mentaliteit voer je van te voren een verloren strijd.
Waar ik woon komt de politie echt wel als je belt.Maar wat ze niet weten kunnen ze ook niet voorkomen.