Tijdslimiet / minder nodeloos scrollen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Tijdslimiet / minder nodeloos scrollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 17:51

Hallo!

Misschien herkennen sommige mensen dit. Je zit in de trein of op de bank een beetje nutteloos te scrollen op Facebook, bokt en instagram. Zonder dat je het door hebt breng je er uren per dag op door!

Ik heb het soms best druk en raak snel overprikkeld. Dus ik ben bezig mijn tijd management aan te pakken. Ik heb dus op de apps instagram en Facebook en instagram tijdslot van 1 uur per dag gezet. (iPhone)

Ik zit sowieso al 2 uur per dag in de trein dus dat tikt al enorm aan qua scrolltijd. Meer mensen die social media gebruik geminderd hebben? Of dit willen doen? Of er een mening over hebben?

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tijdslimiet / minder nodeloos scrollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:53

Ik heb al mijn social media accounts verwijderd :) bijzonder rustig en vredig :)

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:53

Ga iets doen wat niet nutteloos is. Een boek lezen, breien, podcasts luisteren, schrijven, tekenen of naaldwerk. Kan allemaal in de trein en is er geen tijd voor scrollwerk.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Tijdslimiet / minder nodeloos scrollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:54

Mijn ipad nieuwe update heeft schermtijd instelling. Daar kun je per site maximale aantal uren bepalen. Daaroverheen is het jammer dan. Dan moet je bewust handelingen verrichten om verder te kunnen. Geen idee of dat soort software ook bij android is

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 17:56

Kana schreef:
Ga iets doen wat niet nutteloos is. Een boek lezen, breien, podcasts luisteren, schrijven, tekenen of naaldwerk. Kan allemaal in de trein en is er geen tijd voor scrollwerk.

Klopt! Ik luister in de trein altijd podcasts en ik lees ook veel. Maar ik studeer Nederlands en lees dus veel voor mijn studie. Dus soms is iets luchtigs wel lekker na 2 uur lang werken uit de romantiek bespreken haha.

Alternatieven weet ik dus wel. Vraag me meer af of er mensen zijn die dit ook aangepakt hebben.

@karuna, dat heb ik dus gebruikt! Sinds gister heb ik 1 uur voor Twitter, fb en insta en 1,5 uur voor bokt!

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:59

Ik heb nog wel Facebook maar doe er niks meer mee, Instagram verwijderd (ook om andere redenen). Ik heb het gevoel dat ik tijd overhou en hecht steeds meer waarde aan face 2 face contact. Als iemand mij wilt spreken, dan bellen ze mij maar want zelfs op Whatsapp berichten reageer ik niet altijd 123. Heeeeeeeeeeeeeeerlijk! :j

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:27

MarlindeRooz schreef:
Ik heb het soms best druk en raak snel overprikkeld.


Die 2 uur dat je in de trein zit, gewoon niks doen. :)*
Social media-apparaatje in je tas laten zitten ( of thuis laten :P ) en niksen.
Is de beste remedie tegen overprikkeling. Komen je hersenen tot rust.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Tijdslimiet / minder nodeloos scrollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:28

Hoe kan je dat instellen? Vind ik wel zéér boeiend!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Tijdslimiet / minder nodeloos scrollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:36

Afbeelding
Dit geeft mijn ipad na paar keer op schermtijd duwen. Ik kan per app/appgroep aangeven hoeveel scherm tijd ik wil hebben maximaal per dag

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 18:39

Pandora2 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik heb het soms best druk en raak snel overprikkeld.


Die 2 uur dat je in de trein zit, gewoon niks doen. :)*
Social media-apparaatje in je tas laten zitten ( of thuis laten :P ) en niksen.
Is de beste remedie tegen overprikkeling. Komen je hersenen tot rust.

Doe ik ook! Luister vaak muziek / podcast. En op de heenweg studeer ik!

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:44

Ik ben er ook bewuster mee om gegaan, een tijdje geleden al. Ik had m'n telefoon in de auto laten liggen, geen zin om naar buiten te lopen om hem te pakken, en vond dat ik prima een avond en nacht zonder kon. In nood ben ik via mijn vriend wel bereikbaar. Ik schaam me er voor, want ik ben de hele avond en nacht onrustig geweest. Het gevoel iets te missen. En wat een onzin!

Sindsdien gebruik ik hem duidelijk minder. Bokt is maximaal een half uurtje, simpelweg omdat ik dan wel klaar ben. Facebook scroll ik s'avonds even door en daar zit ook amper tijd in. Veel Facebook vrienden zie ik de berichten niet meer van, omdat ze vaak onnozele dingen plaatsen, of dierenleed. Wil ik niet zien, dus het nieuwsoverzicht is nu leuker en korter.

Het bevalt me erg goed. Ik heb geen tijdslimiet ingesteld maar denk er gewoon bewuster over na. De gemakkelijkste knop om om te zetten moet ik zeggen! :D

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Tijdslimiet / minder nodeloos scrollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:48

Ik heb voor mezelf ook een soort social media break ingesteld.
Af en toe kijk ik eventjes en dan ben ik 5 minuten aan het scrollen en dan denk ik echt.. tsja, waar kijk ik nou eigenlijk naar. Het enige wat ik mis is collega's taggen in grappige memes. Maarja, ik mis niks want dan appen ze dat wel rechtstreeks naar me haha.

Vooral dingen 'moeten' delen. Dan maakte ik iets mee, of een leuke foto van de diertjes en dan bam meteen op FB knallen. Even wennen, maar eigenlijk ook wel heel fijn dat mensen na het weekend gewoon aan me vragen of ik wat leuks heb gedaan of iets heb meegemaakt. :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 19:32

MarlindeRooz schreef:
Doe ik ook! Luister vaak muziek / podcast. En op de heenweg studeer ik!


Dat is je hersenen geen rust gunnen }>
Doe alsof je mij bent in mijn schooltijd, toen bestonden die dingen niet :D

Met 2 uurtjes gewoon niks doen, ben je achteraf ook veel productiever.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 19:40

Helaas zit ik met andere mensen in de trein, die maken geluid. :=

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 19:43

Neem het nu maar gewoon aan van deze ouwe taart en probeer het een keer :P

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 19:50

Ik heb nu Facebook en Instagram verwijdert van mijn telefoon en ik moet zeggen dat ik het helemaal niet mis. Ik kan nu alleen op mijn computer op Facebook en als ik er dan een keer op kijk ben ik na 2 minuten ook weer klaar. Terwijl voorheen zat ik non-stop op Facebook en Instagram te scrollen, ik circuleerde echt tussen 3-4 apps de hele tijd. Had ik de een afgesloten, kwam de ander weer en na 2 minuten weer de volgende en dat de hele dag door, vreselijk :=
In de bus of trein luister ik naar Spotify en ga dan lekker uit het raam staren of slapen, heerlijk :D

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:11

Avalanche81 schreef:
Ik heb al mijn social media accounts verwijderd :) bijzonder rustig en vredig :)


Dit

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:12

Ik herken het direct! Ik reis bijna 2,5 uur per dag met de trein, dus dan gaat het al snel haha!
Zeker is het nutteloos, maar is een boek lezen dat ook niet?
Het is nutteloos, maar is dat persé heel erg? Eigenlijk zijn er zoveel dingen nutteloos, maar als je er plezier uithaalt, moet je het naar mijn mening zeker doen!
Als je het echt uit verveling doet, zonder dat je het leuk vind, is het gewoonweg een stomme gewenning en kan je er idd beter mee stoppen/minderen.

Ik vind het leuk om op social media te kijken zodat ik weet wat (oude) bekenden zoal doen, zie ik het nieuws en krijg ik mee wat de meeste mensen bezighoudt.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:17

MarlindeRooz schreef:
Helaas zit ik met andere mensen in de trein, die maken geluid. :=

Kijk lekker uit het raam of doe je ogen dicht. Time-out heet niet voor niets zo. In deze tijd krijgt een mens meer prikkels op één dag te verwerken, dan vroeger iemand in een heel leven. Burnout is niet voor niets bijna volksziekte nummer 1...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 20:19

Ik moet boeken lezen voor toetsen. Dus dat is niet nutteloos. Maar dat zijn wel erg droge boeken (oa Stille kracht en de avonden). Dus ik vind iets luchtigers vaak fijn. :P
Maar het uit verveling scrollen is het probleem ja! En verwijderen ga ik niet doen. Vind instagram veel te leuk daar voor!

@Senna21, ik doe ook mijn ogen wel eens dicht en kijk uit het raam. Maar niet zonder koptelefoon. Want ik reageer vooral heel gevoelig op geluid en raak juist enorm overprikkeld van geluiden om me heen. Gelukkig zit ik thuis wel eens op de bank even niks te doen. Of ik slaap 's middags even om de boel te kunnen verwerken. Ook ga ik 2x per week naar een pony toe. Lekker grondwerken en uitmesten om te ontspannen.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Tijdslimiet / minder nodeloos scrollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:08

Zo. Ik heb de tijdslimiet ingesteld. Ik ben benieuwd! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:22

Mirjam1202 schreef:
Ik herken het direct! Ik reis bijna 2,5 uur per dag met de trein, dus dan gaat het al snel haha!
Zeker is het nutteloos, maar is een boek lezen dat ook niet?
Het is nutteloos, maar is dat persé heel erg? Eigenlijk zijn er zoveel dingen nutteloos, maar als je er plezier uithaalt, moet je het naar mijn mening zeker doen!
Als je het echt uit verveling doet, zonder dat je het leuk vind, is het gewoonweg een stomme gewenning en kan je er idd beter mee stoppen/minderen.

Ik vind het leuk om op social media te kijken zodat ik weet wat (oude) bekenden zoal doen, zie ik het nieuws en krijg ik mee wat de meeste mensen bezighoudt.

was ik meteen mijn mening haha!

tenzij je last hebt van Social media (onzeker wordt door beelden die geschetst worden)
is het toch niet nutteloos als het je ontspanning biedt?

een boek lezen is dan niet zoveel nuttiger.. als je overprikkeld bent kan het indd beter werken om even je ogen dicht te doen in plaats van iets, wat dat dan ook is

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Tijdslimiet / minder nodeloos scrollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:42

Dat is wel een hele interessante instelling... :j Wist eerlijk gezegd niet dat dat kon.

Alleen het lastige is wel dat social media grotendeels mijn werk is... Maar wellicht kan ik voor mezelf kijken of ik dat kan scheiden: werken alleen op mijn laptop en voor mezelf op de telefoon een tijdslot. Ik ga eens kijken of dat me gaat lukken! 8)7

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Tijdslimiet / minder nodeloos scrollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:46

Ik zit ook vaak maar een beetje te scrollen. Wel eigenlijk alleen op Facebook, insta heb ik wel maar doe ik eigenlijk niets mee net als Twitter. Zou er idd ook eens iets mee moeten doen.

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:46

Ik scroll ook veel als ik in de trein zit maar daardoor heb ik als ik thuis ben niks meer te bekijken dus heb ik niks beters te doen dan thuis maar aan de slag te gaan

Pandora2 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Doe ik ook! Luister vaak muziek / podcast. En op de heenweg studeer ik!


Dat is je hersenen geen rust gunnen }>
Doe alsof je mij bent in mijn schooltijd, toen bestonden die dingen niet :D

Met 2 uurtjes gewoon niks doen, ben je achteraf ook veel productiever.


Dit werkt voor mij juist compleet averechts dan ben ik juist kapot en kan ik daarna echt niks meer.