Waar heb jij als student meer behoefte aan ivm thuisstudie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Waar heb jij als student meer behoefte aan ivm thuisstudie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 14:11

Beetje onduidelijke titel misschien, maar ik ben een beetje aan het oriënteren voor een project.

Ik ben gewoon wel eens nieuwsgierig waar jullie als studenten tegenaan lopen nu je veel minder op school bent. Deze vragen zijn dan ook nu even puur gericht op studenten, maar misschien heb je vanuit je werk ook wel ideeën aanvullingen.

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?
- Voel je je wel eens eenzaam?

-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.

Nu ga ik ook wel enquêtes houden uiteraard, maar ik ben gewoon alvast heel nieuwsgierig en bokt is daar een leuke vraagbaak voor :D
De reden dat ik deze hoek in sla, is omdat het een nieuwe situatie is, maar ook een situatie die voorlopig nog blijft, maar ook zal de online setting denk ik wel in beeld blijven. Daarom is het interessant om te kijken waar studenten moeite mee hebben en hoe een school dat kan opvangen.
Laatst bijgewerkt door Earth op 29-10-20 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:33

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
Ik heb drie dagen les per week. Twee werkgroepen die ongeveer 2.5 uur duren en 3 uur lang hoorcollege. Elke donderdag mag ik naar school voor de werkgroep, maandag doe ik de werkgroep online en het hoorcollege is ook online. Ik ben dus 2.5 uur per week op school.

- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Het opdrachten maken zelf gaat wel goed. Nu studeer ik rechten, dus de huiswerk opdrachten zijn vooral gericht op lezen en begrijpen van de stof. Bij andere studies waar je bijvoorbeeld dingen met wiskunde moet doen kan ik me voorstellen dat dit een stuk lastiger is omdat je hier sneller de fout in gaat en meer uitleg nodig hebt.

De motivatie.. tja.. ik kan niet meedoen aan de werkgroepen als ik het niet op orde heb, dus zelfs al heb ik geen motivatie moet het toch gebeuren. Wat ik wel lastig vind is dat ik vorig jaar graag naar bibliotheek bij onze school ging om daar huiswerk te maken, dit hielp mij qua concentratie. Nu kan dat niet meer en dat vind ik jammer.

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
Ik ben niet eens zo'n sociaal persoon en kan heel goed alleen zijn, maar ik mis het ontzettend erg. Ik heb totaal geen band met mijn klasgenoten. De werkgroepen zijn groepen van 8, en je zit steeds met 3 in een lokaal één keer per week. Hierdoor mis je veel connectie met "jouw" groepje. Daarnaast mis je veel interactie buiten het klaslokaal.

Vroeger kwam ik graag een uurtje eerder naar school, een beetje kletsen, samen huiswerk maken of oefenen voor tentamens. Dat mag nu niet, we mogen niet eerder aanwezig zijn dan dat de les begint. Of je gaat na de les nog even kletsen, of samen wat leuks doen - ergens eten, of shoppen. Die dingen gaan nu ook niet meer door.

Ik heb dan het geluk dat één van mijn klasgenoten iemand is waarmee ik vorig jaar in de klas gezeten heb. Niet dat we daar ooit een woord uitgewisseld hadden :+ , maar een bekend gezicht is fijn. We hebben vorige week twee uur met elkaar gebeld omdat we echt behoefte hadden aan iemand spreken over de stof en gewoon even babbelen.

- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Ik mis toch wel dat je een band opbouwt met je docent. Via een computer schermpje is de les veel meer gericht op het overbrengen van de stof en niet zoveel op de "minder belangrijke dingen". Vrijwel iedere docent die rechten geeft, heeft zelf binnen het vak gewerkt. Juist hun verhalen en ervaringen geven een verrijking aan de lessen, die mis ik nu. Ik mis ook het enthousiasme vanuit hun kant, wat ik wel begrijp.

Daarnaast is er toch een andere soort interactie. In de normale lessen was er tijd voor een grapje, nu is dat niet meer zo. Dat lukt gewoon niet wanneer de helft van de klas online aanwezig is. De sfeer is een stuk serieuzer. Het is ook lastiger om feedback te krijgen. Als ik bijvoorbeeld online les heb, en ik wil een vraag stellen of iets persoonlijks vertellen dan kan de lerares mij veel moeilijker apart nemen dan in een normale les. De groep die fysiek aanwezig is hoort namelijk nog steeds wat zij tegen de computer zegt, en via een mailtje komt niet altijd alles goed over.

Zo lag mijn zusje vier weken geleden in het ziekenhuis, dit had ik verteld via de mail, maar diezelfde dag kon mijn lerares niet eens even vragen hoe het ging omdat het op een maandag was. Ik moest wachten tot donderdag voordat we konden praten.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?

Als ik momenteel niet medicijnen slikte die als bijwerking hebben dat ze tegen depressies helpen (tramadol) dan had ik door dit alles sowieso een terugval gehad. School is echt mijn uitlaatklep, een fijne en gestructureerde omgeving. En plots werd dat in mijn allemaal weggehaald. Er is ontzettend veel onduidelijkheid geweest in het begin over hoe en wat. Dat is er soms nog steeds. Ieder moment kunnen de universiteiten beslissen de deuren volledig te sluiten.

Wat ik momenteel het lastigst vind is dat het moeilijk is om te concentreren via een schermpje. Drie uur lang hoorcollege over de inrichting van de staat is al verschrikkelijk saai :z :O , maar als je dat in je eentje met alleen een laptop voor je neus moet doen dan is dat nog saaier. Terwijl als je in een college zaal zit, je al veel oplettender bent en je aandacht goed vast kan houden.

- Voel je je wel eens eenzaam?

Ja, behoorlijk. Een groot deel van mijn sociale contacten zijn compleet vervallen.

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:36

Ik zie ook wel veel onderzoeken voorbij komen vanuit de verschillende universiteitskranten met informatie hierover. Misschien kan je daar nog wat meer vinden! Maar vanuit mezelf, ik ben dit jaar begonnen in Amsterdam, daarvoor mijn bachelor afgerond in Groningen. Nu een minor als extra, want ik wilde niet online aan m'n master beginnen. Het plan voor februari is nog even onduidelijk, want die offline master zie ik nog niet helemaal gebeuren.

- Ik heb alles thuis, dit varieert een beetje per blok, maar gemiddeld 10-16 uur per week via Zoom
- Het gaat, ik doe iets helemaal uit m'n comfort zone (heb een bachelor rechten, doe nu een climate science minor) dus ik moet wel. Als ik het niet bijhoud dan snap ik er namelijk niets meer van. Ik merk wel dat ik eerder makkelijk even voor of na mijn college de UB in liep. Dat kan nu niet meer en dat mis ik wel, dit werkte voor mij heel goed om het bij te houden.
- Momenteel ken ik dus helemaal niemand, dat vind ik wel ingewikkeld. Ook in samenwerkingsprojecten, dat gaat ook via Zoom en werkt wel minder prettig want je weet ook eigenlijk niks van elkaar en het is een beetje geforceerd. Met elkaar even een koffietje halen in een pauze in het college is dan wel gezellig
- de spark tijdens het lesgeven en even snel een vraag stellen zonder dat je het of voor iedereen moet doen of er een mail achteraan moet sturen. Ik merk wel dat ze echt hun best doen om het zo goed mogelijk te doen, maar het is voor hen natuurlijk ook lastig.
- eenzaam voel ik me niet, ik heb gelukkig 6 huisgenoten. Maar het is wel lastig opstarten in een nieuwe stad.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:39

Leuk dat je je hiermee bezig houdt! Ik ben een eerstejaars student aan de universiteit :)

Ik krijg om de week 1 dag les op school, dit is 2 uur werkgroep en 1 uur mentoraat.
Thuis heb ik zo’n 10 uur aan verplichte uren, daaromheen zelfstudie wat ongeveer 6 uur in beslag neemt.

Ik ben altijd al een erg gemotiveerde leerling geweest dus wat betreft literatuur bijhouden en opdrachten maken is dat voor mij geen probleem. Ik ben goed in plannen en iets gewoon doet omdat het moet, of ik nou zin heb of niet. Echter kan ik me voorstellen dat ik daarin misschien geen doorsnee leerling ben :j

Ik mis het contact absoluut.. Van al die uren thuis studeren, zijn 4 uren in zoom. Hiervan is ongeveer een uurtje écht kunnen praten met klasgenoten dmv breakout-rooms. Dit is heel weinig en maakt het moeilijk om vrienden te maken.
In mijn eerste blok hadden we een uurtje studiegroep (met 5 in een zoom zonder docenten opdrachten bespreken), dit was erg fijn en zou ik wel terug willen!

Contact met docenten mis ik niet zo, ik ben in dat opzicht altijd erg zelfstandig geweest. Ik merk wel dat vragenuurtjes met de docent van de hoorcolleges fijn werken.

Ik heb geen psychische problemen.

Ik voel me wel eens eenzaam, ja. Het voelt een beetje als ik en mijn laptop tegen de studie. Ik merkte dit laatst vooral na mijn eerste tentamen. Ik miste dat moment als je dan de toets gehad hebt en even met anderen erover kan praten en frustratie/blijheid delen. Even je ei kwijt. We hebben wel een whatsappgroep van de werkgroep, maar dit is toch anders.

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:41

Yentaah schreef:
Leuk dat je je hiermee bezig houdt! Ik ben een eerstejaars student aan de universiteit :)

Ik krijg om de week 1 dag les op school, dit is 2 uur werkgroep en 1 uur mentoraat.
Thuis heb ik zo’n 10 uur aan verplichte uren, daaromheen zelfstudie wat ongeveer 6 uur in beslag neemt.

Ik ben altijd al een erg gemotiveerde leerling geweest dus wat betreft literatuur bijhouden en opdrachten maken is dat voor mij geen probleem. Ik ben goed in plannen en iets gewoon doet omdat het moet, of ik nou zin heb of niet. Echter kan ik me voorstellen dat ik daarin misschien geen doorsnee leerling ben :j

Ik mis het contact absoluut.. Van al die uren thuis studeren, zijn 4 uren in zoom. Hiervan is ongeveer een uurtje écht kunnen praten met klasgenoten dmv breakout-rooms. Dit is heel weinig en maakt het moeilijk om vrienden te maken.
In mijn eerste blok hadden we een uurtje studiegroep (met 5 in een zoom zonder docenten opdrachten bespreken), dit was erg fijn en zou ik wel terug willen!

Contact met docenten mis ik niet zo, ik ben in dat opzicht altijd erg zelfstandig geweest. Ik merk wel dat vragenuurtjes met de docent van de hoorcolleges fijn werken.

Ik heb geen psychische problemen.

Ik voel me wel eens eenzaam, ja. Het voelt een beetje als ik en mijn laptop tegen de studie. Ik merkte dit laatst vooral na mijn eerste tentamen. Ik miste dat moment als je dan de toets gehad hebt en even met anderen erover kan praten en frustratie/blijheid delen. Even je ei kwijt. We hebben wel een whatsappgroep van de werkgroep, maar dit is toch anders.


Dat eerste klinkt echt heel erg fijn! Dat is een goede manier om toch meer contact te krijgen met je groepje.

En dat tweede is idd heel herkenbaar, dat mis ik ook.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 14:44

Oh wat een super waardevolle informatie geven jullie al zeg, ontzettend bedankt!!

Ik had nog even een vraag toegevoegd, namelijk of jullie zelf ideeën hebben over hoe dit aan te pakken? Heb je een idee wat voor jou zou kunnen werken?

Bijv Lestrange, jij geeft aan dat je het contact met je studenten mist. Wat zou je graag willen? Dan wel in een online setting. Heb je daar ideeën over?

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:46

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
In principe drie dagen online les thuis.

- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Huiswerk en opdrachten maken gaat eigenlijk zoals eerst. Mijn motivatie is net zo als de tijd dat we wel naar school moesten. Ik merk daarin geen verschil.
- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
Afgelopen blok hebben we drie lessen op school moeten volgen. Ik merk dan wel dat de sociale contacten toch belangrijk zijn. Als je meer op school doorbrengt, heb je meer contact over school. Een student meldde dan wel eens dat er die week iets gedaan moest worden. Ik merk dat ik dat zelf vaak over het hoofd zie, omdat je er nu minder op gewezen wordt.
- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Ze zijn net zo goed bereikbaar als eerst en dat is ver beneden maat! Je moet vroegtijdig vragen sturen, omdat ze anders niet op tijd worden beantwoord. Even snel iets vragen gaat niet. Waardoor ik er al geen zin meer in heb om überhaupt een vraag te stellen. Daardoor gaat de kwaliteit van onderwijs naar beneden!
Je gaat de online tentamens minder voorbereid in. De online tentamens zijn er op gemaakt om fraude tegen te gaan. Dit wordt gedaan door de tentamens zo groot te maken dat je geen tijd hebt om rustig over een vraag na te denken. De meeste tentamens die ik online heb gemaakt, heb ik daarom niet af kunnen maken. Dit vind ik het grootste probleem van het online studeren...!

Online les scheelt me een hoop reistijd (4 uur op een dag). Dit geeft mij motivatie!

Ik voel me gelukkig niet eenzaam, want spreek vaak een klasgenoot middels teams.

Edit. Even een antwoord op je vraag in je laatste post.
Mijn grootste probleem zijn de tentamens. Ik denk dat er minder gekeken moet worden naar fraude en meer op de kwaliteit van de toepassing op vragen. Toepassingsvragen moet je toch zelf doen. Dus minder grote tentamens...

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:49

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
Ik loop een stage die ik gelukkig volledig op locatie mag volgen (kan ook niet anders ivm de aard van het werk, in een lab). Werken aan mijn verslag daarover moet wel thuis. Ook volg ik enkele vakken en sta ingeschreven voor een aantal vakken in de toekomst die allemaal 100% online gegeven worden via zoom/teams/mail.

- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Ik plan in om zoveel mogelijk op mijn stagelocatie tussendoor te kunnen doen. Daar is mijn motivatie wel hoog. Thuis is mijn motivatie om te werken een stuk lager, maar ik kan het uiteindelijk wel opbrengen. Ik moet er wel meer moeite voor doen en kan duidelijk minder lang en minder geconcentreerd werken thuis vs. op een studieplek elders.

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
Ik mis enorm de gezelligheid op stage, het laagdrempelig leren kennen van en kletsen met je medestudenten. Pauzeren op stage mag nu niet meer gezamenlijk dus ik zit elke dag in m'n eentje op mn werkkamer m'n broodje weg te kanen, saai en voelt niet echt als een duidelijke 'pauze'. Met online lessen logt iedereen 1 minuut voor de les in en is direct na de les ook weer weg, en tijdens de digitale pauzes klikt iedereen ook even weg. Bij fysiek les zie je mekaar wat langer voor en na de les en pauzeer je ook echt met elkaar waardoor je leuk contact kan maken. Ik heb behoefte aan elkaar gewoon weer meer mogen zien. Voor bovenstaande kun je ook wel leuke online pauze alternatieven ofzo verzinnen maar dat vind ik allemaal zo fake en onmenselijk, en het werkt echt niet lekker.

- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Totaal niet. Contact ging voorheen voor eigenlijk al bijna 100% digitaal en nu nog steeds. Zo gaat het prima. Het enige wat vervelend is is dat docenten over het algemeen maar moeilijk met de techniek om kunnen gaan, vaak lukt het online lesgeven en het communiceren tijdens die lessen niet echt goed maar dat is met mailen en textuele uitleg weer makkelijk op te lossen.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?
Ik heb een eetstoornis en die is vele, vele malen erger geworden door het thuiswerken. Als ik op locatie ben kan ik niet zomaar even weg om eten te pakken etc, heb ik het met het door mij meegenomen eten te doen en ben ik ook veel meer afgeleid waardoor ik niet aan m'n eetprobleem denk. Thuis studeer ik 10 meter van m'n keukenkastjes en 5 min lopen van de appie af en ben ik veel harder geneigd om daar dus aan toe te geven.

- Voel je je wel eens eenzaam?
Ik voel me niet extreem veel eenzamer dan anders omdat ik vrienden heb buiten m'n studie om die ik verder nog wel zie en spreek. Wel voel ik me op dagelijkse basis in de lossere contacten enorm eenzaam. Het gezellige aspect van stagelopen is compleet weg, ik heb niet goed de groep en de mentaliteit hier kunnen leren kennen, niet zoveel contacten kunnen opdoen of kunnen netwerken als anders had gekund. Ik mis gewoon even een praatje maken bij de koffiemachine of voor de les, gezelligheid tijdens de lunch, sociale evenementen met andere stagiairs, werknemers en studenten, je kunnen optrekken aan je medestudenten met elkaars projecten... Het is echt werken werken werken en weer naar huis en dat breekt me ook wel een beetje op eigenlijk.

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:50

Ik zit in het laatste jaar van m'n bachelor (hbo) rechten. Ik volg een programma waardoor ik ongeveer de helft van mijn vakken op de hogeschool volg en de andere helft op de universiteit. Dit levert altijd wat 'gedoe' op.

- Ik heb vorige maand 1 les op locatie gehad, verder sinds maart alles thuis. Dat is nu 4.5 uur 'live' les via Zoom en 2 uur aan opnames van hoorcolleges.

- Opdrachten en motivatie is voor mij niet verandert ten opzichte van voor de coronacrisis.

- Ik mis absoluut contact ja. Zowel voor de gezelligheid, als voor het praktische. Zoals gezegd levert het programma dat ik volg nogal wat gedoe op, en soms is het erg fijn om daarover even te kunnen overleggen met medestudenten. Zorgen dat we op een lijn zitten in hoe wij vinden dat school dingen kan verbeteren.

- Contact met docenten had ik sowieso weinig, dus dat mis ik eigenlijk niet.

- Ik voel me niet eenzaam.

Waar ik verder nog tegenaan loop is dat roosters erg laat bekend worden gemaakt. Niet alleen na de vakantie, maar ook richting de volgende periode loop ik er tegenaan dat ik m'n rooster te laat krijg, waardoor ik een week niet kan werken omdat ik niet op tijd kan doorgeven wanneer ik beschikbaar ben.

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:51

Earth schreef:
Oh wat een super waardevolle informatie geven jullie al zeg, ontzettend bedankt!!

Ik had nog even een vraag toegevoegd, namelijk of jullie zelf ideeën hebben over hoe dit aan te pakken? Heb je een idee wat voor jou zou kunnen werken?

Bijv Lestrange, jij geeft aan dat je het contact met je studenten mist. Wat zou je graag willen? Dan wel in een online setting. Heb je daar ideeën over?


Ik zat te denken om bijvoorbeeld tijdens de eerste les met een nieuwe werkgroep meer de focus te leggen op kennismaking. Bij ons is dat vijf minuten, even je naam zeggen en leeftijd en that's it. Of door tijdens de les meer groepsopdrachten te doen waarin we in break out rooms onze antwoorden moeten overleggen.

Dat lijkt me al een goed begin om wat beter kennis te maken

AmberG
Berichten: 197
Geregistreerd: 29-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:54

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
Momenteel is het bij ons zo geregeld dat wij deze periode twee momenten hadden waarbij wij fysiek onderwijs kregen die vanuit school geregeld waren. De rest van het onderwijs (ongeveer drie dagen in de week) was volledig online.
- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Momenteel gaat het nog wel redelijk. Ikzelf ben wel gemotiveerd en door vooropleidingen wel gewend veel zelfstandig te doen, maar ik merk wel dat groepswerk moeilijker wordt. Ik loop er bijvoorbeeld tegenaan dat door het beperkte contact met groepsgenootjes, je minder snel doorhebt dat er iets bij één van de groepsleden misgaat in de uitvoering of dat groepsleden te laat aan de bel trekken als ze iets niet snappen.
- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
Ik ben zelf niet de meest sociale persoon en het contact met mijn medestudenten mis ik wat betreft het sociale aspect ook niet heel erg. Het is echter, wat ik eerder ook al zei, soms lastig met groepswerk. Overleggen gaat minder makkelijk en alles lijkt toch net wat stroever te lopen. Daar waar je normaal in de les iets binnen tien minuten besloten zou hebben, lijkt het nu langer te duren om tot een beslissing te komen en ik denk dat fysieke bijeenkomsten daar wel een uitkomst in zouden kunnen bieden. Ik zou het in dat opzicht fijn vinden als er ons contactmomenten werden geboden waarbij wij niet verplicht een les hoeven te volgen, maar die puur gericht zijn op het werken aan groepsopdrachten, zodat de samenwerking daar soepel verloopt.
- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Ja, ik merk dat docenten toch snel een monoloog aan het houden zijn en dat leerlingen dat minder snel willen of durven te onderbreken. Het contact tussen docent en student is bij ons volledig weg, mede omdat mijn klasgenoten, op een paar mensen na, besloten hebben hun camera uit te laten. Doordat de docent wanneer deze een PowerPoint open heeft staan bij ons niet meer de klas kan zien, voel je minder snel de neiging op vragen te antwoorden en ben je sneller geneigd maar te wachten tot iemand anders antwoord geeft. In een fysieke les is dit toch minder, omdat de docenten hier gericht mensen aan kunnen kijken en er meer druk ligt op de participatie. Eigenlijk komt elk punt erop neer dat ik persoonlijk behoefte heb aan meer contactmomenten dan twee in 2,5 maand. Voor mij is dit echt te weinig.
- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?
Ja. Ik heb altijd een probleem gehad met het gevoel geen controle te hebben over dingen, zoals mijn cijfers, hoe het onderwijs verloopt en dergelijke. Hierdoor heb ik in het verleden al psychische problematiek ontwikkeld. De onzekerheid die met online lesgeven gepaard gaat en de onduidelijkheid bij sommige opdrachten hebben er bij mij voor gezorgd dat ik het gevoel heb gekregen de controle niet te kunnen krijgen over school. Hierdoor heb ik inmiddels het gevoel van controle gezocht in licht dwangmatige handelingen, om zo het gevoel te hebben dat ik toch ergens controle over heb. Niet bewust uiteraard, maar ik ben mij er inmiddels van bewust dat ik dit doe, en het vermoeden is dat dit voorkomt uit mijn drang naar controle. Dit gedrag lag door mijn controledrang altijd op de loer, maar ik denk dat dit niet was gebeurd als het onderwijs gewoon fysiek had kunnen plaatsvinden. Het is natuurlijk altijd een combinatie van factoren, en corona en de onzekerheid en zorgen die daar mee gepaard gaan spelen ook zeker een rol, maar het online onderwijs is hier ook een factor in geweest.
- Voel je je wel eens eenzaam?
Ja, maar dit heeft niks met online onderwijs te maken, dit is al een aantal jaar het geval.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 14:56

Lestrange01 schreef:
Earth schreef:
Oh wat een super waardevolle informatie geven jullie al zeg, ontzettend bedankt!!

Ik had nog even een vraag toegevoegd, namelijk of jullie zelf ideeën hebben over hoe dit aan te pakken? Heb je een idee wat voor jou zou kunnen werken?

Bijv Lestrange, jij geeft aan dat je het contact met je studenten mist. Wat zou je graag willen? Dan wel in een online setting. Heb je daar ideeën over?


Ik zat te denken om bijvoorbeeld tijdens de eerste les met een nieuwe werkgroep meer de focus te leggen op kennismaking. Bij ons is dat vijf minuten, even je naam zeggen en leeftijd en that's it. Of door tijdens de les meer groepsopdrachten te doen waarin we in break out rooms onze antwoorden moeten overleggen.

Dat lijkt me al een goed begin om wat beter kennis te maken


Ja dat is een goeie. Daar zat ik ook al aan te denken. Dat is redelijk simpel en is ook een leuke afleiding. En je leert elkaar meer kennen. Ik heb afgelopen voorjaar een minor gedaan waarin dat ook heel erg centraal stond en geoefend werd, waardoor wij wel een hele sterke band hebben opgebouwd online.
Goh, je brengt me op goede ideeën :D

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:02

Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?

Voor Corona ging ik zo’n 3 hele dagen naar school. Dat is nu vervangen voor 2 uur online college in de week :( beetje weinig dus.


- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Ik zit op het hbo dus veel groeps werk. Ik heb het geluk dat mijn vriend ( zelfde studie en jaar) nu praktisch bij me woont en er een studie genootje hier in de buurt. Wij doen dus alle groepsopdrachten met zn 3en. Hun beide hebben alles altijd liever 2 week van te voren af, dus ik heb nu alles optijd af. En hierdoor zit ik niet de hele dag alleen, maar zitten we zeker 3 keer in de week met zn 3en samen.
Het individuele werk gaat bij mij niet zo goed. Ik kan mijzelf echt niet motiveren.

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?

Ontzettend. Ik haalde altijd zo veel plezier uit naar school gaan! Ik bleef na college altijd een paar uur hangen en ging dan samen met studie genoten aan het werk / studeren. Nu dat weg valt, vind ik het heel moeilijk om de boeken open te doen en te gaan leren.


- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?

Tja. Colleges zijn nu heel zakelijk. Ik zit op een kleine studie ( leraar geschiedenis) en tijdens colleges waren er altijd discussies over de stof . Nu met online colleges is dat niet meer. Docenten lezen een PowerPoint voor en dat is het. Interactie is er weinig. Ik moest gister een presentatie houden en de docenten hadden hun camera uit. Heel raar en onpersoonlijk zo. Ik mis echt even een hand kunnen opsteken en de spontaniteit in de klas.


- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?

Ik heb een generaliseerde angststoornis, ben hoogsensitief en ben nu in behandeling voor vaginisme. Door de studie kan ik dit allemaal redelijk onder controle houden. Meerdere dagen naar school zorgde voor een fijne routine en uitlaadklep. Dat is nu niet meer zo. Voor de zomer viel ik daardoor ik een zwart gad. De hele dag thuis zitten zorgt er voor dat ik niet meer even “weg kan lopen” van mijn problematiek, maar blijf ik er in hangen. Ik heb mede hierdoor niet pijn propedeuse kunnen halen, maar met 55 punten doorgegaan naar het tweede jaar. Ik heb nu wel een fijne coach, die weet er van, en kan ik altijd contact mee opnemen.


- Voel je je wel eens eenzaam?

Soms wel soms niet. Ik vind het ook lastig om te zeggen. Er zijn namelijk zat studenten die alleen op een kamer zitten en ik zit wel samen met mijn vriend. Ik ben dus niet helemaal alleen.
Ik ben nooit een feestbeest geweest. Maar 1 x in de 2 maand even helemaal naar de gedver te gaan en alle stress van me af te kunnen dansen mis ik. Maarja, er zijn natuurlijk veel ergere problemen.



Wat ik moeilijk vind is dat de tijd doorgaat en het stuntenten leven niet. Studenten tijd is een tijd om jezelf te ontdekken en fouten te maken. Eigelijk een tijd met weinig zorgen ( die zijn we later wel Haha ) ik betrapte mezelf dat ik erg snel volwassen ben gaan voelen. Als ik nu terug kijk naar een half jaar geleden denk ik: wat was ik toen een leuke, vrolijke en spontane meid. Nu zit ik de hele dag burgerlijk op de bank. Iets wat ik over 5 jaar graag zou willen. Ik zie mezelf veranderen naar iemand die ik nu nu nog niet wil zijn Haha.

Tegen de verveling en depressie ben ik voorzitter geworden van de educatie commissie van se studie vereniging. Ik vind het heerlijk dat ik weer contact hebt met mede studenten, iets nuttigs en leuks doe en me weer een beetje student voel. Ook ben ik wat meer gaan bakken en koken. Heb ik allemaal verf spullen in huis gehaald en ga weer wekelijks naar orkest repetities.

Ik ben trouwens 19 en 2e jaars leraar geschiedenis student. Studeer in Leeuwarden en woon om de stad Groningen

Ik probeer trouwens niet te zeggen dat we en ik het als studenten het heel erg hebben. Er zijn zo veel mensen die door deze crisis het zo veel erger hebben.

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:04

Lestrange01 schreef:
Yentaah schreef:
Leuk dat je je hiermee bezig houdt! Ik ben een eerstejaars student aan de universiteit :)

Ik krijg om de week 1 dag les op school, dit is 2 uur werkgroep en 1 uur mentoraat.
Thuis heb ik zo’n 10 uur aan verplichte uren, daaromheen zelfstudie wat ongeveer 6 uur in beslag neemt.

Ik ben altijd al een erg gemotiveerde leerling geweest dus wat betreft literatuur bijhouden en opdrachten maken is dat voor mij geen probleem. Ik ben goed in plannen en iets gewoon doet omdat het moet, of ik nou zin heb of niet. Echter kan ik me voorstellen dat ik daarin misschien geen doorsnee leerling ben :j

Ik mis het contact absoluut.. Van al die uren thuis studeren, zijn 4 uren in zoom. Hiervan is ongeveer een uurtje écht kunnen praten met klasgenoten dmv breakout-rooms. Dit is heel weinig en maakt het moeilijk om vrienden te maken.
In mijn eerste blok hadden we een uurtje studiegroep (met 5 in een zoom zonder docenten opdrachten bespreken), dit was erg fijn en zou ik wel terug willen!

Contact met docenten mis ik niet zo, ik ben in dat opzicht altijd erg zelfstandig geweest. Ik merk wel dat vragenuurtjes met de docent van de hoorcolleges fijn werken.

Ik heb geen psychische problemen.

Ik voel me wel eens eenzaam, ja. Het voelt een beetje als ik en mijn laptop tegen de studie. Ik merkte dit laatst vooral na mijn eerste tentamen. Ik miste dat moment als je dan de toets gehad hebt en even met anderen erover kan praten en frustratie/blijheid delen. Even je ei kwijt. We hebben wel een whatsappgroep van de werkgroep, maar dit is toch anders.


Dat eerste klinkt echt heel erg fijn! Dat is een goede manier om toch meer contact te krijgen met je groepje.

En dat tweede is idd heel herkenbaar, dat mis ik ook.



Dat idd! Na de toets ging ik altijd met studiegenoten de kroeg in! Nu druk je op inleveren en zit je alleen aan je bureau

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:23

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?

1 keer per week een Crealab (in groepen aan het project werken) op school, verder alle colleges thuis via Teams gemiddeld 2 of 3 dagen per week

- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?


Wij hebben gelukkig weinig huiswerk, alles wat wij moeten doen hangt direct met de eindprojecten samen en is dus voor een cijfer. Dat geeft wel de motivatie om het te maken, anders krijgen we natuurlijk sowieso een onvoldoende. De weinige dingen die niet voor een cijfer zijn heb ik wel moeite mee om te maken. Dan mis ik echt de motivatie, oa door weinig contact met de docenten

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?

Ik ben een eerstejaars student, en dat houd nu dus in dat ik omdat we maar 1 keer per week op locatie zijn , en we per groep in aparte lokalen les krijgen, ik eigenlijk niet weer wie mijn klasgenoten zijn. Het is superjammer dat we geen introductie hebben kunnen doen en ook niet echt na school eens wat leuks kunnen doen om elkaar te leren kennen. Dat contact mis ik wel heel erg. Ik heb tuurlijk buiten school om ook vrienden, maar het is toch fijn om ook op school wat mensen te kennen

- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?

Ik ben iemand die informatie verwerkt door het te gebruiken. Normaal gesproken zou ik dus regelmatig na de les nog naar docenten toe gaan om vragen te stellen, stof te bespreken of om een beetje te sparren zodat ik de stof beter opneem. Dit kan nu niet en ik merk wel dat het daardoor allemaal wel lastiger wordt. Ook is het veel moeilijker om vragen te stellen tijdens een teams-les dan tijdens een normale les.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?

Ik heb ADHD, en daar heeft online lesgeven zeker invloed op. Ik verveel me snel tijdens een les als de stof niet interessant genoeg is of de docent niet fijn les geeft. Tijdens online lessen is de stap om dan andere dingen te gaan doen veel kleiner omdat er letterlijk een wereld met afleiding aan mijn vingertoppen ligt. Het kost me dan heel veel energie om me te blijven focussen op de les waarbij ik vaak zo bezig ben met het idee dat ik moet blijven luisteren dat ik uiteindelijk nog niets mee krijg. Ook heb ik een dysthyme stoornis die meer opspeelt nu ik hele dagen alleen achter de computer zit. Gelukkig heb ik nog een paard waardoor ik de deur uit kom, maar had ik dat niet was het echt niet goed geweest.

- Voel je je wel eens eenzaam?

Jawel, ik mis mijn vrienden ondanks dat ik ze af en toe nog wel zie. Het feit dat ik de afgelopen anderhalve in quarantaine heb gezeten helpt ook niet mee. Ook vind ik het oprecht heel jammer dat ik weinig contact heb met mijn klasgenoten

-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.

Ik denk dat wat sommigen hier aanhalen (en een vriendin van mij heeft dat ook) misschien een uurtje ofzo waar je gepland wordt met klasgenoten te werken, anders dan alleen je groepsgenoten. Dan heb je toch een beetje contact met de rest van je klas.

Ik wil hier wel aan toevoegen dat ik vooral het sociale aspect mis, niet het op locatie zijn zelf. Ik vind het ergens namelijk ook heerlijk om zelf mijn dagen in te kunnen plannen om mijn (weinige) lessen heen. Het is dus een beetje een dubbel gevoel voor mij.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:26

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
Op een enkele uitzondering na is alles online, afgezien van practica. Dat was tot deze week gemiddeld 1-3 uur per week.
De colleges online zijn denk ik zo'n 10 uur aan live colleges en opgenomen filmpjes per week? Daarnaast zijn er vrij veel uren dat je in online groepjes aan opdrachten kunt werken. Begin dit jaar was dat zo'n 6 uur per week, nu 12-18 uur.
En de overige tijd is zelfstudie.

- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
In het begin ging het eigenlijk best wel heel goed, maar ik ben er nu helemaal klaar mee. Het lukt me niet meer om mezelf de hele dag op te sluiten in mijn kamer en naar een laptopscherm te staren...

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
Ja zeker! Mijn studie heeft dus wel geregeld dat je soms met groepjes kan werken, maar dat werkt online gewoon niet. Mijn studie heeft ook wiskunde en dat moet je soms gewoon uitschrijven als je iets wil uitleggen en dat kan niet.
Daarnaast mis ik het om tijdens een hoorcollege gewoon even een grapje te maken richting een vriendin of in een pauze even een spelletje te doen oid.

- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Ik heb nooit veel contact gehad met docenten, dus dat valt wel mee. Ik mis wel de interactie bij colleges, sommige docenten proberen het, maar het werkt gewoon niet. De docenten kunnen niet goed zien hoe wij nou reageren en daarop hun college aanpassen.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?
Ik heb licht autisme, maar dat is verwaarloosbaar. Het grootste probleem is dat ik niet goed kan dealen met de onzekerheid over tentaminering en dergelijke. Alles is onder voorbehoud van corona en sommige dingen worden pas laat duidelijker.
En ik merk ook dat ik toch redelijk op/over het randje van overspannen zit door de hele situatie.

- Voel je je wel eens eenzaam?
Eenzaam is een groot woord, maar ik mis zeker het contact met medestudenten.

-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.
Mijn studie probeert heel erg om het online toch zoveel mogelijk te laten aansluiten, maar ik het kan het reallife contact gewoon niet vervangen. Ik zie wel veel verschillen tussen docenten, de ene lukt het beter om dingen interactief te maken dan de ander (of sommigen vinden het gewoon wel makkelijk dat ze niet live college hoeven te geven).
Ik heb een studie die altijd relatief veel contacturen heeft gehad en als dat ineens wegvalt, dan is dat gewoon een grote verandering. Ik was vorig jaar eigenlijk gewoon dagelijks op de uni te vinden, nu 1x, met geluk 2x per week een dagdeel.

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:49

Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
Alles is online voor mij. Dit gaat om 12u hoorcolleges en 6u werkcolleges. Vrijwel alles is live, maar wordt opgenomen dus kan ook op andere momenten gekeken worden. Zelf probeer ik dit altijd live te volgen zodat er structuur in mijn week blijft.

Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Ik heb het er lastig mee. De tijden van de hoor- en werkcolleges zijn gelijk gebleven en de pauzes ook. Echter kan ik me veel moeilijker concentreren waardoor ik het echt nodig heb om op een ander tijdstip nog eens naar de slides en eventueel delen van de opnames te kijken. Hierdoor kost de leerstof veel meer tijd dan normaal. Nu hebben wij vrijwel wekelijks wat kleinere opdrachten die ook gedaan moeten worden. Hier gaat ook weer veel tijd in zitten. Hierdoor heb ik geen tijd om mijn aantekening uit te typen en artikels/hoofdstukken te lezen die we moeten lezen. Ook niet om aan de grotere opdrachten te beginnen. Dit zorgt bij mij persoonlijk voor veel stress.

Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?

Ik mis gewoon het contact eigenlijk. Online samenwerken gaat wel maar is toch totaal anders, je praat ook alleen over schoolwerk. Ik heb nu vrijwel geen contact meer met iemand buiten wat contact op Messenger. Ik studeer in een ander land en ben door corona weer terug naar huis gekomen.

Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Niet echt. Beetje meer rekening houden met de lengte van de lessen en eventueel spreiding van deadlines zou ik wel op prijs stellen.

Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?
Ik heb een lichte vorm van pddnos en merk vooral dat ik snel stress krijg. Doordat ik het nu door corona gewoon niet kan bijbenen qua tijd zorgt dus voor veel stress.

Voel je je wel eens eenzaam?
Ja, ik heb hier in mijn omgeving eigenlijk geen vrienden meer (nooit in deze regio gestudeerd enzo) dus ik zie buiten mijn gezin om eigenlijk niemand. Dit maakt mij wel eenzaam. Op het moment dat dingen langzaamaan weer open gaan in Brussel, dan ga ik ook zeker terug daar heen zodat ik op afstand en buiten mijn vrienden weer kan zien.

Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.
Vooral kortere lessen en meer pauzes zou al veel schelen. En ook minder groepsopdrachten. Vrijwel al mijn opdrachten nu zijn groepsopdrachten, terwijl dit nu juist best lastig gaat.

AylaL

Berichten: 579
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Waar heb jij als student meer behoefte aan ivm thuisstudie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:26

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
Maandagen een uurtje zelfstudie, woensdagen een uurtje les plus half uurtje coach uur, donderdag half 11 tot half 4 om de week op school en vrijdagen hele dag praktijk les.

- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Motivatie is zo goed als niet bestaand, naast het online komt dit ook door slechte docenten en dat ik niet de juiste studie voor mezelf heb gekozen.

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?

- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Ik mis het contact met docenten en het makkelijk vragen kunnen stellen.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?
Ik heb zo goed als zeker ADHD, over een paar weken word ik getest, en ik kan niet van ochtend tot middag achter de computer zitten, zeker als de lesstof me niet aan gaat en het slecht word aangeboden.

- Voel je je wel eens eenzaam?
Ik voel me een stuk eenzamer dan eerst, ik mis het contact en het afspreken na school.

-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, het is zo moeilijk om iets te bedenken wat ook echt kan.

Love_Silver
Berichten: 573
Geregistreerd: 15-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:44

Ik ben 1ste jaar Social Work

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?

Ik heb ongeveer 2 online contact. de colleges zijn vooraf gefilmd, 4 uur op school en 6 uur ongeveer stage. Volgende periode wel wat meer online zag ik.

- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Wel redelijk. We moeten heel veel voorbereiden voor de colleges daardoor merk ik wel dat verslagen erbij in schieten. Mijn motivatie is heel goed want ik wil deze opleiding heel graag halen en doen.

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
De hoeveelheid. Je praat in mijn opleiding veel over je persoonlijke leven en ervaringen. Het is daarom veel prettiger als dat in het echt zou kunnen. De werkgroepen etc komen gewoon moeilijker van de grond. Ik heb behoefte aan meer contact alleen doet mijn hogeschool al zo veel ze kunnen.

- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?

Nee, ze reageren goed en zijn goed te bereiken.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?

Ja, ik heb meer moeite met mijn concentratie. Daarnaast heb je minder contacturen, dat geeft meer rust. Ik moet nu meer zelf invullen en plannen. Dat is wel lastig. Normaal zou ik veel meer les hebben en buiten school werken.

- Voel je je wel eens eenzaam?

Ja, ik moet zeggen dat was bij mijn vorige opleiding niet zo anders. Alleen iedereen heeft nu een eigen opleiding etc. waar ze mee bezig zijn. Mijn klas is wel leuk alleen je ziet elkaar zo weinig dat er nog niet echt vriendschappen ontstaan. Je kan buiten school ook niet afspreken.

Ik moet zeggen ondanks alles ben ik tevreden hoe mijn school het geregeld heeft. Ze doen wat binnen hun mogelijkheden valt en de docenten zijn erg betrokken. Hoe graag ik ook meer contacturen zou willen weet ik dat het met alleen al 550 eerste jaars niet te doen.

-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 17:26

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe. Heel interessant waar jullie tegenaan lopen en hoe scholen invulling geven aan de lessen.
Ik lees soms ook dat je hoorcolleges moet volgen, pfff dat lijkt me inderdaad niet te doen thuis :') Ik vond dat al een hel op school zelf, om dan niet in slaap te knikkeren _O-

Ik ben zelf al een beetje aan het brainstormen wat interessant zou zijn, ideeën mogen altijd gedeeld worden. Maar ik meot ook oppassen dat ik niet teveel een bias krijg, en dat ik een enquete niet teveel een richting op ga duwen.

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:40

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?

Ik studeer gezondheidswetenschappen aan de VU. Ik heb sinds maart al mijn lessen online en ben dus sindsdien ook niet meer naar de VU geweest

- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?

Motivatie is voor mij echt het grootste knelpunt. Waar ik voorheen altijd naar elk hoorcollege en werkgroep ging, doe ik nu vaak alleen nog maar het verplichte werk en verder niet. Dit komt bij mij ook echt omdat de instelling van de uni is veranderd van ‘hoorcolleges en werkgroepen zijn superbelangrijk!’ naar ‘het hoorcollege staat online, kijk maar wanneer je het doet’. Daardoor merk ik dat ik dus het overgrote deel van de hoorcolleges niet kijk.

- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?

Ik mis mijn medestudenten heel erg! Het sociale aspect zorgt er juist voor dat je gemotiveerd blijft. Bovendien is het zien van je vrienden ook deel van het studeren wat elke les altijd leuker en gezelliger maakt. Aangezien Amsterdam zo centraal ligt en relatief makkelijk te bereiken is vanaf de meeste plekken in Nederland, wonen veel van mijn vrienden ook niet bepaald dichtbij. Dat maakt elkaar zien buiten lestijden om erg lastig.

- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?

Interactie met docenten is altijd belangrijk. Ik merk dat ik zelf in een Zoom-meeting veel minder interactief meedoe dan als we fysiek les zouden hebben. Bovendien zit ‘even snel na de les een kort vraagje stellen’ er niet meer in.

Over het algemeen zorgt het hele gebeuren voor een heleboel stress. Al is het alleen door gemonitord worden via de computer tijdens een tentamen, of een Zoom-link opeens niet meer werkt. En als je daarbij gemiddeld 21 uur per dag op je kamer doorbrengt, is dat niet bijzonder goed voor de algehele werksfeer en -motivatie.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: Waar heb jij als student meer behoefte aan ivm thuisstudie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:16

Ik merk dat ik er wat anders in sta als de meeste studenten. Ik vind dit namelijk helemaal top :+ Heb alles online en hoef me niet te verplaatsen, dit geeft me lekker veel tijd voor mezelf en de paarden wat anders echt moeilijk te regelen is.
Ik zit trouwens in mijn master dus het is ook allemaal niet nieuw. Ik ken ook niemand echt goed dus zit vaak alleen. Groepjes maken online gaat gewoon goed.

Het enige dat als psychologiestudent wat vervelend is dat je minder kan oefenen in rolspelen.

Kairos
Berichten: 2713
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:22

- Hoeveel les krijg je nu op school en hoeveel thuis?
1 a 2 x in de maand op school, wekelijks rond de 14 uur online
- Hoe gaat het nu met het maken van huiswerk/opdrachten? Hoe is daarin je motivatie?
Mijn motivatie is best wel laag, omdat ik al een hele dag achter een scherm heb gezeten, kan ik mezelf er moeilijk toe zetten om dan weer huiswerk vanaf een scherm te gaan maken.
- Mis je iets aan het contact met je medestudenten? Waar heb je behoefte aan?
Mogelijkheden om in real life af te spreken. Thuis is neh, ik vind het stom dat de cafés dicht zijn.
- Mis je iets aan het contact met je docenten? Waar heb je behoefte aan?
Niet alle docenten zijn goed benaderbaar via de mail. Ze reageren traag, begrijpen vervolgens de vraag niet, waardoor je lang met je vraag blijft zitten.

- Stel je hebt psychische problematiek, denk aan AD(H)D, ASS, depressieve klachten etc, merk je dat de 'nieuwe' manier van lesgeven daar invloed op heeft? En zo ja, in welke zin?
Ik denk dat het voor dit soort mensen zeker invloed heeft. Ik vind het fijn dat je je tijd nu flexibeler in kan delen, maar ik snap dat dit voor mensen moeilijk kan zijn.
- Voel je je wel eens eenzaam?
Ja.

-Wat zou voor jou online kunnen werken? Hoe zou je bovenstaande problemen willen veranderen? Even met het idee dat meer reallife contact niet mogelijk is.
Niet. Online is niet te vervangen voor reallife. Misschien meer mogelijkheden voor laagdrempelige psychologische hulp

Sneeuwvlok23

Berichten: 187
Geregistreerd: 08-05-18

Re: Waar heb jij als student meer behoefte aan ivm thuisstudie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:24

Ik heb per week maar max. 2u contactmomenten met medestudenten. Ik mis het contact dan ook echt enorm... En zelfs al was dit wat meer, via de computer met elkaar praten voelt enorm plastisch. Dus ik zou ook niet goed weten hoe dit opgelost zou kunnen worden

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:33

Earth schreef:
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe. Heel interessant waar jullie tegenaan lopen en hoe scholen invulling geven aan de lessen.
Ik lees soms ook dat je hoorcolleges moet volgen, pfff dat lijkt me inderdaad niet te doen thuis :') Ik vond dat al een hel op school zelf, om dan niet in slaap te knikkeren _O-

Ik ben zelf al een beetje aan het brainstormen wat interessant zou zijn, ideeën mogen altijd gedeeld worden. Maar ik meot ook oppassen dat ik niet teveel een bias krijg, en dat ik een enquete niet teveel een richting op ga duwen.


Ik heb geen ervaring met hoorcolleges op de uni volgen, maar ik vind het eigenlijk wel prettig dat ik het even op pauze kan zetten als ik iets heb gemist/nog niet klaar ben met een aantekening maken/behoefte heb aan pauze :)