alleenstaande ouders en nachtdiensten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

alleenstaande ouders en nachtdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 12:00

Sinds dat ik mijn zoontje heb werk ik op kantoor 9 tot 5 tijden (32-36 uur) en ik ben er hartstikke goed in maar mijn hart ligt er gewoon echt niet. Ik heb inmiddels een mega breed CV en daardoor ook wederom aan een nieuwe baan gekomen waar ik 2 december start. Super leuke organisatie maar het blijft maar draaien in mijn hoofd om naar buiten te gaan.

Nu heb ik een sollicitatie gehad voor een buitenfunctie waar ik erg enthousiast van werd maar ze zouden pas starten met de opleiding in april, dit was voor mij te ver weg ivm het stoppen van mijn contract per 1 januari. Nu heb ik een mail gekregen dat ze toch al gaan starten in januari/februari en ik blijf nu maar draaien en malen met wat ik wil.

Mijn zoontje is nu bijna 7 en ik heb het hem gevraagd of hij het erg vindt als mama hem soms niet naar school kan brengen maar wel ophaalt of dat mama hem kan ophalen en naar school brengen maar niet naar bed leggen, hij vindt het prima, als mama maar blij is :)

Ik vraag me echter af hoe andere dit doen/regelen mbt oppas of gastouder, ik wil namelijk wel dat dit aan huis is. Wat van belang is, is dat ik alleenstaand ben, zijn vader woont een uur rijden op afstand dus weekenden is geen probleem maar doordeweeks is dit niet op te vangen.

Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie zitten? Hoe lossen jullie dit op?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: alleenstaande ouders en nachtdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:04

Wat heeft je zoontje de essentie van het leven al mooi door! En je kan eens wat gastouders bellen wat de mogelijkheden zijn? En rondvragen of iemand nog zusjes / nichtjes heeft die op willen passen?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:04

Tja hoe goed kan je tegen weinig slaap? En hoe doe je dat als je snachts werkt, dan moet je oppas hebben voor de nacht? Weet niet of er iemand is die bij jou dan slaapt?

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:05

Ik ben als 18 jarige oppas geweest bij een gezin die eigenaar waren van een kroeg. Zij werkten dus ook de nachten. Ik kwam dan 's avonds als de kinderen sliepen, bleef er slapen en ging in de ochtenden ontbijten met de jongens tot 1 van de ouders het overnam. Het was in de weekenden dus geen sprake van naar school brengen.

Je zou eens een gastouderbureau kunnen benaderen of zij ook mensen hebben voor de nachten?

Is er geen mogelijkheid binnen de familie trouwens?

_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Re: alleenstaande ouders en nachtdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 12:12

Nee, alles woont binnen Utrecht, in het begin wellicht mijn opa en oma maar puur uit noodzaak.
Het is overigens niet de hele nacht, max tot 2 uur.. Ik krijg mijn rooster 8 weken van te voren dus het is niet zo dat ik last minute iemand voor de nacht nodig heb.

Ik ga eens wat gastouders bellen, oppas is mogelijk maar dit wordt niet vergoed.. wordt een duur grapje..

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: alleenstaande ouders en nachtdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:17

Hoe vaak moet je nachten werken dan? En neem aan dat je met nachtdiensten ook meer verdient?

_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Re: alleenstaande ouders en nachtdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 12:20

In het begin wordt het pittig omdat je er ook een opleiding bij doet, later kan je je voorkeuren aangeven maar het ligt aan vakanties, je collega's etc. Dus exact aan te geven is het niet, kan ze wel even bellen om te vragen of ze een voorbeeld rooster hebben.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:34

Wat een toffe zoon heb jij zeg <3

Heb je al eens nachtdiensten gedraaid en kan je het fysiek en mentaal aan? Ik denk dat dit hier de belangrijkste vraag is. Als jij je goed voelt, dan kan je er echt voor je zoontje zijn. Niet de kwantiteit en het wanneer je er voor hem bent MAAR de kwaliteit van het samenzijn telt. Mama blij = zoontje blij! (en omgekeerd uiteraard).

Informeer je goed over de mogelijkheden voor opvang. Maar als het organisatorisch en voor jou en voor je zoontje (je hebt zijn mening al gevraagd en dat is echt top!) haalbaar is dan moet je er zeker voor gaan! Zeker omdat je dit zelf kiest en het gevoelsmatig een fijne job vindt. (Het is een willen en geen moeten zo te horen)

Succes!

_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Re: alleenstaande ouders en nachtdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 12:41

Ik kom uit het nachtleven :j en uit de horeca :D ik mis het dus héél erg :)

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:53

_Friemel schreef:
Nee, alles woont binnen Utrecht, in het begin wellicht mijn opa en oma maar puur uit noodzaak.
Het is overigens niet de hele nacht, max tot 2 uur.. Ik krijg mijn rooster 8 weken van te voren dus het is niet zo dat ik last minute iemand voor de nacht nodig heb.

Ik ga eens wat gastouders bellen, oppas is mogelijk maar dit wordt niet vergoed.. wordt een duur grapje..


Rond 2/3uur waren deze mensen ook vaak thuis, maar aangezien ze 's ochtends hun slaap nog wilden pakken bleef ik de nacht en de ochtend ook.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:00

Ik zelf heb vaak genoeg geslapen bij mijn oppas kinderen en ze in de ochtend naar school gebracht. Dit vond ik heerlijk om te doen (zou het zo weer willen doen), er zijn vast wel meer mensen zoals ik die met alle liefde het 'ritme' op sommige dagen van je overnemen! Ik zou alleen niet weten of gastouders of bedrijven dit ook aanbieden óf dat je echt opzoek moet naar een fijne oppas

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:02

_Friemel schreef:
Ik kom uit het nachtleven :j en uit de horeca :D ik mis het dus héél erg :)
Je weet dus waar je aan begint! Top! :-) Dan zeg ik: gewoon doen (als je alles goed kunt regelen voor je zoontje).

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: alleenstaande ouders en nachtdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:05

is een au-pair of nanny geen optie?

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:10

Ik lees Utrecht en vraag me af: kun je niet een student/au pair in huis nemen? Afhankelijk of je iemand ook werkelijk een ruimte aan kunt bieden, dat weet ik uiteraard niet.
Maar beetje out of the box, ik denk dat er studenten zijn die dit te doen vinden als het hun ook nog eens prima woonruimte oplevert. (Wel goeie afspraken en kijken hoe het wettelijk zit uiteraard, en zeker ook in gedachten houden dat je daarnaast wel ook nog andere oppas nodig hebt. Ook au pairs/studenten hebben vrije tijd nodig)

_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 17:46

Ik woon zelf in Den Haag, ik kan natuurlijk kijken maar dit kost meer dan dat het mij oplevert, daarnaast heb ik geen extra kamer... heb geen mega huis helaas.. zal wel eens snuffelen.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 21:54

_Friemel schreef:
Ik woon zelf in Den Haag, ik kan natuurlijk kijken maar dit kost meer dan dat het mij oplevert, daarnaast heb ik geen extra kamer... heb geen mega huis helaas.. zal wel eens snuffelen.


Misschien een leuke internationale student die wat bij wilt verdienen en gelijk je zoontje wat wereld kennis mee kan geven!

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: alleenstaande ouders en nachtdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:35

Kijk je wel uit dat je je zoontje niet wegcijfert voor jezelf? Tis niet ideaal om je zoontje zo vaak uit logeren te sturen bij een gastouder of door een wildevreemde naar/uit bed te laten gaan. Niet kwaad bedoeld, maar kun je niet beter wachten tot hij wat ouder is met zo'n baan?

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: alleenstaande ouders en nachtdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:27

Ik heb een tijdje bij iemand opgepast die nachtdiensten draaide en alleenstaand moeder was.

Om 22 uur ging ze weg en kwam ik. Keek even tv ofzo en ging slapen. Om 8 uur was ze terug en ging ik naar school en zij haar kind wakker maken.
Ik had geen omkijken naar het kind, het was puur dat er iemand zou zijn als hij wakker werd om wat voor reden dan ook. En ik deed dit dan ook tegen een “kleine vergoeding” van ca 20/25 euro per nacht.

Ik was student. Wel 18+. Ik had ouders met een auto achter de hand voor het geval er nood was (gelukkig nooit nodig geweest). En ze woonden naast de spoedeisende hulp. Dat maakte dat ik er wel oppaste met een veilig gevoel.

Familie had geen netwerk achter de hand, en stel je hebt een 15 jarige oppas en er is nood en ze kan niet handelen....

Ikzelf had ook wel ruime ervaring met kinderen. Dus stel hij zou wakker worden, geen probleem. En stel ik had eerder moeten beginnen en hem ook op bed moeten leggen, ook geen probleem.

Haar rooster was al ver van te voren bekend. En doordat je snachts werkt, werk je minder dagen in een maand. Ze had naast mij nog 2 dames. En kwam zo eigenlijk altijd wel uit met haar werk.

Wil je kinderopvangtoeslag of iets dergelijks gaan inzetten dan kom je wel vrees ik al snel op een gastouder uit.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:39

Mijn moeder heeft jaren opgepast bij een alleenstaande moeder die nachtdiensten deed.
Om de week sliep ze dan daar en ook als een kind ziek was, bleef ze daar overdag.

Dus of een student of een jonge oudere.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: alleenstaande ouders en nachtdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 00:02

Toch een droombaan, slapend geld verdienen :D denk dat er genoeg animo voor is

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: alleenstaande ouders en nachtdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:09

Maar TS, er is geen extra kamer zeg je? bedoel je als in: helemaal geen extra slaapkamer, of alleen een kleine logeerkamer oid. Want geen extra slaapkamer lijkt me toch wel een probleem.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:52

Van hoe laat tot hoe laat worden je tijden nou precies, want ik begreep nachtdienst uit je post....maar tot 2 uur, vind ik geen nachtdienst,zoals ik later lees.

Maar tot 2 uur snachts, is er geen oplossing voor met wat buren en een babyfoon, na 23 uur?

En anders, als je het heel graag wil, de paasei naar de nering zetten en bv je grootouders vragen of hij daar mag slapen.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:44

Ik ben vijf jaar alleenstaande moeder geweest en werk in de zorg. Ik werk overdag of in de avond. Zijn vader heb ik ook nooit op hoeven rekenen die ziet hij eens per maand.. Ik heb het geluk dat ik super lieve, behulpzame ouders heb oppassen. Als baby had hij een gastouder die thuis kwam. En pasten mijn ouders in de avonden op, toen hij wat ouder werd ging hij naar een gastouder en haalden mijn ouders hem daar op als ik avonddienst had. En sinds hij naar school gaat, gaat hij een paar keer in de week naar BSO. Mijn ouders halen hem daar op, hij eet daar en dan brengt mijn moeder hem thuis en brengt hem naar bed en als ik thuis kom gaat zij naar huis. Sinds een aantal maanden heb ik een super lieve vriend die ook leuke dingen met hem doet en oppast wanneer ik moet werken :D

Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd dat de ouders in staat zijn om zoveel te helpen. Ik hoop dat je het rond krijgt. Ze zijn er wel gastouder die aan huis komen. Maar het gebeurt niet veel, in eigen huis kunnen ze natuurlijk meer kinderen tegelijk opvangen.

Succes! Het is wel belangrijk om werk te doen waar je blij van wordt!

_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 11:40

Rakkie123 schreef:
Van hoe laat tot hoe laat worden je tijden nou precies, want ik begreep nachtdienst uit je post....maar tot 2 uur, vind ik geen nachtdienst,zoals ik later lees.

Maar tot 2 uur snachts, is er geen oplossing voor met wat buren en een babyfoon, na 23 uur?

En anders, als je het heel graag wil, de paasei naar de nering zetten en bv je grootouders vragen of hij daar mag slapen.


Hij moet naar school dus dit is niet haalbaar..

siskeh schreef:
Maar TS, er is geen extra kamer zeg je? bedoel je als in: helemaal geen extra slaapkamer, of alleen een kleine logeerkamer oid. Want geen extra slaapkamer lijkt me toch wel een probleem.


Helemaal geen extra slaapkamer....daarom nu toch ook aan het kijken voor bij de gastouder.

Ik ben inmiddels aan het rond mailen en bellen voor de opties, als het een gastouder is thuis waar hij eventueel kan slapen dan is het ook goed.. Heb ook even de kosten berekend en een oppas kan ook zeker een uitkomst worden als er een student is die dit incidenteel kan opvangen :j

Diensten zijn van 5/6 tot 2 of 4.30 tot half 1 of gewoon dag en daartussen wissel je.

Veel goede tips gehad wel, ik ga er mee aan de slag :D

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:41

Ik zou eerst kijken of het uberhaupt lukt om iemand te vinden die in huis wil komen voor je de baan overweegt. Ik weet van de regio utrecht dat het erg lastig is uberhaupt een gastouder te vinden, de wachttijd was langer dan een jaar bij veel bureaus en ik ben bang dat dit in de randstad op meer plekken is. Je kunt enkele gastouderbureaus bellen en vragen of ze mogelijkheden zien. De meeste gastouders die thuis komen, doen dat voor meerdere kindjes, anders wordt het voor jou wel erg duur. Aan de kinderopvangtoeslag zit namelijk een maximum, alles boven de 6.15? euro per kind wordt geen toeslag gerekend, dus dan krijg je niks terug. En ik denk dat opvang aan huis duurder is dan dat. Als je iemand zoekt die niet bij een bureau aangesloten is, krijg je helemaal niks en moet je dus alles zelf betalen.
Eerlijk gezegd ken ik alleen situaties waarbij de kinderen naar opa en oma gaan als de ouder nachtdienst heeft. En 7 jaar is voorlopig echt te klein om alleen te blijven. Je zult ook een back up moeten hebben als je gastouder niet kan of ziek is. Misschien zie ik teveel beren op de weg, maar ik zou er stress van krijgen :'). Ik werk zelf in de zorg, maar ik heb dan een partner die thuis is. Toen hij 3 weken alleen op vakantie ging, kreeg ik het met oppas in elk geval ook niet voor elkaar, ik heb alleen overdag gewerkt en uiteindelijk ook maar wat vakantiedagen opgenomen.

Ps: je zoontje is bijna 7, houdt er ook rekening mee dat hij consequenties niet kan overzien. Dochtertje van mijn vriend vond het in eerste instantie ook allemaal prima, totdat ze wel erg vaak door een ander gebracht/gehaald werd. Toen kwamen de tranen. Uiteindelijk is mijn vriend weer op andere tijden gaan werken, mede om die reden.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 18-11-19 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt