Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Houten laarzenspanners, waar?

 
Profiel   

Wie zou mij kunnen helpen?
Mijn moeder heeft maar 1 wens voor kerst, houten laarzenspanners. Zij heeft 1 zo'n set van mij overgenomen die ik voor mijn rijlaarzen gebruikte, maar ik kan ze nergens meer online vinden.
Wie weet waar ze verkocht worden (mag internationaal), of heeft ze nog liggen en wil ze verkopen? Dit mag gebruikt zijn!

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 10:53 



 
Profiel   

Nou, het toeval wil dat ik aan het ontspullen ben. En ik heb exact zo'n gelijk setje. En ik bedacht dit weekend dat ik het misschien maar op MP moet zetten :D . Want het ligt al jaren ongebruikt in de kast.
Stuur maar PB voor meer informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 10:56 



 
Profiel   

Top ik heb je gepbt! Meer zijn altijd welkom :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 14:02 



 
Profiel   

Schoenmakers verkopen dit (tenminste, de mijn wel).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 11:06 



 
Profiel   

Oh echt? Hier in de buurt slechts die voet, dat bovendeel hebben we nog niet gevonden. Maar dan ga ik even bij andere in de regio zoeken! Zou je me eventueel per PB jouw regio willen sturen mocht ik hier niks vinden dan kan ik daar eens heen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 12:22 



 
Profiel   

Ik ben heel benieuwd naar de werking van die dingen. Wat doet die stok?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 12:56 



 
Profiel   

Het is op de foto niet heel goed te zien. In de stok zit een splitpen. Daarmee regel je de hoogte. Dit is afhankelijk van de lengte van je onderbeen. Boven de splitpen zit een soort dubbele haak. Die kun je in de lussen steken die aan de binnenkant van de schacht van de rijlaars genaaid zijn. De lussen die je ook gebruikt om je laarzentrekkers in te steken.*

Als je goed kijkt zie je een veer zitten. Je kan de stok indrukken en met een kwartslag in de onderste stand vergrendelen.

Je doet eerst de voet in de laars. Dan zet je de stok met de U-vormige kant op de voet. Je friemelt de haken in de lussen, geeft een slag aan de stok en de stok schiet door de veer omhoog. De splitpen zorgt ervoor dat de dubbele haak mee naar boven genomen wordt. De haken hangen in de lussen, en zie, de schacht wordt naar boven toe opgespannen.

* Dit heb je niet in laarzen met ritsen. Dit zijn echt “ouderwetse” laarzenspanners uit de tijd dat laarzen nog een balein hadden en van het type kachelpijp waren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 14:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen