Wat is volgens jou een taboe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:08

Wat ik nog niet voorbij heb zien komen,(of ik heb eroverheen gelezen) is besmet zijn met HIV.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:10

het rouwen om een huisdier en dan vooral dat men vindt dat je na een paar dagen er wel over heen moet zijn hoor, want was maar een hond/kat/vogel etc

4 weken geleden mn hond moeten laten inslapen en heel eerlijk; ben er nog steeds kapot van, maar al na een dag of 4 gingen de meesten er toch wel vanuit dat je wel over de dood van je maatje heen bent. Er wordt nu toch wel gereageerd met; nou kom, het was maar een hond, geen familie of goede vriend, gewoon een andere hond halen en klaar.
Laat mijn kereltje dat nu net geweest zijn; familie en een vriend......dat hij dan niet lid was van de menselijke soort doet daar niets aan af.

Maar voor velen is dat eigenlijk ook al een taboe; een dier zien als familie en vriend

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:10

Drugs gebruik
Drank gebruik
problemen thuis als je kind bent
Problemen thuis in een relatie
Sex
Politiek
criminaliteit in familie/gezin
Verdriet/rouw
Ziekte
Geld/vermogen/inkomen

In Nederland mag je zogenaamd overal over praten, maar dat kan echt niet overal en met iedereen. Mensen zeggen snel wat "hoort" en lopen achter de massa aan.
Een andere mening of keuze maken, geeft snel afstand en of weerstand.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:11

Valt de ontkenning van de holocaust ook onder taboe?

Toch even voor de duidelijkheid, ik ben zelf absoluut geen ontkenner hé :+ . Maar aangezien je daar eigenlijk zelfs niet een over mag praten of luidop in twijfel trekken...

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:17

xxCYNNxx schreef:
het rouwen om een huisdier en dan vooral dat men vindt dat je na een paar dagen er wel over heen moet zijn hoor, want was maar een hond/kat/vogel etc

4 weken geleden mn hond moeten laten inslapen en heel eerlijk; ben er nog steeds kapot van, maar al na een dag of 4 gingen de meesten er toch wel vanuit dat je wel over de dood van je maatje heen bent. Er wordt nu toch wel gereageerd met; nou kom, het was maar een hond, geen familie of goede vriend, gewoon een andere hond halen en klaar.
Laat mijn kereltje dat nu net geweest zijn; familie en een vriend......dat hij dan niet lid was van de menselijke soort doet daar niets aan af.

Maar voor velen is dat eigenlijk ook al een taboe; een dier zien als familie en vriend

Is dat zo? Als je je moeder verliest zeggen mensen na een maand of drie ook wel hup aan huilen heb je niks. Is de maatschappij daar niet gewoon hard in? Is negatieve gevoelens uiten in het algemeen niet taboe?


Drugsgebruik is echt geen taboe bij de generaties onder de pakweg 35. Daarboven wel wat, maar dat sterft vanzelf uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:53

Kwanyin schreef:
Valt de ontkenning van de holocaust ook onder taboe?

Toch even voor de duidelijkheid, ik ben zelf absoluut geen ontkenner hé :+ . Maar aangezien je daar eigenlijk zelfs niet een over mag praten of luidop in twijfel trekken...

Nee, onder strafbaar feit.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:58

deksel schreef:
Non-binary, queer en gender-fluid mensen & a-seksualiteit. Ik merk dat het iets is waar heel veel mensen nog niet oke mee zijn.

Niet hele topic doorgelezen, maar dit! Merk het zelf ook veel in mijn omgeving.

En polyamorie ook.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 15:05

Aseksueel en/of aromatisch zijn inderdaad...

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 15:09

Fireheart schreef:
Aseksueel en/of aromatisch zijn inderdaad...


Mensen aanspreken omdat ze stinken is meer ongemakkelijk... :D

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 15:13

Captain schreef:
Fireheart schreef:
Aseksueel en/of aromatisch zijn inderdaad...


Mensen aanspreken omdat ze stinken is meer ongemakkelijk... :D


Daar gaat mijn koffie. _O-

Anoniem

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:04

Aromatisch _O- _O- _O-
TE Leuk.

Een zelfverkozen levenseinde, daar ligt een flink taboe. Niet iedereen die niet wil leven hoeft gered te worden.

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:20

Maartje1990 schreef:
Ik vind homoseksueel echt niet meer vallen onder taboe, althans niet waar ik woon.


Het meisje waarmee ik nu date wist het al 6 jaar voor ze uit de kast durfde te komen, een ander durf nu nog steeds niks tegen dr vader te zeggen... Voor mij toch tekenen dat het nog niet zo goed zit helaas...

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:20

Dat mannen niet mogen huilen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:24

Ironisch gezien is LHBTI+ zijn nu eigenlijk "weer" taboe, vaak. Want: de acceptatie is al klaar, ofzoiets, dus als je problemen hebt dan stel je je aan.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:27

Captain schreef:
Fireheart schreef:
Aseksueel en/of aromatisch zijn inderdaad...


Mensen aanspreken omdat ze stinken is meer ongemakkelijk... :D


Damn you autocorrectie _O- _O-

Daar moest natuurlijk aromantisch staan :')

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:30

Inderdaad, asexualiteit is echt zo'n ding vind ik nog. Of het niet goed weten. Dan trap je echt op duizend tenen en is het meteen discussie :Y)

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:32

Kirania schreef:
Inderdaad, asexualiteit is echt zo'n ding vind ik nog. Of het niet goed weten. Dan trap je echt op duizend tenen en is het meteen discussie :Y)


Precies :=

Krijg heel vaak de vraag ‘waarom ik nog geen relatie heb’. Als ik dan vertel dat ik daar geen behoefte aan heb, word ik aangekeken of ik gek ben :')

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:38

Wahaha, ik begon vanaf mijn 18de de vraag te krijgen 'ja, je moet wel lesbisch zijn dan' _O- als je niets beslist hebt voor 18 beslissen ze voor je ~~}>

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:39

Drico schreef:
Geen idee of deze al benoemd is maar de levenseindekliniek?

Volgens mij is het een groot taboe dat er mensen zijn die een einde willen maken aan hun leven met behulp van de kliniek.


Is dat zo? Dat idee heb ik niet, behalve natuurlijk in gelovige/zwaar gelovige kringen

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:43

Franciee schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik vind homoseksueel echt niet meer vallen onder taboe, althans niet waar ik woon.


Het meisje waarmee ik nu date wist het al 6 jaar voor ze uit de kast durfde te komen, een ander durf nu nog steeds niks tegen dr vader te zeggen... Voor mij toch tekenen dat het nog niet zo goed zit helaas...


Ik wist t ook al lang. Maar niemsnd heeft er ooit een probleem mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:45

Kirania schreef:
Wahaha, ik begon vanaf mijn 18de de vraag te krijgen 'ja, je moet wel lesbisch zijn dan' _O- als je niets beslist hebt voor 18 beslissen ze voor je ~~}>

Ik heb meer dat mensen het zich persoonlijk aantrekken, of dan maar besluiten dat ik degene ben die in de war is. Komt daar dan nog een zekere mate van aseksualiteit bij, dan wordt dat alleen maar erger. :') Er is ook een kennis die mij constant probeert te outen als lesbiënne, maar dat ben ik niet, strikt genomen, dus ik zeg dan ook altijd met een stalen gezicht dat ik niet lesbisch ben, dan zijn mensen helemáál de draad kwijt. :))

Maartje1990 schreef:
Ik wist t ook al lang. Maar niemsnd heeft er ooit een probleem mee gehad.

Ik denk dat het in de mainstream media ook geen taboe meer is, en ook vaak wel geaccepteerd, maar "op de grond" merk je toch vaak dat mensen het wel een vreemd idee vinden.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:48

Ik vind heel veel dingen die genoemd worden geen taboe. Vraag me af of iedereen weet wat een taboe is >;)
Ik vind het eerlijk gezegd absurd dat er gesuggereerd wordt dat je in Nederland niet (meer) voor je mening mag uitkomen. Of dat racisme een taboe is. Nou, dat zie ik niet zo, het gaat er bijna elke dag over.

Wat ik wel een taboe vind is (sociale) armoede. Mensen die financieel niet mee kunnen doen in de maatschappij.

En wat volgens mij ook een taboe is, is jongensprostitutie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:52

Kinke schreef:
Drico schreef:
Geen idee of deze al benoemd is maar de levenseindekliniek?

Volgens mij is het een groot taboe dat er mensen zijn die een einde willen maken aan hun leven met behulp van de kliniek.


Is dat zo? Dat idee heb ik niet, behalve natuurlijk in gelovige/zwaar gelovige kringen


Bij anders dan ernstig fysiek of mentaal ziek, uitzichtloos lijden, is het een enorm taboe.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:55

In Belgie wordt daar nochtans op dit moment in het parlement volop over gedebatteerd.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:57

Ik vind het geen taboe. Er wordt uiterst zorgvuldig gekeken naar criteria voor uitzichtloos of ondraaglijk lijden. Los van of ik het inhoudelijk met die criteria eens ben, vind ik het op basis daarvan géén taboe.