Wat is volgens jou een taboe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:02

Met zelfmoordplannen rondlopen wordt volgens mij bespreekbaar gemaakt, althans, als er reclames zijn die zeggen "praat erover" dan is het geen taboe denk ik?

Als je toegeeft dat je kinderen slaat ben je strafbaar denk ik? Als je toegeeft dat je denkt aan sex met dieren, dan heb je denk ik wel een taboe te pakken..

Met drank op naar je werk komen is geen taboe als meer 'niet wenselijk'.. als je je ook dronken gedraagt. Als niemand wat aan je ziet (en ruikt :+ ) is t misschien niet zo heel erg ... Je kan wel vertellen dat je de avond ervoor 'een lekker feestje' hebt gehad.

Daarintegen, vertellen op je werk dat je in het weekend drugs hebt gebruikt, dat is niet wenselijk en kan je je baan kosten denk ik. Vertellen dat je lekker een paar cocktails hebt weggetikt is minder erg en maatschappelijk meer geaccepteerd..

En je moet inderdaad blij zijn met je kinderen, dat taboe heb ik in een blad ook wel eens gelezen inderdaad... :j

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:30

Ik bedoel niet drank of drug in het weekend. Ik bedoel dat je toegeeft dat je drankverslaaft bent of drugs nodig hebt om je werk te kunnen doen. Er zijn verschillende beroepen waarvan men weet dat een aandeel van de medewerkers actief oppeppende middelen gebruiken om het vol te houden.
Zelfs ook als het niet direct opvalt en je geleverde werk goed is.

Luxorvalkje
Berichten: 1934
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:43

elnienjo schreef:
Spijt hebben van je kind(eren) is volgens mij wel het grootste taboe anno nu.
Mensen durven dat alleen maar toe te geven aan bewust kindvrijen of anoniem.


Ik ken er best wat. Of mensen die echt goed voor hun kinderen zorgen, maar als ze nog eens voor de keus zouden staan met de kennis van anno nu, dat ze het dan niet zouden doen. (Ik ben kindvrij, als ik zeg dat ik bewust kinderloos ben krijg ik de wind van voren)

Sizzle schreef:
Ik bedoel niet drank of drug in het weekend. Ik bedoel dat je toegeeft dat je drankverslaaft bent of drugs nodig hebt om je werk te kunnen doen. Er zijn verschillende beroepen waarvan men weet dat een aandeel van de medewerkers actief oppeppende middelen gebruiken om het vol te houden.
Zelfs ook als het niet direct opvalt en je geleverde werk goed is.


Chirurgen die cocaïne gebruiken bijvoorbeeld. Best een eng idee

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:16

Sizzle schreef:
Ik bedoel niet drank of drug in het weekend. Ik bedoel dat je toegeeft dat je drankverslaaft bent of drugs nodig hebt om je werk te kunnen doen. Er zijn verschillende beroepen waarvan men weet dat een aandeel van de medewerkers actief oppeppende middelen gebruiken om het vol te houden.
Zelfs ook als het niet direct opvalt en je geleverde werk goed is.


Ik denk dat het “recreatief gebruik” van drugs ook wel taboe is eigenlijk....

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:21

Mwoah, zelfs op bokt zijn er genoeg gebruikers die stoere verhalen hebben of hun experimenten. Het is ook wel iets wat in de kroeg prima ter sprake kan komen of iemand dat wel eens geprobeerd heeft. Zeker de house party generatie is er niet bepaald verlegen over.
Verslaging toegeven is inderdaad wel een stap verder
Toegeven dat je zonder drugs je beroep niet kunt uitvoeren wordt waarschijnlijk als een soort falen gezien. Inderdaad vallen daar vaak artsen onder, idem met onderzoekers en ook sommige top functies in bedrijven die samen gaan met weinig slaap.

Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:28

Openlijk kunnen spreken over een ouder, grootouder of familielid die actief NSB lid is geweest. In mijn eigen studieproject (Psychologie) heb ik gemerkt dat zelfs na 3 generaties de schaamte en het taboe sterk aanwezig is.

Geen koffietafelonderwerp en het roept sterke emotionele reacties op, ook wanneer beide gesprekspartners enkele generaties verwijderd zijn van de eigenlijke geschiedenis.
Erfelijke schaamte en overgedragen veroordeling.

Anoniem

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:50

Gender disappointment ofwel teleurgesteld zijn dat je een jongetje krijgt in plaats van een meisje (of andersom). Mag je namelijk absoluut niet vinden en je bent een ondankbaar kreng dat je daar alleen maar over na durft te denken.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:07

Een relatie uitmaken omdat de gezondheid van je partner minder wordt.
Gezondheid als selectiecriteria bij daten wordt vaak ook niet zo gewaardeerd als je het openlijk uitspreekt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:13

O of zeggen dat als je partner 20 k bijkomt je hem of haar zult laten zitten. Dat is ook best taboe.

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:26

germie schreef:
Een relatie uitmaken omdat de gezondheid van je partner minder wordt.
Gezondheid als selectiecriteria bij daten wordt vaak ook niet zo gewaardeerd als je het openlijk uitspreekt.


De 1e vind ik verschillend, als je het uitmaakt omdat ze ziek zijn vindt ik inderdaad dat je als partner faalt in je doen. Maar als ze bijv ineens alleen maar slecht gaan eten en doen dan kan ik daar best bij inkomen als ze niet willen veranderen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:49

Ok, waarom faal je dan? De persoon van wie je hield is wel veranderd he. Dingen die je samen deed gaan niet meer. Moet je dan je passie opgeven?
Gewoon even wat vragen, de gemiddelde opinie is dat je jezelf weg moet cijferen. Maar is dat wel altijd eerlijk? Je deed samen aan fanatiek wandelen of fietsen. Hij kan het niet meer, jij bent hierin je maatje kwijt, hij zoekt een andere passie, jij wilt door. Botsen is dan logisch. Maar faal je dan? Je groeit gewoon van elkaar. Maar gezondheid en afscheid nemen is een taboe.
Het is best een lastig vraagstuk.
Zelfs karakter kan door ziekte veranderen. Het is denk ik best een taboe om te zeggen ik ga bij mijn zieke partner weg. Maar het is in mijn ogen niet falen.

Fem

Berichten: 12512
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 10:04

Hier zou je natuurlijk een hele discussie over kunnen hebben en het is voor iedereen anders.
Maar ik val niet op iemand alleen om z'n hobby en er bestaat ook nog zo iets als een nieuwe partner zoeken voor die hobby, maar niet voor je liefdesleven.

Voor mij persoonlijk zou ik mezelf nogal kortzichtig vinden om iemand te verlaten omdat die persoon niet meer zijn hobby/sport kan uitoefenen. Dan zat de liefde in mijn geval al niet diep genoeg als het alleen maar daar om ging.

Maar ik snap je punt wel, iemand verlaten die ziek is, of iemand bedriegen die ziek is, is een grote schande. (Nou vind ik iemand bedriegen altijd een grote schande, maar dat terzijde).

Ik kan me ook best voorstellen namelijk dat het echt niet altijd even makkelijk is om met iemand samen te leven die chronisch ziek is en niet meer degene is die hij/zij ooit was.
Ik kan daarover niet oordelen omdat ik zelf nooit in die situatie heb gestaan.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:08

Ik zie inderdaad weggaan bij een ziekte partner als taboe. Degene waarvan ik weet dat ze dit gedaan hebben worden niet bepaald gezellig veroordeeld door hun omgeving. Persoonlijk vind ik niet dat je daar over kan oordelen. Net zo goed was de relatie al niet geweldig of ga je er zelf volledig aan kapot. Ik ken omgekeerd dan ook weer een situatie waar de zieke partner zelf vreemd ging :+

Bij zelf aangegeten overgewicht of verslonsing is volgens mij wel meer begrip. Als iemand gewoon een slechte levensstijl ontwikkeld heeft en ook geen zin heeft daar wat aan te doen dan kan dat zeker een goede reden zijn dat je elkaar niet meer begrijpt. Net als bij mensen die na hun pensioen ineens onuitstaanbaar gaan zitten wezen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:11

Ik heb er gelukkig ook nooit mee te maken gehad. Wel met de keuze om geen relatie met iemand te willen met een beperkte gezondheid. Maar dan is er geen sprake van bedriegen of weggaan, maar gewoon selectiecriteria voor een partner. Ja, liefde gaat waar het niet gaan kan, maar van te voren afstand houden op basis van selectiecriteria is nooit verkeerd.

Fem

Berichten: 12512
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 10:15

Ik ben zelf ook selectief, daar is ook niets mis mee, denk ook niet dat dat een taboe is.
Door het hebben van een psychisch zieke vader weet ik gewoon heel goed dat ik geen psychisch zieke man wil.
Dus daar kan ik me wel in vinden Germie.


Klopt Sizzle, ik heb ook gezien dat er wel oordelend wordt gesproken/gedaan over mensen die een zieke partner verlaten.
Maar kan me ook voorstellen dat de situatie onhoudbaar is geworden dat je tot dat besluit komt.

Luxorvalkje
Berichten: 1934
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:51

Fem schreef:
Ik ben zelf ook selectief, daar is ook niets mis mee, denk ook niet dat dat een taboe is.
Door het hebben van een psychisch zieke vader weet ik gewoon heel goed dat ik geen psychisch zieke man wil.
Dus daar kan ik me wel in vinden Germie.


Daar zit denk ik ook het verschil. Ik denk niet dat iemand je zou veroordelen op een weloverwogen keuze.

Maar als ‘de liefde van je leven’ opeens psychisch ziek wordt en de andere partner gaat weg, dan wordt die toch vaak vreemd aangekeken. En dat terwijl je niet van buiten kunt zien wat eraan voorafging.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:34

germie schreef:
Ik heb er gelukkig ook nooit mee te maken gehad. Wel met de keuze om geen relatie met iemand te willen met een beperkte gezondheid. Maar dan is er geen sprake van bedriegen of weggaan, maar gewoon selectiecriteria voor een partner. Ja, liefde gaat waar het niet gaan kan, maar van te voren afstand houden op basis van selectiecriteria is nooit verkeerd.

Maar dat is vantevoren. Natuurlijk mag je bij het kiezen van een partner selectief zijn op wat jij wilt.Dat moet zelfs vind ik anders wordt het toch niets. Maar als je eenmaal getrouwd bent\zeer vaste relatie hebt, dan vind ik het wel een taboe om die partner te dumpen als hij\zij ziek wordt.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:44

Eens, terwijl ik het helemaal niet zo onbegrijpelijk vind dat je een chronisch zieke partner niet ziet zitten. Ik durf bijvoorbeeld echt niet te zeggen of ik het vol zou houden als mijn partner in een rolstoel terecht zou komen waarbij hij zwaar hulpbehoevend wordt.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:54

anjali schreef:
germie schreef:
Ik heb er gelukkig ook nooit mee te maken gehad. Wel met de keuze om geen relatie met iemand te willen met een beperkte gezondheid. Maar dan is er geen sprake van bedriegen of weggaan, maar gewoon selectiecriteria voor een partner. Ja, liefde gaat waar het niet gaan kan, maar van te voren afstand houden op basis van selectiecriteria is nooit verkeerd.

Maar dat is vantevoren. Natuurlijk mag je bij het kiezen van een partner selectief zijn op wat jij wilt.Dat moet zelfs vind ik anders wordt het toch niets. Maar als je eenmaal getrouwd bent\zeer vaste relatie hebt, dan vind ik het wel een taboe om die partner te dumpen als hij\zij ziek wordt.


Ook als die zieke partner onredelijke verwachtingen heeft? Ik weet nog wel een topic op bokt waarvan ik regelmatig dacht: meid, laat die kerel voor wat het is. Gewoon respectloos en zonder waardering eissen dat je partner alles opgeeft omdat jij ziek bent is ook niet in orde. Idem met partners die door hun mentale ziekte een gevaar vormen.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:59

Ohh ja dat topic, wat heftig was dat.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:23

@Sizzle: Als je partner gewelddadig wordt en dus gevaarlijk voor je, ja dan kun je niet anders dan hem verlaten.Dat is dan toch geen taboe.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:28

En als het psychische mishandeling is anjali? Dan ook? En waar trek je de grens?

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:31

Moslim zijn of worden wanneer je afkomst Hollands is.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:48

SavannahNx schreef:
Moslim zijn of worden wanneer je afkomst Hollands is.


Dat is wel een goede ja :j

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:50

SavannahNx schreef:
Moslim zijn of worden wanneer je afkomst Hollands is.


Weet niet of het echt een taboe is, maar je wordt er wel raar op aangekeken in ieder geval. Een oud klasgenootje van mij, Nederlandse afkomst, is getrouwd met een moslim en sindsdien ook bekeerd enzo. Het is een hele slimme snuggere meid en ik ga er vanuit dat het volledig haar eigen keuze is geweest. Maar de lading oliebol en vooroordelen die mensen klaar hebben staan over haar en haar man is niet normaal. Hij zou haar wel gedwongen en gebrainwashed hebben. Sure.