Wat is volgens jou een taboe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 00:08

Naturistisch kamperen/zwemmen etc.

Hierboven las ik ergens het uiten van je mening. Ik denk dat hier ergens ook wel taboe op ligt. Want zodra je een andere mening hebt dan ben je vaak gelijk de boeman...

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 00:08

Wat ik zie/hoor vanuit mijn werk als maatschappelijk werker:

Seksueel misbruik
Homoseksualiteit, transgender zijn
Problemen thuis
Suïcide gedachtes

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 00:11

Taboe is vreemdgaan of gevoelens hebben voor meer dan 1 persoon.

Het hebben van een beperking, hoewel het wel steeds beter gaat, maar bewust een kindje met Down laten komen, is wel een dingetje.
En heel breed genomen, wat te doen als het vruchtje een afwijking blijkt te hebben en je wil het toch laten komen.

Geen zin meer hebben in het leven.

Verslaafd zijn.

Geld willen verdienen.

Uiten van je mening een taboe...
Ik wou dat dat een beetje meer waar was....

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 00:40

Menstruatie vind ik tot op de dag van vandaag nog steeds taboe. Het wordt nog steeds als 'vies' beschouwd.

Dat mannen niet mogen huilen omdat ze 'stoer moeten zijn'. Dat mannen een echte 'man' moeten zijn, anders worden ze bestempeld met 'mietje'.

Verder dat een vrouw gepusht wordt richting het carrière maken. Je moet een goede moeder zijn, maar daarbij ook een goede baan hebben. Een sterke en onafhankelijke vrouw zijn. Terwijl ik in mijn omgeving veel vrouwen hoor die liever huismama zijn, die thuis is voor haar kinderen en het huishouden op haar neemt.

En dat je niks negatief mag zeggen over onze multiculturele samenleving want anders ben je meteen een racist. We moeten altijd maar tolerant zijn. Alles mag over autochtonen gezegd worden. Maar 1 verkeerd woord over allochtonen, foei racist!

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 00:51

Wat volgens mij echt een taboe is?

Gewoon eerlijk zeggen dat je geen zin hebt of iets niet wilt als iemand vraagt of je wilt afspreken (met vrienden, familie, verjaardag, feestje, etentje, date etc).

En aangeven dat het eigenlijk helemaal niet zo goed met je gaat als iemand vraagt 'hoe gaat het'. Alles moet altijd goed beter best en kom vooral niet 'zeiken'. Uiteraard kunnen sommige mensen doorslaan in zeuren over kwaaltjes en altijd dezelfde verhalen vertellen, maar soms is het gewoon goed om iemand te vertellen dat je een burn out hebt, of een depressie of iets anders mentaals en wat dit met je doet. En wat ze wel en niet van je kunnen verwachten. En vooral dat mensen zich daar ook gewoon aan houden.

Verder een taboe is inderdaad geen kinderen willen of spijt hebben, of een voorkeur.

En ik zag laatst op tv dat het onder de minder intelligenten onder ons, homo zijn echt een taboe is.
Twee meisjes 'kunnen wel', maar twee mannen da ken nie.

Onzin natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 01:02

Homoseksualiteit (en daar vaak bij behorende ook de extreme objectificatie van lesbische/biseksuele vrouwen) is helaas niet alleen onder minder intelligente mensen niet of minder geaccepteerd. -O-

Bubblewrap schreef:
moonsparkle schreef:
Mannen die mishandelt worden door hun vrouw

Hele sterke dit!
Of ouders die mishandelt worden door hun kinderen.

Want het is toch altijd de man des huizes die slaat, schopt en scheld?

In het verlengde daarvan, ouderenmishandeling.

Of geestelijke verwaarlozing door ouders en de effecten daarvan op de ontwikkeling en latere leven van een kind. :=

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 01:27

Littekens. En dan vooral (duidelijk zichtbare) automutilatie littekens. Er zit daar zo'n groot taboe op


Afwijkende seksuele interesses.

Maar ook het sowieso hebben van afwijkende interesses.

Het houden van reptielen of andere niet veel voorkomende huisdieren.

Mentale issues. Er wordt vaak gedaan alsof het wel geaccepteerd wordt, maar puntje bij paaltje valt dat vies tegen.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 01:39

Geen kinderen willen en (helaas in 2019 nog steeds) homoseksualiteit. (en daarmee bedoel ik uiteraard de gehele community) Dat zijn taboes die voor mij doorbroken mogen worden.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 02:02

Het gevoel dat je niet in deze samenleving/maatschappij past, omdat het te zwaar is.

Je word vaak aangekeken als een lui varken en je moet maar door want iedereen kan het.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 02:22

Dat de helft van de wereld bevolking ongesteld word elke maand en we daar niet gewoon over kunnen praten.ik zou zo graag willen dat het Net is alsof je je neus snuit of een zakdoekje vraagt aan iemand, meld dat je verkouden ben en dus niet zo fijn voelt,even een dropje pakt omdat je last van je keel hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:07

Hutcherson schreef:
En aangeven dat het eigenlijk helemaal niet zo goed met je gaat als iemand vraagt 'hoe gaat het'. Alles moet altijd goed beter best en kom vooral niet 'zeiken'. Uiteraard kunnen sommige mensen doorslaan in zeuren over kwaaltjes en altijd dezelfde verhalen vertellen, maar soms is het gewoon goed om iemand te vertellen dat je een burn out hebt, of een depressie of iets anders mentaals en wat dit met je doet. En wat ze wel en niet van je kunnen verwachten. En vooral dat mensen zich daar ook gewoon aan houden.

Dit vind ik wel een interessante!
Ooit een artikel gelezen:
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/c ... eugen.html

De vraag is meer een formaliteit/beleefdheidsdingetje geworden dan een oprechte vraag. Men verwacht daardoor ook het antwoord 'goed'.
Wij zijn gewoontedieren, en als er plots een ander antwoord komt, dan wordt de routine verbroken en schrikt men. Het is een interessante psychologisch kwestie!

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:09

Zeggen dat er rascisme is.

Zeggen dat het je er niet warm of koud van wordt dat zwarte Piet nu roetveeg Piet wordt, en dat ie van jou ook groen mag zijn of om het even welke kleur heeft.

Rascisme in totaal is onbespreekbaar.

Net als discriminatie, van vrouwen, op basis van kleur, homosexualiteit, hoog laag opgeleid, arm rijk.

Dat de kloof tussen arm en rijk groter is geworden, is onbespreekbaar.
Daarmee dus, wat je verdiend....of `krijgt`

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:20

Lestrange01 schreef:
Littekens. En dan vooral (duidelijk zichtbare) automutilatie littekens. Er zit daar zo'n groot taboe op.

-knip-

Mentale issues. Er wordt vaak gedaan alsof het wel geaccepteerd wordt, maar puntje bij paaltje valt dat vies tegen.

Ja, hier ben ik het me eens.
Mensen kijken je meteen raar aan en totaal niet begripvol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:37

deksel schreef:
Lestrange01 schreef:
Littekens. En dan vooral (duidelijk zichtbare) automutilatie littekens. Er zit daar zo'n groot taboe op.

-knip-

Mentale issues. Er wordt vaak gedaan alsof het wel geaccepteerd wordt, maar puntje bij paaltje valt dat vies tegen.

Ja, hier ben ik het me eens.
Mensen kijken je meteen raar aan en totaal niet begripvol.


Om voor mezelf te spreken: ik schrik ervan als ik zoiets zie. Maar dat is omdat ik geleerd heb dat mensen die zichzelf pijn doen op die manier, hebben geleden en dat gun ik niemand. Ik wil het wel begrijpen maar mijn brein kan er niet zo goed bij: waarom wil je in jezelf snijden? Waarom wil je jezelf verminken? Dat wil ik wel vragen, maar ik wil niemand voor het hoofd stoten. Wil men die vragen wel of heeft men liever dat er de andere kant op gekeken wordt en er geen vragen gesteld worden? Ik bedoel: een volslagen onbekende zal ik hierover niet gaan aanspreken. Maar omdat jullie hier het taboe bespreken, durf ik het wel te vragen: hoe komt het dat je tot zulke acties overgaat?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:54

Na lange tijd nog rouwen, als in: het is toch nu onderhand wel over na een x aantal weken/maanden?

Idem met klachten na een ongeval. En dan met name onzichtbaar letsel, zoals hersenletsel. Want je ziet toch niets? Het is al zo lang geleden? Je verschuilt je nog steeds achter klachten. Je stelt je vast aan.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:57

Adelaide71 schreef:
deksel schreef:

Ja, hier ben ik het me eens.
Mensen kijken je meteen raar aan en totaal niet begripvol.


Om voor mezelf te spreken: ik schrik ervan als ik zoiets zie. Maar dat is omdat ik geleerd heb dat mensen die zichzelf pijn doen op die manier, hebben geleden en dat gun ik niemand. Ik wil het wel begrijpen maar mijn brein kan er niet zo goed bij: waarom wil je in jezelf snijden? Waarom wil je jezelf verminken? Dat wil ik wel vragen, maar ik wil niemand voor het hoofd stoten. Wil men die vragen wel of heeft men liever dat er de andere kant op gekeken wordt en er geen vragen gesteld worden? Ik bedoel: een volslagen onbekende zal ik hierover niet gaan aanspreken. Maar omdat jullie hier het taboe bespreken, durf ik het wel te vragen: hoe komt het dat je tot zulke acties overgaat?[/quote]

Ik snap je volledig hoor, het is ook niet niks. Mijn littekens zijn over het algemeen niet zo goed te zien dus dat scheelt.
Hoe het komt dat ik mezelf ben gaan snijden? Tsja, ik was echt heel depressief. Ik wist gewoon niet wat ik moest doen, ik had geen hulp, ik vertelde tegen niemand hoe ik me voelde. En tuurlijk helpt jezelf snijden niet als je depressief bent op lange termijn. Maar op korte termijn voelde ik me even beter. Misschien was het wel een soort van copings mechanisme. Soms was het ook als een soort straf voor mezelf, ik was zo onzeker en ik had zo'n laag zelfbeeld. Ik kon eigenlijk niets goeds doen, vond ik zelf. Stoppen is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe vaak ik wel niet alles heb weggegooid en 1 week later had ik het weer ergens van losgepeuterd. Ik deed het iig niet omdat ik het leuk vond of voor aandacht (dat hoor je namelijk ook nog wel eens).
En ik ben echt heel blij dat ik ik ben gestopt en dat het nu ontzettend goed met me gaat :). Aan mensen die automutileren of er aan denken, zou ik willen zeggen, alsjeblieft zoek hulp, gooi je mesjes weg en probeer jezelf lief te hebben. Je hebt maar 1 lichaam, wees er een beetje zuinig op. Voor mij is het te laat en ik heb er soms zo erg spijt van.

Anoniem

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:05

Heftig Deksel. Blij te horen dat het goed met je gaat. Dank je wel voor het delen!

Zelda_Link

Berichten: 215
Geregistreerd: 04-06-19

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:18

Fijn dat het nu beter gaat Deksel!

Welke taboes ik zie :
- ondergewicht. Deze maatschappij waar zoveel mensen overgewicht hebben is gericht op Light producten, afvallen, de acceptatie van een maatje meer....Ondergewicht wordt gezien als 'eigen schuld' of anorexia. Terwijl er mensen zijn die normaal eten, geen anorexia hebben, zichzelf absoluut niet dik vinden (juist zien dat ze mager zijn), en tóch overgewicht blijven houden. Gelukkig wordt door artsen wel gezien dat dit minstens zo gevaarlijk als overgewicht is (zelfs iets sneller gevaarlijk), maar de maatschappij erkent dit probleem totaal niet. Iedereen praat na de kerst weer over afvallen maar over willen aankomen hoor je (Bijna) niks...

- geen kinderen willen

- aseksualiteit. Tegenwoordig mag je in de meeste kringen (gelukkig) vallen op wie je wil, maar op niemand vallen wordt als gek gezien.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:25

Soloduiken. Ik ben een groot voorstander en promotor van soloduiken omdat het gewoon aantoonbaar niet gevaarlijker is. Cijfers laten het zien, maar nog steeds zijn er mensen die nabrullen wat 40 jaar geleden toen duiken betekende met onbetrouwbare apparatuur onder water gaan geleerd werd: met een buddy. Maar de schreeuwers en brullers van buddyduiken zijn vaak echt gewoon angsthazen die zonder buddy niet durven, maar nooit nadenken over hoe materiaal eigenlijk werkt. De juiste mindset en juiste apparatuur en eventueel opleiding maken soloduiken dus aantoonbaar veilig.
Het moeten duiken met een buddy belemmert leuk duiken in het buitenland enorm omdat duikscholen zich nog steeds vasthouden aan het ouderwetse buddysysteem. Altijd met onnozele smoezen als aansprakelijkheid, blabla, maar dat zijn echt niet meer dan smoezen. Je mag wel solo autorijden, parachutespringen en paardrijden. Echt, men moet ophouden met dit taboe, want het is geen taboe meer. Soloduiken rules.
Ik geef ook soloduikcursussen.

Verder het aseksueel zijn, seks is gewoon vies. Dat snappen mensen niet. Maar het is gewoon een geaardheid, en kennelijk minder geaccepteerd dan homo of lesbo zijn.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:37

Veel onderwerpen over sex, relaties en geaardheid zie ik.
Maar ook in relaties, oudere of veel jongere partner
Maar niet monogaam zijn is ook al snel een taboe.
Swingen, niet sexclusief zijn of misschien zelf polyamoureus(schrijf je dat zo?) lijken mensen ook niet te kunnen vinden. Vreemdgaan is een bekender 'taboe', maar als je de afspraak hebt dat je sex mag hebben met anderen is het geen vreemdgaan. Maar de norm is sexclusief monogaam en als je daar buiten valt wordt je met schuine ogen aangekeken

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:52

verootjoo schreef:
stvieee schreef:
borstvoeding geven in het openbaar.. óf borstvoeding geven langer dan 6 maanden.

uitspraken als "wanneer ga je afbouwen?" of "als kindjes tandjes krijgen (rond de 6 maanden) vind ik borstvoeding echt niet meer kunnen" zijn opmerkingen die ik dagelijks hoor terwijl mijn baby pas 3,5 maand is nu.


Ja dit!
Borstvoeding is de beste voeding voor baby’s en de WHO adviseert tot minimaal 1,5jaar bv te geven.
En toch vinden mensen het gek;
- Zozo, geef je nog steeds borstvoeding? Daar is ie nou toch wel te groot voor? (7mnd is m’n kind)
- Hoe lang ga je nog door? Icm: als je maar niet doorgaat als ie kan lopen (heb ik daar zelf ook nog wat over te zeggen?)
- Borstvoeding geven is prima hoor, maar dat doe je toch niet waar iedereen het ziet? (Nee idd, een huilende baby is beter)
- Ik vind borstvoeding echt vies (oh, heb m’n baby nog niet horen klagen)
- Echt raar om met je blote borst hier zo te gaan zitten voeden. (Nee, jouw eetmanieren zijn fijn om naar te kijken)

Ik vind dat er een erg groot taboe rust op borstvoeding geven en dat vind ik jammer. Het zou m.i. normaler moeten zijn en de standaard.

Op de andere kant rust ook een taboe. Als je bewust geen borstvoeding wil/gaat geven, ben je minimaal het slechtste wezen dat rond loopt.

Ook op het bewust geen partner hebben/willen.

Maar 1 kind willen is ook nog steeds een taboe.

Het bewust niet kiezen voor (meer) kinderen ivm medische problematiek.

Verslaving en de achterliggende problematiek, maar inderdaad eigenlijk alle psychische problemen.

Het verschil tussen mannen en vrouwen in de arbeidsmarkt. Vrouwen worden vrijwel nooit als gelijken gezien, terwijl er genoeg vrouwen zijn die meer carrière gericht zijn dan mannen en daar meer voor over hebben.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:00

Zelda_Link schreef:
- aseksualiteit. Tegenwoordig mag je in de meeste kringen (gelukkig) vallen op wie je wil, maar op niemand vallen wordt als gek gezien.

Dat is ook niet wat asexualiteit is...

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:12

Aan een ander vragen hoveel die persoon verdient..

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:12

Polygamie

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:13

Als leerkracht je emoties laten zien voor de klas waar de kinderen bij zijn.