Wat is volgens jou een taboe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:22

En dat je soms ook gewoon verdriet mag hebben. Mensen moeten altijd maar laten zien hoe goed ze het wel niet hebben en hoe vrolijk ze ook wel niet kunnen zijn.
Maar soms is het ook gewoon fijn om je een keer poedersuiker te voelen en dit te kunnen tonen aan je vrienden zonder dat ze gelijk denken dat je een depressie hebt of zielig bent.

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:22

Luxorvalkje schreef:
Geen kinderen willen, of ze niet kunnen krijgen is volgens mij nog redelijk taboe. Blijft ook een lastig onderwerp.

Volgens mij is het geen taboe om over deze dingen te spreken. Geen kinderen willen is echter niet volgens de norm dus dat kunnen mensen zich niet voorstellen. Geen kinderen kunnen krijgen is vooral heel pijnlijk om over te praten denk ik dus dat is niet iets wat je even op tafel legt lijkt mij. Maar een taboe? Nee. Een taboe is iets waar niet over gesproken mag worden en dat vind ik voor beide voorbeelden niet van toepassing.

Spijt hebben van kinderen, dat is volgens mij wel écht een taboe. :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:23

Homo/lesbische stellen die in het openbaar zoenen/knuffelen/hand in hand lopen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:26

Praten over je salaris. Sommige mensen vinden het een onderlinge afspraak tussen werkgever en werknemer. Ik vind dat niet zo belangrijk en vind het soms achterlijk hoe geheimzinnig er over gedaan wordt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:27

Maureen95 schreef:
En dat je soms ook gewoon verdriet mag hebben. Mensen moeten altijd maar laten zien hoe goed ze het wel niet hebben en hoe vrolijk ze ook wel niet kunnen zijn.
Maar soms is het ook gewoon fijn om je een keer poedersuiker te voelen en dit te kunnen tonen aan je vrienden zonder dat ze gelijk denken dat je een depressie hebt of zielig bent.


Dit, en dan ook in combinatie met media als Instagram. Ik vind dat echt een aparte
en onmenselijke trend. Alsof je een keer poedersuiker voelen zo'n ramp is.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:28

Shaggy09 schreef:
Omdat wat jij aanhaalt, bijna geen van jou punten taboe's zijn.
Dieren net zo belangrijk vinden als mensen is geen taboe.

Overigens wat betreft tienermoeders, op je 18e ben je gewoon nog een tiener. Op je 40e geen oma, dus de benaming tienermoeder heeft een zekere functie.

Het lijkt nog steeds een taboe om op die 'jonge' leeftijd moeder te worden. Ik ken een paar meiden die (inmiddels in de 20) op die leeftijd moeder werden en dat het nog steeds niet algeheel geaccepteerd is. Men vindt er wat van en die meiden moesten zich voortdurend verantwoorden, alsof ze iets heel verkeerds hadden gedaan. Ik vind het geen tienermoeders, maar gewoon moeders. Vroeger was het doodnormaal om op die leeftijd moeder te worden (al dan niet als moetje om het huis uit te kunnen), maar tegenwoordig is dat helemaal omgeslagen.

De rest is wel zeker taboe. Ik heb deze punten genoemd, omdat ik ze in mijn omgeving (al dan niet bij mijzelf) tegenkom. Mensen met een mentale ziekte houden wijselijk hun mond, omdat ze anders een label krijgen en niet voor vol worden aangezien. Taboe dus.

Praten over 'buitenlanders' is wel degelijk een taboe. Men moet enorm op zijn woorden letten en alles op een weegschaaltje leggen om maar niet voor racist te worden uitgemaakt.

Tegenwoordig moeten mensen überhaupt hun mening voor zich houden, omdat het een taboe begint te worden om uit te komen voor wat je vindt. Misschien niet in jouw omgeving (of je hebt de signalen daarvoor niet opgepakt), maar hier is het wel degelijk zo.

Tegenstander zijn voor de huidige milieuoplossingen is ook een taboe, want hoe wereldverklotend ben je wel niet als je niet vóór bent. Je moet je mond dus houden.

Overgewicht hebben is not done en voor de mensen die daar om wat voor reden ook mee te kampen hebben. Het is eigenlijk een taboe om iemand met overgewicht te zijn, ongeacht de reden. En als die mensen die er niets aan kunnen doen dan een keer wèl iets speciaals eten, dan is het bijna onoverkomelijk voor de slanke mensen.

Dieren net zo belangrijk vinden als mensen is ook een taboe. Misschien niet voor iedereen, maar als ik dit aanhaal, dan word ik 9 van de 10 keer raar aangekeken en vaak krijg ik ook te horen dat dat geen gezonde gedachte is... Het is bijna een verademing om iemand tegen te komen die hetzelfde denkt.

Dus ja, de genoemde punten gaan - in mijn omgeving althans - wel op voor taboe.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:32

Citaat:
Tegenwoordig moeten mensen überhaupt hun mening voor zich houden, omdat het een taboe begint te worden om uit te komen voor wat je vindt. Misschien niet in jouw omgeving (of je hebt de signalen daarvoor niet opgepakt), maar hier is het wel degelijk zo.


Ja? Ik ervaar dit helemaal niet zo. Alles wordt maar gezegd tegenwoordig omdat je ‘vrijheid van meningsuiting hebt’. Dat is schijnbaar de Nederlandse vrijbrief om alles te zeggen wat je wilt, ook als dat kwetsend is.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:32

Fem schreef:
Laibadji schreef:
Liefde tussen personen met een beperking. Is vaak ook nog een struikelblok. Of mensen met een beperking die bewust kinderen krijgen.


Mooi dat je dit noemt!
En mag ik vragen wat jij zelf van het laatste vindt? Wanneer vindt jij dat mensen met een beperking wel kinderen zouden mogen krijgen en wanneer niet? Zit daar volgens jou een bepaalde grens op het gebied van IQ, EQ, lichamelijke beperkingen, genetische beperkingen, etc?


Ik werk zelf in de sector. Dus ik heb sowieso al een groot hart voor deze mensen.
Wat liefde tussen personen met een beperking betreft zeg ik 100% ja. Laat hen verliefd zijn en samen wonen en het bed delen.

Wat kinderen betreft moet dit situatie per situatie bekeken worden. Is er voldoende netwerk, wat zijn de mogelijkheden van het koppel... Echter ben ik ook van mening dat het ook heel dubbel is. Kunnen wij bepalen of iemand kinderen kan krijgen of niet? Nee eigenlijk niet... maar is het haalbaar en leefbaar voor het kindje dat geboren wordt? Dat is de grote vraag...

Een handicap wordt veroorzaakt door het samenspel van stoornis en de maatschappij die de personen beperkingen oplegt omwille van het feit dat deze niet aangepast is aan de stoornis. Is het dan niet aan ons om deze mensen te voorzien van ondersteuning zodanig dat zij ook het geluk van een kind kunnen hebben?
Wat is normaal? Wat wij als 'normalen' bepalen?

Zoals je het leest is het toch een grijze zone waar heel wat over te zeggen valt zowel pro als contra.
Maar laten we eerst beginnen met de personen met een beperking uit de taboesfeer te halen en de maatschappij aan te passen aan deze doelgroep ipv dat zij zich aan ons moeten aanpassen.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:36

Non-binary, queer en gender-fluid mensen & a-seksualiteit. Ik merk dat het iets is waar heel veel mensen nog niet oke mee zijn.

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:01

Toegeven dat je eenzaam bent. Laten weten dat het allemaal niet zo goed gaat als het allemaal lijkt. Als je dit aangeeft denken mensen vaak dat je ongeveer depressief bent, terwijl het vaak bij het leven hoort.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:04

deksel schreef:
Non-binary, queer en gender-fluid mensen & a-seksualiteit. Ik merk dat het iets is waar heel veel mensen nog niet oke mee zijn.


Is dat ook niet omdat de hoeveelheid termen je tegenwoordig echt om de oren vliegt? Ik vind dat iedereen moet (kunnen) zijn wie ze willen zijn maar de hoeveelheid termem maakt daarin wel een beetje murw bij mij merk ik.

Overigens dacht ik bij taboes ook heel erg aan als volwassenen heel erg fan zijn van iets, maar ook afwijkende seksuele behoeftes bijvoorbeeld.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:07

Drugs gebruik
Prostituée zijn
Verkrachting/seksueel overschrijdend gedrag (als in, daar openlijk over praten als slachtoffer)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:11

stvieee schreef:
borstvoeding geven in het openbaar.. óf borstvoeding geven langer dan 6 maanden.

uitspraken als "wanneer ga je afbouwen?" of "als kindjes tandjes krijgen (rond de 6 maanden) vind ik borstvoeding echt niet meer kunnen" zijn opmerkingen die ik dagelijks hoor terwijl mijn baby pas 3,5 maand is nu.


Ja dit!
Borstvoeding is de beste voeding voor baby’s en de WHO adviseert tot minimaal 1,5jaar bv te geven.
En toch vinden mensen het gek;
- Zozo, geef je nog steeds borstvoeding? Daar is ie nou toch wel te groot voor? (7mnd is m’n kind)
- Hoe lang ga je nog door? Icm: als je maar niet doorgaat als ie kan lopen (heb ik daar zelf ook nog wat over te zeggen?)
- Borstvoeding geven is prima hoor, maar dat doe je toch niet waar iedereen het ziet? (Nee idd, een huilende baby is beter)
- Ik vind borstvoeding echt vies (oh, heb m’n baby nog niet horen klagen)
- Echt raar om met je blote borst hier zo te gaan zitten voeden. (Nee, jouw eetmanieren zijn fijn om naar te kijken)

Ik vind dat er een erg groot taboe rust op borstvoeding geven en dat vind ik jammer. Het zou m.i. normaler moeten zijn en de standaard.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:13

Giolli schreef:
Praten over je salaris. Sommige mensen vinden het een onderlinge afspraak tussen werkgever en werknemer. Ik vind dat niet zo belangrijk en vind het soms achterlijk hoe geheimzinnig er over gedaan wordt.


Het schijnt ook beter te zijn om openlijk tussen collega's te praten over het salaris. Zo is er minder verschil tussen collega's.

Veel dingen omtrent geld zijn taboe. Bijvoorbeeld te weinig hebben en niet kunnen rondkomen. Heel leuk alle programma's en goed dat het op tv is maar meeste mensen durven we niet voor uit te komen om de reacties die het oproept en het stigma wat erom heen hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:16

MarlindeRooz schreef:
Mentale ziektes en daardoor in de ziektewet zitten. Is al een stuk beter maar het blijft een probleem.

En in het verlengde daarvan: zelfmoord of suïcidale gedachten.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:32

Heel de andere kant op, geen studie na je middelbare school, hoe vaak ik niet raar wordt aangekeken erop of al afgewezen wordt omdat ik na mn gymnasium geen studie heb gedaan, want ja dat kan je dan toch makkelijk. Uhm nee niet als je puur beta bent eigenlijk maar verslagen een heeeeel zwak punt is, dan zijn er bijna geen opleidingen over hoor...

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:45

De gevolgen van kanker vind ik taboe. Mensen met missende lichaamsonderdelen worden bekeken, maar het gesprek erover aangaan... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:54

Whale schreef:
Het dragen van make-up bij mannen.

Dit is een goede inderdaad. In NL vinden veel mensen het raar als een man make up draagt, terwijl in bijvoorbeeld Zuid-Korea en China het normaal is om als man lipbalsem, bb cream of concealer te dragen.

Sky

Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:57

Danique_G schreef:
Drugs gebruik
Prostituée zijn
Verkrachting/seksueel overschrijdend gedrag (als in, daar openlijk over praten als slachtoffer)


Vooral de eerste is toch in NL zeker geen taboe meer? Drugs worden gedoogd en er zijn zelfs lobby’s voor (1 pil maakt geen crimineel). Over de laatste wordt ook juist aangemoedigd om te delen, wat dacht je van de hele me too beweging. Ik denk wel dat er een groot verschil is tussen gevoelige onderwerpen en taboes.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:06

Fem schreef:
MarlindeRooz schreef:
Mentale ziektes en daardoor in de ziektewet zitten. Is al een stuk beter maar het blijft een probleem.


Ja, dat herken ik ook inderdaad. Ook ik zie wel wat vooruitgang, maar nog altijd zie ik het om me heen. Vriendinnen waaraan je aan de buitenkant niets ziet, je ziet als buitenstaander alleen een jonge meid, niet het feit dat er zoveel meer achter schuilt.


Niet alleen bij mentale ziektes hoor. Ook bij lichamelijke.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:48

Sky schreef:
Danique_G schreef:
Drugs gebruik
Prostituée zijn
Verkrachting/seksueel overschrijdend gedrag (als in, daar openlijk over praten als slachtoffer)


Vooral de eerste is toch in NL zeker geen taboe meer? Drugs worden gedoogd en er zijn zelfs lobby’s voor (1 pil maakt geen crimineel). Over de laatste wordt ook juist aangemoedigd om te delen, wat dacht je van de hele me too beweging. Ik denk wel dat er een groot verschil is tussen gevoelige onderwerpen en taboes.


De cijfers van hoeveel vrouwen daadwerkelijk actie ondernemen na sexueel geweld liegen er niet om. Bij mannen is het al helemaal schokkend. Het is naïef als je denkt dat door een beweging als me too de gehele barrière weggenomen is.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 01-12-19 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:49

Nog een andere: een hoog aantal bedpartners hebben

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:52

Mannen die mishandelt worden door hun vrouw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:58

moonsparkle schreef:
Mannen die mishandelt worden door hun vrouw

Hele sterke dit!
Of ouders die mishandelt worden door hun kinderen.

Want het is toch altijd de man des huizes die slaat, schopt en scheld?

In het verlengde daarvan, ouderenmishandeling.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 00:03

MarlindeRooz schreef:
@fem

Zit zelf ook met het idee om een fotoserie te maken over mensen met mentale problemen. Maar heb daar nog niet genoeg concrete ideeën voor.


Er is een serie met foto´s en verhalen van mensen die een mislukte zelfmoordpoging hebben gedaan.
Weet niet hoe de serie of boek heet maar is uitgekomen ergens eind 2016.

Prachtige kwetsbare foto´s en verhalen.