[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 09:59

Ik over het leren van nieuwe vaardigheden met Microsoft. Als dat maar geen hint is :')

Toen ik aan de pil was deed ik ook regelmatig een test. Nu nog niet gedaan, ik ben sinds ik van de pil af ben steeds dusdanig overtuigend niet zwanger dat ik het wel geloof :))

Enige waar ik tegen aan hik is dat het wel een operatie is, en dat is toch een risico... Nog maar eens over peinzen. En wie weet wil verkering zich op den duur wel laten helpen, dat is natuurlijk ook nog een optie.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:34

Afbeelding

Even benieuwd ook naar jullie mening hierover.
Ik ben er misschien heel nuchter in, maar je weet van te voren toch dat een bevalling niet makkelijk zal zijn? Ik vind het ook nogal wat om het met verkrachting te vergelijken en het personeel eenzijdig te beschuldigen dmv een kaartje. Heb m'n twijfels of er dan een goed gesprek op gang komt. Djeez...

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:47

Queijo schreef:
Ik krijg gewoon reclame van pampers onderaan dit topic ;(


Ik het perfecte matras :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:50

Alpha89 schreef:
[ [url=m/hena0c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even benieuwd ook naar jullie mening hierover.
Ik ben er misschien heel nuchter in, maar je weet van te voren toch dat een bevalling niet makkelijk zal zijn? Ik vind het ook nogal wat om het met verkrachting te vergelijken en het personeel eenzijdig te beschuldigen dmv een kaartje. Heb m'n twijfels of er dan een goed gesprek op gang komt. Djeez...


Ja ik las dit ook en vind het best bizar.. Je weet toch van tevoren dat het zo gaat? Moet iedere arts of verloskundige dan voor iedere handeling weer je toestemming vragen? :+

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 10:53

Alpha89 schreef:
[ [url=m/hena0c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even benieuwd ook naar jullie mening hierover.
Ik ben er misschien heel nuchter in, maar je weet van te voren toch dat een bevalling niet makkelijk zal zijn? Ik vind het ook nogal wat om het met verkrachting te vergelijken en het personeel eenzijdig te beschuldigen dmv een kaartje. Heb m'n twijfels of er dan een goed gesprek op gang komt. Djeez...


Nou ik hoor soms verhalen van mensen waarin er gewoon nauwelijks gecommuniceerd werd met de aanstaande moeder zegmaar. En dat vind ik ook echt niet ok. Ik snap dat het voor het zorgend personeel een soort lopende band werk is waardoor je misschien vergeet dat je patiënt het daadwerkelijk moet ondergaan.
Blijf communiceren en uitleggen wat je doet en waarom ipv gewoon doen. Kleine moeite toch en net even wat menselijker. Als ik voor een uitstrijkje moet vind ik het ook wel zo fijn dat er even benoemd wordt wat er gaat gebeuren ookal weet ik dat best.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:24

Berdien schreef:
Ik over het leren van nieuwe vaardigheden met Microsoft. Als dat maar geen hint is :')

Toen ik aan de pil was deed ik ook regelmatig een test. Nu nog niet gedaan, ik ben sinds ik van de pil af ben steeds dusdanig overtuigend niet zwanger dat ik het wel geloof :))

Enige waar ik tegen aan hik is dat het wel een operatie is, en dat is toch een risico... Nog maar eens over peinzen. En wie weet wil verkering zich op den duur wel laten helpen, dat is natuurlijk ook nog een optie.


Ik heb zo'n anticonceptiestaafje in mijn arm, bevalt heel goed! Misschien waard om te overwegen?

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 11:45

__Sannne schreef:
Berdien schreef:
Ik over het leren van nieuwe vaardigheden met Microsoft. Als dat maar geen hint is :')

Toen ik aan de pil was deed ik ook regelmatig een test. Nu nog niet gedaan, ik ben sinds ik van de pil af ben steeds dusdanig overtuigend niet zwanger dat ik het wel geloof :))

Enige waar ik tegen aan hik is dat het wel een operatie is, en dat is toch een risico... Nog maar eens over peinzen. En wie weet wil verkering zich op den duur wel laten helpen, dat is natuurlijk ook nog een optie.


Ik heb zo'n anticonceptiestaafje in mijn arm, bevalt heel goed! Misschien waard om te overwegen?


Ik kan dit onderschrijven

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:05

Ik heb reclame van H&M om gebruikte kledij te recycleren :')

Die kaartjes... Ik vind er wel wat van ja. Op deze manier zou ik het als zorgpersoneel absoluut niet waarderen bijvoorbeeld om te moeten horen dat er ergens iets niet goed ging. Wat is er mis met een persoonlijk gesprek? Op het ogenblik zelf even "stop" zeggen? Of vragen "kan het anders?". Communicatie is zoooo belangrijk, op elk ogenblik, dat hoort niet met een steek onder water achteraf. Dat doe je rechttoe rechtaan, face to face. En heb je dan een hork voor je, dan ga je verder. Maar niet dit.

En aan de andere kant moeten mensen ook eens aanvaarden dat niet elke handeling in de zorg koetjiekoetjie is of kan zijn. Soms is er ook echt nood aan de man en moet er dusdanig snel gehandeld worden dat overleg niet (goed) mogelijk is. Ik mag er toch van uit gaan dat een hoogzwangere dame weet wat er mis kan gaan, en dat er al op voorhand is doorgesproken hoe wat waar? Of is dat echt de verwachting dat je telkens weer opnieuw uitgebreid de tijd gaat nemen om elk detail op te sommen en te laten bedenken wat ze willen? Kom op zeg.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:14

MarlindeRooz schreef:
corinep schreef:
Vinden jullie dat niet eng? Zelfs bij sterilisatie worden er nog 5 van de 1000 zwanger...

Andere anticonceptie is nog minder betrouwbaar maar toch bizar dat de kans niet gewoon 0 is...

Ik doe met de pil ook elke maand een test zodat ik op tijd erbij ben. Maar dat zou ik dus ook doen na sterilisatie.


Ik doe dit niet elke maand, maar wel regelmatig ja :Y) .

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:20

Relaxed schreef:
Alpha89 schreef:
[ [url=m/hena0c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even benieuwd ook naar jullie mening hierover.
Ik ben er misschien heel nuchter in, maar je weet van te voren toch dat een bevalling niet makkelijk zal zijn? Ik vind het ook nogal wat om het met verkrachting te vergelijken en het personeel eenzijdig te beschuldigen dmv een kaartje. Heb m'n twijfels of er dan een goed gesprek op gang komt. Djeez...


Ja ik las dit ook en vind het best bizar.. Je weet toch van tevoren dat het zo gaat? Moet iedere arts of verloskundige dan voor iedere handeling weer je toestemming vragen? :+


1e vraag is het antwoord nee.
2e vraag is het antwoord ja.

Ik zie in dit topic een hoop voorbij komen over geboortetrauma's, post partum depressies, uitscheuren en ander lichamelijk ongemak na een bevalling. Als er wat structureel zou veranderen in de geboortezorg worden de kansen daarop echt heel veel kleiner.

Een pijnlijke handeling doe je niet zonder uitleggen wat je van plan bent en consent, klaar.

Ik zeg wel eens, als mannen zouden moeten bevallen dan zou de wereld er heel anders uitzien (als ik de werkwijze van een gynaecoloog en proctoloog vergelijk :x)

Bevallen is iets heel natuurlijks wat zwaar gemedicaliseerd is en protocollen voor opgesteld zijn. Al die dingen werken averechts.

Kijk naar hoe een paard of kat bevalt. Wij gaan op een vreemde plek onder TL licht liggen met allemaal verschillende vreemde mensen die de kamer in en uit rennen. Geen wonder dat er zoveel mensen bang zijn voor een bevalling...

Anoniem

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:22

Nou.. wij gaan helemaal niet bevallen hoor :+

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:26

Brr.. bij het idee van moeten bevallen krijg ik al de kriebels :brr: :7

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:31

Haha nou met goeie begeleiding en mindset kan het echt een prachtige ervaring zijn. En de pijn ben je helemaal vergeten zodra dat hummeltje op je ligt :+

Maar als je dat hummeltje niet wilt zou ik het niet aanraden :D

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:37

Zulke ellende moet gewoon goed begeleid worden met de nodige empathie. Zelfs als je er zelf voor kiest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:39

Alpha89 schreef:
[ [url=m/hena0c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even benieuwd ook naar jullie mening hierover.
Ik ben er misschien heel nuchter in, maar je weet van te voren toch dat een bevalling niet makkelijk zal zijn? Ik vind het ook nogal wat om het met verkrachting te vergelijken en het personeel eenzijdig te beschuldigen dmv een kaartje. Heb m'n twijfels of er dan een goed gesprek op gang komt. Djeez...

Hoewel ik de motivatie, gesprek op gang brengen, echt snap en ook goed vind, vind ik deze passief agressieve manier niet goed. Dat kun je ook op een andere manier brengen, zodat degene die kritiek krijgt daar ook wat aan heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:40

corinep schreef:
Haha nou met goeie begeleiding en mindset kan het echt een prachtige ervaring zijn. En de pijn ben je helemaal vergeten zodra dat hummeltje op je ligt :+

Maar als je dat hummeltje niet wilt zou ik het niet aanraden :D

Ook weer zo'n mindfuck van moeder natuur.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:49

_San87_ schreef:
Alpha89 schreef:
[ [url=m/hena0c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even benieuwd ook naar jullie mening hierover.
Ik ben er misschien heel nuchter in, maar je weet van te voren toch dat een bevalling niet makkelijk zal zijn? Ik vind het ook nogal wat om het met verkrachting te vergelijken en het personeel eenzijdig te beschuldigen dmv een kaartje. Heb m'n twijfels of er dan een goed gesprek op gang komt. Djeez...

Hoewel ik de motivatie, gesprek op gang brengen, echt snap en ook goed vind, vind ik deze passief agressieve manier niet goed. Dat kun je ook op een andere manier brengen, zodat degene die kritiek krijgt daar ook wat aan heeft.


In principe ben ik het met je eens.

Ik weet toevallig dat dit al een heel oud probleem is en dat de "normale" manier van feedback gewoon niet werkt. Je moet gewoon niet zo zeuren want je hebt toch een gezonde baby? En bij de volgende doen ze het gewoon weer omdat het "makkelijker" is.

Terwijl ze echt wel weten dat er inmens veel vrouwen problemen overhouden aan ingrepen die best wel anders konden. En dan doel ik sowieso op de permanente schade aan je lijf, maar ook aan je psyche. Als jij nee nee nee blijft zeggen op een behandeling en de gyn denkt lekker puh ik doe het toch, dan voelt dat gewoon als verkrachting, nee het is verkrachting, geen fijne eerste ontmoeting met je kind. En daar begint een groot deel van de dingen waar hier in het topic aan geërgerd wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:53

Ik heb er geen ervaring mee, ik geloof wel dat t zo gaat. Gewoonten veranderen is moeilijk. Toch denk ik dat kaartjes sturen niet de oplossing is. Maar wie weet werkt t wel, zou mooi zijn.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:54

Maargoed dat is voor hier natuurlijk zwaar offtopic. Maargoed dit maakt het voor mij wel extra spannend om toch weer een gynaecoloog op te zoeken voor sterilisatie. Ook mijn ervaringen met spiraaltje plaatsen en weer verwijderen waren niet super. Alsof ze denken joh dat gat kan zoveel hebben, laten we gewoon lekker lomp doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:58

Met de gynaecoloog heb ik dan weer wel hele goede ervaring. Ik moest voor uitstrijkje en daarna voor behandeling slechte cellen. Dat ging echt heel prima :). Vertelde vooraf wat ie ging doen en tijdens ook steeds vertellen wat ie ging doen, of het ging en steeds vragen of ik het goed vond.

Mijn gyn was in Noorwegen opgeleid, misschien dat dat ook verschil maakte. Ik hoor goede verhalen over de artsen daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 13:00

corinep schreef:
1e vraag is het antwoord nee.
2e vraag is het antwoord ja.

Ik zie in dit topic een hoop voorbij komen over geboortetrauma's, post partum depressies, uitscheuren en ander lichamelijk ongemak na een bevalling. Als er wat structureel zou veranderen in de geboortezorg worden de kansen daarop echt heel veel kleiner.

Een pijnlijke handeling doe je niet zonder uitleggen wat je van plan bent en consent, klaar.

Ik zeg wel eens, als mannen zouden moeten bevallen dan zou de wereld er heel anders uitzien (als ik de werkwijze van een gynaecoloog en proctoloog vergelijk :x)

Bevallen is iets heel natuurlijks wat zwaar gemedicaliseerd is en protocollen voor opgesteld zijn. Al die dingen werken averechts.

Kijk naar hoe een paard of kat bevalt. Wij gaan op een vreemde plek onder TL licht liggen met allemaal verschillende vreemde mensen die de kamer in en uit rennen. Geen wonder dat er zoveel mensen bang zijn voor een bevalling...

Niemand dwingt je om te bevallen in het ziekenhuis, dus als je liever thuis wilt creperen, doe je dat toch? En als mensen zo goed waren in natuurlijk bevallen, hadden we die protocollen en keizersnedes niet nodig. Ik sta echt te kijken van hoe verwend "wij" ons gedragen tegenover de zorg - volgens mij heb je dan echt totaal geen besef van wat een privilege het is dat wij die protocollen en hulpmiddelen hebben en hoeveel dat gedaan heeft voor het terugdringen van moeder- en babysterfte.

Om het even in perspectief te plaatsen:
https://www.cwz.nl/over-cwz/nieuws-en-p ... cuuempomp/

In Nederland sterft 9,3 op de 100.000 vrouwen in het kraambed. Kijk je naar deze cijfers uit Oeganda, dan is dat 17 miljoen geboortes / 365 dagen = 46.575 baby's per dag, waarvan er 16 moeders en 190 baby's overlijden. 34,3 moeders overlijden er dus per 100.000 bevallingen en 408 baby's.

Dat er dingen anders kunnen rondom en na een bevalling, akkoord, maar dit 'bevallen is zo natuurlijk en de zorg is de grote, overbodige, boze boeman' is echt beneden alle peil en ook lekker makkelijk praten als je er al 4 geproduceerd hebt in de veiligheid van onze ziekenhuizen. :n

Varekaj schreef:
Ik heb reclame van H&M om gebruikte kledij te recycleren :')

Die kaartjes... Ik vind er wel wat van ja. Op deze manier zou ik het als zorgpersoneel absoluut niet waarderen bijvoorbeeld om te moeten horen dat er ergens iets niet goed ging. Wat is er mis met een persoonlijk gesprek? Op het ogenblik zelf even "stop" zeggen? Of vragen "kan het anders?". Communicatie is zoooo belangrijk, op elk ogenblik, dat hoort niet met een steek onder water achteraf. Dat doe je rechttoe rechtaan, face to face. En heb je dan een hork voor je, dan ga je verder. Maar niet dit.

En aan de andere kant moeten mensen ook eens aanvaarden dat niet elke handeling in de zorg koetjiekoetjie is of kan zijn. Soms is er ook echt nood aan de man en moet er dusdanig snel gehandeld worden dat overleg niet (goed) mogelijk is. Ik mag er toch van uit gaan dat een hoogzwangere dame weet wat er mis kan gaan, en dat er al op voorhand is doorgesproken hoe wat waar? Of is dat echt de verwachting dat je telkens weer opnieuw uitgebreid de tijd gaat nemen om elk detail op te sommen en te laten bedenken wat ze willen? Kom op zeg.
Een face-to-face gesprek is toch helemaal niet meer van deze tijd? Tegenwoordig verschuil je je achter emails, appjes of kaartjes, dat is veiliger. :j

Raineri
Berichten: 6245
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 13:11

corinep schreef:
Haha nou met goeie begeleiding en mindset kan het echt een prachtige ervaring zijn. En de pijn ben je helemaal vergeten zodra dat hummeltje op je ligt :+

Maar als je dat hummeltje niet wilt zou ik het niet aanraden :D


Inderdaad. Denk dat wij weinig boodschap hieraan hebben :+

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 13:39

Mkango schreef:
Niemand dwingt je om te bevallen in het ziekenhuis, dus als je liever thuis wilt creperen, doe je dat toch?


Nou sommige verloskundigen zijn heel goed in bang maken. Trekken gemakkelijk de dode baby kaart.

Ik ben het helemaal met je eens dat we blij moeten zijn dat hier zoveel kennis en mogelijkheden zijn voor wat betreft ziekenhuizen. En als er echt iets aan de hand is dat je dan ook vooral naar een ziekenhuis moet gaan.

Maar juist door medicalisering gebeuren er een hoop onnodige ingrepen die gewoon niet goed te praten zijn.

Zeker ook al die echo's waar ze een hoop aan kunnen zien maar niet alles.

Even een voorbeeldje. Baby wordt groot geschat dus je "moet" in het ziekenhuis bevallen. Is geen dwang maar het alternatief is zonder begeleiding thuis? Vervolgens allerlei ingrepen, inknippen, vacuümpomp(gebeurt vaak omdat je in het ziekenhuis meestal op je rug moet liggen, dan wordt het geboortekanaal gewoon kleiner maar kan de gyn er wel makkelijk bij) en dan alsnog een keizersnede. Baby blijkt heel normaal qua groote en gewicht maar wel alle ellende voor niets? Oh nee want je baby is toch gezond dus je moet ze nog dankbaar zijn ook dat ze je baby "gered" hebben. Dat ze je lichaam voor niets naar de klote hebben geknipt moet je maar voor lief nemen.

Stress stagneert iedere bevalling, dat lijkt mij wel dat iedereen dat snapt, en dat bovenstaande scenario voor stress zorgt als je eigenlijk gewoon liever thuis had bevallen kan je je misschien wel voorstellen. Onder goede begeleiding van een verloskundige die je kent en niet steeds weer alleen laat, misschien een doula, waar je in een vertrouwde omgeving zit en je eigen houding kunt kiezen. Dan heb je diezelfde gezonde baby maar scheelt het jou een pak aan lichamelijk en geestelijk ongemak en zo'n 15.000 euro zorgkosten.

* bovenstaande is niet mijn verhaal maar komt dus wel veel te vaak voor...

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 13:51

Ach,ik heb de helft van de bevalling maar half bewust meegemaakt.Geen trauma van.

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 13:56

Je bent ook niet verplicht om aan kinderen te beginnen... Ik kan niet geloven dat ziekenhuispersoneel expres dingen doet die traumatisch zijn. Maargoed, ik weet er te weinig van om echt iets zinnigs te zeggen. Al vind ik het vergelijken met verkrachting eigenlijk echt not done.