[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:07

Heiloo heeft wel parels hoor, voordeel van zo'n stichting die daar zit. Allemaal gekkies.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:16

Lijjt me echt heel raar als je dat overkomt. Vooral als je enkel even naar de WC was. Waarschijnlijk zou mijn eerste gedachte zijn dat ik aan het hallucineren ben _O-

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:10

Ok een kraakpand is het nog wel ietsje begrijpelijker. Niet dat er ineens iemand met je kinderen zat te spelen :=

Ik las vandaag een artikel over zwangerschapsdiscriminatie en er kwamen enkele vrouwen aan het woord. Allemaal van mijn leeftijd! En allemaal met sterke kinderwensen. Toch geruststellend dat als het komt dat het blijkbaar nu ongeveer gebeurt. Nog niks van gemerkt :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:17

Magrathea schreef:
Ok een kraakpand is het nog wel ietsje begrijpelijker. Niet dat er ineens iemand met je kinderen zat te spelen :=

Ik las vandaag een artikel over zwangerschapsdiscriminatie en er kwamen enkele vrouwen aan het woord. Allemaal van mijn leeftijd! En allemaal met sterke kinderwensen. Toch geruststellend dat als het komt dat het blijkbaar nu ongeveer gebeurt. Nog niks van gemerkt :))

Wat is jouw leeftijd :7?

Zwangerschapsdiscriminatie, op de werkvloer of zo?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:26

_San87_ schreef:
Magrathea schreef:
Ok een kraakpand is het nog wel ietsje begrijpelijker. Niet dat er ineens iemand met je kinderen zat te spelen :=

Ik las vandaag een artikel over zwangerschapsdiscriminatie en er kwamen enkele vrouwen aan het woord. Allemaal van mijn leeftijd! En allemaal met sterke kinderwensen. Toch geruststellend dat als het komt dat het blijkbaar nu ongeveer gebeurt. Nog niks van gemerkt :))

Wat is jouw leeftijd :7?

Zwangerschapsdiscriminatie, op de werkvloer of zo?

29. (Het artikel interviewde drie vrouwen, 28, 29 en 30 :)) )

Ging inderdaad over zwangere vrouwen die geen vast contract kregen enzo.
Ben eigenlijk wel benieuwd of er ook wel eens onderzocht wordt of jonge vrouwen in het algemeen minder makkelijk een vast contract krijgen omdat ze misschien zwanger worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:30

Magrathea schreef:
_San87_ schreef:

Wat is jouw leeftijd :7?

Zwangerschapsdiscriminatie, op de werkvloer of zo?

29. (Het artikel interviewde drie vrouwen, 28, 29 en 30 :)) )

Ging inderdaad over zwangere vrouwen die geen vast contract kregen enzo.
Ben eigenlijk wel benieuwd of er ook wel eens onderzocht wordt of jonge vrouwen in het algemeen minder makkelijk een vast contract krijgen omdat ze misschien zwanger worden.

Aaah, mooi. Ik heb t gevoel ook niet, dus dat komt dan niet meer denk ik :)).

Of het onderzocht word weet ik niet, maar ik geloof wel dat vrouwen minder makkelijk een vast contract krijgen om die reden.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:35

Mijn contract is ooit niet verlengt om die reden (haar letterlijke woorden waren: „je weet dat ik dat niet ondersteun“. Wel met de mededeling erbij dat de verwachting was dat ik dan werkeloos vast nog wel even wat analyses voor ze wilde doen en natuurlijk data uitwerken en het artikel schrijven en of ik kort voor de bevalling onbetaald zonder contract nog even iemand iets kan komen uitleggen _O-

Ik snap op zich wel dat iemand geen zwangeren wil aannemen, maar dit sloeg werkelijk nergens op :+
Alsof ik ineens van goed presterende en publicerende post-doc in een hersenloos object zou veranderen of zo.

Een vriendin had dit ook. Haar prof (vrouw) zei letterlijk: now your scientific life is over.
Inmiddels is ze zelf prof in een zeer goed instituut ~~}>

Als je iemand nog niet kent is het nog best lastig. Net zo goed heb je inderdaad zo‘n uitbuiter die je 4 jaar lang in dienst hebt en 3 dagen gezien hebt waarbij ze ook nog een kind met een snotneus moest ophalen.
Maarja, zulke werkschuwe mannen heb ik ook meegemaakt, daar heb je evenmin wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:44

Ik snap sowieso al niet waarom het discriminatie heet. Het is gewoon de consequentie die er aan je hobby kinderen fokken zit. En als die je niet bevalt, moet je maar een andere hobby gaan zoeken.

Als ik moest kiezen tussen een zwangere aannemen of een niet-zwangere, is het voor mij echt heel simpel hoor. Veel plezier met je hobby, maar daar ga ik niet voor betalen nu de keuze er nog is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:50

idinn schreef:
Ik snap sowieso al niet waarom het discriminatie heet. Het is gewoon de consequentie die er aan je hobby kinderen fokken zit. En als die je niet bevalt, moet je maar een andere hobby gaan zoeken.

Als ik moest kiezen tussen een zwangere aannemen of een niet-zwangere, is het voor mij echt heel simpel hoor. Veel plezier met je hobby, maar daar ga ik niet voor betalen nu de keuze er nog is.

Bedrijfstechnisch ook de beste keuze, of iig de goedkoopste.

Die vrouwenquota's overal word ik ook gallisch van, dat werkt gewoon niet en het is oneerlijk. Kies gewoon de beste voor de functie, als dat een vrouw is, mooi. Is dat een man, ook mooi.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:51

Bij het aannemen snap ik dat ook echt wel, ik zou daar ook terughoudend zijn. Heb daar ook een keer een slechte ervaring mee gehad.
Iemand resoluut eruit kiepen terwijl je in 5 jaar nooit 1 dag ziek gemeld hebt (inkl zwangerschap) en bovendien niet vervangen hoeft te worden.....snap ik nog steeds niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:37

_San87_ schreef:
idinn schreef:
Ik snap sowieso al niet waarom het discriminatie heet. Het is gewoon de consequentie die er aan je hobby kinderen fokken zit. En als die je niet bevalt, moet je maar een andere hobby gaan zoeken.

Als ik moest kiezen tussen een zwangere aannemen of een niet-zwangere, is het voor mij echt heel simpel hoor. Veel plezier met je hobby, maar daar ga ik niet voor betalen nu de keuze er nog is.

Bedrijfstechnisch ook de beste keuze, of iig de goedkoopste.

Die vrouwenquota's overal word ik ook gallisch van, dat werkt gewoon niet en het is oneerlijk. Kies gewoon de beste voor de functie, als dat een vrouw is, mooi. Is dat een man, ook mooi.
In de ideale wereld werkt dat zo, in corporate niet per se. :D Zolang mensen dezelfde eigenschappen bij mannen en vrouwen anders waarderen, sta je als vrouw altijd achter en krijg je dus ook minder kansen dan je mannelijke collega’s. Ik was ook heel lang tegen vrouwenquota, maar inmiddels ben ik er wel voor. Het is nog niet eens een 50-50 verdeling, maar 30-70, en dan ook nog hoofdzakelijk binnen de top van grote bedrijven. Dat er niet genoeg ambitieuze, competente vrouwen zijn (met of zonder kinderen) om aan die 30% te kunnen voldoen, is al niet waar, dus waarom zouden we accepteren dat de top van bedrijven alleen maar uit mannen bestaat? Om het “old boys’ network” te doorbreken, moeten er gewoon maatregelen van hogerhand worden opgelegd, want in de praktijk werkt “de beste persoon op de juiste plek” gewoonweg niet. Nu wordt het afgedwongen, over een paar decennia is het hopelijk de normaalste zaak van de wereld, en kijken we hier net zo tegenaan als tegen de tijd waarin vrouwen geen stemrecht hadden.

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:44

De ‘lijn boven mij’ bestaat uit alleen maar vrouwen :=

Ik ben in principe niet voor een vrouwen quotum, tenzij er binnen een laag geen/weinig vrouwen werken.

Maar eerlijk. Als er hier één komt die 24 uur wil werken in een leidinggevende functie zijn we die zo weer kwijt. Dat red je gewoonweg niet.

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:54

Luxorvalkje schreef:
De ‘lijn boven mij’ bestaat uit alleen maar vrouwen :=

Ik ben in principe niet voor een vrouwen quotum, tenzij er binnen een laag geen/weinig vrouwen werken.

Maar eerlijk. Als er hier één komt die 24 uur wil werken in een leidinggevende functie zijn we die zo weer kwijt. Dat red je gewoonweg niet.

Oh maar ik vind wel dat dat quotum twee kanten op gaat. Misschien niet bij de commando's maar in managementfuncties, onderwijs en dergelijke vind ik net zo goed dat er ook mannen tussen moeten zitten.
En dan vind ik die 30% wel een goed streven ja..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 01:00

idinn schreef:
Ik snap sowieso al niet waarom het discriminatie heet. Het is gewoon de consequentie die er aan je hobby kinderen fokken zit. En als die je niet bevalt, moet je maar een andere hobby gaan zoeken.

Als ik moest kiezen tussen een zwangere aannemen of een niet-zwangere, is het voor mij echt heel simpel hoor. Veel plezier met je hobby, maar daar ga ik niet voor betalen nu de keuze er nog is.

Ben ik het helemaal mee eens!
Denk zelfs dat het in het nadeel van de vrouw is dat er officieel niet gevraagd mag worden naar zwangerschapsplannen en dat zwangere vrouwen ook nog mogen verzwijgen dat ze zwanger zijn zolang je het er nog niet aan af ziet. Dat zal toch makkelijker doen besluiten toch liever de mannelijke kandidaat te verkiezen mocht er gelijke geschiktheid zijn.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 01:03

Mkango schreef:
In de ideale wereld werkt dat zo, in corporate niet per se. :D Zolang mensen dezelfde eigenschappen bij mannen en vrouwen anders waarderen, sta je als vrouw altijd achter en krijg je dus ook minder kansen dan je mannelijke collega’s. Ik was ook heel lang tegen vrouwenquota, maar inmiddels ben ik er wel voor. Het is nog niet eens een 50-50 verdeling, maar 30-70, en dan ook nog hoofdzakelijk binnen de top van grote bedrijven. Dat er niet genoeg ambitieuze, competente vrouwen zijn (met of zonder kinderen) om aan die 30% te kunnen voldoen, is al niet waar, dus waarom zouden we accepteren dat de top van bedrijven alleen maar uit mannen bestaat? Om het “old boys’ network” te doorbreken, moeten er gewoon maatregelen van hogerhand worden opgelegd, want in de praktijk werkt “de beste persoon op de juiste plek” gewoonweg niet. Nu wordt het afgedwongen, over een paar decennia is het hopelijk de normaalste zaak van de wereld, en kijken we hier net zo tegenaan als tegen de tijd waarin vrouwen geen stemrecht hadden.

Persoonlijk werkte ik liever met en voor mannen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 07:19

Sizzle schreef:
Bij het aannemen snap ik dat ook echt wel, ik zou daar ook terughoudend zijn. Heb daar ook een keer een slechte ervaring mee gehad.
Iemand resoluut eruit kiepen terwijl je in 5 jaar nooit 1 dag ziek gemeld hebt (inkl zwangerschap) en bovendien niet vervangen hoeft te worden.....snap ik nog steeds niet.

Dat laatste is inderdaad wel heel raar :').


Mkango schreef:
_San87_ schreef:

Bedrijfstechnisch ook de beste keuze, of iig de goedkoopste.

Die vrouwenquota's overal word ik ook gallisch van, dat werkt gewoon niet en het is oneerlijk. Kies gewoon de beste voor de functie, als dat een vrouw is, mooi. Is dat een man, ook mooi.
In de ideale wereld werkt dat zo, in corporate niet per se. :D Zolang mensen dezelfde eigenschappen bij mannen en vrouwen anders waarderen, sta je als vrouw altijd achter en krijg je dus ook minder kansen dan je mannelijke collega’s. Ik was ook heel lang tegen vrouwenquota, maar inmiddels ben ik er wel voor. Het is nog niet eens een 50-50 verdeling, maar 30-70, en dan ook nog hoofdzakelijk binnen de top van grote bedrijven. Dat er niet genoeg ambitieuze, competente vrouwen zijn (met of zonder kinderen) om aan die 30% te kunnen voldoen, is al niet waar, dus waarom zouden we accepteren dat de top van bedrijven alleen maar uit mannen bestaat? Om het “old boys’ network” te doorbreken, moeten er gewoon maatregelen van hogerhand worden opgelegd, want in de praktijk werkt “de beste persoon op de juiste plek” gewoonweg niet. Nu wordt het afgedwongen, over een paar decennia is het hopelijk de normaalste zaak van de wereld, en kijken we hier net zo tegenaan als tegen de tijd waarin vrouwen geen stemrecht hadden.

Ik vind ook dat mannen en vrouwen anders gewaardeerd worden en dat is inderdaad niet terecht. Ik vraag me alleen af of positive discriminatie (wat een poedersuiker) daar ook maar iets bij gaat helpen, het is zo geforceerd.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:09

Ik hou ook niet zo van de quota, daar krijg je ook vreemde situaties van heb ik gemerkt.
Bij mannen moet je overigens net zo goed doorvragen, een van mijn directe collega‘s (man dus) zat letterlijk voor ieder schweetje of boertje van z‘n kind thuis. Daarnaast willen uitgerekend 2 van de mannen niet naar het buitenland voor klanten omdat ze dan hun vrouw met de kinderen alleen thuis moeten laten (1 inmiddels weg gelukkig). Dat doe ik dus vaak want mijn man kan dat gelukkig prima een nachtje alleen. Uiteraard is het gewoon slap gelul voor „geen zin“ ga ik vanuit.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:55

Mijn partner heeft het liefst een 30/70 of 40/60 verdeling in z'n team, simpelweg omdat met meer vrouwen er zware klussen blijven liggen en met minder krijg je haantjesgedrag. Voor zwangere vrouwen is de fabriek verzekerd, daar doen ze niet moeilijk over.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:24

Ik werk met alleen maar vrouwen behalve mijn baas en 1 jongen. Maar daar werk ik niet vaak mee. Ook heb ik niet veel mannelijke vrienden (1, die is meer into fashion, mode en dingen als temptation dan ik) en zit er bij mij in mijn studiejaar voornamelijk vrouwen. _O-

Was beter voor me geweest om meer met mannen om te gaan haha.

Maar ze willen liever geen mannen aannemen om meerdere redenen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 24-11-20 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:25

MarlindeRooz schreef:
Ik werk met alleen maar vrouwen behalve mijn baas en 1 jongen. Maar daar werk ik niet vaak mee.

Maar ze willen liever geen mannen aannemen om meerdere redenen.


Wat voor werk doe je, dat ze liever geen mannen willen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:26

Note dit is niet mijn mening: Horeca maar we staan heel dicht op elkaar en dan raak je elkaar heel vaak aan. Ook soms per ongeluk billen/borsten contact of zo haha. Daarbij is de ervaring dat mannen onder de 20 vaak minder goed "horeca leuk" kunnen doen voor een uurtje of 9.

Ben het er niet mee eens en vele discussies over dit onderwerp zijn al gevoerd. :+

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:31

Ik heb in mijn jonge jaren ook 'n paar jaar geserveerd als studentenjob maar daar was 't wat studenten betreft toch een beetje 50/50. Die hele #metoo hype zal een klaagcultuur hebben veroorzaakt wellicht?

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:33

MarlindeRooz schreef:
Note dit is niet mijn mening: Horeca maar we staan heel dicht op elkaar en dan raak je elkaar heel vaak aan. Ook soms per ongeluk billen/borsten contact of zo haha. Daarbij is de ervaring dat mannen onder de 20 vaak minder goed "horeca leuk" kunnen doen voor een uurtje of 9.

Ben het er niet mee eens en vele discussies over dit onderwerp zijn al gevoerd. :+

Ik ben het er zeker niet mee eens! Ja, het is echt, zeker bv achter een lange smalle bar, met kermissen en feesten, een contactberoep. Maar dat is de zorg ook.

En m.b.t de jongens: geen loyalere medewerkers dan die jonge broekies. Wél moeten ze gestuurd worden.
Maar die meiden onder de 20 zijn veel erger, ieder halfuur make-up bijwerken op de wc. Ergerlijk.

Anoniem

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:38

Nou ik werk nu in een mannen bedrijf, wat een stel kleuters kunnen dan soms zijn. Zijn ook net vrouwen hoor, wat kunnen die ook roddelen :n Dus nee, zegt ook niet alles :')

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:40

Roddelen vind ik geen probleem, maar dat gemuts over kleding, make-up en het ergste: kinderen, dat vind ik heel irritant. Mannen hebben doorgaans toch andere onderwerpen en als je als vrouw in de minderheid bent dan dragen ze je op handen.