Pagina citeren in voetnotes... Help?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Pagina citeren in voetnotes... Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 12:09

Tja, als je het antwoord op internet niet kan vinden... Hier zullen vast en zeker ook mensen zitten die veel hier vanaf weten!

Ik studeer literatuur en taalwetenschappen, en schrijf op dit moment een paper.
Nu schrijf ik in een bepaald deel van dat paper over pagina's van een boek. In het begin van dit stuk heb ik aangegeven om welk boek het gaat, en daarna heb ik het dus over "pagina x" "pagina y".

Edit voor duidelijkheid: Het stuk gaat over pagina eigenschappen, het zijn dus zinnen als "Pagina 412 heeft 13 actie regels, 25 spreek regels, en 3 voetnoot regels". Ik citeer dus niet echt iets, maar heb het over eigenschappen van de pagina's.


Moet dit dan ook in de voetnoot staan? Of is het vanuit de tekst al duidelijk genoeg?

De reden dat ik het vraag: Ik heb altijd een tic met stukken die precies mooi op een pagina eindigen, dus bijvoorbeeld dat een zin nooit van de ene op de andere pagina doorloopt. Dat is nu het geval, maar zou niet meer zo zijn als ik de voetnotes erin zet :')
Laatst bijgewerkt door Nala op 31-01-22 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:17

Afhankelijk van je referentiestijl en hoe lang het stuk is, zou ik zeker voetnoten gebruiken. Ik gebruik nooit voetnoten, maar dat komt door de referentiestijl die ik gebruik. Daar moet je dus ook even naar kijken. Je moet in elk geval elke keer dat je informatie uit een bepaalde bron gebruikt opnieuw naar die bron refereren, tenzij het in dezelfde alinea is. En dan nog, als je tussendoor naar een andere bron refereert en daarna weer terug gaat naar de eerste bron, opnieuw refereren. Beter te vaak refereren dan te weinig en beticht worden van plagiaat ;)
Ik zou proberen je tic los te laten, in een lopende tekst is het helemaal niet raar dat een zin op de volgende pagina verder gaat. Eerder zelfs een beetje gek als dat telkens niet zo is :)
Ken je scribbr al? Dat is een fijne site over het schrijven van papers en scripties, met uitleg van alle veelgebruikte referentiestijlen.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Pagina citeren in voetnotes... Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 12:22

De referentiestijl die wij moeten gebruiken voor dit werkstuk is met voetnoten, helaas.
Het stuk gaat over pagina eigenschappen, het zijn dus zinnen als "Pagina 412 heeft 13 actie regels, 25 spreek regels, en 3 voetnoot regels". Ik citeer dus niet echt iets, maar heb het over eigenschappen van de pagina's.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Pagina citeren in voetnotes... Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:26

Hm, lastig omdat je niet de inhoud van het boek gebruikt, maar meer de vormgeving. Ik zou het boek wel vermelden in de voetnoot, en dan vooral opletten dat je precies dezelfde druk vermeldt. Want dan kan de lezer van je paper, mocht hij niet begrijpen wat je bedoelt, altijd het bronmateriaal erbij pakken.

Anoniem

Re: Pagina citeren in voetnotes... Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:29

Vanuit mijn vakken taalkunde en het enkele vak literatuurwetenschap kan ik me herinneren dat dit niet gebruikelijk was. Zolang het duidelijk is over welk boek het gaat, hoef je niet elke keer een voetnoot te plaatsen.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 12:30

chantalboes schreef:
Hm, lastig omdat je niet de inhoud van het boek gebruikt, maar meer de vormgeving. Ik zou het boek wel vermelden in de voetnoot, en dan vooral opletten dat je precies dezelfde druk vermeldt. Want dan kan de lezer van je paper, mocht hij niet begrijpen wat je bedoelt, altijd het bronmateriaal erbij pakken.


Precies dat maakt het lastig inderdaad. Het voelt een beetje "dubbelop" om dan nog te quoten dat het om pagina x van dat boek gaat... Maar het is wel voor het vak duitse literatuur, en daar zijn ze heel vaak van het super precieze, dus vandaar dat ik twijfel, haha.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:34

Nala schreef:
De reden dat ik het vraag: Ik heb altijd een tic met stukken die precies mooi op een pagina eindigen, dus bijvoorbeeld dat een zin nooit van de ene op de andere pagina doorloopt. Dat is nu het geval, maar zou niet meer zo zijn als ik de voetnotes erin zet :')

Dit heten "weduwen en wezen".
https://pages.helpnox.com/nl-nl/hoofdst ... vermijden/

Als je in Word werkt kan je dat als volgt vermijden. Ik heb een Engelse versie, maar je komt er vast uit:
Layout, Paragraph, klik op het pijltje rechtsonder voor Paragraph Settings, ga naar de tab Line and Page Breaks en selecteer het vakje Widow/Orphan control.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 12:38

Roodvos schreef:
Nala schreef:
De reden dat ik het vraag: Ik heb altijd een tic met stukken die precies mooi op een pagina eindigen, dus bijvoorbeeld dat een zin nooit van de ene op de andere pagina doorloopt. Dat is nu het geval, maar zou niet meer zo zijn als ik de voetnotes erin zet :')

Dit heten "weduwen en wezen".
https://pages.helpnox.com/nl-nl/hoofdst ... vermijden/

Als je in Word werkt kan je dat als volgt vermijden. Ik heb een Engelse versie, maar je komt er vast uit:
Layout, Paragraph, klik op het pijltje rechtsonder voor Paragraph Settings, ga naar de tab Line and Page Breaks en selecteer het vakje Widow/Orphan control.


Deze staat al aan, helaas -O-

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:39

Nala schreef:
De referentiestijl die wij moeten gebruiken voor dit werkstuk is met voetnoten, helaas.
Het stuk gaat over pagina eigenschappen, het zijn dus zinnen als "Pagina 412 heeft 13 actie regels, 25 spreek regels, en 3 voetnoot regels". Ik citeer dus niet echt iets, maar heb het over eigenschappen van de pagina's.


Oh dit is wel iets anders dan ik bedoel ja. Dan weet ik het niet helaas. Je kan desnoods even de docent mailen?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:40

Ik verplaats dit topic naar [STW] School, Studie en Werk

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 12:47

Sanned schreef:
Nala schreef:
De referentiestijl die wij moeten gebruiken voor dit werkstuk is met voetnoten, helaas.
Het stuk gaat over pagina eigenschappen, het zijn dus zinnen als "Pagina 412 heeft 13 actie regels, 25 spreek regels, en 3 voetnoot regels". Ik citeer dus niet echt iets, maar heb het over eigenschappen van de pagina's.


Oh dit is wel iets anders dan ik bedoel ja. Dan weet ik het niet helaas. Je kan desnoods even de docent mailen?


Dit heb ik inderdaad al gedaan. Heb het ondertussen ook kunnen fixen dat de pagina's toch nog 'mooi' ( :') ) zijn met de voetnotes, dus anders is het maar een gevalletje "doppelt hält besser".