Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Aansprakelijkheid

 
Profiel   

Ik hoop dat het hier goed staat :)

Gister kreeg ik een appje van mijn gastouder, mijn zoontje (1.5 jaar) had een verpakking sudo creme te pakken gekregen uit de tas van een ander kindje en dit uitgesmeerd over haar bank (gelukkig geen grote hoeveelheid).

Nu wilde zij er een verzekeringskwestie van maken en moet ik contact op nemen met mijn verzekering.

Alles goed en wel, de verzekering doet in principe niet moeilijk, maar is dit niet gewoon een beroepsrisico? Over het feit dat mijn kind in de tas van een ander kon komen heb ik mijn gastouder ook al aangesproken, want uiteindelijk is dat haar verantwoordelijkheid en niet de mijne..(daarbij wie weet wat er nog meer in de tas van een ander zit). Ik ga er verder ook niet al te moeilijk over doen maar ik vraag me wel oprecht af in hoeverre ik in mijn recht sta, of in hoeverre zij in haar recht staat.

Zij gaf me aan het niet te weten, dus ik heb mijn contract er bij gezocht en vond het volgende:

[ img ]
[ img ]

Dat de bemiddelende partij hier buiten staat is logisch. Maar de rest kun je in mijn ogen op meerdere manieren lezen..

Ik heb de organisatie al gebeld maar er was niemand aanwezig die mijn vraag kon beantwoorden.

Als ik mijn gastouder begrijp, is zij niet aanvullend verzekerd specifiek voor om haar beroep uit te oefenen.

Nogmaals, we gaan er verder niet moeilijk over doen en het gaat gewoon opgelost worden, ik vraag me enkel af hoe dit in dit soort gevallen zit?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 14:54 



 
Profiel   

Daar hebben verzekeraars mensen voor in dienst om dit uit te zoeken, gewoon via je verzekering laten lopen en daarbij kun je aangeven aan je verzekering wat de voorwaarden(bovenstaande) zijn. Zij zoeken dat precies is maar ik vind het ook een beetje onachtzaam van de oppasouder, wat als er een tas met medicatie staat? Weet niet of ik me bij zo iets thuis zou voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 15:02 



 
Profiel   

Ik zou hier een telefoontje doen of mail als hebt naar rechtsbijstand of naar juridische loket?

Daarnaast sudco crème kan je redelijk makkelijk uit je bank halen? En neem aan dat het gedeelte waar de kinderen opgevangen worden bij de gastouder aan bepaalde eisen voor veiligheid moet voldoen? Want wat als er medicijnen in de tas zaten en kind had dat gegeten??! En waar was zij als toezicht? Dat het kind de tijd krijgt deze spullen uit een tas te halen, dop eraf en smeren maar? En neem aan dat haar bank toch te reinigen moet zijn met doekje? Want kids knoeien vast weleens met drinken of koekje enz? Of een vieze luier die nog net doorlekt en vlek maakt? gaat er ook niet af. Moet dat ook speciaal gereinigd worden nu dan door sudo creme die bank??

Maar vind het vooral zorg wekkend dat de gastouder het niet gemerkt heeft en de kans er was met de tas? Dat is zorgwekkender en zou ik zien als nalatigheid als ouder andersom. Waar was zij dat het kind zoveel tijd krijgt om dit te doen? En de tas mag al niet in bereik staan bij de kinderen in de buurt. Die zou veilig apart moeten staan. Zou zelf willen weten hoe de ouder het dar met kids doet

Ik zou wel even wat meer werk van maken. Maar verwacht dat als je eigen verzekering wakker is deze zelfde vragen aan haar gast stellen en ook de voorwaarden leest voor ze uit willen keren? Bel je eigen verzekering sowieso eens voor overleg of dit wel kan.

Want wat is het volgende?


Laatst bijgewerkt door Almighty op 23-01-20 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 15:08 



 
Profiel   

Heb je jouw verzekering al gebeld?

Zij weten vast wel hoe het zit qua dekking en aansprakelijkheid.
Net als Bigone, maak ik mij zorgen om de onzorgvuldigheid van de gastouder.
Wat als er medicatie in de tas zit voor een kindje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 15:09 



 
Profiel   

Idem.. Eens met bigone. Het zal vast opgelost worden maar... Beetje behoorlijk onverantwoordelijk vind ik het wel.. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 15:12 



 
Profiel   

Als je (wit) betaald voor opvang dan is de "oppasser" verantwoordelijk voor het doen en laten van jouw kind.
Jouw kind was nl onder toezicht van de gastouder en zij (of hij) moet er zelf voor zorgen dat alles is opgeruimd.
Daarvoor heeft zij (hoop ik wel) een gastouderverzekering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 15:13 



 
Profiel   

Of ik me bij zoiets thuis voel of niet ligt bij mij en daar gaat mijn vraag ook niet over :)

Daarbij wil mijn verzekering gewoon vergoeden dus dat is het probleem ook niet. Ik vraag me alleen af in hoeverre ik, als ik er echt moeilijk over zou willen gaan doen, in mijn recht zou staan.

Ik heb haar ook zeker aangegeven dat ik het een risico vind om tassen op grijphoogte te zetten.

Ze was bezig de kinderen hun jas aan te trekken en is hem daarbij even uit het oog verloren. Gebeurt bij thuis ook wel eens. Kan ik niet mee zitten. Maar thuis heb ik wel alles waar hij niet bij mag ergens opgeborgen waar hij niet bij kan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 15:13 



 
Profiel   

Dat contract klopt van geen kant...nr 6 bv mag je wettelijk niet uitsluiten.

Daar staat dat alles wat zij (per ongeluk of expresse) fout doen of kapot maken daarvoor niet verantwoordelijk zijn.
Maar andersom ben jij als ouder wel volledig verantwoordelijk met wat jouw kind doet?

Nr3 geeft trouwens precies aan waarvoor de opvang een beroepsverzekering moet hebben en het ongelukje met jouw kind valt daar dus helemaal onder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 15:20 



 
Profiel   

@brainless bedankt voor je duidelijke antwoorden!

Mijn gevoel was ook dat dat contract rammelt, maar ik kan er zelf door gebrek aan kennis niet echt een vinger op leggen.

Ze zou dus idd verzekerd moeten zijn, wat ze als ik haar goed begreep, niet is. Maar ik lees ook dat ik altijd overal verzekerd moet zijn haha.

Waarom mag 6 wettelijk niet worden uitgesloten?

Ik vind het wel interessante materie allemaal :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 15:27 



 
Profiel   

Ik bedoelde 5.. sorry

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 16:42 



 
Profiel   

Brainless schreef
Ik bedoelde 5.. sorry

Die klopt gewoon hoor. Kinderwoud is niet aansprakelijk voor het handelen van de franchisenemer, in dit geval de gastouder. Die is een op zichzelf staande rechtspersoon. Zou wat zijn wanneer zij daar aansprakelijk voor zijn, dan is t geen franchise constructie meer ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 16:47 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Brainless schreef
Ik bedoelde 5.. sorry

Die klopt gewoon hoor. Kinderwoud is niet aansprakelijk voor het handelen van de franchisenemer, in dit geval de gastouder. Dat zou wat zijn.

Nu ik wat beter lees wel... :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 16:48 



 
Profiel   

Eleionomae schreef
@brainless bedankt voor je duidelijke antwoorden!

Mijn gevoel was ook dat dat contract rammelt, maar ik kan er zelf door gebrek aan kennis niet echt een vinger op leggen.

Ze zou dus idd verzekerd moeten zijn, wat ze als ik haar goed begreep, niet is. Maar ik lees ook dat ik altijd overal verzekerd moet zijn haha.

Waarom mag 6 wettelijk niet worden uitgesloten?

Ik vind het wel interessante materie allemaal :))

Dat contract rammelt niet hoor. Die is duidelijk. Je gastouder moet verzekerd zijn voor schade aan derden. Maar jij ook voor de schade die je kind eventueel maakt.

In dit geval heeft je kind dus schade gemaakt, en je verzekering betaalt uit. Als je verzekering van mening was dat jij niet aansprakelijk bent voor de schade die je kind heeft gemaakt, zouden ze ook niet uitkeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 16:51 



 
Profiel   

_San87_ schreef
In dit geval heeft je kind dus schade gemaakt, en je verzekering betaalt uit. Als je verzekering van mening was dat zij niet aansprakelijk zijn, zouden ze ook niet uitkeren.

Mijn verzekering heeft ook wel eens wat uitgekeerd wat achteraf niet had gehoeven.
Tijdens gym een bril van een klasgenootje kapot.
Bleek achteraf school toch verantwoordelijk voor te zijn.

Als een kind per ongeluk kapot maakt dan zijn de ouders daar niet direct verantwoordelijk voor.
Ligt ook aan de leeftijd natuurlijk, maar mijn kind heeft eens een laptop gemold maar dat was geen issue of wij daar verantwoordelijk voor waren.
Kind was jong (ca 3) en de juf van de peuterspeelzaal had deze weg moeten leggen.
De juf was zelf nalatig en dus zelf verantwoordelijk voor haar schade.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 17:01 



 
Profiel   

Brainless schreef
_San87_ schreef
In dit geval heeft je kind dus schade gemaakt, en je verzekering betaalt uit. Als je verzekering van mening was dat zij niet aansprakelijk zijn, zouden ze ook niet uitkeren.

Mijn verzekering heeft ook wel eens wat uitgekeerd wat achteraf niet had gehoeven.
Tijdens gym een bril van een klasgenootje kapot.
Bleek achteraf school toch verantwoordelijk voor te zijn.


Dan heeft je verzekering niet goed opgelet. Normaal gesproken keren ze echt niet uit wat ze niet hoeven uitkeren, kost geld namelijk.

Citaat
Als een kind per ongeluk kapot maakt dan zijn de ouders daar niet direct verantwoordelijk voor.
Ligt ook aan de leeftijd natuurlijk, maar mijn kind heeft eens een laptop gemold maar dat was geen issue of wij daar verantwoordelijk voor waren.
Kind was jong (ca 3) en de juf van de peuterspeelzaal had deze weg moeten leggen.
De juf was zelf nalatig en dus zelf verantwoordelijk voor haar schade.


In beginsel zijn de ouders altijd risico aansprakelijk voor wat hun kind doet. Ook als er per ongeluk wat kapot gaat. Dat er in dit geval anders geoordeeld wordt ligt aan de situatie die je schetst, het zou best kunnen dat het onder schooltijd net wat anders werkt, ik moet zeggen, zo diep zit ik er niet in. Dan nog, ongelukjes gebeuren, daarvoor zijn verzekeringen.

Net het contract nog eens goed doorgelezen, in principe zou de verzekering van de gastouder dit moeten dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 17:06 



 
Profiel   

Mocht een gastkind tijdens de opvang onrechtmatig schade aanbrengen aan de eigendommen van een gastouder dan is de ouder volgens artikel 6:164 en 6:169 van het Burgerlijk Wetboek aansprakelijk voor een daad van een kind jonger dan 14 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 17:28 



 
Profiel   

Boras schreef
Mocht een gastkind tijdens de opvang onrechtmatig schade aanbrengen aan de eigendommen van een gastouder dan is de ouder volgens artikel 6:164 en 6:169 van het Burgerlijk Wetboek aansprakelijk voor een daad van een kind jonger dan 14 jaar.

Ook als deze schade valt onder risico van het vak?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 17:30 



 
Profiel   

Lijkt me toch gek, mijn kinderen gaan naar kdv. Zou wat zijn als zij besluiten te gaan verven met mijn kind, kindlief vervolgens de bank vol smeert omdat juf niet oplet, en dat ik dan mag betalen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 18:07 



 
Profiel   

Ik zou hier persoonlijk bijzonder onaangenaam door verrast zijn en ik vind het heel knap TS dat je hier zo rustig in staat!

Vind het onbegrijpelijk dat je zoontje bij de tas van een ander kindje kon komen. En dat ligt helemaal niet aan jou of je zoontje! Dat is een gebrek aan toezicht en verstand... Die tassen berg je op buiten het bereik van de kinderen. Stel dat er medicijnen voor een ander kind in zouden zitten...

Ik vind dit persoonlijk risico van het vak. Zo heb ik een keer een linnen broek gescheurd bij mijn toenmalige werkgever... Aan een spijker... Werkgever wilde de broek vergoeden, waren ze tenslotte voor verzekerd en het was hun eigen fout dat die spijker daar nog niet weg was gehaald.
Viel onder een 'bedrijfsongeval'. Daar lijkt me dit ook onder te vallen... Alleen kan de gastouder hier zelf aansprakelijk voor worden gesteld.

Persoonlijk zou ik hierin echt op mijn strepen gaan staan. Ik vind het laks gastouderschap :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 18:34 



 

Vind het ook nogal vreemd.

Met zoveel klein grut zorg je er toch voor dat ze bij sommige spullen niet bijkunnen?

+ het duurt toch wel even voor een peuter om die crème uit de boekentas te halen, vervolgens naar de bank te lopen,potje te openen, en beginnen uitsmeren? 5 minuten ofzo?

Ik snap dat ze het druk heeft maar dit had ze toch moeten opmerken denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 18:37 



 
Profiel   

Zoals ik het lees valt dit onder de verzekering van de gastouder, als zij hier niet voor verzekerd is is niet jullie probleem gezien zij die volgens de reglementen wel moet hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 19:15 



 
Profiel   

ik vond dit via google:
Citaat
Bij schade
Mocht een gastkind tijdens de opvang onrechtmatig schade aanbrengen aan de eigendommen van een gastouder dan is de ouder volgens artikel 6:164 en 6:169 van het Burgerlijk Wetboek aansprakelijk voor een daad van een kind jonger dan 14 jaar.


Ik werk zelf als zelfstandige in de zorg en zou het in dit geval nooit bij de ouder neerleggen. Zou het echt mijn eigen schuld vinden, omdat ik het niet heb gezien en het inderdaad als bedrijfsrisico zien.

Ik zou nog wel even vragen hoe het zit met haar verzekeringen. Want als zij geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft (wat ik me eigen niet voor kan stellen) dan is ze dus ook niet verzekerd als er iets met jullie kind zou gebeuren. En buiten dat je natuurlijk hoopt dat zoiets nooit gebeurd, hoort zij daar gewoon voor verzekerd te zijn.

ik vond ook nog deze voorbeelden:

Citaat
Als voorbeeld
Als gastouder beschadigt u bij een kind thuis of bij een van de gastkinderen die op bezoek zijn, zijn of haar kleding. Dat is dan niet in privé tijd, maar in zakelijke tijd. Het is daarom niet gedekt op uw AVP, maar op de AVB, onder aftrek van een eigen risico.


Citaat
Voorbeeld:
Gastkinderen uit verschillende gezinnen zijn bij u aan het spelen en een kindje brengt per abuis schade toe aan de kleding van een ander kindje. Indien de ouders van het kind, dat de schade toebracht, geen AVP hebben afgesloten, dan biedt de AVB hiervoor een aanvullende dekking, onder aftrek van het eigen risico, omdat de kinderen onder uw hoede vallen als gast- ouder. Overigens wordt de schade wel verhaald op de ouders die geen AVP hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 19:28 



 
Profiel   

nog als aanvulling: Bij een particuliere aansprakelijkheidsverzekering heb je meestal geen eigen risico. Bij een bedrijfsmatige aansprakelijkheidsverzekering heb je vaak wel een flink eigen risico. Dus als je verder gewoon tevreden bent zou ik het gewoon indienen bij je verzekering. En daarna nog wel het gesprek aangaan over hoe ze verzekerd is en hoe ze dit in de toekomst gaat voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 19:34 



 
Profiel   

Ik zit me tijdens het lezen van dit topic nu de hele tijd af te vragen, waar is dit schade aan derden?? Het is een schade aan de opvang, maar dat is toch geen derden zoals in hun reglement aangegeven? Schade aan derden is imo als jou kind de jas van een ander kind beklad/ondersmeert/kapot maakt oid. Hier is de schade aan het bedrijf, en is het imo bedrijfsschade.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 19:41 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Dat contract rammelt niet hoor. Die is duidelijk. Je gastouder moet verzekerd zijn voor schade aan derden. Maar jij ook voor de schade die je kind eventueel maakt.

In dit geval heeft je kind dus schade gemaakt, en je verzekering betaalt uit. Als je verzekering van mening was dat jij niet aansprakelijk bent voor de schade die je kind heeft gemaakt, zouden ze ook niet uitkeren.


Ja dat was ook mijn eerste gedachte hoor, zo van, als zij willen betalen, niet moeilijker maken dan het is. Maar de persoon van de verzekering die mijn man aan de lijn had vond het persoonlijk ook bijzonder en liet ook de term bedrijfsrisico vallen.


Janine1990 schreef
Ik zou hier persoonlijk bijzonder onaangenaam door verrast zijn en ik vind het heel knap TS dat je hier zo rustig in staat!

Vind het onbegrijpelijk dat je zoontje bij de tas van een ander kindje kon komen. En dat ligt helemaal niet aan jou of je zoontje! Dat is een gebrek aan toezicht en verstand... Die tassen berg je op buiten het bereik van de kinderen. Stel dat er medicijnen voor een ander kind in zouden zitten...

Ik vind dit persoonlijk risico van het vak. Zo heb ik een keer een linnen broek gescheurd bij mijn toenmalige werkgever... Aan een spijker... Werkgever wilde de broek vergoeden, waren ze tenslotte voor verzekerd en het was hun eigen fout dat die spijker daar nog niet weg was gehaald.
Viel onder een 'bedrijfsongeval'. Daar lijkt me dit ook onder te vallen... Alleen kan de gastouder hier zelf aansprakelijk voor worden gesteld.

Persoonlijk zou ik hierin echt op mijn strepen gaan staan. Ik vind het laks gastouderschap :o


Ik vind het persoonlijk ook wel een beetje gemakkelijk, mijn man ook. Maar ja, verder is het een fantastisch mens en mijn zoontje gaat er met heel veel plezier naar toe. Hij komt eigenlijk altijd vrolijk thuis en roept 's morgens al voor we op de fiets zijn al op zijn manier haar naam. Ik wil haar dus verder absoluut niet kwijt, ondanks het tassen incident. Ik hoop morgen iemand van het gastouder bedrijf te pakken te krijgen om daarmee het incident ook eens door te spreken. Ik betaal ze elke maand grof geld om mij een factuur te sturen, dan kunnen ze wellicht hierin ook bemiddelen haha.


Djali schreef
Vind het ook nogal vreemd.

Met zoveel klein grut zorg je er toch voor dat ze bij sommige spullen niet bijkunnen?

+ het duurt toch wel even voor een peuter om die crème uit de boekentas te halen, vervolgens naar de bank te lopen,potje te openen, en beginnen uitsmeren? 5 minuten ofzo?

Ik snap dat ze het druk heeft maar dit had ze toch moeten opmerken denk ik.


Eerlijk, ik zie mijn kind hier wel voor aan, hij is water vlug en super sneaky :Y) Hij heeft thuis ook wel eens met iets in zn handen gestaan waarvan ik dacht dat hij er niet bij kon toen ik net even op de wc zat :o

loulou schreef
nog als aanvulling: Bij een particuliere aansprakelijkheidsverzekering heb je meestal geen eigen risico. Bij een bedrijfsmatige aansprakelijkheidsverzekering heb je vaak wel een flink eigen risico. Dus als je verder gewoon tevreden bent zou ik het gewoon indienen bij je verzekering. En daarna nog wel het gesprek aangaan over hoe ze verzekerd is en hoe ze dit in de toekomst gaat voorkomen.


Dat is voor mij voor nu ook de belangrijkste reden dat we het van het weekend wel gaan indienen bij de verzekering. Het kost ons niks en dan is het klaar.
Maar inderdaad ik ga nog wel even na hoe zij het zelf geregeld heeft aan de hand van mijn gesprek met het overkoepelende gastouder bedrijf. Want inderdaad wat is nou precies schade aan derden?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 20:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen