Kairos schreef:Ik had 2 vragen eigenlijk:
- Waarom hebben alle vervoerders op andere momenten nieuwe dienstregelingen? Het zou toch veel handiger zijn als vervoerders die in elkaars omgeving zijn de gangbare lijnen en verbindingen een beetje op elkaar afstemmen?
Meeste gaan wel tegelijk toch? Meestal is dat deze tijd van het jaar. Alleen zit daarna vaak de kerstvakantie.
Oa alle bedrijven van Keolis (Syntus/RRReis/Twents/RNET Almere), de NS en Qbuzz (U-ov/stad streek en snelbuzz), Arriva en Connexxion/Transdev gaan in onze omgeving allemaal op 12 december over op een nieuwe regeling. Maar goed, dat is vooral midden Nerderland natuurlijk
Citaat:
- Rij je als buschauffeur binnen een bepaald gebied meestal dezelfde lijn? Of wisselt dat nog wel af? Moet je daar eerst wegbekendheid voor halen (ik weet dat dat als machinist wel het geval is), of zeggen ze gewoon van ''rij die bus maar zo laat vanaf daar, good luck.''
Verschilt per vervoersbedrijf en lijnen pakket. Van U-OV weet ik dat er vestigingen zijn die max 3 lijnen rijden, dus chauffeurs die puur en alleen die lijnen kennen en rijden.
Ik rij zelf veel meer, mijn vestiging is een beetje een tussen vestiging voor Utrecht en ik rij alle streek lijnen in de omgeving. Van Wageningen tot stadslijnen in Amersfoort en van Rotterdam tot Hilversum.
Nu met de nieuwe dienstregeling krijgen we minder variatie in ons pakket maar nog steeds van hot naar her.
In het begin heb ik 10 dagen 'lijnverkenning' met een mentor gehad. Vorig jaar in de zomer moesten nieuwe chauffeurs het met 3 dagen doen vanwege tekorten. Nu hebben wij in onze bussen routebegeleiding, andere vervoersbedrijven hebben dat vaak niet, en wij krijgen nu met nieuwe lijnen geen lijnverkenning meer en is het inderdaad van 'hier is een bus, succes er mee!'. Maar ik vind dat ergens juist wel leuk, het houdt je scherp