Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:54

x_Jeanine_x schreef:
Jups dat was de 1001 :D

The best <3
Ik had hem perongeluk 5 november mee, was weer helemaal gelukkig :D


x_Jeanine_x schreef:
Ooohhh soms kan ik ook die 18 meter gelede gas bussen wel achter het behang plakken!! Die trekken toch helemaal niet op.


Ja dat snap ik :')
Ik zit in de VDL regelmatig zo als ik op moet trekken op de snelweg of de berg bij veenendaal over moet.

Afbeelding


Oh, en inhalen doe ik nooit meer met een VDL. Dat heeft me 10 jaar aan stress gekost toen ik eens een trekker wilde inhalen _O-

Maar goed, genoeg bus gelul. We nemen het halve topic over hier _O-

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:33

@muiz

Moet zeggen dat ik jullie gelul wel super interessant vindt!

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:48

Nou mijn favoriet dan ook maar. De Mercedes intouro, heerlijke bus! We rijden nu met de Scania A30 maar dat vind ik echt een grafding en totaal niet geschikt voor lijnvervoer.
Dat traag optrekken komt vaak doordat ze die bakken maximaal afknijpen om brandstof te besparen, heel vervelend als je een brug op moet en zo :(

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:05

Ja die Scania A30 hoor ik op de buffer meer commentaar over :x
Onze Setra's zijn ook geknepen inderdaad maar die hebben vaak nog wel pit (en anders een kickdown voor als het echt nodig is) maar de VDL heeft geen kickdown en die vertaagd zichzelf nog meer als ze het ergens niet mee eens zijn. En aangezien ze nog al gevoelig zijn gebeurd dat vaak :+

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:40

Toen wij nog Arriva waren jaren op een VDL gereden en ik vond het heerlijke bussen maar die hadden dan ook gewoon een kick down.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:16

Muiz jou plaatje moet ik niet kijken terwijl ik moet slapen... Morgen start m'n dienst om 5.57....


85,83,5 pauze, 107 op en neer, lauze 2, 1, 86 op en neer en dan is het super snel 13.45 :D

Vdl de stoelen zit je regelmatig met je knieën hoger dan je heupen.... Hoe... Stoel kapoet :+

Mag op dit moment blij zijn met 2 dagen werk in de week... Met een beetje geluk 3 en dan 20 uur maken :o is het al 13 december :D


By the way.... Hoe kan jij de 1001 meenemen... Stond die in Apeldoorn

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:31

Nee de 1001 was weer even aan ons terugeleend omdat wij te kort hadden geloof ik.

85,83,5 is een lekker rondje. Die rijd fijn weg :D

De vdl bij jullie is nog ambassador toch? Wij hebben gelukkig de citea. Dat scheelt al iets.

Hier zijn het ook maar weinig uren op het moment. Maar dat is mijn eigen keuze geweest door op een 0-uren te willen blijven. Gelukkig ben ik heel flexibel en weet de planning me te vinden als er heel kort dag nog een dienst open komt, daarmee pak ik toch nog wel wat mee.
Er komen vast weer betere tijden aan :D

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:11

Oef dat weet ik niet of vdl ambassador is, rij ik te kort voor hier...

Jaa heerlijk rondje. De 107 naar Putten rijd ook heerlijk weg hoor.

Mij kunnen ze ook altijd bellen :D alleen soms bellen ze je en een half uur later halen ze je d'r weer af :+

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:27

Zo de knetter goeden morgen... Wij hebben vdl ambassadors allemaal... Lekker wakker ook :+

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:15

Ik heb een vraag. Wij reden net langs het spoor en zagen een lege trein rijden, waarvan de deur van de machinist ruimte aan de achterkant open stond. Kan en mag een trein zo rijden met die deur open?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:22

Ja het kan (zoals je gezien hebt)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:26

Ik heb een vraag: ik ben nu elke keer netjes m'n treinreis aan het aanmelden, maar doen veel mensen dat nou? Heeft het het gewenste effect ook? Weet iemand hier dat? :)

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 07:42

Weet iemand dit hier?
Ik ben gister op 5 mei met de trein geweest met student weekvrij abbo. Toen is er geld afgeschreven, maar op de lijst van feestdagen in 2021 staat het er niet bij.
Was het wel of geen feestdag gister :+

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 07:53

Gisteren was het geen officiële feestdag

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 07:56

Geen feestdag inderdaad, bevrijdingsdag is maar 1 keer in de 5 jaar een officiële feestdag.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:23

Het is wel een officiële feestdag. Maar het is maar 1x per 5 jaar een officiële vrije dag voor werknemers.

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:38

ierusju schreef:
Weet iemand dit hier?
Ik ben gister op 5 mei met de trein geweest met student weekvrij abbo. Toen is er geld afgeschreven, maar op de lijst van feestdagen in 2021 staat het er niet bij.
Was het wel of geen feestdag gister :+


Wel een feestdag:
https://www.studentenreisproduct.nl/weekabonnement/

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:51

Ik zou als ik jou was even op de site van NS dit in de chat gooien.
Ze zijn altijd vriendelijk en behulpzaam.

Op de site zelf staat hij niet als feestdag aangegeven.
Citaat:
Welke feestdagen kent NS?
Nieuwjaarsdag: 1 januari 2021
Goede Vrijdag: 2 april 2021
Pasen: 1e Paasdag 4 april & 2e Paasdag 5 april 2021
Koningsdag: 27 april 2021
Hemelvaartsdag: 13 mei 2021
Pinksteren: 1e Pinksterdag 23 mei & 2e Pinksterdag 24 mei 2021
Kerst: 1e Kerstdag 25 december & 2e Kerstdag 26 december 2021

Poek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:55

Gister was niet vrij reizen voor een weekabonnement idd, telde als een feestdag

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:14

De NS en het SRP hebben afzondelijke dagen voor feestdagen. De NS en de rest van het OV rijd op 5 mei de gewone dienstregeling maar met het SRP telt het wel als 'feestdag' omdat er 9/10 keer geen les is op die dag.
De planning van vervoersbedrijven als de NS staat los van de planning van het betaal middel.

De link hierboven laat keurig zien welke dagen als feestdag gelden voor het SRP ;)

Kairos
Berichten: 2710
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 19:41

Ik had 2 vragen eigenlijk:
- Waarom hebben alle vervoerders op andere momenten nieuwe dienstregelingen? Het zou toch veel handiger zijn als vervoerders die in elkaars omgeving zijn de gangbare lijnen en verbindingen een beetje op elkaar afstemmen?
- Rij je als buschauffeur binnen een bepaald gebied meestal dezelfde lijn? Of wisselt dat nog wel af? Moet je daar eerst wegbekendheid voor halen (ik weet dat dat als machinist wel het geval is), of zeggen ze gewoon van ''rij die bus maar zo laat vanaf daar, good luck.''

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:26

Kairos schreef:
Ik had 2 vragen eigenlijk:
- Waarom hebben alle vervoerders op andere momenten nieuwe dienstregelingen? Het zou toch veel handiger zijn als vervoerders die in elkaars omgeving zijn de gangbare lijnen en verbindingen een beetje op elkaar afstemmen?

Meeste gaan wel tegelijk toch? Meestal is dat deze tijd van het jaar. Alleen zit daarna vaak de kerstvakantie.
Oa alle bedrijven van Keolis (Syntus/RRReis/Twents/RNET Almere), de NS en Qbuzz (U-ov/stad streek en snelbuzz), Arriva en Connexxion/Transdev gaan in onze omgeving allemaal op 12 december over op een nieuwe regeling. Maar goed, dat is vooral midden Nerderland natuurlijk :)



Citaat:
- Rij je als buschauffeur binnen een bepaald gebied meestal dezelfde lijn? Of wisselt dat nog wel af? Moet je daar eerst wegbekendheid voor halen (ik weet dat dat als machinist wel het geval is), of zeggen ze gewoon van ''rij die bus maar zo laat vanaf daar, good luck.''


Verschilt per vervoersbedrijf en lijnen pakket. Van U-OV weet ik dat er vestigingen zijn die max 3 lijnen rijden, dus chauffeurs die puur en alleen die lijnen kennen en rijden.
Ik rij zelf veel meer, mijn vestiging is een beetje een tussen vestiging voor Utrecht en ik rij alle streek lijnen in de omgeving. Van Wageningen tot stadslijnen in Amersfoort en van Rotterdam tot Hilversum.
Nu met de nieuwe dienstregeling krijgen we minder variatie in ons pakket maar nog steeds van hot naar her.
In het begin heb ik 10 dagen 'lijnverkenning' met een mentor gehad. Vorig jaar in de zomer moesten nieuwe chauffeurs het met 3 dagen doen vanwege tekorten. Nu hebben wij in onze bussen routebegeleiding, andere vervoersbedrijven hebben dat vaak niet, en wij krijgen nu met nieuwe lijnen geen lijnverkenning meer en is het inderdaad van 'hier is een bus, succes er mee!'. Maar ik vind dat ergens juist wel leuk, het houdt je scherp :D

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 23:19

Ik heb in het verleden ook weleens de buschauffeur de weg gewezen, grappig toch juist. Lijkt me echt een toffe baan (maar dat lijkt me van machinist ook, dat was ik ook bijna tot ik een baan in de spoedzorg kreeg aangeboden, toen ben ik uit de sollicitatie procedure gestapt)

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 23:28

Ik heb het ooit eens aan een passagier moeten vragen. Bleek later toen ik mezelf vast had gereden dat ze het verschil tussen links en rechts niet goed wist :+
Sinds dien vraag ik het maar niet meer _O-

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 09:00

Ik voelde me echt vreselijk toen ik de weg moest vragen aan passagiers.