Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:24

De bussen die ik gebruik hebben geen kuch scherm hoor. De buschauffeurs zitten sowieso zonder mondkapje omdat de bus aan de voorkant is afgezet zodat je niet voorin kan instappen en dichtbij kan komen. Dus daarom zie ik even niet voor me hoe ze dat willen aanpakken. Qua drukte bij 1 deur snap ik het uiteraard. Maar gaan ze alsnog kuch schermen plaatsen of de chauffeurs ook met mondkapje laten weken bijvoorbeeld..

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:10

Even een vraagje, ik ben net met de Blauwnet trein geweest. Samen met mijn hondje van 4,6 kilo (klein en kan dus op schoot). Ik reis al 9 jaar met haar en als het rustig is leg ik haar op de grond ipv schoot omdat ze dit prettiger vind..

Maar nu komt het.
Ik werd op het laatste stukje van mijn reis aangesproken op het feit dat ik geen honden dagkaart had.
Mijn reactie was dat dit niet hoefde omdat ze een kleine hond is en op schoot kan.
Hij zei dat ze aangelijnd was en op de grond lag dus een dagkaart nodig had.
Ik prima dan neem ik haar nu op schoot.
Het probleem voor hem was dat ze dan nog steeds aangelijnd was en ik dus een dagkaart nodig had (in mijn hoofd had ik zo iets van dan doe ik de riem toch af :Y) )
Aangegeven dat ik dit nog nooit heb gehoord in de afgelopen 9 jaar maar dat ik het zeker eens zal nalezen.
Zijn reactie was beetje bijdehand (qua uitstraling en verloop van gesprek, maar is ook natuurlijk mijn referentiekader): Nou ja, eens moet dan maar de eerste keer zijn he.
Ik heb hem vriendelijk bedankt voor de informatie en geen boete oid gekregen.

Het volgende staat op de website:
Citaat:
Een klein huisdier die in een tas of mand past dient op schoot gehouden te worden en mag gratis mee in de bus en trein van Keolis. Overige huisdieren dienen te zijn aangelijnd. De buschauffeur of Service & Control medewerker kan te allen tijde anders beslissen. Voor aangelijnde huisdieren dient u een ‘Dagkaart Hond’ aan te schaffen voor het reizen met de trein. In de bus is een hond gratis.


Over het stukje dat ze niet op schoot lag heeft hij compleet gelijk Al zie ik zelf het probleem niet als ik de enige in het gedeelte van de trein ben en letterlijk alles verder leeg is, dat ze op de grond ligt
Maar ik lees niet dat ze in een mand of tas vervoerd moet worden. Of ben ik wel fout in deze situatie?

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:18

Er staat wel dat je voor aangelijnde honden een dagkaart moet hebben. Dus dan klopt t wel een deel wat ie zegt.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8294
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:29

Zou dit vooral met de klantenservice aankaarten en de volgende keer voor de zekerheid toch een hondenkaartje nemen. Denk dat ze met op schoot en niet aangelijnd een kat of konijn enzo bedoelen.

Friendly, als het goed is worden de kuchschermen geplaatst voordat er weer voor in mag worden gestapt. Mondkapjes gaan ze niet verplichten voor chauffeurs vanwege de rijveiligheid. Waarschijnlijk zijn ze nu druk bezig om de laatste schermen in de bussen te plaatsen.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:29

friendly schreef:
Er staat wel dat je voor aangelijnde honden een dagkaart moet hebben. Dus dan klopt t wel een deel wat ie zegt.


Dit is dus ook een beetje mijn struikelpunt. Tuurlijk ze is aangelijnd, op verzoek doe ik haar op schoot, dus is ze aangelijnd op schoot.. Maar ze reist niet in een mand/tas. Maar wel op schoot.

De reden dat ik hem in twijfel trek is dus het feit dat ik al 9 jaar reis met haar en heel vaak gecontroleerd ben geweest. Nog nooit een opmerking (nou ja wel, maar dat was hoe lief ze was en hoe leuk ze het vonden dat ze zo vrolijk is) gehad.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:33

Muiz schreef:
Zou dit vooral met de klantenservice aankaarten en de volgende keer voor de zekerheid toch een hondenkaartje nemen. Denk dat ze met op schoot en niet aangelijnd een kat of konijn enzo bedoelen.



Ik kon je er niet meer bij in quoten dus even apart. Klantenservice ga ik even contact mee opzoeken, dat is een goede.

Aangezien ik het grootste gedeelte met de NS reis ga ik geen hondenkaartje kopen voor de zekerheid :D Behalve als er mij nadrukkelijk duidelijk kan worden gemaakt door de klantenservice dat dit wel nodig is.
Dit is namelijk het beleid van de NS:
Citaat:
Kleine huisdieren mogen gratis mee in een tas, mand of op schoot


Nergens worden trouwens de honden expliciet genoemd. Alleen huisdieren.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:36

Het is net hoe je leest. Ik lees: kleine dieren die in een mand passen mogen gratis. Zodra ze niet passen moeten zeaangelijnd zijn en moet je betalen. Dus zodra jij je hond niet in een mand wilt doen, betaal je een dagkaart.

Daarnaast staat er idd ook dat de medewerker altijd kan beslissen dus gelukkig dat je geen boete heb gekregen.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:43

fohadie schreef:
Het is net hoe je leest. Ik lees: kleine dieren die in een mand passen mogen gratis. Zodra ze niet passen moeten zeaangelijnd zijn en moet je betalen. Dus zodra jij je hond niet in een mand wilt doen, betaal je een dagkaart.

Daarnaast staat er idd ook dat de medewerker altijd kan beslissen dus gelukkig dat je geen boete heb gekregen.


Maar dan even doortrekken, stel je hebt een ratje aan een lijn op je schouder, moet je dan ook een dagkaart kopen? Even de New York taferelen achterwegen gelaten, grote tassen en manden voor honden boven de 25 kilo. Een tas is een tas namelijk :+

Niemand heeft er last van maar hij is wel aangelijnd. Dus dagkaart. Zelfde geldt namelijk in mijn situatie, niemand heeft er last van maar ze is wel aangelijnd.

Nogmaals, dat ik fout zat met het feit dat ze op de grond lag, ik geef hem gelijk. Maar het aangelijnde gedeelte is niet helder. (Mijn mening)

Ik heb de klantenservice gemaild ondertussen, wacht rustig op antwoord.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:10

Hmm onduidelijk is het zeker, zo'n tekst die op meerdere manieren uit te leggen valt. Fijn dat je geen boete kreeg! Hopelijk passen ze de tekst aan zodat het beleid eenduidig is.

Persoonlijk kan ik me niet snel storen aan een huisdier in het OV, ook niet als het druk is, maar om te zeggen "niemand heeft er last van" gaat net even te ver. Je kan altijd iemand tegenkomen met allergiën of angst.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:03

JorineV schreef:
Hmm onduidelijk is het zeker, zo'n tekst die op meerdere manieren uit te leggen valt. Fijn dat je geen boete kreeg! Hopelijk passen ze de tekst aan zodat het beleid eenduidig is.

Persoonlijk kan ik me niet snel storen aan een huisdier in het OV, ook niet als het druk is, maar om te zeggen "niemand heeft er last van" gaat net even te ver. Je kan altijd iemand tegenkomen met allergiën of angst.


Hier heb je natuurlijk volkomen gelijk in, ik doelde in mijn bericht op het ruimte innemen (want op grond als het rustig is of op schoot als het druk is) Dit had ik duidelijker kunnen vermelden.

Op het moment dat ik antwoord heb van de klantenservice zal ik het zeker laten weten^^

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:23

Bij de NS is de formulering duidelijker: Kleine huisdieren mogen gratis mee in een tas, mand of op schoot.
En volgens mij zijn deze regels redelijk gelijk tussen alle aanbieders.

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:40

Het zou imo beter zijn als ze één lijn trekken wb honden. Vind het ook niet echt verstandig om te stimuleren om een hond níet aan te lijnen of in een tas te doen.
Een hond is een hond.
De vraag is wat je als medereiziger liever hebt, een iets grotere hond die onder de bank kruipt of tussen mijn benen zit, of een kleine hond die naast je op de schoot van de medepassagier zit en eigenlijk dus veel dichterbij zit.
Eigenlijk vind ik dat alle honden gewoon gratis mee moeten kunnen hoor, daar niet van ;)

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:20

Ik heb antwoord!
En het was mij eerst niet geheel duidelijk maar na nog een mailtje concreet antwoord gekregen :)

Citaat:
Beste heer of mevrouw Hazewinkel,

Hierbij kom ik terug op je vraag wat de reisregels zijn voor reizen met een hond.

Op onze site staat het volgende beschreven.
Een klein huisdier dat in een tas of mand past dient op schoot gehouden te worden en mag gratis mee in de bus en trein van Keolis Nederland. Overige huisdieren dienen te zijn aangelijnd.

Voor aangelijnde huisdieren dient u een ‘Dagkaart Hond’ aan te schaffen voor het reizen met de trein.
In de bus reist een hond gratis mee met de betalende begeleider. De buschauffeur of medewerker Service en Veiligheid kan te allen tijde anders beslissen.

Zoals ik uw bericht leest heeft u met een aangelijnde hond in de trein gereisd. Daarbij hoort inderdaad een dagkaart hond.

Hopelijk heeft u zo voldoende informatie. Zijn er toch nog vragen dan hoor ik dat graag.

Voor nu wil ik u een prettige dag wensen en vooral blijf gezond!
Met vriendelijke groet,


Na aanleiding van dit mailtje een reactie gestuurd met (wel wat uitgebreider ;) ): Dus ik mag haar los op schoot vervoeren zonder dagkaart of aangelijnd op schoot, grond oid vervoeren met dagkaart.

Citaat:
Beste heer of mevrouw,

Als de hond op schoot vervoerd wordt dan heeft u geen dagkaart nodig.

Maar loopt de hond en is hij aangelijnd op de grond dan heeft u wel een dagkaart nodig.

Met vriendelijke groet,


Mijn conclusie: geen dagkaart en ik hou haar in het vervolg op schoot :j

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:04

Het verschil zit hem dus in hoeveel ruimte de hond inneemt, denk ik? Zat dus net in de bus met een oudere dame met enórme kinderwagen voor haar piepkleine hondje. :D

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:09

_Denise_ schreef:
Het verschil zit hem dus in hoeveel ruimte de hond inneemt, denk ik? Zat dus net in de bus met een oudere dame met enórme kinderwagen voor haar piepkleine hondje. :D


Ja dat denk ik, maar vind de regels daarin ook krom eerlijk gezegd. Inderdaad, een grote kinderwagen voor je kleine hondje of je grote hond onder de stoel laten liggen.

Of mensen met 3 mega koffers die ze zelf niet kunnen tillen, om op het bagage rek te leggen, en daarom een 4 sits in beslag nemen in de spits }:0

Ben het ook eens met de stelling die eerder werd genoemd, dat honden gratis moeten kunnen reizen (met evt beperking van 2 honden per begeleider oid).

Ik bewijs nu wel weer een echte Nederlander te zijn, klagen over de kleine dingen terwijl het eigenlijk best goed geregeld is naar mijn inziens

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 00:52

friendly schreef:
De bussen die ik gebruik hebben geen kuch scherm hoor. De buschauffeurs zitten sowieso zonder mondkapje omdat de bus aan de voorkant is afgezet zodat je niet voorin kan instappen en dichtbij kan komen. Dus daarom zie ik even niet voor me hoe ze dat willen aanpakken. Qua drukte bij 1 deur snap ik het uiteraard. Maar gaan ze alsnog kuch schermen plaatsen of de chauffeurs ook met mondkapje laten weken bijvoorbeeld..

Bij EBS moet je tegenwoordig voorin instappen. Kan ik de chauffeur tenminste weer gedag zeggen. Deze bussen hebben grote kuchschermen.
Bij de htm kan dit nog niet. Dit is erg jammer omdat er naar mijn idee meer zwart word gereden. (Er is geen zicht meer op of er wel word ingecheckt)

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8294
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 00:58

Langzaam maar zeker zullen alle busmaatschappijen de bussen van kuchschermen voorzien.
Utrecht streek gaat deze week beginnen met het inbouwen.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 01:11

Inmiddels hebben de bussen dat hier dus ook. Had ik niet verwacht dat dat het zo snel kon want de avond ervoor zat ik nog in een bus zonder maar petje af.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:20

Breng heeft ze ook weer zag ik op de omroepborden.
Arriva vorige week nog niet.

xMissMonroe
Berichten: 123
Geregistreerd: 16-12-16

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:48

Ik denk dat het bij Arriva per bus verschilt. Heb namelijk in bussen gezeten met en zonder kuchscherm op dezelfde dag.

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:58

Duurt even voordat alles is ingebouwd en daar komt ook bij dat de bussen voor het inbouwen binnen moeten staan dus door de week wordt er vooral in de avond aan gewerkt.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:02

Weet iemand wat er is gebeurd met de trein Uitgeest-Rhenen? Ik kan er niks over terug vinden en was me nog niet eerder opgevallen dat ie niet meer rijdt, omdat ik zelf de trein ook niet meer zo veel gebruik.

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:20

Volgensmij heeft de NS op een aantal trajecten minder treinen ingezet/treinen geschrapt omdat het reizigersaantal terug is gelopen vanwege Corona. Misschien komt het daardoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:45

ierusju schreef:
Weet iemand wat er is gebeurd met de trein Uitgeest-Rhenen? Ik kan er niks over terug vinden en was me nog niet eerder opgevallen dat ie niet meer rijdt, omdat ik zelf de trein ook niet meer zo veel gebruik.

Die is er tijdelijk uit wegens afschalen dienstregeling. Je hebt nu uitgeest- rotterdam en breukelen-rhenen. Eigenlijk zoals het altijd al was maar in de spits reed hij van breukelen door naar uitgeest en dat is er nu uit.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:55

Waarom valt bij sommige bussen het scherm waar de stopplaatsen opstaan kort uit als ze over een drempel gaan? En hoe kan het dat ik vanochtend een bus had waar bij de datum april 2011 om 17 uur stond? :') Moet de chauffeur dit zelf instellen?