Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26661
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:53

YoniB schreef:
Vjestagirl schreef:


Grappig haha, heb ik vorige week gedaan! Verwacht er niet te veel van want het is een poolvacature, maar ik ben benieuwd. Lijkt me echt wel heel leuk om te doen dit werk.


We hebben dit jaar tussen de 25 en 45 nieuwe medewerkers nodig, dus zeg nooit nooit ;)

Marijke_1995
Berichten: 898
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:58

karuna schreef:
Ah leuk een ns soort van topic. Als ex ns er ligt mijn hart er nog steeds. <3 ondanks dat ik er noodgedwongen ben weggegaan door ziekte. Ik zat aan de technische onderzoekskant en test van materialen (alles wat niet van metaal, hout of textiel is :+ ) en na ongevallen de technische kant mee bekijken of daar oorzaken waren voor het ongeluk. ex heeft meegwerkt aan het treinnummervolgsysteem ooit.

Voor de bevroren wissels zijn er wisselverwarmers, destijds werkten die met slangen, al waren ze aan het omwisselen naar electrisch verwarmen toen. Weet niet waar ze daarin nu staan, ander probleem bij flinke vorst, het koppelen van treinstellen kan een probleem zijn als materiaal te hard en stug is geworden zodat ze niet te koppelen zijn.

Wat dan weer werk voor vjestagirl opleverd :P .

Wat betreft de spoorbomen, alle treinen hebben een systeem waarmee ze gelocatliseerd worden op het spoor. Deze info komt bij de treinverkeersleiding terecht die op grote schermen kunnen zien welk treinstel waar zit.

Datzelfde systeem reageert ook met kastjes die rond het spoor zitten, bv overwegen, bij wissels, waar snelheidsbeperkingen zijn enz. Als bv een machinist te hard rijdt op een traject of er staat een sein op rood en hij reageert daar niet snel genoeg op. Grijpt dat systeem ook weer in en vertraagd de trein automatisch. De spoorbomen reageren er ook op. Als een trein gesignaleerd wordt binnen zoveel meter van de overweg gaat deze automatisch dicht, of gaan de lampen en bellen aan.


Daarop inhakend; hoeveel moet een machinist dan nog zelf doen? Het klinkt alsof het systeem veel kan regelen, maar dat het vooral dient als controle en dat de machinist in principe dus wel zelf tempo bepaalt en op seinen reageert?

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:14

Voor wat betreft kosteneffectiviteit van auto vs. trein: voor mij is de trein goedkoper dan mijn zuinige auto. Ik werk naast het station dus dat is lekker makkelijk. Daarnaast is het stuk wat ik zou moeten autorijden extreem filegevoelig, ook buiten de spits.

Ik ben wel benieuwd waarom de reisplanner tijdens de werkzaamheden rond Leiden zo ad hoc is en of dat alleen voor de schermen zo is, of ook achter de schermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:18

Danielleeee_ schreef:
Ik vraag me altijd af hoe het zit met een overwegstoring. De slagbomen gaan dan niet meer open of dicht toch? Maar hoe kom je er op tijd achter dat spoorbomen niet dichtgaan? :oo

Ik zie het altijd voor me dat er een trein komt terwijl de spoorbomen storing hebben/kapot zijn, en dat er dan net een auto of fiets over het spoor rijdt...

Of krijgt de NS/Prorail automatisch een seintje van spoorbomen die een storing hebben, waardoor er altijd op tijd ingegrepen kan worden?

Overwegen zijn fail safe gebouwd. Ze hebben spanning nodig om open te blijven. Dus als de spanning weg valt door een storing of door een trein die zijn gebied in rijdt dan komt hij in werking.

Als een overweg langer dan 5 minuten dicht ligt dan krijgt de treindienstleider een melding hiervan en moeten alle passerende treinen langzaam rijden en typhoneren. Dit omdat na een korte periode wegverkeer om de bomen heen gaat slingeren en je dan een hoog aanrijdrisico krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:20

Lynnepinny schreef:
Heh, interessant dit! Ik heb me altijd afgevraagd waarvoor die langwerpige/rechthoekige blokjes zijn die tegen het spoor aan liggen op stations.

Dat is een aanvullend beveiligingssysteem wat in werking is als je op een rood sein af rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:23

Marijke_1995 schreef:
karuna schreef:
Ah leuk een ns soort van topic. Als ex ns er ligt mijn hart er nog steeds. <3 ondanks dat ik er noodgedwongen ben weggegaan door ziekte. Ik zat aan de technische onderzoekskant en test van materialen (alles wat niet van metaal, hout of textiel is :+ ) en na ongevallen de technische kant mee bekijken of daar oorzaken waren voor het ongeluk. ex heeft meegwerkt aan het treinnummervolgsysteem ooit.

Voor de bevroren wissels zijn er wisselverwarmers, destijds werkten die met slangen, al waren ze aan het omwisselen naar electrisch verwarmen toen. Weet niet waar ze daarin nu staan, ander probleem bij flinke vorst, het koppelen van treinstellen kan een probleem zijn als materiaal te hard en stug is geworden zodat ze niet te koppelen zijn.

Wat dan weer werk voor vjestagirl opleverd :P .

Wat betreft de spoorbomen, alle treinen hebben een systeem waarmee ze gelocatliseerd worden op het spoor. Deze info komt bij de treinverkeersleiding terecht die op grote schermen kunnen zien welk treinstel waar zit.

Datzelfde systeem reageert ook met kastjes die rond het spoor zitten, bv overwegen, bij wissels, waar snelheidsbeperkingen zijn enz. Als bv een machinist te hard rijdt op een traject of er staat een sein op rood en hij reageert daar niet snel genoeg op. Grijpt dat systeem ook weer in en vertraagd de trein automatisch. De spoorbomen reageren er ook op. Als een trein gesignaleerd wordt binnen zoveel meter van de overweg gaat deze automatisch dicht, of gaan de lampen en bellen aan.


Daarop inhakend; hoeveel moet een machinist dan nog zelf doen? Het klinkt alsof het systeem veel kan regelen, maar dat het vooral dient als controle en dat de machinist in principe dus wel zelf tempo bepaalt en op seinen reageert?

Gelukkig nog heel veel :D

Het is een veiligheidssysteem, geen besturingssysteem. Het enige wat het doet is kijken of de machinist reageert op een opgelegde snelheidsverlaging. Niet of je voldoende hard remt en of je wel uitkomt met je remweg. Dat moeten we zelf inschatten. Reageer je niet of niet snel genoeg dan wordt de trein gewoon stil gezet. Het systeem neemt geen remming over maar zet je met alle middelden zo snel mogelijk stil.

De treindienstleider kan ook lang niet altijd zien waar je bent. Alleen bij infra zoals wissels en grote stations ben je zichtbaar. Daarbuiten rij je in een groot grijs gebied tussen automatische seinen die alleen zorgen voor de afstand tussen de treinen.

Avalanche

Berichten: 16112
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 20:35

Misschien een stomme vraag. Maar: de bovenleiding geeft toch stroom af? Hoe kan het dat er geen kortsluiting is bij regen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:37

Avalanche81 schreef:
Misschien een stomme vraag. Maar: de bovenleiding geeft toch stroom af? Hoe kan het dat er geen kortsluiting is bij regen?

Waar moet het op kortsluiten dan? Geeft jouw stroomdraad om je wei ook sluiting?

Avalanche

Berichten: 16112
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 20:38

Goed punt :D

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:55

Super leuk topic! Ik werk zelf bij NS Stations, weer een andere tak van sport, maar als er vragen zijn over stations of voorzieningen op het station (winkels, OV fiets, e.d.) dan kan ik wellicht verder helpen.

Vind het vooral zo cool dat er dus buiten 'mijn' stationswereld zoveel leuks gebeurt bij de vervoerder NS (en alle regionale lijntjes natuurlijk) :)
Laatst bijgewerkt door CCCCC op 31-01-20 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:57

Leuk topic! Ik werk zelf voor de OVchipkaart uitgever als backofficemedewerker dus weet ook alles over de ov-chipkaart :)

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 21:30

Wie bedient die wissels?

Vjestagirl

Berichten: 26661
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 21:38

Ladygiroc schreef:
Wie bedient die wissels?

De treindienstleider. Die werkt voor prorail

Avalanche

Berichten: 16112
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 23:27

Hoe werkt een wissel eigenlijk? Ik probeer soms te zien waar de trein heen gaat, maar ik snap het niet helemaal :+

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:35

Ik zeg: Spoorwegmuseum Boktmeeting!

Avalanche

Berichten: 16112
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 11:58

Dat zou ik echt heel cool vinden :D

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:03

Shadow0 schreef:
Ik zeg: Spoorwegmuseum Boktmeeting!


Ja gaaf!
Vooral met onze 'insiders' erbij. *\o/* **\O/**

Samy

Berichten: 11077
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:06

Hier een andere OV medewerker. Ik hoor bij de bussen van Utrecht en het DMG gebied (Drechtsteden, molenlanden en Gorinchem).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34692
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:15

Grappig topic. Mijn man werkt ook voor het OV, maar niet bij Pro Rail of NS. Hij wordt ingehuurd door Pro Rail, of het GVB in A'dam waar hij nu ook een klus heeft (software in de nieuwe trams). Zijn bedrijf maakt diverse software toepassingen voor het OV. Oa voor de treindienstleiding voor het bedienen van de seinen en wissels, rijwegen instellen (dat is het traject wat een bepaald treinnummer gaat rijden op een bepaalde tijd), maar je kunt ook denken aan de bordjes met tijden bij de busstations. Hoop dat ik het een beetje goed uitleg zo want zelf snappen doe ik het niet helemaal.

Oja, en hij weet ook alles van stoomtreinen, dus ideaal in het spoorwegmuseum erbij te hebben.

deksel

Berichten: 3792
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:23

Janneke2 schreef:
Shadow0 schreef:
Ik zeg: Spoorwegmuseum Boktmeeting!


Ja gaaf!
Vooral met onze 'insiders' erbij. *\o/* **\O/**

Oh ja, lijkt me leuk! :D

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:26

Lijkt mij ook erg leuk! Ik heb niet zoveel verstand van de treinen.

Vjestagirl

Berichten: 26661
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:46

Klinkt als een goed plan!

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:48

Oeh dat lijkt me leuk, een spoorwegmuseum boktmeeting:D

xPabloBokt

Berichten: 9450
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:50

Knudd schreef:
Oeh dat lijkt me leuk, een spoorwegmuseum boktmeeting:D


I'm in *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:08

Is wel een heel tof idee!