Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16102
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 15:45

Inoterry schreef:
Hihi, nu moet ik stiekem toch wel aan mijn meest bijzondere ervaring met bijsturing denken. Volgens mij werkte de bijstuurder in kwestie er nog niet lang ofoz. Ik zou vanaf Zwolle met de intercity naar Rotterdam hebben gemoeten. Die reed niet omdat zo'n beetje alle overwegen tussen Zwolle en Amersfoort in de storing lagen. Alleen de stopper reed, en dan met een dikke vertraging. Werd ik gebeld met het verzoek om met de stopper te proberen mijn intercity, die in Utrecht opnieuw werd ingelegd, in te halen, want ze had er echt niemand voor en anders moest ze de trein opheffen. Ik heb, volledig tevergeefs, geprobeerd uit te leggen dat dat al niet mogelijk is als de stopper op tijd zou rijden en dat deed hij absoluut niet. We kwamen met meer dan 1 uur vertraging in Utrecht aan :') :') .

_O-

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:45

Weet iemand of je een NS fiets abonnement kunt afsluiten?
Ik ga voor mijn werk met traject vrij reizen maar heb ook 5x per week voor het laatste stukje de NS fiets nodig

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:06

Ja hoor.
Heb abonnement op de OV fiets is tegenwoordig gratis (in elk geval voor mij, met een daluren kaart).

Je moet de functie wel efkes activeren op je kaart, en/of een persoonlijke OV chipkaart aanschaffen.

Per keer dat je de geel-blauwe fiets huurt, betaal je.

(En ik heb in heel wat steden en dorpen op zo'n ding gereden: prachtige uitvinding.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-12-22 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:09

Kijk mijn expertise!

Via OV-fiets.nl kan je het abonnement afsluiten door hem eenmalig te koppelen aan je bankrekening. Je hoeft niks op te halen, het staat na 5 op je OV chipkaart.

Oh en als toevoeging op dit moment kan je in 3 plaatsen een OV-ebike huren, Groningen, Driebergen-Zeist en Arnhem. Over 2 of 3 weken komt Maastricht daar nog bij.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 21:02

Hm ik lees de vraag anders. Ruim 20 euro per week zou ik ook aanleiding vinden om eens te onderzoeken of het mogelijk is een vast maandbedrag te betalen waarvoor je onbeperkt gebruik kan maken van de OV-fiets. Nog nooit van gehoord trouwens, dus ik vermoed van niet. Ben je wellicht goedkoper uit met een eigen fiets, al dan niet in gestald in een fietskluis.

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 21:19

Nee dat is er niet inderdaad. Als dit voor langere tijd is dan kan je waarschijnlijk beter een stationsfiets kopen. Dan zou je er voor kunnen kiezen om een jaarabonnement af te sluiten voor de fietsenstalling. Die kost maximaal 110 euro per jaar en dan kan je onbeperkt stallen.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 23:47

Mijn moeder kwam net naar mij toe of ik wist hoe het kon dat er bij haar 2x 10 euro van de rekening is gehaald op hetzelfde tijdstip. Er staat in de beschrijving automatisch opwaarderen en ik vermoed dat dit is omdat ze het station moest doorsteken, maar iemand enig idee waarom er 2x10 op hetzelfde tijdstip is afgehaald?

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 23:53

thirteenn schreef:
Mijn moeder kwam net naar mij toe of ik wist hoe het kon dat er bij haar 2x 10 euro van de rekening is gehaald op hetzelfde tijdstip. Er staat in de beschrijving automatisch opwaarderen en ik vermoed dat dit is omdat ze het station moest doorsteken, maar iemand enig idee waarom er 2x10 op hetzelfde tijdstip is afgehaald?


Hoogstwaarschijnlijk iets fout gegaan met in en uitchecken. Als je naar de automaat of balie gaat kan je de geschiedenis zien, dan zie je precies waar het fout gegaan is.
Of online als het een persoonlijke kaart is.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8343
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 23:55

Is dat niet omdat er minimaal 20 op moet staan voor de trein? Dus dat er 2x10 af is gegaan?
Hebben beide afschrijvingen dezelfde code? Anders zou het ook zomaar een hik van de bankierenapp kunnen zijn.

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 01:44

Dat zou in 1 transactie moeten gebeuren.

En als je een abonnement hebt is er maar 10 euro nodig.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16247
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 02:06

Als je alleen automatisch opladen op je ov-chipkaart hebt staan , en je heb voor € 10 per oplading gekozen, zul je inderdaad 2x een afschrijving van € 10 terugvinden. Toen ik bij ov-chipkaart werkte, adviseerde ik mensen altijd € 20 als oplaad bedrag te kiezen. Dit is overzichtelijker en scheelt veel afschrijvingen.

Kairos
Berichten: 2719
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:20

Schopje! *\o/*

Twee vragen:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/357181 ... tse-gracht
Is dit een van jullie weleens overkomen of een soortgelijke situatie? Zo ja, hoe gaat dat dan? Raakt de navigatie de weg kwijt als een deel afgesloten is, of hoe moet ik dat voor me zien? :)

Stel dat je als buschauffeur of machinist meerdere keren (per ongeluk) door een rood sein bent gereden, zonder grote gevolgen. Krijg je dan gelijk een sanctie? Of zijn ze vergevingsgezind daarin als er geen grote gevolgen zijn? Laatst had de bus waar ik in zat een wit sein en had een andere chauffeur waarschijnlijk door rood gereden de rotonde op, vandaar dat ik het me afvroeg :)

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:55

Haha, dat is echt wel heel grappig. Ik snap echt niet hoe die bus daar terechtgekomen zou zijn. Het is ook niet deels in het centrum, maar echt heeeeel erg binnenin en ook niet direct logisch vanuit de rijrinchting. Ik ben zo benieuwd wat daar gebeurd is!

Maar ik woonde een tijd terug wel aan het keerpunt van de bus, waar de bus via een smallere straat in de wijk weer omkeert. En dat eerste stuk was nog prima en breed, maar daarna was het een heel smal straatje. Daar zijn wel eens wat bussen de bocht omgeslagen om dan pas te zien dat ze niet verder konden. Dan moesten ze dus achteruit terug de vrij drukke doorgaande weg op. Een keer wist de chauffeur het met omstanders te redden, 1x kwam er een hulpteam van U-ov. Ik vond het wel vermakelijk. Ik weet niet hoe de chauffeurs dat zelf ervaren hebben :P

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 20:02

Kairos schreef:
Schopje! *\o/*

Twee vragen:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/357181 ... tse-gracht
Is dit een van jullie weleens overkomen of een soortgelijke situatie? Zo ja, hoe gaat dat dan? Raakt de navigatie de weg kwijt als een deel afgesloten is, of hoe moet ik dat voor me zien? :)

Stel dat je als buschauffeur of machinist meerdere keren (per ongeluk) door een rood sein bent gereden, zonder grote gevolgen. Krijg je dan gelijk een sanctie? Of zijn ze vergevingsgezind daarin als er geen grote gevolgen zijn? Laatst had de bus waar ik in zat een wit sein en had een andere chauffeur waarschijnlijk door rood gereden de rotonde op, vandaar dat ik het me afvroeg :)


Als je als machinist door een rood sein rijdt word er een heel onderzoek opgestart om uit te zoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren. Gebeurd het je meerdere malen, mag je een andere functie zoeken.

verootjoo
Berichten: 35657
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 20:04

Huh hoe komt die bus daar :? dat is niet eens onderdeel van de route. Dan is ie echt flink verdwaald.

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 20:37

Ik ben ook vaak verdwaald, ook op de vreemdste plekken dus kan me er wel wat bij voorstellen.

Ik ben aangenomen in Breda maar de keren dat ik daar geweest was kon ik op 1 hand tellen. Ik woonde toen nog in Rotterdam en kende niets van Brabant.
1 week gehad voor de routes maar ik kreeg het er niet in.. soms gewoon aan de passagiers gevraagd of ze me weer op de route konden krijgen want ik wist totaal niet waar ik was.
Wij hebben overigens geen navigatie in de bus dus ook omleidingen is kijken op Google maps en hopen dat je goed gaat.

verootjoo
Berichten: 35657
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:01

Maar dit is echt midden in de stad. Voetgangersgebied al een tijdje voor je daar bent. Ik snap niet hoe je met een harmonicabus al tot zover gekomen bent.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8343
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 23:28

verootjoo schreef:
Huh hoe komt die bus daar :? dat is niet eens onderdeel van de route. Dan is ie echt flink verdwaald.


Nee klopt, maar wel deels.

Vanwege koningsdag werd de singelsroute gereden. Anisch een hele simpele route maar wel eentje die je even het liefst de eerste keer achter een andere bus aan rijdt. Deze chauffeur heeft een afslag te vroeg genomen, om de een of andere reden hebben de verkeersregelaars hem/haar door gelaten en stond dus uiteindelijk hier. Knap klote :')

Een dag als koningsdag is hechtisch met alle omleidingen en afsluitingen maar ook alle dronken mensen om je heen die zich op alle manieren onder je bus proberen te vouwen, zeker als je pas net op de bus bent is dat heel veel tegelijk. Mijn vervoerder heeft in veel gevallen een routeplanner maar die werkt vaak niet met kortstondige omleidingen (zoals dus oa met koningsdag veel gebeurd). Dan ben je op jezelf aangewezen. Deze vervoerder heeft niet eens routebegeleiding en moet je het zelf maar uitzoeken. En ik kan me voorstellen dat je omleiding nummer 15 dan niet helemaal scherp meer hebt. Hier is Google Maps gebruiken trouwens direct ontslag, telefoongebruik is uit den boze. Rollende wielen = telefoon uit.
Maar de humor is wel dat je de omleidingen op diezelfde GoogleMaps te zien krijgt....

Ik heb het ook wel eens gehad hoor, zeker in het begin. Net wat Michelle zegt, onbekend terrein en dan net even een verkeerde afslag. Een keer vol een woonwijk in Amersfoort ingereden, daar kwam ik wel weer uit maar dat kostte wel wat angstzweet. En een keer rondom Abcoude dat ik echt niet meer wist waar ik heen moest maar een passagier mij de verkeerde kant op stuurde. Uiteindelijk midden in Baambrugge staan keren. Snap nog steeds niet hoe ik dat zonder schade gedaan heb :+

Door rood is uiteraard net zo min de bedoeling als het met autorijden is. Maar soms gebeurd dat wel. De enige plek die ik ken waar daar echt serieuze sancties op staan is Utrecht Centraal Centrumzijde. Daar komt de tram ook en die gaat een stuk spookrijdend over de busbaan, als je daar door rood rijd ben je ook het bokje en kan je spullen inleveren. Maar daar hangen ook meerdere waarschuwingsborden bij.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:23

Als dat de Tolsteegbrug is, dan snap ik wel dat je die ten onrechte neemt. Dat is een ontzettend rare slingering daar. Maar dan nog snap ik niet hoe je van de Tolsteegbrug/Ledig Erf op de Nieuwegracht belandt. Da's nog best een end en een heleboel tegen de richting van het verkeer in.

Of het is nog een brug eerder, de Tolsteegsingelbrug? Misschien is dat inderdaad logischer, vooral als de singel daar is leeggeveegd van de geparkeerde auto's, en de paaltjes wellicht weg zijn gehaald voor de voorbereidingen. Normaal gesproken kom je daar niet in de buurt, maar misschien in deze omstandigheden wel.

(En voor het busstation, of het nou centrumzijde of jaarbeurszijde is, zou ik hopen dat er tzt zelfsturende technologie gaat worden ingezet. Dat lijkt me buiten het station niet zo zinvol, maar binnen het station volgens mij echt een flinke reductie van de stress, oplettendheid die nodig is en risico's.)

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8343
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:43

Het was de Quintijnsbrug, helemaal knap dus. Hij is de Tolsteegsingelbrug over gestoken, de Nieuwegracht op gereden en in paniek geraakt. Daar geprobeerd te keren wat wel is gelukt maar bedacht zich toen dat hij dan én tegen de richting in weer helemaal terug zou moeten en sowieso de bocht naar rechts niet zou halen. Beetje zonde maar het was een goed idee. De omstandigheden maakten het inderdaad mogelijk om daar te komen. Alleen hadden daar verkeersregelaars moeten staan en hekken. Geen idee waarom die foetsie waren.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:19

Weet één van jullie misschien hoe het komt dat NS de laatste tijd in de middag/avondspits met halve treinen rijdt, terwijl er 's ochtends wel voldoende materieel ingezet kan worden? #voeltzicheensardientje

leeslampje

Berichten: 1115
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:25

Personeelstekort dacht ik?

Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:17

Klopt, dat heeft te maken met de personeelstekorten. Op de langere treinen moeten twee conducteurs zitten, en die zijn er simpelweg niet.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 09:09

Dank voor jullie antwoord! Blijft de vraag waarom het steeds 's ochtends wel lukt en later op de dag niet :o?

verootjoo
Berichten: 35657
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 09:13

JorineV schreef:
Dank voor jullie antwoord! Blijft de vraag waarom het steeds 's ochtends wel lukt en later op de dag niet :o?


Dat is toch logisch? Dan is het personeel op.
De ochtendspits is vaak drukker dus dan zetten ze daar het beschikbare personeel in, en is er dus later op de dag minder personeel beschikbaar.

Lijkt mij dat het zo werkt.