Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:21

Sunnda schreef:
Mijn belangrijkste vraag:
Waarom gaan mensen zowieso met het ov?


Ik pak het OV bij lange reistijden. Als ik anderhalf of twee uur kwijt ben aan een reis, kan ik die tijd benutten om te werken. Dat kan ik in de auto niet.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:39

Leuk zo’n boktmeeting met wellicht extra uitleg in het museum :D

Danielleeee_
Berichten: 3186
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:01

Ik wil al heel lang een keer naar het Spoorwegmuseum, maar het is er helaas nog nooit van gekomen. Dus klinkt tof *\o/*

leeslampje

Berichten: 1133
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:06

Wat een leuk topic :D

Ik heb sinds kort werk (veel) dichter bij huis. Zit nu nog maar 10min in een sprinter, in plaats van 55min in een intercity. Ik mis het lange treinreizen wel <3

Leuk dat ook zoveel bokkers in of met het OV werken.

Ik vraag me af waarom het koppelen van treinen soms niet lukt. Het ziet er zo simpel uit, gewoon heel zachtjes tegen elkaar aanrijden :')

Hiraeth

Berichten: 3232
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:18

Ik heb eigenlijk een dom vraagje, maar ik wil hem toch even heel zachtjes stellen. Ik check áltijd heel netjes in, maar ik heb het idee dat er bij treinvervangend vervoer nooit naar gekeken word.

Is dat zo en had ik in theorie heel veel geld kunnen besparen? O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:54

leeslampje schreef:
Ik vraag me af waarom het koppelen van treinen soms niet lukt. Het ziet er zo simpel uit, gewoon heel zachtjes tegen elkaar aanrijden :')

Treinen worden op 3 manieren aan elkaar verbonden
- lucht (oa voor het remsysteem)
- mechanisch
- electrisch

Met uitzondering van die uit elkaar los komende dubbeldekkers gaat mechanisch altijd prima.

Lucht geeft soms problemen als de rozetten niet goed aansluiten en je lekkage krijgt. Zonder lucht slaan de remmen erop (fail safe net zoals bij de overwegen).

Zoals ik eerder ook al zei rijden we met computers op wielen. In 99,9% van de gevallen dat het combineren niet lukt zit dit in het electrische deel. Geen goed contact op de contactdoos, computers die elkaar niet herkennen of computers die niet samen willen werken.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:01

Citaat:
Zoals ik eerder ook al zei rijden we met computers op wielen. In 99,9% van de gevallen dat het combineren niet lukt zit dit in het electrische deel. Geen goed contact op de contactdoos, computers die elkaar niet herkennen of computers die niet samen willen werken.


Computers die niet willen samenwerken _/-\o_ :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:03

Dat is echt vervelend hoor. Komt mijn man ook heel vaak tegen.

Marijke_1995
Berichten: 898
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:34

Gloa schreef:
Gelukkig nog heel veel :D

Het is een veiligheidssysteem, geen besturingssysteem. Het enige wat het doet is kijken of de machinist reageert op een opgelegde snelheidsverlaging. Niet of je voldoende hard remt en of je wel uitkomt met je remweg. Dat moeten we zelf inschatten. Reageer je niet of niet snel genoeg dan wordt de trein gewoon stil gezet. Het systeem neemt geen remming over maar zet je met alle middelden zo snel mogelijk stil.

De treindienstleider kan ook lang niet altijd zien waar je bent. Alleen bij infra zoals wissels en grote stations ben je zichtbaar. Daarbuiten rij je in een groot grijs gebied tussen automatische seinen die alleen zorgen voor de afstand tussen de treinen.


Ah thanks voor je antwoord! En gelukkig maar, want de charme zou er wel wat af zijn als je alleen moet controleren of het goed gaat lijkt me. Rij je dan eigenlijk steeds ongeveer hetzelfde traject of kan het elke dag wat anders zijn? Of moet je echt een traject goed kennen voor je erop kan rijden?

Ik had niet verwacht dat er zo'n grijs gebied zou zijn!

palousa_boy

Berichten: 10431
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:45

Ik ben een keer wakker geworden op een rangeerterrein.
Had de laatste trein, blijkbaar in slaap gevallen en toen ik wakker werd stond de trein stil, alles donker en was totaal niet op de plaats waar ik moest zijn :+

Controleren ze niet op dat soort dingen voordat ze de trein aan de kant zetten of had ik gewoon pech?

zonnebloem18

Berichten: 24873
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:45

Ik werk in een fietsenstalling en kan meer vertellen over OV fietsen, Fiets en Service en de fietsenstalling als daar vraag naar is.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:55

Hier nog een bokker die bij het spoor werkt:)

Net als Vjestagirl bij het Regionaal besturingsCentrum.
Alleen waar Vjestagirl als ik het goed gelezen heb verantwoordelijk is voor het personeel ben ik verantwoordelijk voor het materieel.

Wat inhoud dat ik ervoor moet zorgen dat treinen afgerangeerd worden bij calamiteiten.
Treinen juist weer naar een station worden gebracht om een trein te starten.
Wanneer een station een trein niet kan rijden door calamiteiten, defecte trein, geen personeel etc proberen we op het eerst volgende knooppunt de trein alsnog op te starten.

Treinen keren bij calamiteiten, zorgen voor een evacuatie trein bij een gestrande trein. Of een sleeptrein om defect materiaal van het spoor af te halen.
Treinen naar onderhoud toe regelen, treinen omwisselen om er voor te zorgen dat ze weer in de juiste samenstelling rijden.
Ook heb ik regelmatig een rangeerterrein waar ik op ingedeeld wordt. Daar ben je vooral bezig met het schoonmaken en controles van de treinen en ervoor zorgen dat alles weer zo veel mogelijk in de juiste samenstelling staat voor de volgende dag.

Volgens mij ben ik nog een hoop vergeten :o
Is zeker een leuke functie als je houdt van puzzelen en tegen wisseldiensten kan:p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:23

Marijke_1995 schreef:
Gloa schreef:
Gelukkig nog heel veel :D

Het is een veiligheidssysteem, geen besturingssysteem. Het enige wat het doet is kijken of de machinist reageert op een opgelegde snelheidsverlaging. Niet of je voldoende hard remt en of je wel uitkomt met je remweg. Dat moeten we zelf inschatten. Reageer je niet of niet snel genoeg dan wordt de trein gewoon stil gezet. Het systeem neemt geen remming over maar zet je met alle middelden zo snel mogelijk stil.

De treindienstleider kan ook lang niet altijd zien waar je bent. Alleen bij infra zoals wissels en grote stations ben je zichtbaar. Daarbuiten rij je in een groot grijs gebied tussen automatische seinen die alleen zorgen voor de afstand tussen de treinen.


Ah thanks voor je antwoord! En gelukkig maar, want de charme zou er wel wat af zijn als je alleen moet controleren of het goed gaat lijkt me. Rij je dan eigenlijk steeds ongeveer hetzelfde traject of kan het elke dag wat anders zijn? Of moet je echt een traject goed kennen voor je erop kan rijden?

Ik had niet verwacht dat er zo'n grijs gebied zou zijn!

In princiepe rij je elke dienst andere ritten. Sommige trajecten rij je wel meer dan anderen. Maar dat hangt allemaal samen met de standplaats waar je zit.

Voordat je op een traject mag rijden moet je daar gaan wegleren en een theoretisch examen voor afleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:25

palousa_boy schreef:
Ik ben een keer wakker geworden op een rangeerterrein.
Had de laatste trein, blijkbaar in slaap gevallen en toen ik wakker werd stond de trein stil, alles donker en was totaal niet op de plaats waar ik moest zijn :+

Controleren ze niet op dat soort dingen voordat ze de trein aan de kant zetten of had ik gewoon pech?

Ja dat horen ze wel te doen. Dat is een taak van de conducteur die binnen is gekomen met de trein.

Als rangeermachinst probeer ik ook altijd nog wel even langs de trein af te lopen maar hier is niet altijd tijd voor.

Piekosjj

Berichten: 5486
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:53

palousa_boy schreef:
Ik ben een keer wakker geworden op een rangeerterrein.
Had de laatste trein, blijkbaar in slaap gevallen en toen ik wakker werd stond de trein stil, alles donker en was totaal niet op de plaats waar ik moest zijn :+

Controleren ze niet op dat soort dingen voordat ze de trein aan de kant zetten of had ik gewoon pech?

Dat lijkt me eng! Hoe kwam je weer uit de trein? En weer terug thuis? :=

blackstar

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:16

Zo schrok ik me 2 weken geleden te pletter....
Ik begin aan mijn middagdienst en loop naar de bus die ik moet hebben (op de stalling)
Stap binnen en denk goh laat ik eens even naar achteren lopen (doe ik vrijwel nooit als ik moet beginnen)
Ben ik halverwege begint er wat te praten >;) . Echt je kon me op dat moment opvegen. Zit daar een vent, spreekt geen Nederlands alleen Engels of Arabisch.
Begreep er bar weinig van. Ben de bus weer uitgelopen (deur weer dicht O:) anders loopt ie weg) terug naar de kantine en het verhaal verteld... Collega is meegelopen en heeft hem te woord gestaan in het Arabisch. En ik heb hem daarna meegenomen naar Utrecht en hoop ik dat hij nog optijd was voor zijn Flixbus naar Spanje.
Hij heeft dus dikke 2 uur in die bus gezeten (koud :brr: ) . Ergens heeft er een collega iets over het hoofd gezien :')

Marijke_1995
Berichten: 898
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:59

zonnebloem18 schreef:
Ik werk in een fietsenstalling en kan meer vertellen over OV fietsen, Fiets en Service en de fietsenstalling als daar vraag naar is.


Oeeeh oke; ik heb een vraag over de fietskluizen. Ik moest altijd een OV fiets hebben bij Rotterdam Alexander, en dan moest je je OV chip kaart laten scannen en dan wijst het systeem je een kluis toe waar een fiets in staat. Nu had ik alleen meerdere keren dat die kluis geen fiets bevatte :') Of andersom: ik wilde mijn geleende fiets weer terugbrengen, en dan wees het systeem me een kluis aan waar al een fiets in stond. Hoe kan dit? Dit is 8 maanden lang een grote frustratie geweest :+

ClaudiaDer

Berichten: 1268
Geregistreerd: 31-10-12
Woonplaats: Smilde

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:16

Ik heb ook een vraag! :D
Via de NS app kan je altijd de drukte melden en dit doe ik elke keer weer als ik ergens in een tussenstukje sta omdat er geen plek is :'). Wanneer word er besloten om een langere trein in te zetten of misschien wel een extra trein?
Hebben de druktemeldingen daar echt effect op? Of doe ik het alleen om mezelf een goed gevoel te geven? _O-

palousa_boy

Berichten: 10431
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:39

Piekosjj schreef:
palousa_boy schreef:
Ik ben een keer wakker geworden op een rangeerterrein.
Had de laatste trein, blijkbaar in slaap gevallen en toen ik wakker werd stond de trein stil, alles donker en was totaal niet op de plaats waar ik moest zijn :+

Controleren ze niet op dat soort dingen voordat ze de trein aan de kant zetten of had ik gewoon pech?

Dat lijkt me eng! Hoe kwam je weer uit de trein? En weer terug thuis? :=


Ben eerst de hele trein doorgelopen om te kijken of er nog iemand was die mij op z'n minst kon vertellen waar ik ongeveer was.
Uiteindelijk niets gevonden uiteraard dus maar gezocht naar een deur die open ging (uiteraard de laatste) en zag in de verte een station dus ben daar maar heen gelopen. Bleek Amersfoort te zijn geloof ik.
Met de nacht trein (die voor m'n gevoel via Limburg en Rotterdam naar Utrecht reed) weer in Utrecht aangekomen en kon toen 4 uur later weer richting huis met de normale regeling (dus eerst naar leiden en dan de trein richting Amsterdam).

Het heeft me al met al wel aardig beziggehouden :Y)

zonnebloem18

Berichten: 24873
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:42

Marijke_1995 schreef:
zonnebloem18 schreef:
Ik werk in een fietsenstalling en kan meer vertellen over OV fietsen, Fiets en Service en de fietsenstalling als daar vraag naar is.


Oeeeh oke; ik heb een vraag over de fietskluizen. Ik moest altijd een OV fiets hebben bij Rotterdam Alexander, en dan moest je je OV chip kaart laten scannen en dan wijst het systeem je een kluis toe waar een fiets in staat. Nu had ik alleen meerdere keren dat die kluis geen fiets bevatte :') Of andersom: ik wilde mijn geleende fiets weer terugbrengen, en dan wees het systeem me een kluis aan waar al een fiets in stond. Hoe kan dit? Dit is 8 maanden lang een grote frustratie geweest :+

Sorry fietskluizen hebben wij niet, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Maar ik vermoed dat het systeem door een fout bij bepaalde kluizen denkt dat ze leeg zijn terwijl dat niet zo is en andersom. Ik weet ook niet hoe vaak ze gecontroleerd worden.

Wij hebben een bewaakte stalling en geven zelf de OV fietsen uit

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:09

Repareren jullie ook fietsen, zonnebloem18? Ik heb een kapot remkabeltje en het zou tof zijn als ik die kan laten fiksen op het station.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41884
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:28

Leuk topic :D. Mijn vriend werkt in de spoorbouw, een bedrijf dat de wissels maakt voor ProRail.

zonnebloem18

Berichten: 24873
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:50

Hilli schreef:
Repareren jullie ook fietsen, zonnebloem18? Ik heb een kapot remkabeltje en het zou tof zijn als ik die kan laten fiksen op het station.

Alle NS fietsenstallingen met een fiets en service repareren fietsen.
Bij standaard reparaties geldt dat voor 10 uur gebracht na 4 uur weer klaar is op doordeweekse dagen.
Op de website en in de app kan je per station zien welke faciliteiten er zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:53

Hiraeth schreef:
Ik heb eigenlijk een dom vraagje, maar ik wil hem toch even heel zachtjes stellen. Ik check áltijd heel netjes in, maar ik heb het idee dat er bij treinvervangend vervoer nooit naar gekeken word.

Is dat zo en had ik in theorie heel veel geld kunnen besparen? O:)

Ik ben met vervangend vervoer wel een paar keer gecontroleerd bij het in- of uitstappen.

Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 22:54

Gloa, wat vind je het leukste traject om te rijden eigenlijk? En wie maakt er een topic over het spoorwegmuseum meeting?