Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hiraeth

Berichten: 3228
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:19

Bubblewrap schreef:
Ik ben met vervangend vervoer wel een paar keer gecontroleerd bij het in- of uitstappen.

Ah, gelukkig. Ik voel me gewoon altijd zo'n 'naïef' doetje als ik dan weer een omweg neem naar een incheckpaaltje. Dan voel ik me daar nu in ieder geval wat beter over. _O-

Avalanche

Berichten: 16222
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 23:20

Hiraeth schreef:
Bubblewrap schreef:
Ik ben met vervangend vervoer wel een paar keer gecontroleerd bij het in- of uitstappen.

Ah, gelukkig. Ik voel me gewoon altijd zo'n 'naïef' doetje als ik dan weer een omweg neem naar een incheckpaaltje. Dan voel ik me daar nu in ieder geval wat beter over. _O-

Ga je ook mee naar het spoorwegmuseum?

Hiraeth

Berichten: 3228
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:23

Als de datum een beetje uitkomt wil ik best mee hoor! :D

Avalanche

Berichten: 16222
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 23:25

*\o/*

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 02:27

Misschien dat iemand dit uit kan leggen. Er zijn werkzaamheden tussen Assen en Groningen van 1.30 tot 7.00.
Afbeelding
De laatste trein op dit traject vertrekt normaal 1.38 uit Assen en komt rond 2 uur aan.

Is het dan niet mogelijk om de werkzaamheden een half uurtje/3 kwartier op te schorten? Scheelt weer inzet van vervangend vervoer. Dit gebeurt op dit traject nog wel regelmatig en elke keer net voor de laatste 2 treinen.

Ik ben toch wel nieuwsgierig waarom er dan voor wordt gekozen om eerder te starten en vervangend vervoer in te zetten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:54

Dat heeft denk ik puur met de tijd te maken. De tijd die ze kunnen werken is al vrij beperkt, dus dat scheelt toch weer 1 a 2 uur die ze extra erbij hebben. En die laatste trein(en) zitten toch nooit erg vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:21

Oeh, ik heb ook een vraag. Ik weet dat je in de NS-app kunt zien uit hoeveel delen je trein bestaat. Laatst las ik dat je dan ook kunt weten waar de trein gaat stoppen bij het perron, klopt dat? Waar moet ik dan op letten? Zijn dat die ruitvormige bordjes met bijv. '6' erop?

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:31

Ik vraag me af waarom mensen met (kleine) kinderen in een stiltecoupé gaan zitten -O- En dat dan ook soms een goede reden vinden om wél te praten.

Of die boze blikken die ik krijg (en soms zelfs een zacht 'k*twijf') wanneer ik mensen er op attendeer dat we een stiltecoupé zitten... Kom op zeg, ik ga daar niet voor niks zitten...

Frustraties af en toe :') maar meestal zijn mijn treinreizen eigenlijk prima en kan ik 9 van de 10 keer zitten en werken (traject Eindhoven - Utrecht)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:45

culaccino schreef:
Oeh, ik heb ook een vraag. Ik weet dat je in de NS-app kunt zien uit hoeveel delen je trein bestaat. Laatst las ik dat je dan ook kunt weten waar de trein gaat stoppen bij het perron, klopt dat? Waar moet ik dan op letten? Zijn dat die ruitvormige bordjes met bijv. '6' erop?

Ja klopt dat zijn die bordjes :j

Wel een kleine maar; sommige sprinters hebben andere bakkenlengtes dan de standaard 25meter. Die stoppen dus eerder.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:45

hafjelinger schreef:
Ik vraag me af waarom mensen met (kleine) kinderen in een stiltecoupé gaan zitten -O- En dat dan ook soms een goede reden vinden om wél te praten.

Of die boze blikken die ik krijg (en soms zelfs een zacht 'k*twijf') wanneer ik mensen er op attendeer dat we een stiltecoupé zitten... Kom op zeg, ik ga daar niet voor niks zitten...

Frustraties af en toe :') maar meestal zijn mijn treinreizen eigenlijk prima en kan ik 9 van de 10 keer zitten en werken (traject Eindhoven - Utrecht)


Verkeerde topic. Deze past beter in het OV ergenissen topic. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:48


Foaly

Berichten: 4946
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:19

Kort antwoord: niet :+

Ik vraag me af waarom RandstadRail 3 in Zoetermeer zo vreemd is. De ene lijn gaat linksom door Zoetermeer, de andere rechtsom, en het is me na 4 jaar soms nog niet duidelijk welke ik nou moet hebben. Met als gevolg dat ik heel Zoetermeer voorbij zie komen, terwijl ik eigenlijk maar twee haltes verder had gehoeven -O-

leeslampje

Berichten: 1128
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:22

@ foaly: dat is inderdaad zo raar! Linksom, rechtsom door de Krakeling... ik snap er weinig van. Gelukkig hoef ik er niet vaak te zijn. Maar je krijgt er altijd een gratis rondje sightseeing bij :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:30

Gloa schreef:
culaccino schreef:
Oeh, ik heb ook een vraag. Ik weet dat je in de NS-app kunt zien uit hoeveel delen je trein bestaat. Laatst las ik dat je dan ook kunt weten waar de trein gaat stoppen bij het perron, klopt dat? Waar moet ik dan op letten? Zijn dat die ruitvormige bordjes met bijv. '6' erop?

Ja klopt dat zijn die bordjes :j

Wel een kleine maar; sommige sprinters hebben andere bakkenlengtes dan de standaard 25meter. Die stoppen dus eerder.
Ah handig! Thanks :D

Danielleeee_
Berichten: 3182
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:21

Foaly schreef:
Kort antwoord: niet :+

Ik vraag me af waarom RandstadRail 3 in Zoetermeer zo vreemd is. De ene lijn gaat linksom door Zoetermeer, de andere rechtsom, en het is me na 4 jaar soms nog niet duidelijk welke ik nou moet hebben. Met als gevolg dat ik heel Zoetermeer voorbij zie komen, terwijl ik eigenlijk maar twee haltes verder had gehoeven -O-

_O-


Ik ben trouwens altijd benieuwd hoe een machinist weet wanneer hij precies moet stilstaan op stations. Ik heb een keer meegemaakt dat de trein per ongeluk te vroeg stilstond en de achterkant van de trein stond dus nog niet bij het perron.
Niet alle perrons zijn even lang en de treinen ook niet, dus moet een machinist gewoon heel goed kunnen inschatten? Of zit hier iets anders achter? :)

ontherun
Berichten: 4969
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:22

Dat zijn dus die ruitvormige bordjes. Een trein met 6 bakken stopt bij de 6, eentje met 4 bij de 4, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:27

Ik ben benieuwd wat een machinist besluit als hij in the middle of nowwhere rijdt, het volgende station een groot station is met veel mensen, en hij/zij hoort dat er een verdachte situatie aan boord is (iemand met wapens en/of bom).
Maarja, deze vraag zal waarschijnlijk niet te beantwoorden zijn. :+ Elke situatie is anders.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:48

Gloa schreef:
culaccino schreef:
Oeh, ik heb ook een vraag. Ik weet dat je in de NS-app kunt zien uit hoeveel delen je trein bestaat. Laatst las ik dat je dan ook kunt weten waar de trein gaat stoppen bij het perron, klopt dat? Waar moet ik dan op letten? Zijn dat die ruitvormige bordjes met bijv. '6' erop?

Ja klopt dat zijn die bordjes :j

Wel een kleine maar; sommige sprinters hebben andere bakkenlengtes dan de standaard 25meter. Die stoppen dus eerder.


Wacht, welke bordjes? Dit klinkt handig voor als ik maar een korte overstap heb.

Oh ja, en welke ov-app raden jullie aan en waarom? Want een aantal conducteurs heeft me al gezegd dat 'rijden de treinen' goed werkt (maar op iphone werkte dat niet of zoiets?) en ik heb vaak bus + trein + bus nodig dus meestal eindig ik toch bij 9292.

Super tof topic trouwens!

Nayomie
Berichten: 32793
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:52

mar_fay schreef:
Gloa schreef:
culaccino schreef:
Oeh, ik heb ook een vraag. Ik weet dat je in de NS-app kunt zien uit hoeveel delen je trein bestaat. Laatst las ik dat je dan ook kunt weten waar de trein gaat stoppen bij het perron, klopt dat? Waar moet ik dan op letten? Zijn dat die ruitvormige bordjes met bijv. '6' erop?

Ja klopt dat zijn die bordjes :j

Wel een kleine maar; sommige sprinters hebben andere bakkenlengtes dan de standaard 25meter. Die stoppen dus eerder.


Wacht, welke bordjes? Dit klinkt handig voor als ik maar een korte overstap heb.

Oh ja, en welke ov-app raden jullie aan en waarom? Want een aantal conducteurs heeft me al gezegd dat 'rijden de treinen' goed werkt (maar op iphone werkte dat niet of zoiets?) en ik heb vaak bus + trein + bus nodig dus meestal eindig ik toch bij 9292.

Super tof topic trouwens!

Zelf gebruik ik OVinfo om de actuele status van het OV (bus, trein, tram, metro) te bekijken en pak ik www.rijdendetreinen.nl om storingen te checken. :)

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8356
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:53

9292 heeft helaas al veel mensen laten staan, zeker als het heel vroeg of heel laat is of als je een stuk moet lopen. Ik raad iedereen altijd google maps aan. Die heeft ook actuele reisinformatie en klopt vaak beter dan 9292.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:00

Moet je echt een speciale opleiding hebben afgerond om machinist te worden?
En wat zijn nadelen aan machinist zijn? :)

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:02

Danielleeee_ schreef:
Ik ben trouwens altijd benieuwd hoe een machinist weet wanneer hij precies moet stilstaan op stations. Ik heb een keer meegemaakt dat de trein per ongeluk te vroeg stilstond en de achterkant van de trein stond dus nog niet bij het perron.
Niet alle perrons zijn even lang en de treinen ook niet, dus moet een machinist gewoon heel goed kunnen inschatten? Of zit hier iets anders achter? :)


Ere staan inderdaad bordjes langs het perron waaraan de machinist kan zien waar hij/zij de trein weg moet zetten. Alleen zijn machinisten ook gewoon mensen dus kunnen ze zich ook wel eens vergissen in de lengte van de trein. En dan kan het wel eens gebeuren dat ze te vroeg stoppen. Ook kan de trein langer zijn dan het perron. Dan word het doorgaans wel omgeroepen dat je even naar voren moet lopen om uit te stappen :+

Nayomie
Berichten: 32793
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:04

Inoterry schreef:
Danielleeee_ schreef:
Ik ben trouwens altijd benieuwd hoe een machinist weet wanneer hij precies moet stilstaan op stations. Ik heb een keer meegemaakt dat de trein per ongeluk te vroeg stilstond en de achterkant van de trein stond dus nog niet bij het perron.
Niet alle perrons zijn even lang en de treinen ook niet, dus moet een machinist gewoon heel goed kunnen inschatten? Of zit hier iets anders achter? :)


Ere staan inderdaad bordjes langs het perron waaraan de machinist kan zien waar hij/zij de trein weg moet zetten. Alleen zijn machinisten ook gewoon mensen dus kunnen ze zich ook wel eens vergissen in de lengte van de trein. En dan kan het wel eens gebeuren dat ze te vroeg stoppen. Ook kan de trein langer zijn dan het perron. Dan word het doorgaans wel omgeroepen dat je even naar voren moet lopen om uit te stappen :+

Hier ook vaker gezien en meegemaakt. Heel gek om te zien. En dat sommige mensen dan maar het spoor op lopen ipv een andere deur te pakken. :')

Avalanche

Berichten: 16222
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 15:05

Amy223 schreef:
Moet je echt een speciale opleiding hebben afgerond om machinist te worden?
En wat zijn nadelen aan machinist zijn? :)

Ja, daar is een opleiding voor, weet ik. En je mag ook niet gelijk op alles rijden.

xPabloBokt

Berichten: 9482
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:12

Ik gebruik altijd gewoon de NS app om mijn reis te plannen en OV-info om te volgen waar mijn bus is.