Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:15

Avalanche81 schreef:
Amy223 schreef:
Moet je echt een speciale opleiding hebben afgerond om machinist te worden?
En wat zijn nadelen aan machinist zijn? :)

Ja, daar is een opleiding voor, weet ik. En je mag ook niet gelijk op alles rijden.


Oké! Dus met een totaal andere mbo opleiding kun je niet zomaar machinist worden?
Jammer, leek me wel een leuk beroep maar zie het niet zitten om een hele opleiding te moeten doen van een paar jaar...

xPabloBokt

Berichten: 9482
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:20

Hij duurt 2 jaar, het eerste jaar is voltijds naar school en het tweede jaar ga je al steeds meer werken. Misschien is het dan toch iets?

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:32

Bubblewrap schreef:
Ik ben benieuwd wat een machinist besluit als hij in the middle of nowwhere rijdt, het volgende station een groot station is met veel mensen, en hij/zij hoort dat er een verdachte situatie aan boord is (iemand met wapens en/of bom).
Maarja, deze vraag zal waarschijnlijk niet te beantwoorden zijn. :+ Elke situatie is anders.


Dan neemt hij/zij contact op met de veiligheidscentrale / treindienstleider etc. En die beslissen wat er moet gebeuren. De kans is goed aanwezig dat er besloten wordt dat het station ontruimd moet worden voordat de trein binnen mag komen.

Hiraeth

Berichten: 3228
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:45

In de metro in Londen heb je sommige perrons die dus te kort zijn voor de lengte van een metro. Dan hoor je dus ook ineens een omroep dat je even naar voren moet lopen. :+

OK, nog een stomme vraag over internationale treinen en dan met name de korte ritjes zoals Groningen - Leer... Hoe is dat geregeld met de financiën? Krijgt Arriva Nederland gewoon al het geld, of pikken de Duitse buren ook nog wat mee? En hoe is dat bijvoorbeeld geregeld met de internationale trein naar Brussel? Als consument merk je namelijk weinig als je de grens over gaat, dus ik ben stiekem wel benieuwd hoe dat gaat. :D Ook met bijvoorbeeld bemanning van de trein en andere zaken. Wiens verantwoordelijkheid is het?

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 16:12


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:09

Bubblewrap schreef:
Ik ben benieuwd wat een machinist besluit als hij in the middle of nowwhere rijdt, het volgende station een groot station is met veel mensen, en hij/zij hoort dat er een verdachte situatie aan boord is (iemand met wapens en/of bom).
Maarja, deze vraag zal waarschijnlijk niet te beantwoorden zijn. :+ Elke situatie is anders.

Gezond boeren verstand en vakmanschap.

Alles gaat in overleg met de treindienstleider. Die kan zien wat de meest gunstige locatie voor assistentie is.

Maar tenzij opgedragen ga je niet een groot station binnen rijden bij een verdachte situatie. Dan rem je af en ga je tijd rekken. Zolang mogelijk langzaam rollen en tijd winnen om alles achter de schermen in gang te krijgen. Desnoods rij je met een banketstaaf naar de reizigers een groot druk station maar voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:22

Amy223 schreef:
Moet je echt een speciale opleiding hebben afgerond om machinist te worden?
En wat zijn nadelen aan machinist zijn? :)

Jazeker. Je kan opgeleid worden intern bij NS of een rail opleiding volgen via het ROC.

De opleiding van NS duurt ongeveer een jaar voordat je zelfstandig gaat rijden. Dan heb je theorie, praktijk en je bevoegdheid voor een paar trajecten en het materieel wat daarop rijdt.

Nadelen: geen 8-)
Ik vind het een mooie baan. Maar je moet er wel tegen kunnen dat je alleen zit en de dubbele onregelmatigheid vind ook niet iedereen (of het thuisfront) leuk.

leeslampje

Berichten: 1128
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:26

@ Gloa: wat bedoel je met dubbele onregelmatigheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:39

Sunnda schreef:
Mijn belangrijkste vraag:
Waarom gaan mensen zowieso met het ov?

Gezien:
-de auto je brengt van deur tot deur. Niet van halte tot halte.
-de auto start wanneer jij dat wil, niet als de dienstregeling dat bepaalt.
-een kleine auto mij gemiddeld 120 inclusief alles kost naar werk pm. De trein 300 pm. (Nu met een grote auto wel wat minder maar nog steeds stukken goedkoper)
-je je eigen zitplek, radio en meezingplek hebt. Je hoeft niet te staan bij plaatsgebrek.
-de auto je gemiddeld eens per jaar in de steek laat,(en dat is veel, mijn vorige auto in 6 jaar 1x) het ov als ik een vriendin check zeker 2 keer per week een keer een heen of terugreis.

Ik werk niet op spitstijden dus files zijn zeldzaam, maar ook niet onoverkomelijk zolang je uit de grote steden blijft.

Tsja, het ov is niet mijn ding zoals je kunt lezen. :D


Op dezelfde manier zijn auto's niet mijn ding :))

-Met de auto mis ik mijn wandelingetje of fietstochtje naar het station/de bushalte, ik hou van lekker buiten wakker worden, je kan de hele dag nog binnen zitten
-Met de auto is minder gezond (minder beweging omdat je je wandelingetje/fietstochtje mist)
-Met het OV is veel beter voor het milieu
-Met de trein heb je een veel leuker uitzicht dan alle reclame en bedrijventerreinen langs de snelweg
-Je met de auto regelmatig in de file staat, de trein heeft (áls er al vertraging is) vaak maar een korte vertraging. Het is echt maar héél zelden dat ik ergens echt een probleem heb onderweg.
-Je komt soms onverwacht mensen tegen die je al lang niet gezien hebt; gezellig!
-Er op de weg regelmatig levensgevaarlijke toeren worden uitgehaald door mensen die eigenlijk niet kunnen autorijden, ik houd regelmatig mijn hart vast. De bus voelt minder kwetsbaar, en de trein is al helemaal relaxed
-In de trein kan je onderweg lekker een boekje lezen, met iemand kletsen of een dutje doen ipv de dat je gefocust moet zijn op de weg
-Er is in de bus/trein veel minder gevaar als je toch even indut

Ik hou van treinreizen <3 Met de bus is ook wel oké :)

veneri
Berichten: 886
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:57

Ik reis nooit met ov eigenlijk.... heb dus ook geen ovkaart.heb je nu tegenwoordig echt een ovchipkaart nodig,of kan je bij de automaat nog gewoon een los retourkaartje kopen bij de automaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:04

Dankjulliewel Vjestagirl en Gloa.
Logisch dat er contact met de treindienstleider is, en de machinist niet zelf hoeft te bepalen.

veneri schreef:
Ik reis nooit met ov eigenlijk.... heb dus ook geen ovkaart.heb je nu tegenwoordig echt een ovchipkaart nodig,of kan je bij de automaat nog gewoon een los retourkaartje kopen bij de automaat?

Je kunt gewoon een kaartje kopen. Maar je moet wel inchecken bij een incheckpoortje of paal ;) Bij sommige stations heb je poortjes, waarbij je het kaartje nodig hebt om het perron op of af te komen ;)

meniekske

Berichten: 818
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: Nieuw en st Joosland, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:06

Wat een leuk topic.
Ik reis ook graag met het openbaar vervoer, oke op het moment staat het even op een laag pitje, maar hoop binnen kort toch weer lekker met de trein er op uit te gaan.
Ik vind het heerlijk met de trein reizen, alleen vind ik het wel jammer dat er niet zo vaak meer van die treinkaartjes zijn van bijv de kruidvat en de ah.
Wat leuk om al de vragen met daarop de antwoorden te lezen.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:23


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:29

leeslampje schreef:
@ Gloa: wat bedoel je met dubbele onregelmatigheid?

Je werkt niet in ploegen maar wel 24/7 per dag.

Elke dienst begint op een ander tijdstip en je kan in 1 week tijd heen en weer gaan tussen vroege, late of nachtdiensten.

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:54

Gloa schreef:
leeslampje schreef:
@ Gloa: wat bedoel je met dubbele onregelmatigheid?

Je werkt niet in ploegen maar wel 24/7 per dag.

Elke dienst begint op een ander tijdstip en je kan in 1 week tijd heen en weer gaan tussen vroege, late of nachtdiensten.


En hoe lang van tevoren weet je dan hoe laat je shift begint?
Begrijpelijk dat diensten op andere tijden beginnen (heeft neem ik aan te maken met hoe laat jouw trein op jouw basisstation is), maar wel lastig dat je dagen zo wisselen!

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:57

Zou je eens een voorbeeld willen plaatsen Gloa? Ik ben wel benieuwd hoe een gemiddelde week er dan uit ziet qua uren! :D

DeEenhoorn
Berichten: 2941
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:07

Mijn vader is machinist vanuit standplaats Hoorn, en ik lees dit topic al een tijdje mee :D de afgelopen week waren voor hem ongeveer dit:

Ma: 8:34 - 15:59
Di: 6:29 - 13:41
Wo, do, vr: vrij
Za: 6:55 - 15:29
Zo: 6:25 - 14:54

Maar hij kan ook 6 dagen per week werken, eerder dan dit moeten beginnen, hele late diensten draaien (laatste trein van de dag en zo), diensten van 5,5 uur of juist van 8,5 a 9 uur.
In de rol als machinist is zijn starttijd de tijd waarop hij de eerste trein moet rijden min 15 minuten zoals eerder ergens al gezegd werd.

Sky

Berichten: 5072
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:08

Ik zat net in de intercity van Amsterdam naar Utrecht van 16:24, richting Nijmegen. Nu sloeg de trein zonder melding Bijlmer Arena over.. Ik vraag me echt af wat daar dan achter de schermen gebeurt op zo’n moment. Is dat dan echt een kwestie van een menselijke fout? Dus dat de machinist vergeet te stoppen? Kan dat... :+

daffieduck83

Berichten: 1749
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:29

Het zou ook met voetbal te maken kunnen hebben. Om 16.30 begon Ajax-PSV in de Arena. Dan zijn er wel eens extra of juist minder stops ivm veiligheid/supporters etc.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:49

Tuurlijk kan een machinist ook een fout maken. Het is natuurlijk geen auto waarmee je even om kan keren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:54

Amy223 schreef:
Zou je eens een voorbeeld willen plaatsen Gloa? Ik ben wel benieuwd hoe een gemiddelde week er dan uit ziet qua uren! :D

Ik ben reserve machinst en werk dus niet vanuit een rooster. Ik weet pas op donderdag mijn diensten voor de week erop. Als je in een rooster zit dan kan je voor een jaar door plannen behoudens een paar kleine wijzigingen om de paar maanden.

Komende week;
Maandag nachtdienst 22.15-6.30
Dinsdag rust
Woensdag reserve 16.00-00.00
Donderdag afloper 18.39-1.36
Vrijdag afloper 16.57-00.42
Zaterdag rangeerdienst 13.30-22.45
Zondag rust

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:58

Sky schreef:
Ik zat net in de intercity van Amsterdam naar Utrecht van 16:24, richting Nijmegen. Nu sloeg de trein zonder melding Bijlmer Arena over.. Ik vraag me echt af wat daar dan achter de schermen gebeurt op zo’n moment. Is dat dan echt een kwestie van een menselijke fout? Dus dat de machinist vergeet te stoppen? Kan dat... :+

Die treinserie stopt daar normaal niet. Alleen de treinen vanuit schiphol en de laatste 2 's avonds uit amsterdam.

Machinst zal er helemaal geen erg in hebben gehad dat er een extra stop moest worden gemaakt.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:03

Gloa, ik vind dat rooster best pittig klinken!

Ben je op zo'n reservedag dan thuis, of is het vooral dat je nog niet precies weet waar je heen moet maar dat het wel vrij zeker is dat er altijd wat komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:31

Ik vind het een prachtige week. Hoe later hoe liever :+

Nee met reserve zit je gewoon op standplaats backup om treinen zonder machinst op te vangen of lege treinen weg te brengen zodat ze weer op de goede plek staan. Soms zit je dienst dan helemaal vol geknipt en geplakt en de andere keer heb je de hele dag niets te doen.

Maar ik heb zo te zien een extra reserve dienst en dat betekend dat ze je op de dag zelf nog kunnen bellen om een andere dienst (rondom die tijden) te draaien bijvoorbeeld als een collega ziek is geworden. Als ik geen dienst wijziging krijg zit ik die dag extra reserve op standplaats.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:35

Ik hoopte al dat je meer een avond/nachtmens was bij deze tijden :D