Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xRaisin

Berichten: 1759
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:09

Wat leuk dat er bokkers zijn die voor het openbaar verver werken! Ik vind het reuze interessant om te lezen. Ik reis dagelijks met OV en het is soms makkelijk om begrip te verliezen als je reis tegen zit. Al ben ik wel erg tevreden over mijn traject.

Iemand vroeg waarom er mensen ov boven auto verkiezen, ik zelf pak ook meestal liever de auto, maar kies som toch voor ov:
- voor werk, omdat van deur tot deur de reistijd bijna gelijk is, er beperkt parkeerplek op werk is en ik zo naast mijn kantoorbaan ook nog wat beweging krijg (10 min fietsen naar station en kwartier lopen naar werk)
- grote steden vind ik verschrikkelijk met de auto. Utrecht, Amsterdam, Rotterdam pak ik mooi ov voor. Ben ik meteen in het centrum en hoef ik niet te zoeken voor parkeer plek.

Nu woon ik wel in een plaats met goede treinverbindingen. Snap dat dat anders is in sommige woonplaatsen of dorpen :P

juliedo24

Berichten: 992
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:18

Wat ik ook nog heel fijn vind aan het OV is dat je op een bepaalde manier heel onafhankelijk bent. Ik maak graag lange wandelingen en plan vantevoren niet veel. Als ik ergens naartoe reis met de trein, kan ik net zo lang wandelen tot ik het zat ben en dan opzoeken waar de dichtstbijzijnde bushalte of treinstation is. Een auto/fiets moet je parkeren, terugvinden, weer meenemen.. :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10481
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:19

Ik vind het ook wel gaaf hoe veel jullie weten :D
Gebruik bijna nooit OV, het dichtstbijzijnde treinstation is eerst een half uur met de auto of 58min met de bus, waarbij ik eerst naar de dichtstbijzijnde bushalte moet (10min auto, 20min fiets). Dan ben ik bijna een daguitstap aan het plannen :+
Maar ik heb ook een pesthekel aan autorijden dus verre afstanden probeer ik steeds vaker met de trein te doen en telkens denk ik 'oké dit viel best mee'

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:41

Gloa schreef:
Die trein is op een bepaald punt met vertraging vertrokken. Gaandeweg loopt die vertraging op doordat hij zijn eigen rijweg kwijt is en moet wachten op andere treinen. Afhankelijk van het traject gaat zo'n trein op een gegeven moment zo gruwelijk in de weg rijden voor andere treinen dat ze hem opheffen.

Wat ook kan maar minder voorkomt is dat de trein een defect heeft wat is opgelost door de machinist maar terug is gekomen.


Dankje voor je antwoord! Is inderdaad wat ik zelf al vermoedde maar omdat ik zelf nooit in zo'n trein heb gezeten waar het gebeurde wist ik het niet zeker. Ik neem nu meestal maar een andere trein als mijn trein naar +15 gaat. Meestal rijdt ie daarna helemaal niet meer. Zit ook altijd op een moeilijk stukje volgens mij (Zwolle en Meppel).

Nog een vraagje, ik zat laatst in een trein die heel lang stilstond omdat er iemand op het spoor liep. Daarna konden we met zo'n 5km p u weer rijden. Nu had mijn vriend die zo'n twee uur later de trein pakte nog steeds een langzaam rijdende trein vanwege die persoon. Hoe lang duurt het voordat treinen weer op volle snelheid mogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:40

Het voorzichtig/aangepast rijden gaat door tot de politie de betreffende persoon heeft aangehouden en/of er door meerdere machinsten is aangegeven dat er niemand is gezien.

En dan wordt er ook een inschatting gemaakt over de ernst van de melding. Iemand die uit een inrichting is weggelopen en al een historie van suïcide heeft zal anders naar worden gehandeld dan iemand die boos de deur uit is gelopen en heeft geroepen voor een trein te gaan staan.

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:48

Vjestagirl schreef:
Ik meld me ook even. Ik ben medewerker regionaal besturingscentrum bij de NS. Ik ben een soort troubleshooter: als het rustig is op het spoor doe ik niets, als er ergens iets gebeurd dan ben ik er verantwoordelijk voor dat alle machinisten en conducteus weten wat ze moeten doen (en dat ze zo veel mogelijk op tijd weer op hun standplaats zijn, genoeg pauze krijgen etc). Ik werk nauw samen met de mensen die verantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen op de rangeerterreinen. Als jouw trein niet rijdt is dat waarschijnlijk op onze afdeling besloten.


Hoe word je troubleshooter bij de NS? :D

Danielleeee_
Berichten: 3178
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:13

Ik vraag me altijd af hoe het zit met een overwegstoring. De slagbomen gaan dan niet meer open of dicht toch? Maar hoe kom je er op tijd achter dat spoorbomen niet dichtgaan? :oo

Ik zie het altijd voor me dat er een trein komt terwijl de spoorbomen storing hebben/kapot zijn, en dat er dan net een auto of fiets over het spoor rijdt...

Of krijgt de NS/Prorail automatisch een seintje van spoorbomen die een storing hebben, waardoor er altijd op tijd ingegrepen kan worden?

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:51

Kinke schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik meld me ook even. Ik ben medewerker regionaal besturingscentrum bij de NS. Ik ben een soort troubleshooter: als het rustig is op het spoor doe ik niets, als er ergens iets gebeurd dan ben ik er verantwoordelijk voor dat alle machinisten en conducteus weten wat ze moeten doen (en dat ze zo veel mogelijk op tijd weer op hun standplaats zijn, genoeg pauze krijgen etc). Ik werk nauw samen met de mensen die verantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen op de rangeerterreinen. Als jouw trein niet rijdt is dat waarschijnlijk op onze afdeling besloten.


Hoe word je troubleshooter bij de NS? :D


Dit vroeg ik mij ook af

Lijkt mij best mooie baan

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:10

Danielleeee_ schreef:
Ik vraag me altijd af hoe het zit met een overwegstoring. De slagbomen gaan dan niet meer open of dicht toch? Maar hoe kom je er op tijd achter dat spoorbomen niet dichtgaan? :oo

Ik zie het altijd voor me dat er een trein komt terwijl de spoorbomen storing hebben/kapot zijn, en dat er dan net een auto of fiets over het spoor rijdt...

Of krijgt de NS/Prorail automatisch een seintje van spoorbomen die een storing hebben, waardoor er altijd op tijd ingegrepen kan worden?



Volgens mij zijn die dingen afgeregeld dat ze bij panne altijd dicht gaan.
("En hopelijk heeft die afstelling nooit panne....")

Ik heb 5 jaar vlak bij een overweg gewoond
...prachtig vond ik dat!! -
en als t dicht buiten de dienstregeling om dicht was belde ik de politie. (En die belde prorail, maar kon ook het verkeer regelen)

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:22

Heh, interessant dit! Ik heb me altijd afgevraagd waarvoor die langwerpige/rechthoekige blokjes zijn die tegen het spoor aan liggen op stations.

Vjestagirl

Berichten: 26660
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:37

Kinke schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik meld me ook even. Ik ben medewerker regionaal besturingscentrum bij de NS. Ik ben een soort troubleshooter: als het rustig is op het spoor doe ik niets, als er ergens iets gebeurd dan ben ik er verantwoordelijk voor dat alle machinisten en conducteus weten wat ze moeten doen (en dat ze zo veel mogelijk op tijd weer op hun standplaats zijn, genoeg pauze krijgen etc). Ik werk nauw samen met de mensen die verantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen op de rangeerterreinen. Als jouw trein niet rijdt is dat waarschijnlijk op onze afdeling besloten.


Hoe word je troubleshooter bij de NS? :D


https://www.youngcapital.nl/vacatures/1 ... e-locaties

Door op deze vacature te reageren!

Zertab

Berichten: 12276
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:42

purny schreef:
Waarom is het ov zo godvergeten duur? Ik bedoel ze willen iedereen stimuleren om de auto te laten staan en daarvoor het ov te nemen maar het is gewoon niet meer leuk. Een autootje is goedkoper volgend jaar


Dit dus.
Plus het feit dat de treinen totaal niet betrouwbaar zijn. Vaak is er een storing oid.

Vjestagirl

Berichten: 26660
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:46

Zertab schreef:
purny schreef:
Waarom is het ov zo godvergeten duur? Ik bedoel ze willen iedereen stimuleren om de auto te laten staan en daarvoor het ov te nemen maar het is gewoon niet meer leuk. Een autootje is goedkoper volgend jaar


Dit dus.
Plus het feit dat de treinen totaal niet betrouwbaar zijn. Vaak is er een storing oid.


Als je gaat rekenen dan is je auto ook niet goedkoop. Niet alleen benzine, maar ook wegenbelasting, onderhoud, reparaties, afschrijving etc. Als je dat allemaal meerekent is je auto niet veel goedkoper dan de trein bijvoorbeeld.

Avalanche

Berichten: 16107
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 17:51

Zertab schreef:
purny schreef:
Waarom is het ov zo godvergeten duur? Ik bedoel ze willen iedereen stimuleren om de auto te laten staan en daarvoor het ov te nemen maar het is gewoon niet meer leuk. Een autootje is goedkoper volgend jaar


Dit dus.
Plus het feit dat de treinen totaal niet betrouwbaar zijn. Vaak is er een storing oid.

Ergernissen zijn voor het andere topic :) niet voor hier.

Zertab

Berichten: 12276
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:54

Dus purny mag dat wel uiten en ik niet? Gek. Ik vraag het mij ook af. Als ze willen dat er meer gebruik wordt gemaakt van het OV, moeten ze het eerst goedkoper maken en ervoor zorgen dat er minder storingen zijn. Eerder laten mensen de auto niet staan. Nu ik ben afgestudeerd, ga ik nooit meer met de trein.

Vjestagirl

Berichten: 26660
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 18:03

Zertab schreef:
Dus purny mag dat wel uiten en ik niet? Gek. Ik vraag het mij ook af. Als ze willen dat er meer gebruik wordt gemaakt van het OV, moeten ze het eerst goedkoper maken en ervoor zorgen dat er minder storingen zijn. Eerder laten mensen de auto niet staan. Nu ik ben afgestudeerd, ga ik nooit meer met de trein.


Laatste antwoord: er wordt alles aan gedaan om te zorgen dat er zo min mogelijk storingen zijn. De diverse bedrijven (ProRail, NedTrain, NS etc) zijn continue aan het innoveren om te zorgen dat alles zo goed mogelijk loopt. Dat noemen we continue verbeteren: iedere dag een beetje beter.

Máár: je voorkomt gewoon niet alles. Net zoals dat je af en toe aan de weg moet werken, moet je af en toe aan het spoor werken. Net zoals je auto stuk kan gaan, kan een trein stuk gaan.

Avalanche

Berichten: 16107
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 18:48

Zertab schreef:
Dus purny mag dat wel uiten en ik niet? Gek. Ik vraag het mij ook af. Als ze willen dat er meer gebruik wordt gemaakt van het OV, moeten ze het eerst goedkoper maken en ervoor zorgen dat er minder storingen zijn. Eerder laten mensen de auto niet staan. Nu ik ben afgestudeerd, ga ik nooit meer met de trein.

Ik vond dat ook vervelend. Ik heb beiden gequote eigenlijk om aan te geven dat dat ook niet mijn bedoeling is. Er is al een topic voor ergernissen waarin mensen aangaven dat ze geen uitleg wilden, dus vandaar.... deze is voor vragen en antwoorden :)

Foaly

Berichten: 4896
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 18:53

Een trein die stukgaat, is anders een stuk goedkoper voor de reiziger dan een auto die stukgaat := Als ik hoor dat mijn broertje even 900 euro APK mag aftikken voor zijn (verder zuinige) auto, neem ik dat halve uurtje vertraging eens in de maand snel voor lief :+

Ik heb wel een andere vraag: wat is het meest ingewikkelde station van Nederland? Volgens mijn vader is dat Zwolle, omdat treinen daarvandaan de meeste richtingen uitgaan. Heeft hij gelijk? :D

lucifertje

Berichten: 5611
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 18:55

Voor iedereen die de site nog niet kent:

Ovzoeker.nl laat Real time de treinen zien. Ik vind het ideaal :D

Ik heb nog wel een vraag:
- wanneer wordt er besloten dat treinen vaker gaan rijden? Ik zit op een traject wat best wel heel druk is maar daar rijden maar 2 treinen per uur.

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:08

Foaly schreef:
Ik heb wel een andere vraag: wat is het meest ingewikkelde station van Nederland? Volgens mijn vader is dat Zwolle, omdat treinen daarvandaan de meeste richtingen uitgaan. Heeft hij gelijk? :D

:)
Qua onoverzichtelijkheid: vlak Hoogeveen perron 3 niet uit.

Ik zou qua 'veel bestemmingen' ouderwets zeggen: Utrecht CS.

En qua complexiteit zijn Weesp en Adam Sloterdijk met treinen op twee verdiepingen kandidaat.

Vjestagirl

Berichten: 26660
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:13

Foaly schreef:
Ik heb wel een andere vraag: wat is het meest ingewikkelde station van Nederland? Volgens mijn vader is dat Zwolle, omdat treinen daarvandaan de meeste richtingen uitgaan. Heeft hij gelijk? :D


Hangt er compleet vanaf wat je ingewikkeld noemt. Qua planning: Zwolle, precies om de reden dat je vader zegt. Maar ook omdat je vanaf daar 2 "lange lijnen" hebt, een heen en weertje Zwolle-Groningen of Zwolle-Leeuwarden kost 3 uur. Dat is qua personeelsplanning heel lastig.

Utrecht CS vind ik wel meevallen qua personeelsplanning. Ja je hebt er veel bestemmingen en dus sneller problemen, maar ook veel meer personeel wat daar langs komt, dus ook veel meer oplossingen.

Maar, zoals je ziet: Janneke heeft al andere antwoorden gegeven. Het is maar net vanuit welk oogpunt je kijkt.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:23

Janneke2 schreef:
Foaly schreef:
Ik heb wel een andere vraag: wat is het meest ingewikkelde station van Nederland? Volgens mijn vader is dat Zwolle, omdat treinen daarvandaan de meeste richtingen uitgaan. Heeft hij gelijk? :D

:)
Qua onoverzichtelijkheid: vlak Hoogeveen perron 3 niet uit.

Jaaa hoe vaak ik daar al niet een trein heb gemist omdat hij ineens op perron 3 staat :')

YoniB

Berichten: 121
Geregistreerd: 12-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:25

Vjestagirl schreef:


Grappig haha, heb ik vorige week gedaan! Verwacht er niet te veel van want het is een poolvacature, maar ik ben benieuwd. Lijkt me echt wel heel leuk om te doen dit werk.

Zertab

Berichten: 12276
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:25

Hoe wordt er besloten wat voor soort trein erin gezet wordt? Op mijn traject hebben ze soms een dubbeldekker en soms ook een wat oudere trein zonder bovenverdieping.

deksel

Berichten: 3791
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:41

Sinds de herfstvakantie zijn de sporen op Nijmegen aangepast en zijn meerdere treinen van spoor gewisseld. Nu komt de trein richting Roosendaal op 4b aan, volgens de app. Maar best vaak komt hij op 4a aan, zonder dat er ergens iets wordt omgeroepen of dat het in de app staat. Hoe zit dat?