Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:34

Inoterry schreef:
Gloa schreef:
Mondkapje is niet verplicht! Je mag ook een gelaatsscherm dragen. Je haar zit daarna voor geen meter meer en je ziet er fantastisch uit maar je kan wel vrij ademen ;)


Alleen OV personeel mag met een gelaatsscherm. Maar dan ook alleen tijdens de dienst. Maar van zo'n knellend masker hoef je ook niet blij te worden. Ik krijg na 5 minuten al knallende koppijn van dat ding.

Wat het dragen van mondkapjes aangaat. Er word niet gevraagd om de mount everest te verzetten of een hogere wiskundige som op te lossen ofzo, er word gevraagd om een mondkapje op een correcte manier te dragen. Ik heb zelf ook astma. Echt lopen of praten met dat ding lukt me niet. Maar gewoon rustig in de trein zitten en heel rustig en ontspannen blijven ademen, dat lukt. Die krengen zijn nu eenmaal verplicht. En als je dus door je astma in een risicogroep zit en daarom je mondkapje af wil doen, kan je jezelf beter afvragen of het überhaupt wel handig is om in een trein te gaan zitten met een gesloten airco systeem. Zelf ga ik voor langere tijd echt niet in mijn vrije tijd in een trein zitten in elk geval.


Amen! _/-\o_

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:47

Vjestagirl schreef:
Wat nog veel leuker is dat je afstand moet houden van iedereen die geen deel uitmaakt van je inwonende gezin (dus ook je partner etc) maar dat je wel weer een prostituee mag bezoeken :')

Er zijn vast houdingen te bedenken waarbij je met je bovenste luchtwegen alsnog anderhalve meter afstand houdt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 09:18

Bubblewrap schreef:
Hou zouden ze dit doen in aziatische landen? Daar zijn ongetwijfeld ook mensen met longproblemen. Is het in die landen ook ooit verplicht geweest om mondkapjes te dragen?

Nee, ik denk dat jij refereert naar het feit dat het in een aantal landen in Zuidoost Azië het gewoon van goede manieren getuigt als je een mondkapje draagt als je bijvoorbeeld verkouden bent. Maar dat zijn dan niet van die wegwerpdingen, de meesten dragen er eentje van katoen ofzo.

Wat mij vooral stoort aan de mondkapjes is dat het effect helemaal niet vaststaat / significant is, het is letterlijk een placebo voor mensen om zich veiliger te voelen. Ik zeg niet dat dat een slecht iets is en het zal ook wel enige besmettingen voorkomen, maar dan moet je niet aankomen met dat je niks geeft om de volksgezondheid als je geen mondkapje draagt, ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 09:27

Klopt hoor, op dit moment is het volgensmij (of was het voor corona) beleefdheid. Maar dat komt waarschijnlijk ook door een pandemie of eerdere verplichting. Juist die periode is interessant!

Het is nu schijnveiligheid in de trein in NL. Als ik zie hoe mensen met mondkapjes en medereizigers omgaan :=

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:37

Magrathea schreef:
Wat mij vooral stoort aan de mondkapjes is dat het effect helemaal niet vaststaat / significant is, het is letterlijk een placebo voor mensen om zich veiliger te voelen.


Maar dat is niet zo.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:39

Weet iemand hoe het zit met fietsen in de trein meenemen na 1 juli? Ik weet dat het nu nog niet mag, maar ik kon er niks over vinden voor volgende week.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:19

Shadow0 schreef:
Magrathea schreef:
Wat mij vooral stoort aan de mondkapjes is dat het effect helemaal niet vaststaat / significant is, het is letterlijk een placebo voor mensen om zich veiliger te voelen.


Maar dat is niet zo.


Bronnen? Want met zo'n opmerking als deze lok je enkel een welles nietus discussie uit.

Ben ook benieuwd naar jouw bronnen Magrathea.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:21

Pfoe, ik zit nu op mobiel, maarik baseer me op het feit dat de organisatie Rover vóór mondkapjesverplichting was en het RIVM tegen. Het belangrijkste argument van Rover was destijds "ze doen het overal behalve in Nederland". Vond ik geen heel sterk argument. Bovendien is de instructie om een niet-medisch mondkapje te dragen, terwijl dat wel de enige mondkapjes zijn die zoden aan de dijk zetten bij correct gebruik.
Nogmaals, een stukje stof voor je gezicht zal heus wel íéts bijdragen, maar we gaan er geen pandemie mee stoppen.

deksel

Berichten: 3805
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:22

Lynnepinny schreef:
Weet iemand hoe het zit met fietsen in de trein meenemen na 1 juli? Ik weet dat het nu nog niet mag, maar ik kon er niks over vinden voor volgende week.

Dat vroegen m'n vriend en ik ook af. Toen hebben we gebeld naar de NS en de vrouw aan de lijn zei dat het, zoals het er nu naar uit ziet, mag.
Online lees ik dat reserveren verzocht wordt maar niet verplicht. Pin me er niet op vast hoor!
Misschien komt er binnenkort nog wel een officiële update over!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:37

deksel schreef:
Lynnepinny schreef:
Weet iemand hoe het zit met fietsen in de trein meenemen na 1 juli? Ik weet dat het nu nog niet mag, maar ik kon er niks over vinden voor volgende week.

Dat vroegen m'n vriend en ik ook af. Toen hebben we gebeld naar de NS en de vrouw aan de lijn zei dat het, zoals het er nu naar uit ziet, mag.
Online lees ik dat reserveren verzocht wordt maar niet verplicht. Pin me er niet op vast hoor!
Misschien komt er binnenkort nog wel een officiële update over!

Ik kan me ook indenken dat ze het niet aan de grote klok hangen om te voorkomen dat in het eerste weekend dat het mag de treinen gelijk uitpuilen

BeFunny

Berichten: 10842
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:54

Een bij NS werkende vriendin heeft ook bevestigd dat het mag. Ook mijn hondjes kunnen weer mee. Met of zonder buggy

lucifertje

Berichten: 5612
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:25

Ik vind het raar om weer naast iemand neer te ploffen :D het mag gewoon maar het voelt zo tegenstrijdig.

Danielleeee_
Berichten: 3182
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 18:50

lucifertje schreef:
Ik vind het raar om weer naast iemand neer te ploffen :D het mag gewoon maar het voelt zo tegenstrijdig.

Nou inderdaad!

Voor mijn gevoel mag het ook nog steeds niet, dus ik heb het ook nog niet gedaan :+

Maar het mag echt weer toch?

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:18

Ik kijk net op de reisplanner en zie dat ik via Amsterdam zuid moet reizen als ik vanuit Zwolle naar Utrecht wil. (Dit geldt voor in het weekend) Weet iemand waarom dit is?

Edit: Werkzaamheden, dit is normaal gesproken blijkbaar niet haha ik kon het zo snel niet vinden op de NS site
Laatst bijgewerkt door Cilli96 op 10-07-20 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Berichten: 4958
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:19

Het begint met een W en eindigt op erkzaamheden :+

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:17

Magrathea schreef:
Pfoe, ik zit nu op mobiel, maarik baseer me op het feit dat de organisatie Rover vóór mondkapjesverplichting was en het RIVM tegen. Het belangrijkste argument van Rover was destijds "ze doen het overal behalve in Nederland". Vond ik geen heel sterk argument. Bovendien is de instructie om een niet-medisch mondkapje te dragen, terwijl dat wel de enige mondkapjes zijn die zoden aan de dijk zetten bij correct gebruik.
Nogmaals, een stukje stof voor je gezicht zal heus wel íéts bijdragen, maar we gaan er geen pandemie mee stoppen.


Het is natuurlijk ook niet de inzet van het dragen van een mondkapje om er een pandemie mee te stoppen.
Maar als het één van de dingen is die kan bijdragen, waarom zou je de (zeer kleine) moeite dan niet nemen?
Ik ben gewend in Duitsland een mondkapje op te doen als ik ergens naar binnen ga. Het is verplicht en iedereen doet het zonder problemen.
Is het wellicht onze Nederlandse aard die al gauw iets overdreven vindt, "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg"?

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:52

Het is mij opgevallen dat het best koel/bijna koud is in de treinen. Weet iemand hier de reden van?
Mijn beredenering was het vele door blazen van de lucht ivm het virus maar ben benieuwd of dit ook echt waar is.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:59

Cilli96 schreef:
Het is mij opgevallen dat het best koel/bijna koud is in de treinen. Weet iemand hier de reden van?
Mijn beredenering was het vele door blazen van de lucht ivm het virus maar ben benieuwd of dit ook echt waar is.

Ik ben wel benieuwd of het echt kouder is dan normaal. Ik heb door omstandigheden al een jaar niet met de trein gereisd. Maar.tot vorig jaar had ik het elke zomer koud in de trein! Tenzij het systeem defect was...

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:40

JewEmm schreef:
Cilli96 schreef:
Het is mij opgevallen dat het best koel/bijna koud is in de treinen. Weet iemand hier de reden van?
Mijn beredenering was het vele door blazen van de lucht ivm het virus maar ben benieuwd of dit ook echt waar is.

Ik ben wel benieuwd of het echt kouder is dan normaal. Ik heb door omstandigheden al een jaar niet met de trein gereisd. Maar.tot vorig jaar had ik het elke zomer koud in de trein! Tenzij het systeem defect was...


Naar mijn idee wel of ik ben te lang niet meer met de trein geweest :D

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:05

Ik vind het juist veel warmer in de trein! Ik zweet me kapot.Handig ook dat de ramen van veel treinen niet meer open kunnen.

Nayomie
Berichten: 32794
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:06

Zat je in een nieuwe trein van NS? Of Keolis? Die zijn namelijk soms ook iets te goed gekoeld. :D

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:24

JewEmm schreef:
Cilli96 schreef:
Het is mij opgevallen dat het best koel/bijna koud is in de treinen. Weet iemand hier de reden van?
Mijn beredenering was het vele door blazen van de lucht ivm het virus maar ben benieuwd of dit ook echt waar is.

Ik ben wel benieuwd of het echt kouder is dan normaal. Ik heb door omstandigheden al een jaar niet met de trein gereisd. Maar.tot vorig jaar had ik het elke zomer koud in de trein! Tenzij het systeem defect was...


Ik vind het ook vaak koud in de trein (maar nu een half jaartje niet meer met de trein geweest)

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:09

Nayomie schreef:
Zat je in een nieuwe trein van NS? Of Keolis? Die zijn namelijk soms ook iets te goed gekoeld. :D


Toevallig in beide gezeten, maar vond de nieuwe trein van NS best koud en een sterke stroom van lucht die werd door geblazen.

Keolis vond ik fris maar niet irritant fris of sterke stroming van lucht.

(Voelt bijna als een revieuw over de treinen nu :') )

Nayomie
Berichten: 32794
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:15

Cilli96 schreef:
Nayomie schreef:
Zat je in een nieuwe trein van NS? Of Keolis? Die zijn namelijk soms ook iets te goed gekoeld. :D


Toevallig in beide gezeten, maar vond de nieuwe trein van NS best koud en een sterke stroom van lucht die werd door geblazen.

Keolis vond ik fris maar niet irritant fris of sterke stroming van lucht.

(Voelt bijna als een revieuw over de treinen nu :') )

_O-
Koel kan prettig zijn, maar ik heb wel eens met 30+ graden in een trein gezeten waar ik nog met een dichte vest moest zitten (Keolis), want die was gewoon zo koud. En dat is een bom van verschil als je naar buiten stapt dan :')

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18684
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:02

Ik moet zeggen dat mijn aangenaamste ervaring in een trein sinds de mondkapjes was de die met 30 graden en dat de airco aan stond :') Dus kou en stromende lucht kan alleen maar positief zijn nu xD