Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:55

Manou schreef:
Nadat ik de volgende situatie afgelopen weekend weer tegen kwam vraag ik me af of dit niet logischer aangegeven kan worden:

Wegens werkzaamheden is er een trein die dan Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol of Amsterdam - Utrecht - Den Bosch - Venlo rijdt. En dat zal technisch helemaal kloppen om het zo aan te geven, maar het is geheel tegenstrijdig met ieder richtingsgevoel als je in Rotterdam de trein naar Venlo moet nemen om in Leiden ofzo te komen.

Ik vond het al verwarrend, laat staan mensen die minder vertrouwd zijn met reizen met de trein.


Hahaha ik zal het je sterker vertellen: die trein rijdt altijd. Meestal rijdt hij zelfs al vanaf/naar Dordt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:21

Dat is net zoiets als wanneer ik van Amsterdam naar Utrecht rijdt ik afslag Rotterdam/den Haag moet nemen om in De Bilt uit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:53

Vjestagirl schreef:
Manou schreef:
Nadat ik de volgende situatie afgelopen weekend weer tegen kwam vraag ik me af of dit niet logischer aangegeven kan worden:

Wegens werkzaamheden is er een trein die dan Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol of Amsterdam - Utrecht - Den Bosch - Venlo rijdt. En dat zal technisch helemaal kloppen om het zo aan te geven, maar het is geheel tegenstrijdig met ieder richtingsgevoel als je in Rotterdam de trein naar Venlo moet nemen om in Leiden ofzo te komen.

Ik vond het al verwarrend, laat staan mensen die minder vertrouwd zijn met reizen met de trein.


Hahaha ik zal het je sterker vertellen: die trein rijdt altijd. Meestal rijdt hij zelfs al vanaf/naar Dordt.


Ik snap je helemaal en geef je groot gelijk!

Het gaat zo ver dat je in den bosch 2 treinen kan nemen naar dordrecht. Een stoptrein via tilburg en breda; klein uurtje reistijd. Of een ic die via utrecht-schiphol-leiden-rotterdam reist.......hoe lang dat duurt geen idee 8)7

Logische communicatie is het absoluut niet.

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:56

Heel lang geleden hadden ze daarvoor toch zo'n aangepast mededelingenbord? Met daarop Schiphol (of Amsterdam) in het groot, en daarna 'eindstation Venlo' in kleine letters. (Andere plaatsen wellicht. Ik weet niet meer welke trein het is.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:02

Shadow0 schreef:
Heel lang geleden hadden ze daarvoor toch zo'n aangepast mededelingenbord? Met daarop Schiphol (of Amsterdam) in het groot, en daarna 'eindstation Venlo' in kleine letters. (Andere plaatsen wellicht. Ik weet niet meer welke trein het is.)

Ja klopt ivm toeristen hebben ze een tijdje ge-experimenteerd met bestemming schiphol of amsterdam in de borden. Maar dat bleek weer heel verwarrend voor mensen die wel door moesten reizen.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:37

Achja, ik nam in Vlissingen geregeld de trein naar Groningen :=
Ergens moeten ze natuurlijk een lijn trekken, al is het soms wel vaag wat er op de borden komt.

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:38

Dan is het toeval geweest dat ik beide keren het idee had dat er werkzaamheden op belangrijke trajecten waren. En ik neem graag aan dat die trein van en naar Dordrecht gaat, ik ben niet zo goed in onthouden welke eindpunten bij elkaar horen.

JorineV
Berichten: 1096
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:43

Gloa schreef:
Ik snap je helemaal en geef je groot gelijk!

Het gaat zo ver dat je in den bosch 2 treinen kan nemen naar dordrecht. Een stoptrein via tilburg en breda; klein uurtje reistijd. Of een ic die via utrecht-schiphol-leiden-rotterdam reist.......hoe lang dat duurt geen idee 8)7

Logische communicatie is het absoluut niet.


Soms wordt er dan (althans dat was of is in Den Haag zo, richting Utrecht) op het bord aangegeven dat een andere trein eerder op een bepaald station aan zal komen. Dat vond ik altijd heel handig en klantvriendelijk!

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:14

Hebben treinen ook een soort hill-hold mechanisme zoals sommige auto's hebben?
- Vroeg ze terwijl ze in een kapotte trein op een heuvel zat...

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:02

Steeph schreef:
Hebben treinen ook een soort hill-hold mechanisme zoals sommige auto's hebben?
- Vroeg ze terwijl ze in een kapotte trein op een heuvel zat...


Treinen hebben toch gewoon een rem :)* hoe kunnen ze anders stoppen bij een perron?

Zonder gein, ik zou het niet weten interessante vraag!

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:26

lucifertje schreef:
Steeph schreef:
Hebben treinen ook een soort hill-hold mechanisme zoals sommige auto's hebben?
- Vroeg ze terwijl ze in een kapotte trein op een heuvel zat...


Treinen hebben toch gewoon een rem :)* hoe kunnen ze anders stoppen bij een perron?

Zonder gein, ik zou het niet weten interessante vraag!


Maar wat voor rem zouden treinen hebben dan? Een soort voetrem zoals je die in je auto hebt (actief vasthouden om stil te blijven staan) of een soort handrem die je gewoon aan kan trekken en dan blijft remmen zonder dat je daar actief iets voor hoeft te doen? :')
Die eerste in combinatie met een trein moeten repareren lijkt me best lastig namelijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:16

Steeph schreef:
Hebben treinen ook een soort hill-hold mechanisme zoals sommige auto's hebben?
- Vroeg ze terwijl ze in een kapotte trein op een heuvel zat...

Leuke vraag :D

Het antwoord is ja en nee. Ten eerste is het misschien goed om te zeggen dat we remmen met de hand met een remhendel. Dus niet met de voet. Die hendel blijft in de stand staan waar jij hem in zet. Het is dus niet zoals bij een auto een veersysteem die je zelf continu moet bekrachtigen.

De nieuwe stoptreinen (slt, flirt en sng) hebben een zogenaamde halterem. Dat is een rem die er automatisch op komt zodra je tijdens een remming een hele lage snelheid van 1 tot 2 km/h hebt bereikt. Die rem lost pas weer zodra je tractie vraagt (gas geeft). In theorie zou je met dat materieel niet kunnen gaan rollen......in theorie......in de praktijk kan dat wel als je een paar handelingen verricht die zo niet voorgeschreven staan.

Voor al het andere materieel geldt dat alle remsystemen alleen door de machinist bediend worden.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:16

Gloa schreef:
Steeph schreef:
Hebben treinen ook een soort hill-hold mechanisme zoals sommige auto's hebben?
- Vroeg ze terwijl ze in een kapotte trein op een heuvel zat...

Leuke vraag :D

Het antwoord is ja en nee. Ten eerste is het misschien goed om te zeggen dat we remmen met de hand met een remhendel. Dus niet met de voet. Die hendel blijft in de stand staan waar jij hem in zet. Het is dus niet zoals bij een auto een veersysteem die je zelf continu moet bekrachtigen.

De nieuwe stoptreinen (slt, flirt en sng) hebben een zogenaamde halterem. Dat is een rem die er automatisch op komt zodra je tijdens een remming een hele lage snelheid van 1 tot 2 km/h hebt bereikt. Die rem lost pas weer zodra je tractie vraagt (gas geeft). In theorie zou je met dat materieel niet kunnen gaan rollen......in theorie......in de praktijk kan dat wel als je een paar handelingen verricht die zo niet voorgeschreven staan.

Voor al het andere materieel geldt dat alle remsystemen alleen door de machinist bediend worden.

Interessant, dankjewel!

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:06

Nieuwsgierig als ik ben vroeg mij af... op mijn werk krijgen ns medewerkers korting op vertoon van hun ns business card. Maar nu zie ik dat deze door alle bedrijven aan te vragen is. Verschilt de business card qua uiterlijk voor de ns medewerkers? Als in: kan je ze herkennen als ns medewerker of als particulier met business card?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 23:09

Waar werk je?

Ja je kan op de kaart het verschil zien omdat op zakelijke kaarten de bedrijfsnaam staat.

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 23:33

friendly schreef:
Nieuwsgierig als ik ben vroeg mij af... op mijn werk krijgen ns medewerkers korting op vertoon van hun ns business card. Maar nu zie ik dat deze door alle bedrijven aan te vragen is. Verschilt de business card qua uiterlijk voor de ns medewerkers? Als in: kan je ze herkennen als ns medewerker of als particulier met business card?



Ja, het is te herkennen omdat zoals mijn bovenganger al schreef de bedrijfsnaam op de kaart staat. Zo staat er bij mijn man "ProRail" op zijn pas en heb ik ze ook wel eens van andere bedrijven gezien.

Daarnaast staat er een foto op en wat andere gegevens.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 03:07

Burger king :Y)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 22:21

Ik moet binnenkort op een doordeweekse dag rond middaguur of iets later, met de intercity van Amsterdam Sloterdijk naar Arnhem.
Is er iemand die weet of het normaal gesproken dan druk is in de trein?
Kun je enige afstand houden of zijn alle zitplaatsen bezet?

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 22:27

Op die tijd is het meestal redelijk rustig

JorineV
Berichten: 1096
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 05:47

Als je de reisplanner gebruikt van NS, staat er een icoontje bij waar je ook aan kunt of het (gemiddeld) of dat tijdstip op dat traject druk is of niet.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:28

Ik heb even gekeken, maar wat voor icoontje moet ik dan zien?

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:21

Nikass schreef:
Ik heb even gekeken, maar wat voor icoontje moet ik dan zien?


Afbeelding

Die mannetjes helemaal aan de rechter kant. In de treinen van 17:35 wordt meer drukte verwacht dan de een trein eerder en een trein later.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:11

Oh geweldig, nooit geweten. Dank je wel!

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:32

Ik heb een ietwat aparte vraag. Maar hoe wordt bedacht op welke stations alleen sprinters stoppen en waar ook intercitytreinen?
Ik stap namelijk altijd op in Uitgeest. Dat is voor mij het dichtsbijzijnde station. Vanaf hier kun je naar amsterdam via zaandam of via haarlem. Er zijn 4 sporen naast elkaar, waar ook nog een a en b spoor zitten. Maar hier stoppen alleen sprinters. Als ik met een intercity wil reizen, moet ik eerst een station terug gaan naar castricum, om met de intercity naar amsterdam te kunnen. Maar castricum heeft bijvoorbeeld maar 2 sporen.

Ik denk eigenlijk dat mijn vraag is, waarom stoppen er op uitgeest geen intercities?

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:43

ierusju schreef:
Ik heb een ietwat aparte vraag. Maar hoe wordt bedacht op welke stations alleen sprinters stoppen en waar ook intercitytreinen?
Ik stap namelijk altijd op in Uitgeest. Dat is voor mij het dichtsbijzijnde station. Vanaf hier kun je naar amsterdam via zaandam of via haarlem. Er zijn 4 sporen naast elkaar, waar ook nog een a en b spoor zitten. Maar hier stoppen alleen sprinters. Als ik met een intercity wil reizen, moet ik eerst een station terug gaan naar castricum, om met de intercity naar amsterdam te kunnen. Maar castricum heeft bijvoorbeeld maar 2 sporen.

Ik denk eigenlijk dat mijn vraag is, waarom stoppen er op uitgeest geen intercities?

Het simpele antwoord is: omdat intercities niet overal kunnen stoppen.

De beslissing heeft te maken met aantallen reizigers, met knooppunten in de sporen (dus waar je over kunt stappen naar een andere lijn), reistijd naar het dichts bijzijnde intercity station etc.