Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Crematie zelf regelen

 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Dood is toch al dood. Alles daarna doe je voor de nabestaanden.


Mij heeft het als nabestaande bij het overlijden van zowel mijn vader als mijn moeder veel geholpen. Ik denk dat je dat niet moet onderschatten (of voor je nabestaanden moet invullen) hoe fijn het kan zijn als er mensen zijn die je verdriet delen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 15:47 



 
Profiel   

Interessant topic. Zelf wil ik ook zo "behandeld" worden na overlijden.

Ik had wel ergens gelezen dat de enige "vereiste" is iets met een vloeistofdichte zak bij vervoeren.
Ook een kist is dus niet noodzakelijk.

Jammer dat er niet ergens een overheidwebsite is ofzo waarbij gewoon duidelijk staat wat de wet voorschrijft bij overlijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 15:53 



 
Profiel   

Wet op de lijkbezorging: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005009/2018-08-01

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 16:01 



 
Profiel   

Wat een ontzettende rot situatie maar wat goed om nu al over de uitvaart na te denken zodat je op het moment van overlijden niet voor het blok wordt gezet. In het verdriet wordt nog weleens een te dure keuze gemaakt.

Ik ben een keer gewezen op deze partij, vind dat wel een interessant concept

https://www.uitvaartverzorgingdeeenvoud ... rt-kampen/

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 16:02 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ik weet niet of er ook nog een erfenis te verdelen is straks, maar de kosten van de crematie mag je aftrekken vóór successierechten. Daarvoor hoef je géén rekeningen te overleggen en mag je een standaardbedrag (en dat mag rustig 8000 euro zijn) invullen.
Maw, als je het even doorrekent hoef je het niet op een heel erg goedkoopje te doen, want dan krijg je het merendeel uiteindelijk toch weer "terug" doordat er minder aan vadertje staat hoeft te worden afgedragen.


Oh dat wist ik niet. Goed om te weten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 16:07 



 
Profiel   

Mijn tante wilde ook een heel eenvoudige begravenis. We hebben wel een afscheid gehouden in een zaaltje met haar rietenmand als begravenis kist in het midden. die was vrij kort ,ze had zelf wat gezellige muziek gekozen. daarna hebben we bij mijn oom thuis een taart en koffie gedronken.
paar weken later zijn we met haar as naar een plek gegaan waar ze graag kwam en daar hebben we haar As uitgestrooid en eerst nog gepiknikt. Mijn tante hield van etentjes en feestjes en wilde ook zo dood gaan.We hadden een verbod om te janken :o . Ze is overleden aan longkanker.

Ik zou trouwens als ik je zus was wel van te voren duidelijk maken dat dit haar wens zo is.Zou het zelf ook zo willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 16:21 



 
Profiel   

Het moet idd altijd via een uitvaartondernemer. Maar zolang je begrafenispolis een vrij besteedbaar bedrag biedt kun je een hoop zelf regelen. Mijn schoonvader is in december overleden; ze hadden geen begrafenisverzekering en eigenlijk ook geen geld. Maar hem zo de oven inschuiven met de voordeligste kist die er is (om het zomaar oneerbiedig te zeggen) geen aula, geen rouwwagens, geen kaarten via de begrafenisondernemer, geen koffie en cake of bloemen kostte toch nog zo'n € 2500. Kaarten, koffie/thee/cake en bloemen hebben we zelf geregeld en het klein gehouden. Dus zeg pakweg totaal zo'n € 2750,00.
Mijn schoonvader is in het ziekenhuis overleden, maar van de zaal tot aan het mortuarium kost al tussen de 500-700 euro. Ziekenhuizen regelen dat via een eigen begrafenisondernemer en verdienen daaraan.
Onze begrafenisondernemer stond dus binnen 3 uur (want dat moet dan) bij het ziekenhuis om mijn schoonvader mee te nemen. Vond het ziekenhuis niet leuk, maar ze mogen dat niet tegenhouden.
We hebben een kleinschalige bijeenkomst gehouden en zo was het nog een mooi intiem afscheid.


Laatst bijgewerkt door Babootje op 14-02-20 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 16:32 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Suzanne F. schreef
Dood is toch al dood. Alles daarna doe je voor de nabestaanden.


Mij heeft het als nabestaande bij het overlijden van zowel mijn vader als mijn moeder veel geholpen. Ik denk dat je dat niet moet onderschatten (of voor je nabestaanden moet invullen) hoe fijn het kan zijn als er mensen zijn die je verdriet delen.


Klopt helemaal :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 16:35 



 
Profiel   

Babootje schreef
Het moet idd altijd via een uitvaartondernemer.

Dat is dus niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 16:46 



 
Profiel   

Wat ontzettend heftig voor jullie :(:)

Wij hebben ook heel veel zelf geregeld.
Ik zal de site even voor je opzoeken, deze was echt heel fijn.
Wij hebben hier de kist besteld, de auto, en de nazorg van de overledene.

Crematorium hebben wij ook zelf geregeld, ik heb gewoon opgebeld en een afspraak gemaakt.
Ze hadden dit nog nooit zo meegemaakt, maar het kon wel.
Alleen was het geloof ik dat je het gehele bedrag voorruit moet betalen, normaal gaat dit via de uitvaartondernemer.
De plek voor de steen hebben wij ook zelf uitgezocht, dit ging allemaal ook heel "gemakkelijk".

Voorderest kan ik je wel aanraden om wel iemand "achter de hamd" te hebben.
Ik weet natuurlijk niet waar aan je zusje komt te overlijden.
Maar hier is dit wel heel "hectisch" gegaan.
En ook al dacht ik alles wel geregeld te hebben, toch komen er nog zóveel dingen op je af.
Terwijl je al in zoveel emotie ect zit.

Weten wel al waar jullie zusje bijv verblijft na haar overlijden? Dit zijn ook wel belangrijke dingen om op een rijtje te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 16:51 



 
Profiel   

Ohja nog een tip, bekijk meerdere crematorium's, prijzen kunnen heel erg verschillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 16:52 



 

Hebben jullie al nagedacht over de tijd tussen overlijden en de crematie?

Weet ze waar ze zal sterven? In het ziekenhuis kan ze daar in het mortuarium blijven maar in alle andere gevallen zal je toch echt een begrafenisondernemer nodig hebben. Het lichaam moet in de tussenperiode gekoeld liggen in een koelcel of indien thuis op een speciaal koelbed gelegd worden.

Wie gaat haar afleggen? Dat wil zeggen na overlijden wassen (ivm vrij gekomen lichaamssappen), schone kleding aantrekken en in een kist plaatsen? Geen idee of ze dat in een ziekenhuis voor je doen of dat aan de huis begrafenisondernemer uitbesteden. In een hospice doen ze dat soms voor je. Maar bij thuis overlijden; wil je dat echt zelf gaan doen......

Een begrafenisonderneming is ook gewoon een bedrijf. Maar wel mensen met hart voor hun werk. Ik weet zeker dat als je een plaatselijke ondernemer vraagt je precies af kan spreken welke diensten je voor welke prijs wil afnemen en wat je wel zelf kan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 18:32 



 
Profiel   

wat moeilijk om te moeten regelen. Heel veel sterkte de komende tijd!
ik heb er niet veel verstand van, maar weet wel dat er hier vlakbij onlangs een nieuw crematorium is geopend. Als ik de website bekijk lijkt me dat daar veel mogelijk is. Klinkt heel flexibel.
Ik weet niet of het een beetje in jullie regio valt

https://www.crematorium-beesd.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 18:36 



 
Profiel   

Gloa schreef
Weet ze waar ze zal sterven? In het ziekenhuis kan ze daar in het mortuarium blijven maar in alle andere gevallen zal je toch echt een begrafenisondernemer nodig hebben. Het lichaam moet in de tussenperiode gekoeld liggen in een koelcel of indien thuis op een speciaal koelbed gelegd worden.

Dat is niet waar.
Ook hoeft een lichaam niet gekoeld bewaard te worden en wil je dat wel, kun je dat alsnog zelf regelen.
https://www.uitvaart.nl/uitgelicht/kost ... ondernemer

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 18:39 



 
Profiel   

juval schreef
wat moeilijk om te moeten regelen. Heel veel sterkte de komende tijd!
ik heb er niet veel verstand van, maar weet wel dat er hier vlakbij onlangs een nieuw crematorium is geopend. Als ik de website bekijk lijkt me dat daar veel mogelijk is. Klinkt heel flexibel.
Ik weet niet of het een beetje in jullie regio valt

https://www.crematorium-beesd.nl/


Dat ziet er goed uit. Die bewaar ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 18:42 



 

Brainless schreef
Gloa schreef
Weet ze waar ze zal sterven? In het ziekenhuis kan ze daar in het mortuarium blijven maar in alle andere gevallen zal je toch echt een begrafenisondernemer nodig hebben. Het lichaam moet in de tussenperiode gekoeld liggen in een koelcel of indien thuis op een speciaal koelbed gelegd worden.

Dat is niet waar.
Ook hoeft een lichaam niet gekoeld bewaard te worden en wil je dat wel, kun je dat alsnog zelf regelen.
https://www.uitvaart.nl/uitgelicht/kost ... ondernemer

Staat heel leuk op die site maar ga er maar eens aan staan om een lichaam netjes te houden. Met een beetje pech ben je er 4 of zelfs 5 dagen mee bezig. Moet je dat willen als er net een dierbare is overleden? Het lichaam gaat ontbinden, dat hou je niet tegen. Hoe lager de temperatuur hoe beter je het af kan remmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 19:25 



 
Profiel   

Dan kun je alsnog zelf een koelbed regelen.
Helemaal zoals bij TS wanneer je veel van tevoren kan uitzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 19:29 



 
Profiel   

Je kunt een lichaam ook laten balsemen, dan heb je geen koeling nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 20:32 



 
Profiel   

ElCid schreef
Wij hebben de crematie van mijn moeder wel via een uitvaartorganisatie geregeld, o.a. omdat er toch wel veel familie was die afscheid wilde nemen.
Citaat
Het voertuig waarin de overledene wordt vervoerd hoeft geen officiële lijkauto te zijn. De wet zegt hier niets over, dus in principe kan elk vehikel gebruikt worden: de eigen auto of bus, een boot, een bus, een bakfiets, een motorfiets met zijspan.

Het vervoer hebben we zelf gedaan; wij hebben een grote Amerikaanse Pick-up die mijn moeder altijd geweldig vond. Achterin de bak hebben wij de mand ( geen kist!) van het mortuarium naar het crematorium gebracht; geen volgauto's etc. Iedereen kwam met eigen vervoer en na de plechtigheid een "gezellig" samenzijn waar we zelfs gedanst hebben; zoals zij dat wilde.

Kaart hebben we ook zelf ontworpen maar wel laten maken door het uitvaartcentrum.

Alsnog een dure grap o.a. door het samenzijn na afloop met een hapje en drankje maar zo was het nog wel enigszins te behappen en gelukkig had ze hiervoor geld gespaard.

Ik vind het wel interessant om hier te lezen over de technische crematie omdat ik mijn nabestaanden straks niet op hoge kosten wil jagen. Afscheid nemen hoeft niet perse in een uitvaartcentrum en een koffietafel of wat dan ook kan op diverse plekken.


Is dat zo?
Mij is altijd verteld dat er wel degelijk een lijkwagen moet zijn en het zelfs doorgegeven moet worden aan de gemeentes waar die doorheen rijd.
Is dan dus een bullshit verhaal?
Ik nam het voor waar aan aangezien je toch ook niet zomaar met een dood iemand rond kan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 20:39 



 
Profiel   

Ja, dat is zo. Mijn collega werd in zijn eigen VW transporter vervoerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 20:56 



 
Profiel   

Moet je dan geen papieren er bij hebben?
Je zou maar door de politie aangehouden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 20:58 



 
Profiel   

Esther schreef
Je kunt een lichaam ook laten balsemen, dan heb je geen koeling nodig.


Nee, dat mag niet volgens de wet op de lijkbezorging, daar moet de minister toestemming voor geven. En die toestemming krijgt het koninklijk huis wel, maar een gewone sterveling niet.
Enige andere reden dat het mag is als het lijk naar het buitenland vervoerd moet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 21:03 



 
Profiel   

Niet tenzij je de grens over wilt of de overledene in zodanige toestand verkeert dat er risico’s voor de volksgezondheid zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 21:06 



 
Profiel   

Thanatopraxie mag in Nederland wel sinds 2010 :) wordt steeds meer gedaan.


Heel veel sterkte TS, heftig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 21:09 



 
Profiel   

Citaat
Mij is altijd verteld dat er wel degelijk een lijkwagen moet zijn en het zelfs doorgegeven moet worden aan de gemeentes waar die doorheen rijd.
Is dan dus een bullshit verhaal?
Ik nam het voor waar aan aangezien je toch ook niet zomaar met een dood iemand rond kan rijden.


Ik hoorde van een begrafenisondernemer dat een dood iemand in een kist vervoerd moet worden,
dit geldt ook als de overledene (wat ik twee jaar geleden meemaakte op een natuur begraafplaats) in een stevige doek is gewikkeld en op berketwijgen wordt vervoerd.
De kist in kwestie hoeft niet dicht.

En een tante van mij werd met paard en wagen van huis opgehaald, kerk in, kerk uit en wij te voet na de rouwdienst achter de wagen aan naar de begraafplaats 500 meter verderop.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-20 21:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen